Μην τα χάσετε

 

 

Μην κάνετε τα παιδιά σας 'viral'

 
 
Όταν τα μικρά παιδιά των social media γίνονται το βασικό επάγγελμα των γονιών τους
 

Το να κάνεις τα παιδιά σου αντικείμενο προς οικονομική εκμετάλλευση στο διαδίκτυο είναι μια νέα μορφή κέρδους βασιζόμενη στα social media.

 

Μέσα σε ένα χρόνο, μια οικογένεια που έβαλε τα παιδιά της να κάνουν κριτικές παιχνιδιών στο YouTube κατάφερε να βγάλει 11 εκατομμύρια δολλάρια. Τα "child stars" πολλαπλασιάζονται μαζί με τα έσοδα για τους γονείς που βρίσκονται πίσω από τις κάμερες που τα καταγράφουν και πλέον μπροστά μας ανοίγεται ένα νέο, σχεδόν αχαρτογράφητο και θωλό πεδίο.

Το entertainment έφερνε κάποτε τα παιδιά στο Χόλιγουντ. Τώρα τα πράγματα απλοποιούνται μιας και το YouTube είναι πιο εύκολα προσβάσιμο για τον καθένα. Κι αν στην περίπτωση του Χόλιγουντ οι μεγάλοι παραγωγοί έφτιαχναν μικρά αστέρια μέσα σε μια νύχτα (τα οποία βέβαια ξεχάστηκαν μέσα σε μικρό χρονικό διάστημα), πλέον οι νέοι businessmen που "δουλεύουν" με τους ανήλικους πρωταγωνιστές, είναι οι ίδιοι τους οι γονείς. Το ένα viral πιτσιρίκι διαδέχεται το άλλο. Μπαίνει στις οθόνες των κινητών και των υπολογιστών μας, και όπως μπαίνει χάνεται και το αντικαθιστά κάποιο άλλο viral πιτσιρίκι και η ψηφιακή ζωή συνεχίζεται.

Πώς συνεχίζεται όμως για το ίδιο το παιδί που εκτίθεται; Πόσο φυσιολογικό είναι να καλλιεργείται σε ένα παιδί από την τρυφερή ηλικία των τεσσάρων, πέντε ή έξι ετών η έκθεση της εικόνας του στο κοινό και η έννοια του ανταγωνισμού; Πόσο συνάδει η ταμπέλα της διασημότητας με αυτές τις ηλικίες και πώς το ίδιο το παιδί επηρεάζεται με τρόπο τραυματικό; Αυτά είναι ερωτήματα που πρέπει να απαντήσει ο ίδιος ο γονιός πριν βιαστεί να πατήσει το κουμπί rec με απώτερο στόχο του τα ευρώ ή τα δολάρια.

Θα επικαλεστώ τις συμβουλές του κύριου ερευνητή σε θέματα ασφαλείας της Kaspersky Lab, Ντέιβιντ Εμ: 

"Η προστατευτικότητα είναι γονικό ένστικτο, αλλά το online τοπίο αλλάζει τους κανόνες. Η έρευνά μας αποκαλύπτει ότι πολλοί γονείς φοβούνται ότι ο αριθμός των απειλών που αντιμετωπίζουν τα παιδιά τους στο Διαδίκτυο αυξάνεται, με τόσο ανεξέλεγκτο διαθέσιμο περιεχόμενο. Ανησυχητικό είναι το γεγονός πως η έρευνα δείχνει ότι ένας στους πέντε γονείς δεν προβαίνει σε καμία ενέργεια για να κρατήσει τα παιδιά ασφαλή, ενώ περισσότεροι από τους μισούς (58%) δεν συζητούν καν μαζί τους για τις ηλεκτρονικές απειλές. Με έναν σημαντικό αριθμό ενηλίκων να ανησυχεί για τις απειλές που αντιμετωπίζουν οι άπειροι ανήλικοι συγγενείς στο Διαδίκτυο, ιδιαίτερα με τη μορφή απάτης και κακόβουλου λογισμικού, είναι σημαντικό αυτοί οι υπό πίεση γονείς να διαθέτουν τόσο τα μέσα (υπό μορφή ειδικού λογισμικού), όσο και τις απαραίτητες γνώσεις (υπό μορφή υποστήριξης) που χρειάζονται για να κρατήσουν τους αγαπημένους τους ασφαλείς".  

Σύμφωνα λοιπόν με την εταιρεία ασφαλείας, είναι σημαντικό παιδιά και ηλικιωμένοι να καταλαβαίνουν πότε πρέπει και πώς μπορούν να προστατεύουν τον εαυτό τους στο διαδίκτυο, και κυρίως να ζητήσουν συμβουλές για αυτό, αλλά και να μιλούν μεταξύ τους ανοιχτά για αυτά τα ζητήματα.

Πώς συμβαίνει όμως αυτό όταν αντικείμενο έκθεσης στα αχανή νερά του διαδικτύου είναι πλέον το ίδιο το παιδί; Δεν μετατρέπεται αυτομάτως σε ευκολότερο "στόχο" bullying από παιδιά της ηλικίας του και μη; Και για να μην παρεξηγηθώ, αναφέρομαι καθαρά στην εμπορική εκμετάλλευση, και όχι στη συνετή χρήση των νέων Μέσων. Το να ανεβάσει κανείς φωτογραφία του παιδιού του στο Facebook για να μοιραστεί μια χαρούμενη οικογενειακή στιγμή με τους φίλους του, είναι οκ, αρκεί να μην γίνεται κανόνας.

Σε αντίθετη περίπτωση η υπερέκθεση του ανηλίκου ως σημείο προβολής στα social media, όταν παγιώνεται, καλλιεργεί έναν αμφίπλευρο ναρκισσισμό δύσκολα διαχειρίσιμο -που τόσο ο γονιός όσο και το παιδί του θα τον βρουν μπροστά τους- αλλά και μια εκούσια θυματοποίηση. Το ίντερνετ από πεδίο δόξης λαμπρό μπορεί να γίνει κοιλάδα του θανάτου μέσα σε λίγες μόνο ημέρες.

Με άλλα λόγια, προστατέψτε τα παιδιά σας. Μην τα κάνετε διάττοντες αστέρες του διαδικτύου για να πάρετε λίγα likes ή πρόσκαιρα χρήματα. Γιατί τα παιδιά σας, τα παιδιά μας, είναι οι χρήστες του διαδικτύου της επόμενης ημέρας, ή αλλιώς, οι πολίτες της νέας εποχής που μόλις ξεκίνησε.

*Ο Χρήστος Δεμέτης είναι αρχισυντάκτης του News 24/7

 

ADVERTISING

SHARE:

ΟΙ ΣΗΜΑΝΤΙΚΟΤΕΡΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΤΗΣ ΗΜΕΡΑΣ ΑΠΟ ΤΟ ΝΕWS 24/7 ΣΤΟ EMAIL ΣΟΥ

NEWSLETTER