Μην τα χάσετε

 

 

Ανακύκλωση οχημάτων: Προστατέψτε το περιβάλλον και την τσέπη σας

 
 
Από τον Δεκέμβριο του 2004 που ξεκίνησε η διαδικασία ανακύκλωσης οχημάτων στην Ελλάδα, έχουν ανακυκλωθεί 923.062 οχήματα, ωστόσο η χώρα μας βρίσκεται ακόμα πολύ πίσω σε αυτόν τον τομέα
 

Αποτελεί φαινόμενο, διότι περί αυτού πρόκειται, να βλέπεις στις πόλεις αλλά και στην ύπαιθρο, εγκαταλελειμμένα αυτοκίνητα και μοτοσικλέτες. Το πώς σκέφτεται ο ανθρώπινος νους, είναι δύσκολο να εξηγήσουμε. Δηλαδή, κάποιος που παράτησε ένα όχημα στην τύχη του, σε έναν δρόμο ή σε ένα χωράφι, τι θα σκέφτηκε; Ότι επειδή δεν του χρησιμεύει πλέον, μπορεί να το ξεφορτώνεται έτσι απλά. Κι αν είναι να το ξεφορτωθεί, γιατί δεν το δίνει για ανακύκλωση; Τι περιμένει, να ανακυκλωθεί από μόνο του; Κι επειδή μαγικά δεν γίνονται, όπως φροντίζουμε κατά την αγορά ενός καινούργιου οχήματος και το προσέχουμε όσο το κυκλοφορούμε, έτσι οφείλουμε να φροντίζουμε και για το τέλος της «ζωής» του.

 

Και να πω ότι δεν υπάρχουν τρόποι ή εταιρείες που κάνουν αυτή τη δουλειά, άντε να δεχθώ ότι υστερούμε σε υποδομές, κάτι που φαίνεται στη νησιωτική Ελλάδα. Αλλά και πάλι δεν αποτελεί δικαιολογία αυτό, διότι στην ηπειρωτική χώρα όπου λειτουργούν πάρα πολλές εταιρείες ανακύκλωσης σε όλη την Ελλάδα, γιατί βλέπουμε εγκαταλελειμμένα οχήματα; Η απάντηση έχει μία και μόνο λέξη: αδιαφορία και αυτό συμβαίνει επειδή αφενός δεν υπάρχει ευαισθησία στον Ελληνα πολίτη, ειδικά σε τέτοια θέματα προστασίας του περιβάλλοντος και, αφετέρου, επειδή δεν υπάρχει έλεγχος. Και βέβαια δεν είναι απάντηση, ότι «δικό μου είναι το κάνω ό,τι θέλω», ούτε επίσης ότι «το έχω στο χωράφι μου και όχι στο δρόμο», διότι ο νόμος ορίζει ότι απαγορεύεται γη εγκατάλειψη οχήματος οπουδήποτε εκτός από κλειστό χώρο (π.χ. γκαράζ) με τσιμεντένιο δάπεδο).

Παλιότερα έβλεπες ότι οι δήμοι έβαζαν αυτοκόλλητα στο παρμπρίζ οχημάτων που ήταν παρατημένα για πολύ καιρό και αυτό φαινόταν από την κατάσταση του οχήματος (καμένο το χρώμα, ξεφούσκωτα ελαστικά, έλλειψη πινακίδων κυκλοφορίας κ.α.). Αυτό το αυτοκόλλητο είχε τη σημασία του, με τον ιδιοκτήτη να είναι υποχρεωμένος μέσα σε ένα μήνα να το πάρει από εκεί, να το επαναλειτουργήσει ή να το οδηγήσει σε ανακύκλωση. Σε αντίθετη περίπτωση ο δήμος το απέσυρε με γερανό. Κι όμως, ακόμα και αυτή η διαδικασία, έχει ατονίσει, όπως θα δείτε και παρακάτω από τα στοιχεία που παραθέτουμε. Κατά συνέπεια θα πρέπει να ενεργοποιηθούν ξανά οι μηχανισμοί και να γίνει καμπάνια ευαισθητοποίησης των πολιτών, να μην εγκαταλείπουν εδώ και εκεί τα οχήματά τους από τη στιγμή που δεν τα χρειάζονται.

Ισως, ορισμένοι ισχυρίζονται ότι δεν τα έχουν εγκαταλείψει, αλλά έχουν καταθέσει τις πινακίδες λόγω των υψηλών τελών κυκλοφορίας και ότι περιμένουν κίνητρα για να τα κυκλοφορήσουν ξανά. Όμως, αυτό, μην γελιόμαστε, είναι μια ακόμη δικαιολογία, τουλάχιστον για οχήματα που έχουν γίνει σκουπιδότοποι ή έχουν «πνιγεί» από χόρτα σε χωράφια, ή που έχει μείνει το κουφάρι τους, διότι κάποια τα λεηλάτησαν για ανταλλακτικά.

Μέχρι σήμερα, πρέπει να πληρωθούν τα τέλη κυκλοφορίας για το 2018. Κι αν όσοι έχουν εγκαταλείψει το όχημά τους και γνωρίζουν ότι δεν θα το κυκλοφορήσουν ξανά, καλό είναι να πάρουν μια και μόνη απόφαση: να καλέσουν μια εταιρεία, να έρθει να το παραλάβει και να το οδηγήσει στην ανακύκλωση. Η διαδικασία είναι απλή και γρήγορη και με αυτόν τον τρόπο προστατεύουν το περιβάλλον και την τσέπη τους. Γιατί με την ανακύκλωση, ο ιδιοκτήτης διασφαλίζει συγχρόνως την οριστική διαγραφή του οχήματος από το Υπουργείο Μεταφορών και την Εφορία, γλυτώνοντας από πολλά μελλοντικά έξοδα (π.χ. φόρους, ασφάλεια, τέλη κυκλοφορίας).

Η Ε.Δ.Ο.Ε. ο αρμόδιος φορέας ανακύκλωσης οχημάτων, παραπέμπει όλους τους ιδιοκτήτες αυτοκινήτων στην ιστοσελίδα της www.edoe.gr για να ενημερωθούν για τη διαδικασία και τα δικαιολογητικά που απαιτούνται για την ανακύκλωση οχημάτων, να βρουν το πλησιέστερο σημείο παράδοσης και να λύσουν τυχόν απορίες τους. Η διαδικασία αυτή δεν έχει κόστος, δεν επιβαρύνει δηλαδή τον ιδιοκτήτη.

Mε την ανακύκλωση, κάθε ιδιοκτήτης αυτοκινήτου, εκτός από την εξοικονόμηση χρημάτων, συμβάλλει στην εξοικονόμηση ενέργειας και στην προστασία του περιβάλλοντος.

 

Μάλιστα, μπορεί να ανακυκλωθεί μέχρι και το 98% κάθε οχήματος με πολλές και σημαντικές θετικές συνέπειες για το περιβάλλον. Συγκεκριμένα, η ανακύκλωση των οχημάτων συνεισφέρει κατά:

76% στη μείωση της ρύπανσης του νερού

75% στην εξοικονόμηση ενέργειας

86% στη μείωση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης

90% στην εξοικονόμηση πρώτων υλών

97% στην μείωση των αποβλήτων εξόρυξης

40% στη μείωση της κατανάλωσης νερού

Η Ε.Δ.Ο.Ε. (αστική μη κερδοσκοπική εταιρεία), ιδρύθηκε τον Ιανουάριο του 2004 από τους επίσημους εισαγωγείς αντιπροσώπους οχημάτων, με σκοπό την οργάνωση και λειτουργία του μοναδικού συστήματος ανακύκλωσης (εναλλακτικής διαχείρισης) οχημάτων.

To σύστημα λειτουργεί υπό την έγκριση και εποπτεία του Ελληνικού Οργανισμού Ανακύκλωσης (Ε.Ο.ΑΝ.).  Από το 2004 έχουν ανακυκλωθεί χιλιάδες τόνοι μετάλλων, ορυκτελαίων, μπαταριών, ελαστικών, υγρών φρένων, υγρών ψυγείου, φρέον, φίλτρων λαδιού, τακάκια αμιάντου, καταλυτών, κρυστάλλων και καταλυτών.

Καταλήγοντας, στον παρακάτω πίνακα θα διαπιστώσετε την πορεία της ανακύκλωσης στην Ελλάδα, από ιδιώτες και Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης, από τον Δεκέμβριο του 2004 που ξεκίνησε τη λειτουργία της η Ε.Δ.Ο.Ε. Τα μεγαλύτερα νούμερα αποσύρσεων σημειώθηκαν τις χρονιές (π.χ. 2009) που λειτούργησε η επιδότηση απόσυρσης για αγορά καινούργιου μέσω μείωσης των τελών ταξινόμησης ή μη αγορά νέου με μικρότερο ποσό επιδότησης.

Πάντως, καταλήγοντας, δεν πρέπει να περιμένουμε επιδοτήσεις για να κάνουμε το καθήκον, να φροντίσουμε για το τέλος της ζωής του οχήματός μας. Κι ούτε είναι πιθανό στο άμεσο μέλλον θα δοθούν κίνητρα στην Ελλάδα για αγορά π.χ. ηλεκτρικών οχημάτων, που δεν ρυπαίνουν καθόλου το περιβάλλον ή ελάχιστη στην περίπτωση των plug-in υβριδικών εκδόσεων. Αν και με ένα σωστό πλάνο (προτάσεις υπάρχουν), θα μπορούσε χωρίς το δημόσιο να χάσει έσοδα από φόρους (ΦΠΑ, τέλη ταξινόμησης, τέλη κυκλοφορίας), να εφαρμόσει μια «εθνική πολιτική απόσυρσης», περίπου στο μοντέλο του 2009 και με μείωση των τελών ταξινόμησης (τότε ξεπουλήθηκαν όλα τα ακριβά SUV), αλλά να υπάρξει σταθερή πολιτική φορολόγησης και να μην αυξηθούν οι φόροι αν αυξηθούν οι πωλήσεις με το σκεπτικό της αύξησης των εσόδων, διότι τότε πάλι ακινησίες οχημάτων θα δούμε.



 

ADVERTISING

SHARE:

ΟΙ ΣΗΜΑΝΤΙΚΟΤΕΡΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΤΗΣ ΗΜΕΡΑΣ ΑΠΟ ΤΟ ΝΕWS 24/7 ΣΤΟ EMAIL ΣΟΥ

NEWSLETTER