Μην τα χάσετε

 

 

Δεν φταίω, κοιτούσα τη Γιαδικιάρογλου που κοιτούσε το τραίνο

 
 
12 top level managers δεν αρκούν για να μην αφήσουν 300 ανθρώπους για 17 ώρες στο κρύο. Όσο ανεπαρκείς είναι όμως για να τους προστατέψουν, τόσο ικανοί είναι στις δικαιολογίες
 

Χρειάζονται τουλάχιστον 12 top level managers για να λειτουργήσει ο σιδηρόδρομος στην Ελλάδα. Έστω με τον τρόπο που λειτουργεί ή υπολειτουργεί. Όταν όμως τα τραίνα σταματούν, ουδείς εξ’ αυτών αναλαμβάνει την ευθύνη. Τότε ξεκινούν οι Ένορκες Διοικητικές Εξετάσεις και οι 300 άνθρωποι που εγκλωβίστηκαν για 17 ώρες άνυδροι και νηστικοί στα κρύα βαγόνια, αισθάνονται δικαίωση.

 

Την κατάσταση εξήγησε με ακρίβεια ελβετικού ρολογιού εις εκ’ των υποψήφιων υπαίτιων μιλώντας σε ραδιοφωνική εκπομπή της συμπρωτεύουσας (North98). O  διευθύνων σύμβουλος της Ελληνικής Εταιρείας Συντήρησης Σιδηροδρομικού Τροχαίου Υλικού (ΕΕΣΣΤΥ), κ. Γ. Αναγνωστόπουλος απέδωσε το μπαράζ “κακοδαιμονίας” στο γεγονός ότι ”ο οργανισμός δεν είναι ενιαίος αλλά απαξιωμένος, κατακερματισμένος με αποτέλεσμα να υπάρχει κακοδιοίκηση και η μια διοίκηση να κρύβεται πίσω από την άλλη’.

Ανάλογη ήταν και τοποθέτηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ που με ανακοίνωση της ξεκαθάρισε ότι τα προβλήματα που υπήρξαν δεν οφείλονται σε δική της υπαιτιότητα, "με την εύρυθμη λειτουργία της υποδοµής να είναι αρμοδιότητα και ευθύνη άλλου φορέα” δείχνοντας με το δάχτυλο την ΕΕΣΣΤΥ. Συμφωνεί ωστόσο ότι το πρόβλημα είναι η πολυδιάσπαση του σιδηροδρομικού έργου.

Μιλάμε στην πραγματικότητα για 4+1 εμπλεκόμενες με τον σιδηρόδρομο εταιρείες. Τον ΟΣΕ, την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, τη ΓΑΙΑΟΣΕ και την ΕΕΣΣΤΥ. Ο ΟΣΕ είναι μία εταιρία παροχής υπηρεσιών διαχείρισης της Εθνικής Σιδηροδρομικής Υποδομής και εκτέλεσης των αναπτυξιακών έργων υποδομής μέσω της θυγατρικής του την ΕΡΓΟΣΕ. Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, έχει ως  αντικείμενο τη λειτουργία και εκμετάλλευση όλων των μεταφορών. Η ΓΑΙΑΟΣΕ δραστηριοποιείται στον χώρο της ανάπτυξης και διαχείρισης  της σιδηροδρομικής ακίνητης περιουσίας καθώς και στην παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας μέσω ΑΠΕ. Τέλος η ΕΕΣΣΤΥ δραστηριοποιείται στην συντήρηση και στην ομαλή λειτουργία του Σιδηροδρομικού τροχαίου υλικού με απώτερο σκοπό την επίτευξη ασφαλούς και αξιόπιστης λειτουργίας του σιδηροδρομικού συστήματος.

Κάθε μια από αυτές τις εταιρείες έχει και ένα πολυμελές διοικητικό συμβούλιο, οπότε για την ορθή λειτουργία του συστήματος σιδηροδρόμων της χώρας απασχολούνται με τη διοίκηση συνολικά καμιά πενηνταριά νοματαίοι. Ουδείς όμως θεωρεί ότι φέρει ευθύνη. Είπαν ότι φταίει ο καιρός, η συγκυρία και φυσικά η έλλειψη πόρων…

Δεν επιρρίπτει φυσικά κανείς ευθύνες στις διοικήσεις για την σφοδρή, έστω πρωτοφανή κακοκαιρία. Οι παραλείψεις όμως στον σχεδιασμό αντιμετώπισης των προβλημάτων είναι δική τους ευθύνη. Οι κατηγορίες ήταν πολλές. Από το ότι δεν υπήρχαν θερμαινόμενοι διακόπτες-κλειδιά που να διασφαλίζουν τη λειτουργία του δικτύου σε χαμηλές θερμοκρασίες μέχρι ότι δεν χρησιμοποιήθηκαν οι τα ειδικά βαγόνια που μπορούν να απομακρύνουν το χιόνι από τις ράγες.

Προφανώς και θα υπάρχουν οι αντίστοιχες απαντήσεις από τους managers. Πάντα υπάρχουν και όσο πιο πολύ βουτάει κανείς στις τεχνικές λεπτομέρειες, τόσο πιο δύσκολο είναι να βγάλει άκρη. Είναι όμως αδιανόητο να μην υπάρχει κάποιο σχέδιο δράσης στην περίπτωση που ακινητοποιηθεί το τραίνο. Το να παραμένουν άνθρωποι εγκλωβισμένοι για ώρες στη μέση του πουθενά, χωρίς τα στοιχειώδη, είναι απαράδεκτο. Άλλωστε για το Αθήνα-Θεσσαλονίκη μιλάμε. όχι για τον Υπερσιβηρικό.

Η ΕΔΕ που διέταξε ο κος. Σπίρτζης είναι αυτονόητη αλλά δεν θα λύσει το πρόβλημα. Ο Υπουργός σε συνέντευξή του σε ραδιοφωνικό σταθμό επέμεινε στο θέμα του σχεδιασμού του δίκτυου και στην έλλειψη θερμαινόμενων κλειδιών. Πράγματι αυτοί που σχεδίασαν το δίκτυο χωρίς να λάβουν μέριμνα για το συγκεκριμένο θέμα, φέρουν την ευθύνη. Ωστόσο το πρόβλημα ήταν γνωστό και στον ίδιο και στις διοικήσεις από τη στιγμή που ανέλαβαν. η ΕΔΕ για το συγκεκριμένο θέμα θα έπρεπε να ξεκινήσει άμα τη αναλήψει των καθηκόντων τους.

Αυτό που έχει σημασία να εξετάσουμε τώρα είναι περισσότερο αν οι άνθρωποι που ορίστηκαν από την Κυβέρνηση να διοικούν τον σιδηρόδρομο είναι ικανοί να σχεδιάσουν σενάρια αντιμετώπισης κρίσης. Ο ίδιος ο Υπουργός ανέφερε ότι “υπήρξε ασυνεννοησία μεταξύ των φορέων που έχει "σπάσει" ο ΟΣΕ” και ορθώς επεσήμανε ότι: “Αυτό όμως δε σημαίνει σε καμία περίπτωση ότι δεν έπρεπε να προβλεφθούν εκείνες οι κινήσεις, που όφειλαν οι αρμόδιες υπηρεσίες ώστε ο κόσμος να μην είναι έντεκα ώρες μέσα στα τρένα και να ταλαιπωρείται με τον τρόπο που ταλαιπωρείται”.

Και όταν μιλάμε για ταλαιπωρία, δεν αναφερόμαστε σε μια μεμονωμένη περίπτωση. Σύμφωνα με συνδικαλιστές σιδηροδρομικούς, τις ημέρες της κακοκαιρίας συνέβησαν πράγματα και θαύματα. Επιβάτες έμειναν χωρίς ανταπόκριση και χωρίς ενημέρωση στο Κιάτο. Δύο αμαξοστοιχίες συγκρούστηκαν με Ι.Χ. Έτερη αμαξοστοιχία εκτροχιάστηκε κοντά στη Θεσσαλονίκη, μια άλλη παρουσίασε τεχνική βλάβη στη Σίνδο και καμιά δεκαριά καθυστέρησαν να φθάσουν στον προορισμό τους από 2 έως και 5 ώρες. Δεν το λες και σταθερής τροχιάς ένα τέτοιο τραίνο…

Καθώς οι αρμοδιότητες των εταιρειών είναι σαφώς καθορισμένες από τον ίδιο τους το σκοπό, θα περίμενε κανείς κάποιους από τους διοικούντες να αναλάβουν την ευθύνη και από ευθιξία να υποβάλλουν στον Χρ. Σπίρτζη (τον αρμόδιο υπουργό), τις παραιτήσεις τους. Αντ’ αυτού προτιμούν να εξευτελίζουν δημοσίως την έννοια της ευθύνης και να συμπεριφέρονται με τρόπο και δικαιολογίες που θα ζήλευαν και μαθητές του δημοτικού…

*Ο Σταμάτης Ζαχαρός είναι αρθρογράφος του NEWS 247 και σύμβουλος έκδοσης της 24 MEDIA (@SZacharos).

 

ADVERTISING

SHARE:

ΟΙ ΣΗΜΑΝΤΙΚΟΤΕΡΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΤΗΣ ΗΜΕΡΑΣ ΑΠΟ ΤΟ ΝΕWS 24/7 ΣΤΟ EMAIL ΣΟΥ

NEWSLETTER