Μην τα χάσετε

 

 

Η έννοια της 'ημιαπεργίας' και πόσο μας κοστίζει σαν κράτος

 
 
Το αθηνοκεντρικό κράτος των Αθηνών και οι “ακρίτες” τελωνειακοί που φυλούν Θερμοπύλες στη Θεσσαλονίκη
 

Προσερχόμενος στην 82η ΔΕΘ, ο Υπ. Ναυτιλίας, ο κος Παναγιώτης Κουρουμπλής γνώριζε τα προβλήματα που θα προκαλούσε στο λιμάνι της πόλης η επαπειλούμενη -τότε- απροθυμία των τελωνειακών να εργασθούν στην τρίτη, βραδινή βάρδια. Ευκαιρίας δοθείσης, ο κος. Κουρουμπλής δήλωσε στο κρατικό πρακτορείο ειδήσεων ότι «Είμαστε κοντά στο να βρούμε λύση σε πνεύμα συνεννόησης και συνεργασίας». Έκτοτε, το συγκεκριμένο πνεύμα αγνοείται, ο ΟΛΘ χάνει περίπου 1 εκατ. ευρώ  και οι εταιρείες που συναλλάσσονται με την εισηγμένη, σχεδιάζουν εναλλακτικούς τρόπους για τη διακίνηση των εμπορευμάτων τους.

 

Πιο ρεαλιστής από τον Υπουργό που πίστεψε ότι θα τα βρει έτσι εύκολα με τους τελώνηδες ήταν ο πρόεδρος του συλλόγου Ναυτικών Πρακτόρων Θεσσαλονίκης, ο κος Βασ. Καμπάκης που αρκετά νωρίτερα είχε περίπου προβλέψει τις εξελίξεις. Μιλώντας και αυτός με τη σειρά του στο κρατικό πρακτορείο ειδήσεων, ο κός. Καμπάκης δήλωνε ότι «Η τροποποίηση του ωραρίου λειτουργίας της Πύλης Διεθνούς Εμπορίου του ΟΛΘ, που θα λειτουργεί από τις 16/9 από 06:00 έως 22:00, δεν είναι μια εξέλιξη που θα βλάψει μόνο τις ελληνικές εξαγωγές και την τοπική οικονομία της Βόρειας Ελλάδας, αλλά αποτελεί ένα διεθνές ζήτημα, αφού θα ανακύψει μεγάλο πρόβλημα με τις ναυτιλιακές γραμμές, που αποτελούν εταιρείες παγκόσμιου επίπεδου και τα πλοία τους θα βρίσκονται για πολλές ώρες στην αναμονή»

Υπ’ αυτή την έννοια, το ζήτημα της “στάσης” των τελωνειακών που ξεκίνησε μόλις αποχώρησε η Κυβέρνηση από την πόλη,  είναι πολύ σοβαρότερο από τις απώλειες του ενός εκατ. ευρώ και σχετίζεται με την πιθανή αναδρομολόγηση των πλοίων που μεταφέρουν εμπορεύματα. Τέτοιου τύπου αποφάσεις δεν λαμβάνονται εύκολα από τις διεθνείς ναυτιλιακές εταιρείες και κυρίως δεν υλοποιούνται άμεσα. Αυτός είναι ο λόγος που δεν έχουν ήδη φύγει ήδη όλες οι επιχειρήσεις που ξεροσταλιάζουν περιμένοντας τους τελωνειακούς του ΟΛΘ. Αυτός όμως θα είναι και ο λόγος για τον οποίο αν ληφθεί η απόφαση να φύγουν, θα χρειαστεί κόπος και πολύς χρόνος για να επιστρέψουν, αν μάλιστα είμαστε καλά παιδιά. Πάντως κάθε λεπτό καθυστέρησης στοιχίζει χρυσάφι στην πλοιοκτήτρια εταιρεία. Να τα λέμε κι’ αυτά.

Οι ίδιοι οι τελωνειακοί έχουν πλήρη επίγνωση της κατάστασης και οι λόγοι που τους ώθησαν σε μια τέτοια απόφαση θα πρέπει να είναι ιδιαιτέρως σοβαροί. Σύμφωνα με όσα δηλώνουν οι ίδιοι, διεκδικούν -πάντοτε μεταξύ άλλων που δεν αναφέρουν- τη στελέχωση της υπηρεσίας με υπαλλήλους, την ενίσχυση των δομών με μέσα δίωξης και την εναπόθεση -εντός του λιμανιού- των έμφορτων εμπορευματοκιβωτίων με εγχώρια φορτία προς εξαγωγή για τουλάχιστον 24 ώρες πριν από τη φόρτωσή τους.

Είναι εντυπωσιακό και ασυνήθιστο το ενδιαφέρον των δημοσίων υπαλλήλων για την ορθή λειτουργία της επιχείρησης. Τόσο ασυνήθιστο που χρήζει επαίνου. Είναι επίσης ασυνήθιστος και ο θεσμός της “ημιαπεργίας" που σημαίνει ότι δουλεύουν στις δύο κανονικές βάρδιες αλλά όχι στην νυχτερινή Είναι προφανές ότι οι επιπλέον εκτελωνισμοί θα μεγέθυναν το πρόβλημα της υποστελέχωσης και του χώρου.

Υπάρχουν ωστόσο και άλλοι λόγοι για τους οποίους οι τελωνειακοί θα μπορούσαν να αντιδρούν με τόσο σκληρό και επιζήμιο τρόπο. Όπως για παράδειγμα η απόπειρα της Κυβέρνησης να τους αξιολογήσει. Όπως κάθε Δ.Υ. που σέβεται τον εαυτό του και ο τελωνειακός αρνείται την αξιολόγηση, προσθέτοντας στην συνέχεια της φράσης του και διάφορες πομπώδεις δικαιολογίες. Ένας άλλος λόγος διαμαρτυρίας θα ήταν και η εισαγγελική δίωξη που ασκήθηκε κατά 107 τελωνειακών υπαλλήλων για το ενδεχόμενο συνέργειας σε διαπιστωμένη λαθρεμπορία καυσίμων. Κάποιοι λένε ότι ήταν άδικη. Ο κοριός της ΕΥΠ έχει καταγράψει εντυπωσιακές συνομιλίες για την υπόθεση.

Ωστόσο οι τελωνειακοί δεν αντιδρούν γι’ αυτά τα ενδιαφέροντα μεν, πλην όμως πεζά θέματα αλλά για λόγους εύρυθμης λειτουργίας της Πύλης Διεθνούς Εμπορίου της Θεσσαλονίκης. Και είναι τέτοιο το ενδιαφέρον τους για το διεθνές εμπόριο που προτιμούν να διαλύουν την αξιοπιστία του ΟΛΘ, παρά να υποκύψουν και να συνεχίσουν να εργάζονται με το υφιστάμενο “μπάχαλο”, που επιβάλλει το αθηνοκεντρικό κράτος των Αθηνών (sic), θα προσέθετα εγώ. Ως εδώ…

(Φωτογραφία: SOOC)

*Ο Σταμάτης Ζαχαρός είναι Αρθρογράφος του NEWS 24/7 και Σύμβουλος Έκδοσης της 24 MEDIA (@SZacharos)

 

ADVERTISING

SHARE:

ΟΙ ΣΗΜΑΝΤΙΚΟΤΕΡΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΤΗΣ ΗΜΕΡΑΣ ΑΠΟ ΤΟ ΝΕWS 24/7 ΣΤΟ EMAIL ΣΟΥ

NEWSLETTER