Μην τα χάσετε

Πολιτικά Πρωτοσέλιδα

 

 

Αγγελική Παπαδοπούλου: 'Αυτά είναι τα συστατικά για ένα επιτυχημένο πρόγραμμα Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης'

 
 
Διαθέτοντας ένα βιογραφικό γεμάτο διακρίσεις στον τομέα της Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης, η Υπεύθυνη Εταιρικών Υποθέσεων της Nestlé, Αγγελική Παπαδοπούλου, έρχεται στο πρώτο Game Changer in CSR & Social Impact στις 30 Ιανουαρίου στη Στέγη Ιδρύματος Ωνάση
 

Πρόσφατες έρευνες έχουν δείξει πως οι καταναλωτές είναι περισσότερο διατεθειμένοι να πληρώσουν επιπλέον χρήματα για ένα προϊόν ή μια υπηρεσία που προέρχεται από μια επιχείρηση, η οποία δηλώνει ότι στοχεύει στο να έχει ένα θετικό κοινωνικό ή περιβαλλοντολογικό αντίκτυπο.

 

Όπως μάλιστα αναφέρει η Αγγελική Παπαδοπούλου, Υπεύθυνη Εταιρικών Υποθέσεων της Nestlé, "στην εποχή μας δε θα μιλούσα τόσο για τα οφέλη της εταιρικής κοινωνικής ευθύνης σε μια εταρεία, όσο για την απόλυτη αναγκαιότητα να την εντάξει στο σχεδιασμό της".

Λίγες ημέρες πριν ανέβει στη σκηνή του πρώτου Changer in CSR & Social Impact στις 30 Ιανουαρίου στη Στέγη Ιδρύματος Ωνάση μίλησε στο News24/7 για το κοινωνικό πρόσωπο της Nestlé, τα συστατικά για ένα επιτυχημένο πρόγραμμα ΕΚΕ, τα οφέλη του, αλλά και τη μεγάλη σημασία του για την εκάστοτε εταιρεία, αλλά και την κοινωνία.

Πόσο σημαντικό είναι το πρόγραμμα Nestlé needs YOUth και κατ' επέκταση η ευκαιρία σε νέους ανθρώπους να βρουν μια θέση εργασίας;

Το πανευρωπαϊκό λανσάρισμα της πρωτοβουλίας Nestlé needs YOUth ξεκίνησε από την Αθήνα τον Νοέμβριο του 2013 με ταυτόχρονη μετάδοση στις υπόλοιπες αγορές. Αυτό ήταν πολύ σημαντικό για δύο λόγους: πρώτον, διότι η χώρα μας έχει υψηλά ποσοστά νεανικής ανεργίας και δεύτερον, γιατί η Nestlé Ελλάς έδωσε ιδιαίτερη έμφαση στην υλοποίηση αυτής της πρωτοβουλίας θέτοντας πραγματικά φιλόδοξους στόχους σε σχέση με το μέγεθος της δομής της στην Ελλάδα.

Το πρόγραμμα βασίζεται σε μια απλή διαπίστωση: ότι ο ιδιωτικός τομέας έχει παραδοσιακά τη γνώση και τη δυνατότητα να στηρίξει την απασχόληση των νέων. Ειδικά στην Nestlé έχουμε μακρά παράδοση στην προσέλκυση και διατήρηση νέων ανθρώπων, προσφέροντας ουσιαστικά πολλές διαφορετικές καριέρες μέσα στην ίδια εταιρεία. Έτσι, προχωρήσαμε στην υλοποίηση του προγράμματος μέσα από τέσσερις βασικούς πυλώνες: την πρόσληψη νέων, τις ευκαιρίες για πρακτική άσκηση και μαθητεία, τη συμβουλευτική καριέρας και τέλος τη δημιουργία μιας «Συμμαχίας για τη Νέα Γενιά» που θα κινητοποιήσει και άλλες συνεργαζόμενες εταιρείες να πολλαπλασιάσουν την προσπάθεια.

Πέντε χρόνια αργότερα, έχουμε υπερκαλύψει την αρχική μας δέσμευση. Πιο συγκεκριμένα, έχουμε ήδη προσφέρει ευκαιρίες απασχόλησης σε 701 νέους, που είναι εντυπωσιακό ιδιαίτερα αν αναλογιστεί κανείς ότι στην Ελλάδα η Nestlé απασχολεί γύρω στους 800 εργαζόμενους. Επιπλέον, παρείχαμε συμβουλευτική καριέρας σε περισσότερους από 5.000 νέους και έχουμε ενεργοποιήσει 16 συνεργαζόμενες εταιρείες για να συμμετέχουν και να ενισχύσουν αυτή την προσπάθεια.

Η ανταπόκριση που βρίσκουμε από τους ίδιους τους νέους που συμμετέχουν στο πρόγραμμα είναι πραγματικά θετική, καθώς η επαγγελματική εμπειρία, ακόμη και αν διαρκέσει μικρό χρονικό διάστημα, τους παρέχει πολύτιμα εφόδια για το επαγγελματικό τους μέλλον και αποδεδειγμένα αυξάνει τις πιθανότητές τους να απορροφηθούν στην αγορά εργασίας. Είμαστε ιδιαίτερα χαρούμενοι μάλιστα που αυτό επιβεβαιώθηκε πρόσφατα από τα αποτελέσματα της ευρωπαϊκής έρευνας «Choose my company / Happy Trainees 2018», που αξιολογεί την πρακτική άσκηση των φοιτητών σε εταιρείες. Η εταιρεία μας πήρε την 4 θέση και είναι η μόνη στον κλάδο τροφίμων και ποτών που συμπεριλήφθηκε στην παγκόσμια κατάταξη της έρευνας, με ιδιαίτερα υψηλό σκορ για την ελληνική αγορά. Και συνεχίζουμε!

Εκτός από την ευκαιρία στους νέους ωστόσο, πραγματοποιείτε κι άλλες ενέργειες που σχετίζονται με τη διανομή τροφίμων σε ευπαθείς ομάδες. Τι έχετε καταφέρει μέχρι σήμερα σε αυτό το κομμάτι;

Τα τελευταία χρόνια της οικονομικής κρίσης έχουν αυξήσει σημαντικά τις ανάγκες για δωρεά τροφίμων σε οικογένειες χαμηλού εισοδήματος. Και μια μεγάλη εταιρεία τροφίμων όπως η Nestlé δεν θα μπορούσε να μείνει αμέτοχη. Έτσι, για να μεγιστοποιήσουμε το θετικό αντίκτυπο, συντονίσαμε τις ανάγκες με τα προϊόντα μας και ορίσαμε τις προτεραιότητες, τόσο ως προς τον σκοπό και το γεωγραφικό ενδιαφέρον, αλλά και τους οργανισμούς που είναι ειδικοί και αρμόδιοι για να εξασφαλίσουν ότι οι προσφορά μας φτάνει εκεί που πρέπει. Σε αυτό το πλαίσιο, τόσο μεγάλες όσο και μικρότερες ενέργειες έκαναν τη διαφορά, όπως οι κοινωνικές υπηρεσίες των δήμων, αλλά και αναγνωρισμένοι οργανισμοί όπως το Χαμόγελο του Παιδιού, τα Παιδικά Χωριά SOS και το Μπορούμε.

Ενδεικτικά να αναφέρω τη μεγάλη δωρεά 700.000 βρεφικών γευμάτων σε όλη την Ελλάδα που πραγματοποιήσαμε το 2015 και το 2016 μέσα από το δίκτυο των κοινωνικών παντοπωλείων των δήμων και των περιφερειών της χώρας, αλλά και τις δράσεις εθελοντισμού των εργαζομένων μας, που κάθε μήνα προσφέρουν προϊόντα στο καλάθι «Νοιάζομαι» της εταιρείας μας. Γιατί αυτό που αξίζει να αναφέρουμε είναι ότι η πιο σπουδαία αλλαγή ήρθε από μέσα από τον οργανισμό, από τις προτάσεις των ίδιων των ανθρώπων μας, από τον νέο τρόπο σκέψης που μας έκανε όλους να σκεφτούμε καινούριους τρόπους για να βοηθήσουμε. Ως αποτέλεσμα όλων αυτών των δράσεων, μεγάλων και μικρών, τα τελευταία πέντε χρόνια έχουμε δωρίσει τρόφιμα αγοραστικής αξίας πάνω από 4,5 εκατομμυρίων ευρώ.   

Σχεδιάζετε κάποιες άλλες ενέργειες στα πλαίσια του προγράμματος Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης τα επόμενα χρόνια;

Φυσικά. Η Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη δεν μπορεί να παραμένει σταθερή, απλά και μόνο επειδή απαντά στις μεταβαλλόμενες κοινωνικές ανάγκες. Ιδιαίτερα στην Nestlé, όπου το μοντέλο που ακολουθούμε είναι η Δημιουργία Αμοιβαίου Οφέλους, οι δράσεις δηλαδή που δημιουργούν αξία για την κοινωνία και σχετίζονται με την επιχειρηματική μας δραστηριότητα, η Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη είναι αναπόσπαστο κομμάτι του τρόπου που κάνουμε κάθε μέρα τη δουλειά μας. Επιπλέον, ως τμήμα ενός μεγάλου, παγκόσμιου Ομίλου, έχουμε το προνόμιο να μοιραζόμαστε έναν κοινό σκοπό σε όλο τον κόσμο: «ενισχύοντας την ποιότητα ζωής και συνεισφέροντας σε ένα υγιές μέλλον».

Η φιλόδοξη αυτή υπόσχεση επικεντρώνεται σε τρεις βασικούς πυλώνες: τον άνθρωπο και την οικογένεια, τις κοινότητές μας και τον πλανήτη. Κάτω από τους πυλώνες αυτούς υπάρχουν συγκεκριμένες δράσεις που συνδέονται με 42 δεσμεύσεις για το 2020, που με τη σειρά τους απαντούν στα ζητούμενα των Στόχων Βιώσιμης Ανάπτυξης του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών, και ολοκληρώνονται με τρεις μεγάλες φιλοδοξίες για το 2030: να βοηθήσουμε 50 εκατομμύρια παιδιά να ζήσουν με περισσότερη υγεία, να βελτιώσουμε τις ζωές 30 εκατομμυρίων ανθρώπων που ζουν σε περιοχές που σχετίζονται με την επιχειρηματική μας δραστηριότητα και να επιτύχουμε μηδενικό περιβαλλοντικό αποτύπωμα στις εγκαταστάσεις μας.

Αυτό τι σημαίνει για την Ελλάδα; Ότι θα παραμείνουμε σταθεροί στις προτεραιότητες που έχουμε ήδη θέσει, για την απασχόληση των νέων, την υποστήριξη οικογενειών χαμηλού εισοδήματος με δωρεές τροφίμων και την διατροφική εκπαίδευση για τα παιδιά μας, εμπλουτίζοντας τις δράσεις μας με νέες, αλλά και με την ενεργή συμμετοχή των εργοστασίων μας και των μαρκών μας.

Ποια πιστεύετε ότι είναι στα συστατικά για ένα επιτυχημένο πρόγραμμα Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης μιας εταιρείας; Γίνεται σωστά στην Ελλάδα;

Το βασικό σημείο αφετηρίας για ένα πρόγραμμα Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης είναι να εντοπιστεί ο κοινός τόπος όπου μία ή και περισσότερες κοινωνικές ανάγκες συναντούν το αντικείμενο ή την επιχειρηματική δραστηριότητα της εταιρείας. Αυτό βοηθά στη μεγιστοποίηση της αξίας που παρέχεται, αλλά και στην πιο αυτονόητη επικοινωνιακή σύνδεση του μηνύματος με την εταιρεία. Με άλλα λόγια, κάθε εταιρεία που θέλει να χτίσει στο κομμάτι της Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης, οφείλει να επενδύσει χρόνο και πόρους για να καταλήξει στον σκοπό της και στη συνέχεια να τον αναπτύξει μακροπρόθεσμα

Γι’ αυτό το λόγο ένα επιτυχημένο πρόγραμμα Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης προϋποθέτει σωστό σχεδιασμό, χαρτογράφηση αναγκών και ομάδων ενδιαφέροντος, δομημένες εσωτερικές συζητήσεις για την «ουσιαστικότητα» (materiality) στον οργανισμό, για να προχωρήσει στον σχεδιασμό των δράσεων, την αναζήτηση των κατάλληλων συνεργατών και την υλοποίησή τους, την παρακολούθηση και την αξιολόγηση. Και φυσικά, τη διάφανη επικοινωνία, με το σωστό ύφος και μέτρο.

Έχουμε δει φαινόμενα όπου ελλιπείς ή ανακριβείς ισχυρισμοί (greenwashing) είχαν αρνητικό αντίκτυπο στην αξιοπιστία και την εικόνα της εταιρείας και κατά συνέπεια έφεραν το εντελώς αντίθετο αποτέλεσμα από τον αρχικό τους στόχο.

Ποια είναι τελικά τα οφέλη ενός προγράμματος Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης για τις ίδιες τις εταιρείες;

Στην εποχή μας δεν θα μιλούσα τόσο για οφέλη, όσο για απόλυτη αναγκαιότητα. Οι έρευνες δείχνουν ότι οι καταναλωτές σήμερα ενδιαφέρονται να μάθουν περισσότερα για την εταιρεία που υπογράφει το προϊόν ή την υπηρεσία που χρησιμοποιούν και το ενδιαφέρον αυτό συνδέεται άμεσα με την επιλογή τους, άρα και με την οικονομική δραστηριότητα της επιχείρησης. Το ποσοστό των καταναλωτών που έχει σκεφτεί ή έχει πράγματι αγοράσει ένα προϊόν ή υπηρεσία με κριτήριο τη δράση της εταιρείας που το υπογράφει αυξάνεται σταθερά και στην Ελλάδα, όπως και το ποσοστό των καταναλωτών που αποφασίζει να «τιμωρήσει» μια εταιρεία απορρίπτοντας το προϊόν της για τον ίδιο ακριβώς λόγο. Με άλλα λόγια, η Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη δεν είναι «nice to have», αλλά ένα σημαντικό συγκριτικό πλεονέκτημα στα μάτια του καταναλωτή και ομοίως μια περιοχή σημαντικού ρίσκου, όταν υλοποιείται περιορισμένα ή ανεπαρκώς.

Δεν είναι τυχαίο λοιπόν που ένα σωστά σχεδιασμένο πρόγραμμα ΕΚΕ μπορεί να φέρει όχι μόνο σημαντική αύξηση στους δείκτες που σχετίζονται με την εταιρική εικόνα, αλλά και βελτίωση της οικονομικής απόδοσης. Στον αντίποδα, ας αναλογιστούμε τις εταιρείες που το ίδιο το εμπορικό τους μοντέλο βασίστηκαν σε μία κοινωνική υπόσχεση (π.χ. το παράδειγμα της TOMS, όπου για κάθε ζευγάρι παπούτσια που πωλείται δωρίζει ένα σε ανθρώπους που έχουν ανάγκη), η οποία αποτέλεσε το βασικό επικοινωνιακό τους όχημα που εκτόξευσε την ανάπτυξή τους.

 

* Χορηγοί επικοινωνίας του πρώτου Game Changer in CSR & Social Impact που θα διεξαχθεί στις 30 Ιανουαρίου στη Στέγη Ιδρύματος Ωνάση είναι η Direction Business Network με τα CSR Reviews,, CSR Week, csrnews.gr, businessnews.gr, ο τηλεοπτικός σταθμός ANT1, η εφημερίδα ΈΘΝΟΣ και η Huffpost Greece.

Χορηγός του Συνεδρίου είναι η TAP Greece. Υποστηρικτής είναι Αθηναϊκή Ζυθοποιία Α.Ε., το Blue.gr και το ίδρυμα Γ. & Α. Μαμιδάκη. Το συνέδριο πραγματοποιείται με την υποστήριξη της Global Sustain Group και τελεί υπό την αιγίδα του Ινστιτούτου Επικοινωνίας.

Κλείσε τώρα το εισιτήριό σου.

 

Σχετικά θέματα:

ADVERTISING

SHARE:

ΟΙ ΣΗΜΑΝΤΙΚΟΤΕΡΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΤΗΣ ΗΜΕΡΑΣ ΑΠΟ ΤΟ ΝΕWS 24/7 ΣΤΟ EMAIL ΣΟΥ

NEWSLETTER