Μην τα χάσετε

Πολιτικά Πρωτοσέλιδα

 

 

Πέθανε ο Δημήτρης Γαβαλάς, τελευταίος επιζών του θρυλικού αντιτορπιλικού 'ΑΔΡΙΑΣ'

 
 
Το όνομα του είχε συνδεθεί με το θρυλικό αντιτορπιλικό που είχε γίνει ο φόβος και ο τρόμος των γερμανικών υποβρυχίων
 

Ήταν ο τελευταίος επιζών μιας μεγάλης μάχης που έπαιξε σημαντικό ρόλο στην έκβαση των γεγονότων του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου στην Ελλάδα.

 

Ο Αλεξανδρινός Δημήτρης Γαβαλάς, άφησε σήμερα την τελευταία του πνοή σε ηλικία 95 ετών στην αγαπημένη του πόλη της Αιγύπτου, εκεί όπου συνδέθηκε άρρηκτα με τις μάχες των συμμαχικών δυνάμεων εναντίον του ιταλογερμανικού άξονα, πολεμώντας πάνω στο θρυλικό αντιτορπιλικό «ΑΔΡΙΑΣ».

Το μεγάλο Αιγυπτιώτη αγωνιστή είχε τιμήσει και η Ελλάδα, καθώς τον είχαν επισκεφθεί εκπρόσωποι των κυβερνήσεων. Στις 22 Απριλίου του 2015, τον επισκέφθηκε στο σπίτι του στην Αλεξάνδρεια, ο υπουργός Εθνικής Άμυνας Πάνος Καμμένος, σφίγγοντάς το χέρι και ευχαριστώντας τον για ό,τι έχει κάνει για την Ελλάδα. Ενάμιση χρόνο νωρίτερα, το Νοέμβριο του 2013, τον συνάντησε και τον τίμησε με τα θερμά του λόγια ο τότε υφυπουργός Εξωτερικών Άκης Γεροντόπουλος, για να αναφερθούμε μόνο στα τελευταία χρόνια, γιατί είναι πολλοί οι πολιτικοί που τον συνάντησαν και τού εξέφρασαν την ευγνωμοσύνη της Ελλάδας για τη δική του προσφορά για την ελευθερία της πατρίδας.

Ο Δημήτριος Γαβαλάς διατηρούσε εργοστάσιο ξυλείας και ήταν πάντα ένας πετυχημένος Αιγυπτιώτης επιχειρηματίας, ενώ είχε διατελέσει και Α΄ Αντιπρόεδρος της Ελληνικής Κοινότητας Αλεξανδρείας. Είχε, δε, τιμηθεί και από τον Πατριάρχη Αλεξανδρείας Θεόδωρο Β'.

Σημειώνεται ότι πριν 74 χρόνια στις 22 Σεπτεμβρίου 1943, και ενώ το «ΑΔΡΙΑΣ» βρίσκονταν κοντά στην Κάλυμνο, προσέκρουσε σε γερμανική νάρκη και από την έκρηξη αποκόπηκε η πλώρη του. Παρά τις πολύ σοβαρές ζημιές, κατόρθωσε και έφθασε στην κοντινή τουρκική ακτή Γκιουμουσλούκ, με απώλειες 21 νεκρούς και 30 τραυματίες.

Μετά από επισκευές που κράτησαν 40 μέρες, την 1η Δεκεμβρίου 1943 και ουσιαστικά κομμένο στην μέση, απέπλευσε για την Αλεξάνδρεια όπου έφτασε στις 6 Δεκεμβρίου και έγινε δεκτό με τον κόσμο να μην κρύβει τη χαρά του. Ο Δημήτρης Γαβαλάς είχε πει παλαιότερα ότι «αν και κομμένο στη μέση, με τις υπεράνθρωπες προσπάθειες του πληρώματος έφτασε από τα τουρκικά παράλια στην Αλεξάνδρεια προκαλώντας τεράστιο ενθουσιασμό».

Η ιστορία του αντιτορπιλικού

Το «Αδρίας Ι» (L-67) ήταν αντιτορπιλικό του ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού, τύπου Hunt III.

Καθελκύστηκε ως HMS Border (L67). Η έναρξη ναυπήγησής του έγινε στα ναυπηγεία UK – Swan Bunter & Wigham Richardson Ltd. Wallsend–on-Tyne την 1η Μαΐου 1941. Η καθέλκυσή του έγινε στις 3 Φεβρουαρίου 1942. Στις 20 Ιουλίου 1942 παραλήφθηκε από τον αντιπλοίαρχο Iωάννη Τούμπα στο Νιούκασλ της Αγγλίας. Στις 26 Αυγούστου 1942, με τη συμπλήρωση της εκπαίδευσης και ενώ έπλεε κάτω από ομίχλη μόνον με την αριστερή μηχανή σε λειτουργία, προσάραξε κοντά στην περιοχή Σκάπα Φλόου. Χρειάστηκαν τέσσερις μήνες για επισκευές.

Στις 27 Ιανουαρίου 1943 πιθανότατα βύθισε το γερμανικό υποβρύχιο U-553 κοντά στην περιοχή του ακρωτηρίου Φινίστερο (στη ΒΔ Ισπανία). Στις 20 προς 21 Ιουλίου 1943 σε συνεργασία με το HMS Quantock (L58) επιτυχώς αντιμετώπισε 3 τορπιλακάτους κατά τη διάρκεια νυχτερινής συμπλοκής, βυθίζοντας 2 από αυτές. Στις 20 Σεπτεμβρίου 1943 μετά την συνθηκολόγηση της Ιταλίας ο Ιταλικός Στόλος του Τάραντα έπλευσε στη Μάλτα και παραδόθηκε σε συμμαχική μοίρα 4 πλοίων. Ένα από αυτά ήταν ο Αδρίας.

Στις 22 Οκτωβρίου 1943 και ενώ βρισκόταν κοντά στην Κάλυμνο με το βρετανικό A/T HMS Hurworth, το Αδρίας προσέκρουσε σε νάρκη και από την έκρηξη αποκόπηκε η πλώρη του. Το Hurworth, στην προσπάθειά του να πλεύσει προς βοήθεια του Αδρία, προσέκρουσε επίσης σε νάρκη και βυθίστηκε, παρασύροντας στον βυθό 143 άνδρες. Ο Αδρίας παρά τις ζημιές κατόρθωσε και έφθασε στην κοντινή τουρκική ακτή της Μύνδου (σημερινό Γκιουμουσλούκ, Gümüşlük). Οι απώλειες ήταν 21 νεκροί και 30 τραυματίες.

Την 1η Δεκεμβρίου 1943, μετά από μικρές επισκευές αλλά χωρίς πλώρη απέπλευσε για την Αλεξάνδρεια. Στις 6 Δεκεμβρίου κατέπλευσε στην Αλεξάνδρεια, όπου έγινε δεκτό μέσα σε κλίμα ενθουσιασμού από τον συμμαχικό Στόλο. Δεν πραγματοποιήθηκε η επισκευή του λόγω της λήξεως του πολέμου στην περιοχή της Μεσογείου. Το 1945 επιστράφηκε στην Αγγλία, όπου και πουλήθηκε για παλιοσίδερα.

 

ADVERTISING

SHARE:

ΟΙ ΣΗΜΑΝΤΙΚΟΤΕΡΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΤΗΣ ΗΜΕΡΑΣ ΑΠΟ ΤΟ ΝΕWS 24/7 ΣΤΟ EMAIL ΣΟΥ

NEWSLETTER