Μην τα χάσετε

Πολιτικά Πρωτοσέλιδα

 

 

Απόφαση σταθμός: Πρόστιμο 6,7εκ. δολάρια σε ιδιοκτήτη γιατί κατέστρεψε γκράφιτι

 
 
Ο ιδιοκτήτης δεν είχε δικαίωμα να κατεδαφίσει το κτίριο της ιδιοκτησίας του, καθώς πάνω σε αυτό βρίσκονταν γκράφιτι που προστατεύονταν από το νόμο περί πνευματικών - καλλιτεχνικών δικαιωμάτων
 

Το 2013, ένας κτηματομεσίτης από το Λονγκ Άιλαντ της Νέας Υόρκης και ιδιοκτήτης κτιριακού συγκροτήματος στην αμερικανική πόλη, αποφάσισε να σβήσει τα γκράφιτι που πλημμύριζαν τους τοίχους της ιδιοκτησίας του. Για την ακρίβεια  θέλησε να κατεδαφίσει το κτιριακό συγκρότημα επάνω στους τοίχους του οποίου υπήρχαν δεκάδες από αυτά. Η απόφασή του αυτή προκάλεσε την αντίδραση 21 καλλιτεχνών που είχαν φιλοτεχνήσει τις εν λόγω τοιχογραφίες, με την υπόθεση να παίρνει το δρόμο της δικαιοσύνης. Ωστόσο, ήταν η απόφαση τους δικαστηρίου του Μπρούκλιν εκείνη που προκάλεσε "σεισμό" στις ΗΠΑ. Ο δικαστής επιδίκασε αποζημίωση 6.7 εκατομμυρίων δολαρίων στους καλλιτέχνες, για τα έργα που καταστράφηκαν, μαζί με την κατεδάφιση του κτιριακού συγκροτήματος 5Pointz.

 

Σύμφωνα με το δημοσίευμα της New York Times, τον περασμένο Νοέμβριο το δικαστήριο αποφάσισε αρχικά ότι ο κτηματομεσίτης Τζέρι Βολκόφ, παραβίασε το το νόμο, όταν κατέστρεφε γκράφιτι που σύμφωνα με το συνήγορο των καλλιτεχνών αποτελούσαν "το μεγαλύτερο ανοιχτό μουσείο γκράφιτι στον κόσμο".

Δείτε πως ήταν το σημείο στο Λογνκ Άιλαντ:

 

Οι δικηγόροι του Βολκόφ υποστήριξαν πως τα κτίρια ανήκαν στην ιδιοκτησία του και άρα ήταν στην δικαιοδοσία του να τα κάνει ό, τι επιθυμεί. Ωστόσο, το δικαστήριο έκρινε πως η κίνηση του παραβίασε το νόμο περί πνευματικών/καλλιτεχνικών δικαιωμάτων, με τον οποίο προστατεύονται και όσα έργα έχουν φιλοτεχνηθεί σε δημόσιους χώρους, ακόμη και στους τοίχους ξένης ιδιοκτησίας.

Δείτε στο time lapse βίντεο που ακολουθεί την διάλυση του κτιρίου:

 

Η εφημερίδα τονίζει πως η υπόθεση έφερε αντιμέτωπες δύο πολύ ισχυρές κοινωνικές ομάδες της πόλης. Από τη μία, οι κτηματομεσίτες και από την άλλη, οι καλλιτέχνες που πήραν θέση υπέρ των graffiti artists. "Το ξεκάθαρο μήνυμα είναι πως η τέχνη που προστατεύεται από το νόμο, πρέπει να εκτιμάται και όχι να καταστρέφεται" σημείωσε στη nytimes ο Έρικ Μπάουμ, ένας εκ των συνηγόρων των καλλιτεχνών.

Το σημείο υπήρξε πόλος έλξης δεκάδων καλλιτεχνών, ενώ είχε χαρακτηριστεί και Μέκα του γκράφιτι. Σύμφωνα με το δημοσίευμα, 45 από τα δεκάδες έργα διέθεταν το καλλιτεχνικό "βάρος" ώστε να αξίζουν προστασίας, ενώ για 36 από αυτά έπρεπε να τεθεί σε εφαρμογή ο νόμος V.A.R.A. περί προστασίας καλλιτεχνικού έργου.

 

ΠΗΓΗ NYTIMES/AP Photo/Frank Franklin II

 

ADVERTISING

SHARE:

ΟΙ ΣΗΜΑΝΤΙΚΟΤΕΡΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΤΗΣ ΗΜΕΡΑΣ ΑΠΟ ΤΟ ΝΕWS 24/7 ΣΤΟ EMAIL ΣΟΥ

NEWSLETTER