Μην τα χάσετε

Πολιτικά Πρωτοσέλιδα

 

 

Μάχη οπισθοφυλακών από ΟΠΑΠ Α.Ε. για το διαδικτυακό στοίχημα

 
 
Η ΟΠΑΠ με 5ετή και πλέον καθυστέρηση, επικαλείται μονοπωλιακό δικαίωμα επί δραστηριότητας η οποία ήταν απολύτως απαγορευμένη μέχρι το 2011. Ποια η στάση της Ελληνικής Πολιτείας
 

Έχει η ΟΠΑΠ αποκλειστικά δικαιώματα στο Online Στοίχημα; Τι πιστεύει σήμερα το Ελληνικό Δημόσιο;

Το ερώτημα αυτό θα μπει στην αίθουσα του ΣτΕ και θα συζητηθεί στις 4 Απριλίου σε μια απέλπιδα προσπάθεια της μεγάλης εισηγμένης να ξεκαθαρίσει το τοπίο και να κερδίσει με νομικά τεχνάσματα ένα δικαίωμα, που +το ελληνικό δημόσιο  είχε αρνηθεί στην εταιρεία, ακόμη και την περίοδο, που ήταν ακόμη κρατικός οργανισμός, πόσο μάλλον σήμερα που αποτελεί 100% ιδιωτική εταιρεία - και μάλιστα με μονοπωλιακό δικαίωμα στο επίγειο δίκτυο- γεγονός που αποτελεί ελληνική πρωτοτυπία και δεν συνάδει με την πολιτική των άλλων κρατών της Ε.Ε.

 

Στις 4/4/2017, ενώπιον του Δ’ Πενταμελούς Τμήματος, εκδικάζεται αίτηση της ΟΠΑΠ Α.Ε. η οποία, επικαλούμενη μονοπωλιακό δικαίωμα, στρέφεται κατά του Ελληνικού Δημοσίου επιδιώκοντας την ακύρωση της σιωπηρής άρνησης του Υπουργείου Οικονομικών να δεχτεί αίτηση της ΟΠΑΠ Α.Ε. και να απαγορεύσει τη διενέργεια τυχερών παιχνιδιών μέσω του διαδικτύου από τις 24 εταιρείες, που εντάχθηκαν στο μεταβατικό καθεστώς του ν. 4002/2011. Υπέρ του Ελληνικού Δημοσίου έχει ήδη παρέμβει η εταιρεία «B2B Gaming Services Malta Ltd».

Στην απάντηση του υπουργείου Οικονομικών με ημερομηνία 7/8/2016 προς την Κομισιόν γίνεται αναφορά στις δικαστικές αποφάσεις 10586/2011 και 10587/11 στις οποίες τονίζεται ότι η ΟΠΑΠ ουδέποτε είχε αποκλειστικό δικαίωμα στα διαδικτυακά παίγνια

 

Το θέμα του μονοπωλίου στο διαδίκτυο όμως δεν είναι η πρώτη φορά που απασχολεί τα ελληνικά δικαστήρια και μέχρι σήμερα δεν έχει βγει καμία απόφαση υπέρ της ΟΠΑΠ. Α.Ε. 

Μέχρι το 2011 η διεξαγωγή τυχερών παιγνίων στο διαδίκτυο ήταν εντελώς απαγορευμένη, ενώ μετά το 2011  υπήρξαν κρίσεις από τα πολιτικά Δικαστήρια, σε υποθέσεις στις οποίες η ΟΠΑΠ Α.Ε. συμμετείχε ως κυρίως παρεμβαίνουσα διάδικος που επαναλάμβαναν ότι δεν έχει μονοπώλιο θέση που η ελληνική πολιτεία έχει εκφράσει πολλές φορές και με διαφορετικές κυβερνήσεις.

Συγκεκριμένα, με τις 10586/2011 και 10587/2011 αποφάσεις του, το Μονομελές Πρωτοδικείο Αθηνών έκρινε ότι, σύμφωνα με τον ν. 4002/2011, η διεξαγωγή τυχερών παιχνιδιών μέσω του διαδικτύου ανήκει στην αποκλειστική δικαιοδοσία του Ελληνικού Δημοσίου, πρόκειται να ασκηθεί μέσω ειδικά αδειοδοτημένων παροχών και δεν έχει παραχωρηθεί στην ΟΠΑΠ Α.Ε. και ότι η ΟΠΑΠ Α.Ε., και πριν το ν. 4002/2011, ουδέποτε είχε το αποκλειστικό δικαίωμα διεξαγωγής και των διαδικτυακών τυχερών παιχνιδιών.

Πριν το 2011, και η ίδια η Ελληνική Δημοκρατία, απαντώντας στις 31/10/2007 και από 29/4/2008   στην από 29/6/2007 Προειδοποιητική Επιστολή και στην από 28/2/2008 Αιτιολογημένη Γνώμη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής κατά της Ελληνικής Δημοκρατίας (Παράβαση 2007/4094 λόγω περιορισμών στην παροχή υπηρεσιών σχετικών με τα τυχερά παιχνίδια),  επισημαίνει στην Κομισιόν ότι, δια του τότε ισχύοντος ρυθμιστικού πλαισίου, είχε συνειδητά επιβληθεί καθολική και έναντι πάντων (erga omnes), πρωτίστως δε στην ΟΠΑΠ Α.Ε., απαγόρευση παροχής (διεξαγωγής) και διαφήμισης εντός της Ελληνικής επικράτειας υπηρεσιών τυχερών παιχνιδιών μέσω του διαδικτύου, επισήμανση η οποία μάλιστα ρητά καταγράφεται στην από 28/2/2008 Αιτιολογημένη Γνώμη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.

Δηλαδή σήμερα η ΟΠΑΠ με 5ετή και πλέον καθυστέρηση, επικαλείται μονοπωλιακό δικαίωμα επί δραστηριότητας η οποία ήταν απολύτως απαγορευμένη μέχρι το ν. 4002/2011 και για την οποία μετά υπάρχουν αρνητικές για την ΟΠΑΠ δικαστικές αποφάσεις. 

Σε απαντητικη επιστολή προς την Κομισιόν ο υπουργός Οικονομικών στις 21/9 αναφέρει ότι ο ΟΠΑΠ δεν θα έχει αποκλειστικότητα αλλά μπορεί να συμμετέχει στη διαδικασία έκδοσης νέων αδειών που ετοιμάζεται

Σημειωτέον δε ότι, ο  νυν Υπουργός Οικονομικών κ. Ευκλείδης Τσακαλώτος στις 21/9/2016 σε επιστολή του στην Κομισιόν, είχε επισημάνει επαναλαμβάνοντας την πάγια θέση των ελληνικών κυβερνήσεων ,  ότι, όσον αφορά το διαδικτυακό στοίχημα, η Ελληνική Κυβέρνηση προτίθεται βάσει του ν. 4002/2011 να εκδώσει άδειες μέσα από μια ανοικτή διαδικασία αναφέροντας πως ο ΟΠΑΠ δεν έχει καμία αποκλειστικότητα. Είχε προηγηθεί άλλη επιστολή του υπουργείου με ημερομηνία 7/8/2016 στην οποία τονιζόταν:

«Το Υπουργείο Οικονομικών επεξεργάζεται σειρά νομοθετικών ρυθμίσεων για την τροποποίηση διατάξεων του ν.4002/2011 για τη ρύθμιση της αγοράς παιγνίων και ειδικότερα των διατάξεων των άρθρων 25,28 εως και 33 και 45 εως και 52 του ν. 4002/2011, που αφορούν στον φορέα και τη διαδικασία χορήγησης αδειών των τυχερών παιγνίων μέσω διαδικτύου, στις προϋποθέσεις και στους όρους αδειοδότησης, στα παίγνια που θα αδειοδοτηθούν, στις υποχρεώσεις των κατόχων άδειας, στις αρμοδιότητες και στα καθήκοντα της ΕΕΕΠ, ….σε σειρά απαγορεύσεων και στα αντίστοιχα πρόστιμα. Οι υπό επεξεργασία διατάξεις θα κοινοποιηθούν στην Ε.Επιτροπή το αργότερο μέχρι τις 30/9/2016 και θα ψηφιστούν από τη Βουλή με την ολοκλήρωση της ανωτέρω διαδικασίας.» Η ίδια επιστολή καταλήγει «…έχει ήδη κριθεί από την Ελληνική Δικαιοσύνη ότι η ΟΠΑΠ και πριν την ισχύ του 4002/2011 ουδέποτε είχε το αποκλειστικό δικαίωμα διεξαγωγής και των διαδικτυακών παιγνίων και στοιχημάτων…»

Έγγραφα που αποδεικνύουν ότι πριν το 2011 απαγορευόταν καθολικά η διεξαγωγή παιγνίων στο διαδίκτυο

Αν και η πρόθεση έκδοσης νέων μόνιμων αδειών στο διαδίκτυο είναι εκπεφρασμένη πρόθεση της κυβέρνησης, μάλιστα ο ίδιος ο πρωθυπουργός είχε αναφερθεί στο ζήτημα τον περασμένο Απρίλιο στη Βουλή,  αλλά στην απαντητική επιστολή του υπουργού Οικονομικών κ. Τσακαλώτου στην Κομισιόν στις 21/9/2016, κάτι συνέβη μετά και η υπόθεση μπήκε στο συρτάρι. Η καθυστέρηση μάλιστα της ρύθμισης έχει προκαλέσει και αντιδράσεις από πλευράς Ευρωπαϊκής Επιτροπής η οποία έχει θέσει το ζήτημα επανειλημμένα στην ελληνική πλευρά.

Στην τελευταία απαντητική επιστολή προς την Κομισιόν με ημερομηνία 15/2  το υπουργείο περιορίστηκε να πει.. «επιφυλασσομασθε για την ενημέρωσή σας…». Η αλλαγή αυτή της στάσης ή καλύτερα της ρητορικής από τη δέσμευση για ρύθμιση στο τέλος του περασμένου Σεπτεμβρίου στο ασαφές τωρινό χρονοδιάγραμμα δημιουργούν εύλογα ερωτηματικά για το τι είναι αυτό που καθυστερεί τον Υπουργό Οικονομικών να εφαρμόσει αυτά που ο ίδιος έχει δεσμευτεί να κάνει, όταν μάλιστα πρόκειται για ενέργειες που θα φέρουν έσοδα στο κρατικό κορβανά και θα ρυθμίσουν μια μεταβατική κατάσταση. Και αυτό σε μια περίοδο που η μια χώρα της Ε.Ε. (Γαλλία, Γερμανία, Αυστρία, Ιταλία, Δανία, Ολλανδία, Πορτογαλία, Ισπανία, Ρουμανία, Τσεχία, Μ. Βρεττανια κ.α)  μετά την άλλη προχωρούν σε ρύθμιση της αγοράς του διαδικτυακού στοιχήματος. 

Τί θα γίνει στο ΣτΕ στις 4/4/2017

Στις 4/4/2017, ενώπιον του Δ’ Πενταμελούς Τμήματος, εκδικάζεται αίτηση της ΟΠΑΠ Α.Ε. η οποία, επικαλούμενη μονοπωλιακό δικαίωμα, στρέφεται κατά του Ελληνικού Δημοσίου επιδιώκοντας την ακύρωση της σιωπηρής άρνησης του Υπουργείου Οικονομικών να δεχτεί αίτηση της ΟΠΑΠ Α.Ε. και να απαγορεύσει τη διενέργεια τυχερών παιχνιδιών μέσω του διαδικτύου από τις 24 εταιρείες που εντάχθηκαν στο μεταβατικό καθεστώς του ν. 4002/2011. Υπέρ του Ελληνικού Δημοσίου έχει ήδη παρέμβει η εταιρεία «B2B Gaming Services Malta Ltd».

Βεβαίως, το συγκεκριμένο θέμα έχει ήδη κριθεί από τα πολιτικά Δικαστήρια σε υποθέσεις στις οποίες η ΟΠΑΠ Α.Ε. συμμετείχε ως κυρίως παρεμβαίνουσα διάδικος. Συγκεκριμένα, με τις 10586/2011 και 10587/2011 αποφάσεις του, το Μονομελές Πρωτοδικείο Αθηνών έκρινε ότι, σύμφωνα με τον ν. 4002/2011, η διεξαγωγή τυχερών παιχνιδιών μέσω του διαδικτύου ανήκει στην αποκλειστική δικαιοδοσία του Ελληνικού Δημοσίου, πρόκειται να ασκηθεί μέσω ειδικά αδειοδοτημένων παροχών και δεν έχει παραχωρηθεί στην ΟΠΑΠ Α.Ε. και ότι η ΟΠΑΠ Α.Ε., και πριν τη θέση σε ισχύ του ν. 4002/2011, ουδέποτε είχε το αποκλειστικό δικαίωμα διεξαγωγής και των διαδικτυακών τυχερών παιχνιδιών.

Αλλά και η ίδια η Ελληνική Δημοκρατία, στις από 31/10/2007 και από 29/4/2008 απαντητικές επιστολές της στην από 29/6/2007 Προειδοποιητική Επιστολή και στην από 28/2/2008 Αιτιολογημένη Γνώμη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής κατά της Ελληνικής Δημοκρατίας (Παράβαση 2007/4094 λόγω περιορισμών στην παροχή υπηρεσιών σχετικών με τα τυχερά παιχνίδια), τις οποίες έχουμε στη διάθεσή μας και κατ’ αποκλειστικότητα δημοσιεύουμε σήμερα, κατηγορηματικά επισημαίνει στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή ότι, δια του τότε ισχύοντος ρυθμιστικού πλαισίου, είχε συνειδητά επιβληθεί καθολική και έναντι πάντων (erga omnes), πρωτίστως δε στην ΟΠΑΠ Α.Ε., απαγόρευση παροχής (διεξαγωγής) και διαφήμισης εντός της Ελληνικής επικράτειας υπηρεσιών τυχερών παιχνιδιών μέσω του διαδικτύου, επισήμανση η οποία μάλιστα ρητά καταγράφεται στην από 28/2/2008 Αιτιολογημένη Γνώμη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Εκ των ανωτέρω προκύπτει ότι η ΟΠΑΠ Α.Ε., με 5ετή και πλέον καθυστέρηση, επικαλείται μονοπωλιακό δικαίωμα επί δραστηριότητας η οποία μέχρι τη θέση σε ισχύ του ν. 4002/2011 ήταν, σε κάθε περίπτωση, απολύτως απαγορευμένη από το νόμο.

Σημειωτέον δε ότι, και στην από 21/9/2016 επιστολή του προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, την οποία η εφημερίδα μας δημοσίευσε κατ’ αποκλειστικότητα στις 30/12/2016, ο Υπουργός Οικονομικών κ. Ευκλείδης Τσακαλώτος ρητά επισημαίνει ότι, όσον αφορά το διαδικτυακό στοίχημα, η Ελληνική Κυβέρνηση προτίθεται βάσει του ν. 4002/2011 να εκδώσει άδειες μέσα από μια ανοικτή διαδικασία, στην οποία η ΟΠΑΠ Α.Ε. θα μπορεί να συμμετάσχει αλλά δεν θα έχει κάποια αποκλειστικότητα, σαφέστατη θέση η οποία προφανώς δεσμεύει το Υπουργείο Οικονομικών που στη συγκεκριμένη υπόθεση έχει, ως νόμιμος εκπρόσωπος της Ελληνικής Δημοκρατίας, την ιδιότητα του αντιδίκου της ΟΠΑΠ Α.Ε.   

 

ADVERTISING

SHARE:

ΟΙ ΣΗΜΑΝΤΙΚΟΤΕΡΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΤΗΣ ΗΜΕΡΑΣ ΑΠΟ ΤΟ ΝΕWS 247 ΣΤΟ EMAIL ΣΟΥ

NEWSLETTER