Μην τα χάσετε

 

 

Φεστιβάλ Αθηνών: Αυτός είναι ο πρώτος δημόσιος απολογισμός

 
 
Ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος έδωσε μια εφ' όλης της ύλης συνέντευξη στο Ραδιόφωνο 24/7
 

Τον πρώτο δημόσιο απολογισμό του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου τη μέρα που έριξε την αυλαία του έκανε στην εκπομπή Πεζοί στον Αέρα (17.00-18.00), η Ιωάννα Κλεφτόγιαννη και η Φωτεινή Λαμπρίδη, στο Ραδιόφωνο 24/7, ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Ελληνικού Φεστιβάλ Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος.

 

«Είναι παράξενο αλλά την πρώτη χρονιά πέρσι, που έπρεπε να φτιάξω το πρόγραμμα σε 5 βδομάδες, ήμουνα πάρα πολύ ήρεμος. Τώρα  που τέλειωσε το φετινό  φεστιβάλ νιώθω καλά , αυτό που έγινε ήταν αυτό που θέλαμε να κάνουμε. Φυσικό είναι να κάνουμε και λάθη. Αυτό που με απασχολεί είναι  πώς τα διορθώνεις. Είναι περίοδος επανεξέτασης των πραγμάτων, χωρίς αυτό να μειώνει την χαρά για αυτό που κάναμε », ανέφερε, προτού μιλήσει για τα πάντα: Για το βάρος που έπεσε στη μικρή Επίδαυρο, για τις παραστάσεις που ξεχώρισαν, τα sold-out, τις δωρεάν εκδηλώσεις, τον προϋπολογισμό, τα έσοδα, τη στάση εργασίας των εργαζομένων, τα λάθη που έκανε...

Από τις 121 παραστάσεις του Φεστιβάλ, το 25% αυτών είχαν δωρεάν είσοδο για το κοινό. «Δεν μπορεί να είναι όλες οι παραστάσεις δωρεάν και ούτε πρέπει να μαθαίνει ο κόσμος ότι τα πάντα είναι τσάμπα. Από την άλλη, κάναμε κάτι καινούριο που λέγεται "Άνοιγμα στην πόλη" και  δεν γινόταν ποτέ» είπε ο κ. Θεοδωρόπουλος. « Πρέπει αυτή την πόλη να την ανακαλύψουμε εκ νέου μέσα από την Τέχνη. Υπήρξε τρομερή ζήτηση, για αυτό και οι παραστάσεις (φέτος) ήταν κάτι περισσότερο από sold-out» πρόσθεσε.

Απαντώντας σε ερώτημα για το μαξιμαλιστικό άνοιγμα, με παραστάσεις περισσότερες από όσες μπορούσε να αντέξει η πόλη,  διευκρίνισε πως «δεδομένου ότι ήταν η πρώτη χρονιά -μετά την αποχώρηση  του Γιώργου Λούκου και του Γιαν Φαμπρ- και το Φεστιβάλ ο κόσμος το ζούσε σαν παρακμή, ήθελα ένα δυναμικό  ξεκίνημα. Ήταν μεγαλύτερος ο αριθμός από αυτόν που θα έπρεπε, αλλά ο έλεγχος δεν χάθηκε: Είχαμε διπλάσιο προσωπικό κι εγώ και οι συνεργάτες μου δουλεύαμε 16 ώρες τη μέρα . Ήταν μεγάλο το Φεστιβάλ, αλλά από την άλλη δεν είναι ένα το φεστιβάλ: είναι το Ηρώδειο, είναι η Πειραιώς, κι ένα τρίτο -το "Άνοιγμα στην πόλη"- με 34 παραστάσεις . Το Φεστιβάλ είναι  ένα μεγάλο ευρωπαϊκό φεστιβάλ».

Ξεχωρίζοντας κάποιες από τις φετινές παραστάσεις , αναφέρθηκε πρώτα στα έργα του Σαίξπηρ  που παρουσίασαν οι Forced Entertainment, κι εν συνεχεία στους  Μίλο Ράου,  Γκοσλέν,  Καστελούτσι,  Μπομπ Γουίλσον, στο μεγάλο αφιέρωμα στη Volksbuhne («από τα σημαντικότερα θεατρικά σχήματα στον κόσμο, ίσως  το καλύτερο στη Γερμανία. Ήταν πολύ ωραίο που η Αθήνα έκανε ένα τόσο μεγάλο αφιέρωμα») αλλά  και  στην ιρανική συμμετοχή «που δεν έχει να ζηλέψει τίποτα από τις ευρωπαϊκές».

«Δεν μπορούν όλες οι παραστάσεις να συγκινούν» παρατήρησε και ξεχώρισε από τις ελληνικές παραγωγές τη βασισμένη σε κείμενα του Μπέκετ δουλειά του Δημήτρη Κουρτάκη με τον Άρη Σερβετάλη, την παράσταση της Γεωργίας Μαυραγάνη  πάνω στον Τένεσι Ουίλιαμς, την επανάληψη της  Ορχήστρας των Μικρών Πραγμάτων και την κάθοδο του  Festen από το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδας.  «Αναφέρω κάποια πράγματα ενδεικτικά για να πω ότι υπάρχει πολύ καλό σύγχρονο ελληνικό θέατρο. Αλλά ο ρόλος του Φεστιβάλ είναι να φέρνει ό,τι καλύτερο υπάρχει στον κόσμο και στην Ελλάδα και, από την άλλη, να προβάλλει ελληνικές παραστάσεις. Για πρώτη φορά στην ιστορία του Φεστιβάλ οργανώσαμε να έρθουν 18 διευθυντές ξένων φεστιβάλ για να τις δουν».

Μιλώντας για τον προϋπολογισμό του Φεστιβάλ Αθηνών και τον πιθανό ισοσκελισμό των εξόδων με τα έσοδα, τόνισε πως «δεν πρέπει να είναι στόχος ενός κρατικού φεστιβάλ οι εισπράξεις, αλλά το πώς θα παράγει υψηλή τέχνη για τους πολίτες. Αυτό σημαίνει ότι το κράτος χρηματοδοτεί».

Φέτος η μηχανή κινήθηκε με «κάτι λίγο πάνω από 3,5 εκατομμύρια. Έχοντας τα εισιτήρια του 25% των παραστάσεων δωρεάν, με ένα πρόχειρο  απολογισμό, από την  τελευταία ενημέρωση  της τελευταίας εβδομάδας, οι εισπράξεις ήταν καλύτερες και από εκείνες του 2016 (με διαφορά 400.000 ευρώ), και από αυτές του 2015 (που η διαφορά εκτιμάται στο ένα εκατ. ευρώ).»

Πληρώθηκαν όσοι μετείχαν στο φετινό φεστιβάλ;

«Καταρχάς, πληρώνονται και έχουν πληρωθεί και αν υπάρχουν καθυστερήσεις, αυτό οφείλεται στο ότι δεν έχουν φέρει όλα τα χαρτιά που απαιτεί ο νόμος. Επίσης οι αμοιβές δεν είναι καθόλου χαμηλές. Αλλά από πέρσι -για πρώτη φορά- για να μπορείς να πληρωθείς, πρέπει να φέρνεις  παραστατικά, πρέπει να πληρώνεις ΙΚΑ και ηθοποιούς. Ανοίξαμε έναν δρόμο, που είναι ένα από τα  πράγματα, για τα οποία είμαι περήφανος. Επίσης,  έψαξα να βρω χορηγίες -που δεν είναι δουλειά του καλλιτεχνικού διευθυντή. Βρήκα πάνω από 400.000 ευρώ. Κάναμε και συμπαραγωγές. Δεν πιστεύω ότι στην εποχή μας μπορούν να γίνουν πράγματα από ένα πλούσιο θείο που μοιράζει χρήματα.  Επίσης, δεν μπορεί το κέντρο να είναι μόνο η Αθήνα.»

Αναφερόμενος στη στάση εργασίας των εργαζομένων του Φεστιβάλ που διεκδικούσαν τις υπερωρίες του και η οποία  βρήκε ανέτοιμο τον ίδιο και απροετοίμαστο το κοινό, ο κ. Θεοδωρόπουλοςπαραδέχτηκε: «Χαθήκαμε στη μετάφραση γιατί είχαν γίνει δύο συναντήσεις με δύο εκπροσώπους του σωματείου εργαζομένων. Εμείς νομίζαμε ότι βγάλαμε το κοινό συμπέρασμα ότι δεν θα γίνει η στάση εργασίας. Αιφνιδιαστήκαμε. Νομίζω ήταν αφέλεια δικιά μας. Αυτό ήταν ένα λάθος. Ένα ακόμη λάθος ίσως είναι το ότι έχω αναλάβει το φεστιβάλ. Μα την Παναγία! Δεν είναι ότι ανέλαβα σε κρίσιμη στιγμή, φέτος ήταν σε κανονικούς ρυθμούς. Αλλά είναι μια πολύ δύσκολη ιστορία το Φεστιβάλ».

Αιχμές άφησε, τέλος, κατά του Εθνικού θεάτρου, καθώς «ούτε ένας μαθητής από τη σχολή του Εθνικού δεν συμμετείχε στο Λύκειο της Επιδαύρου. Είναι πράγμα που δεν βρίσκω ότι είναι στο πλαίσιο που συζητάμε».

Καθιερώνοντας έναν άξονα από φέτος στα Επιδαύρια (Ξένος), έχοντας ρίξει το βάρος στη Μικρή Επίδαυρο και στο Λύκειο της Επιδαύρου -έναν νέο θεσμό που εγκαινίασε με επιτυχία- ο Β. Θεοδωρόπουλος ανακοίνωσε για πρώτη φορά ότι του χρόνου  η θεματική των Επιδαυρίων θα είναι "ο Πολίτης και η Πολιτεία": «Το σίγουρο είναι ότι θέλουμε να κάνουμε πιο ολοκληρωμένο το Λύκειο Επιδαύρου που θα έχει οπωσδήποτε και μία κατασκήνωση» κατέληξε.

 

Σχετικά θέματα:

ADVERTISING

SHARE:

ΟΙ ΣΗΜΑΝΤΙΚΟΤΕΡΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΤΗΣ ΗΜΕΡΑΣ ΑΠΟ ΤΟ ΝΕWS 24/7 ΣΤΟ EMAIL ΣΟΥ

NEWSLETTER