Μην τα χάσετε

 

 

Νίκος Σταμπολίδης: Έτσι είναι ο κόσμος μας, ένα παλίμψηστο

 
 
 
O Νίκος Σταμπολίδης μιλά στο Ραδιόφωνο 24/7 για τις προκλήσεις του Υπουργείου Πολιτισμού, τη νέα υπουργό Πολιτισμού, αλλά και για τον έρωτα της ζωής που τον συντροφεύει
 

Ο εμπνευσμένος διευθυντής του Μουσείου Kυκλαδικής Τέχνης, επί 35 χρόνια καθηγητής Αρχαιολογίας του Πανεπιστημίου Κρήτης, επικεφαλής του τομέα ΙΙΙ της ανασκαφής στην Ελεύθερνα Νίκος Σταμπολίδης, μίλησε στο Ραδιόφωνο 24/7 και την εκπομπή ΠΕΖΟΙ στον ΑΕΡΑ, με τις Ιωάννα Κλεφτόγιαννη και Φωτεινή Λαμπρίδη, για τα νέα ευρήματα των ανασκαφών,  για τον άνθρωπο  στη διαχρονία του,  το νέο θόρυβο που έχει προκληθεί για την Αμφίπολη, για τις προκλήσεις του Υπουργείου Πολιτισμου, τη νέα υπουργό Πολιτισμού, αλλά και για τον έρωτα της ζωής που τον συντροφεύει.

 

«Οπως ξέρετε, η Ελεύθερνα είναι ένας ολόκληρος κόσμος. Τώρα από το δυτικό κομμάτι με τον Ομηρικό Κόσμο έχουμε περάσει στον Ελληνιστικό, Ρωμαϊκό και Παλαιοχριστιανικό και ανασκάπτουμε την παλαιά πόλη διαχρονικά, γιατί είναι ένα παλίμψηστο, όπου αρχαϊκές επιγραφές με νόμους και διατάξεις του 6 και 5 αιώνα έχουν επαναχρησιμοποιηθεί για να εντοιχιστούν στους τοίχους της Παλαιοχριστιανικής. ‘Ετσι είναι ο κόσμος μας, ένα παλίμψηστο.

Η ανασκαφή τώρα όμως εκτείνεται στην περίοδο μεταξύ Θεοδοσίου και Ιουστινιανού».

Μελετώντας τον άνθρωπο διαχρονικά, μέσα από το πρίσμα της  επιστήμης του, ήδη από τους γεωμετρικούς χρόνους, ο καθηγητής κατέληξε, όπως είπε, σε  ένα συμπέρασμα: «Ο άνθρωπος δεν έχει αλλάξει τον εσωτερικό του κόσμο. Ενώ από τον λίθο η τεχνολογία έχει πάει στην ηλεκτρονική εποχή, μετά την Κλασική περίοδο δεν έπαψε να αγαπά, δεν έπαψε να μισεί, δεν έπαψε να ζηλεύει και κυρίως δεν έπαψε να φθονεί. Το εσωτερικό κομμάτι χωλαίνει!».

Ο νέος θόρυβος που ξέσπασε για το Λόφο Καστά τον βρίσκει συγκρατημένο, όπως και στο ξεκίνημα της θριαμβολογίας , επί πρωθυπουργίας του κ.Σαμαρά: «Οπως ξέρετε εγώ είμαι από  τους ανθρώπους που σιώπησαν  για την Αμφίπολη εξαρχής, διότι δουλειά της επιστήμης είναι να κάνει το έργο της σιωπηλά, ήρεμα, ερευνητικά και όταν ολοκληρώνει έστω μια φάση να βγαίνει στο επιστημονικό κοινό και να ανακοινώνει τα πορίσματα».

«Ηταν λίγο πρωτοφανή  (αυτά που έγιναν στην Αμφίπολη, με τη δημιουργία γραφειου τύπου κ.ο.κ..)», παραδέχτηκε, «αλλά μην ξεχνάμε τη δύναμη των δημοσιογράφων , επομένως όταν έχεις ένα γοητευτικό αφήγημα, όπως είναι το εύρημα ή τα ευρήματα στην ανασκαφή, αυτό ενδιαφέρει το κόσμο».

Ο ίδιος πρόσφατα επισκέφτηκε την Αμφίπολη και ξεναγήθηκε σε αυτή: «Και είδα τα πράγματα με τα δικά μου μάτια, γιατί είναι τελείως διαφορετικό από  την τηλεόραση  ή τη φωτογραφία. Στην αρχαιολογία ποτέ μην πεις ποτέ και οπωσδήποτε ποτέ μην πεις οπωσδήποτε. Δεν χρειάζεται να αναμοχλεύουμε τι έγινε,τι δεν έγινε. Εμένα μ’ενδιαφέρει τι γίνεται σήμερα .Δεν μπορώ να γνωρίζω εγώ γιατί δεν μπήκε η Αμφίπολη  στα ΕΣΠΑ, εκείνο που μπορώ να πω  είναι πως πρόκειται για ένα μεγαλειώδες μνημείο και επομένως δεν θέλω σε καμία περίπτωση ως επιστήμονας, ερευνητής, αρχαιολογός ένα μνημείο να υποφέρει».

Υποφέρει η Αμφίπολη, κύριε Σταμπολίδη;

«Δεν υποφέρει η Αμφίπολη, όταν έχει 100 χιλιάδες υποστηλώματα και έργα που πρέπει να γίνουν, αποστραγγιστικά, συντήρησης και απαλλοτριώσεις; Αυτό  που μας ενδιαφέρει  σε ένα μνημείο είναι να  το παραδώσουμε στον μελλοντικό άνθρωπο  με τον καλύτερο  δυνατό τρόπο. Το ΥΠΠΟ έχει αποδείξει διαχρονικά ότι μπορεί να το κάνει. Η Αμφίπολη θα πρέπει άμεσα να μπορέσει να βρει τη θέση του ανάμεσα στα άλλα σημαντικά μνημεία της χώρας».

Αναφερόμενος στις παλινωδίες  του υπουργείου Πολιτισμού  στο θέμα του Ελληνικού,  ο κ. Σταμπολίδης χαρακτήρισε το μέτωπο του πλέον  κλειστό, «στο βαθμό που δεν θα ανακύψει κάτι νέο, καθώς πολλά νομίζουμε πως κλείνουν και ξανανοίγουν».

«Όπου λαλούν πολλοί κοκόροι αργεί να ξημερώσει», πρόσθεσε: «Πρέπει να υπάρχει μια κατεύθυνση που κάποιος πρέπει να την ακολουθεί. Να υπάρχει στόχος και στόχευση και να μην ασχολείσαι με τα παράπλευρα. Βλέπουμε δηλαδή πάρα πολύ συχνά όχι  σε αλλαγές κυβερνήσεων αλλά σε αλλαγές προσώπων της ίδιας κυβέρνησηςη να συμβαίνει αυτή η παλινωδία. Επίσης υπουργοί τέως και πριν της ίδια κυβέρνησης να επιτίθενται στον νυν υπουργό. Αυτό δεν είναι  επιτρεπτό. Αυτό δεν είναι πρώτα πρώτα πολιτισμός. Μα είναι δυνατόν ένας υπουργός να εγκαλεί έναν άλλο υπουργό της ίδια κυβέρνησης;».

Σχολιάζοντας την θητεία της Λυδίας Κονιόρδου ανέφερε: «Την κ. Κονιόρδου τη γνωρίζωτ ουλάχιστον 30 χρόνια ως καλλιτέχνιδα κι ηθοποιό και τη  θεωρώ ότι είναι ένας έντιμος άνθρωπος. Το θέμα είναι κάθε φορά ποιος εισηγείται στον εκάστοτε υπουργό .Οταν μιλάει ένας πυρηνικός φυσικός ή ένας καρδιοχειρουργός ένα ογκολόγος οι άνθρωποι  σιωπούν .Στον Πολιτισμό δυστυχώς όλοι έχουν άποψη. Φανταστείτε έναν  άνθρωπο που προέρχεται από ένα καλλιτεχνικό  χώρο. Οσο δημιουργικός και εμπνευσμένος να είναι αν του  εισηγούνται αλλοπρόσαλλα πράγματα τι θα πρέπει να διαλέξει;Να φέρω ένα παράδειγμα. Ο Ιουστινιανός δεν ήταν ένας πανέξυπνος αυτοκράτορας. Είχε έξυπνους συμβούλους  όμως, τη  Θεοδώρα και τον Βελυσσάριο. Αν δεν ήταν  αυτοί δεν θα ήταν Μέγας. Μπορεί ένας υπουργός  να είναι έντιμος, καλός, να έχει την καλύτερη προαίρεση ,αλλά τα πράγματα εξαρτώνται από  το ποιοι είναι γύρω του και τι τον συμβουλεύουν».

Η έκθεση του Μουσείου  Κυκλαδικής Τέχνης για τα 5000 χρόνια Κυκλαδικής Τέχνης  μετακόμισε πρόσφατα στο Ελ.Βενιζέλος  « ώστε τα κύματα τουριστών μόλις βγαίνουν  από το  αεροπλάνο  να είναι το πρώτο πράγμα που θα αντικρίζουν».  Στη βάση του μουσείου όμως συνεχίζεται η έκθεση Θείκοί διάλογοι: «Ως τις 3 Σεπτεμβρίου  το κοινό έχει την μοναδική ευκαιρία να δει το μοναδικό αγγείο, τον βασιλιά των αγγείων, την κιβωτό της μυθολογίας, τον κρατήρα Francois από τη Φλωρεντία, που δεν ταξιδεύει και δεν θα ταξιδέψει ποτέ και πουθενά ξανά, που είναι σε μοναδικό διάλογο με τη μοντέρνα τέχνη του Cy Twombly. Θα ακολουθήσει έκθεση για το χρήμα  στα αρχαία χρόνια», ανήγγειλε για τον προσεχή προγραμματισμό του μουσείου.

Ο καθηγητής μίλησε στην εκπομπή, τέλος, για τον έρωτα και για την ομορφιά:

«’Εχω ερωτευτεί το ταξίδι της ζωής, το ταξίδι της ίδιας της ζωής. Έρωτας συμφωνα με τον Πλάτωνα είναι  η απόσταση ενός βέλους που φεύγει από το τόξο μέχρι να βρει τον στόχο του. Αυτό το ταξίδι είναι έρωτας. Επομένως, θέλω το ταξίδι της ζωής μου να είναι ο έρωτας».

-Η ομορφιά μπορεί να σώσει τον κόσμο;

«Το μόνο πράγμα που μπορεί να μας σώσει είναι η ομορφιά και η αισθητική! »

 

ADVERTISING

SHARE:

ΟΙ ΣΗΜΑΝΤΙΚΟΤΕΡΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΤΗΣ ΗΜΕΡΑΣ ΑΠΟ ΤΟ ΝΕWS 247 ΣΤΟ EMAIL ΣΟΥ

NEWSLETTER
comments powered by Disqus