Μην τα χάσετε

 

 

Η "Λάρα" μας δείχνει τον δρόμο. Όταν ένας σκύλος γίνεται τα "μάτια" του αφεντικού του

 
 
Ποια είναι η Σχολή Σκύλων-Οδηγών "Λάρα" που αναλαμβάνει την εκπαίδευση του πρώτου Εκπαιδευτή Σκύλων Οδηγών Τυφλών για την Ελλάδα, καθώς και ενός Σκύλου-Οδηγού (Pics+Vids)
 

Είναι τυφλό άτομο και εκτός από το λευκό μπαστούνι του, έχει μαζί του έναν πιστό ακόλουθο. Ένα σκύλο - οδηγό που τον βοηθάει να επιβιώσει μέσα στον λαβύρινθο της πόλης. Εικόνα που δυστυχώς, δεν είναι πολύ συνήθης για τα ελληνικά δεδομένα.

 

Τη Δευτέρα, 14 Απριλίου, η Σχολή Σκύλων-Οδηγών τυφλών "Λάρα" παραχώρησε συνέντευξη τύπου στο Ίδρυμα Ευγενίδου, στην οποία παρουσίασε το πρόγραμμα εκπαίδευσης του πρώτου Εκπαιδευτή Σκύλων Οδηγών Τυφλών για την Ελλάδα, καθώς και ενός Σκύλου-Οδηγού  με την πλήρη υλικοτεχνική και οικονομική  υποστήριξη της "Royal Canin Hellas".

Πρόκειται για μια πρωτοβουλία "σταθμό" για τα ελληνικά δεδομένα, καθώς εν έτη 2013 δεν υπάρχει ούτε ένας εκπαιδευτής σκύλων-οδηγών τυφλών στην Ελλάδα. Την ίδια ώρα, οι Έλληνες με ολική ή μερική απώλεια όρασης ξεπερνούν τους 50.000.

Στην συνέντευξη Τύπου μίλησαν, το ιδρυτικό μέλος  και πρόεδρος της Σχολής "Λάρα", Ιωάννα Μαρία Γκέρτσου (άτομο με ολική απώλεια όρασης), ο εκπαιδευόμενος Πάρις Διαμαντίδης και η Διευθύντρια του Επιστημονικού Τμήματος και Εταιρικής Επικοινωνίας της "Royal Canin Hellas", Ειρήνη Τάτλα.

 

Την πρώτη της εμφάνιση έκανε και η Crystal (ένα συμπαθέστατο Labrador Retriever), συνοδευόμενη από  τους σκύλους-οδηγούς της Σχολής "Λάρα".

Στο πρόγραμμα εκπαίδευσης θα λάβουν μέρος ο Πάρις Διαμαντίδης και η Crystal, οι οποίοι θα εκπαιδευτούν στη Φλωρεντία από την Εθνική Σχολή Σκύλων-Οδηγών Τυφλών της Ιταλίας με την συμβολή της Ευθαλίας Σταβοράβδη (Ελληνίδας εκπαιδεύτριας σκύλων-οδηγών τυφλών που διαμένει στη Βασιλεία της Ελβετίας).

Η ολοκλήρωση της κατάρτισης του Έλληνα εκπαιδευόμενου, αναμένεται στα τέλη του 2014,  ενώ η Crystal, ολοκληρώνοντας αισίως την εκπαίδευσή της,θα δοθεί σε έναν/μια Έλληνα/Ελληνίδα με ολική απώλεια όρασης το φθινόπωρο του 2013. Αξίζει να σημειωθεί ότι η όλη διαδικασία τελεί υπό την επίβλεψη της Διεθνούς Ομοσπονδίας Σκύλων-Οδηγών (International Guide Dog Federation).

Η σχολή μέχρι σήμερα, έχει εκπαιδεύσει τρεις ομάδες σκύλων-οδηγών τυφλών και μια σκύλου-βοηθού κωφών. Τα έξοδα εκπαίδευσης του σκύλου-οδηγού και του χειριστή του καλύπτονται εξ' ολοκλήρου από χορηγίες που λαμβάνει η Σχολή. Το ίδιο ισχύει και για τον εξοπλισμό (σαμάρια, μπαστούνια), τα κτηνιατρικά έξοδα (στειρώσεις, εμβόλια) και τα έξοδα διαβίωσης του σκύλου (τροφή).

 

Μια ΜΚΟ στον αγώνα υπέρ των  Ατόμων με Αναπηρία

"Η σχολή σκύλων-οδηγών "Λάρα", ιδρύθηκε το 2008. Μέχρι τότε δεν υπήρχε κανένας φορέας σχετικός με την εκπαίδευση σκύλων-οδηγών στην Ελλάδα", είπε η Ιωάννα Μαρία Γκέρτσου.

"Το κύριο έργο της σχολής "Λάρα", είναι η εκπαίδευση και χορήγηση σκύλων-οδηγών σε άτομα με απώλεια όρασης. Όμως, αυτό δεν είναι το μοναδικό καθήκον σε μια τέτοια σχολή. Η σχολή, μεριμνά για την καταγραφή των ατόμων με απώλεια όρασης, την κατασκευή εργαλείων αξιολόγησης χειριστών και σκύλων-οδηγών, την εφ’ όρου ζωής παρακολούθηση της ομάδας σκύλου-οδηγού/χειριστή με απώλεια όρασης, την ανάπτυξη εκτροφικών γραμμών και την εκπαίδευση εξειδικευμένου προσωπικού", συμπλήρωσε.

"Όλες οι υπηρεσίες της σχολής παρέχονται εντελώς δωρεάν. Τα λειτουργικά της έξοδα καλύπτονται εξ’ ολοκλήρου από ιδιωτικές χορηγίες ιδρυμάτων, τραπεζών κι εταιριών, όπως η Royal Canin", είπε στη συνέχεια.

Και όλα αυτά, χωρίς κρατική βοήθεια, αφού η Σχολή "Λάρα", είναι ΜΚΟ και στηρίζεται αποκλειστικά από ιδιωτικές πρωτοβουλίες.

"Έχουμε απευθυνθεί σε πολιτικούς αλλά οι φωνές μας πέσαν στο κενό", δήλωσε η πρόεδρος της ΜΚΟ και θυμήθηκε τη συνάντηση της με τον κ. Αβραμόπουλο, τον καιρό που διατελούσε υπουργός Υγείας. "Μου είχε πει χαρακτηριστικά, πως αν χρειάζονται 30.000 ευρώ για να εκπαιδευτεί ένας σκύλος στο εξωτερικό, τότε γιατί δεν αγοράζουμε 30.000 μπαστούνια για τους τυφλούς; Ξέρετε τι έγινε; Ποτέ δεν αγόρασε ούτε ένα μπαστούνι. Τα μπαστούνια τα πληρώνουμε από την τσέπη μας. Συγκεκριμένα, αγόρασα ένα νέο μπαστούνι από το Ισραήλ για 3 ευρώ, την ώρα που στην Ελλάδα, κοστίζει 45".

Προβλήματα με τη νομοθεσία

Πέραν της κρατικής αδιαφορίας, οι άνθρωποι της "Λάρα", που εργάζονται εθελοντικά, έχουν να αντιμετωπίσουν και τα κενά της νομοθεσίας. "Ο νόμος 3868 του 2010 και οι τροπολογίες του για τις οποίες δώσαμε μάχη, αφήνουν πολλά κενά για τα τυφλά άτομα και τους σκύλους - οδηγούς τους", μας είπε η κ. Γκέρτσου. "Για παράδειγμα, τα σκυλιά μπορούν πλέον να εισέρχονται μαζί με τον χειριστή τους σε δημόσιους και ιδιωτικούς χώρους και ΜΜΜ, αλλά φορώντας φίμωτρο, κάτι που τα μπερδεύει και δυσκολεύει το έργο τους. Ο κόσμος πρέπει να καταλάβει πως τα σκυλιά αυτά είναι εκπαιδευμένα και ακίνδυνα.

Επίσης, ο νόμος δεν επιτρέπει την ελεύθερη διακίνηση των σκυλιών που εκπαιδεύονται. Κάτι που είναι παράλογο γιατί έτσι μαθαίνουν. Τέλος, έχουμε αντιμετωπίσει προβλήματα σε παραλίες, όπου δεν διευκρινίζεται ρητά ότι μπορούν να ακολουθούν τα σκυλιά - οδηγοί και πολλοί δημιουργούν προβλήματα. Ο νόμος πρέπει να ξεκαθαρίσει τι ισχύει και τι επιτρέπεται προς αποφυγή παρεξηγήσεων και παρερμηνειών".

 

Το "κλειστό" επάγγελμα του εκπαιδευτή σκύλων - οδηγών τυφλών

"Το επάγγελμα του εκπαιδευτή σκύλων-οδηγών, είναι ένα πολύ υπεύθυνο καθήκον που απαιτεί αλτρουισμό, προσήλωση, ευελιξία, διαθεσιμότητα και σεβασμό προς ανθρώπους και ζώα", είπε από τη μεριά του ο Πάρις Διαμαντίδης.

"Θεωρώ ότι η αναγκαιότητα στην Ελλάδα για εκπαιδευτές σκύλων-οδηγών είναι μείζονα και είμαι πολύ χαρούμενος που θα αποτελέσουμε το θεμέλιο λίθο ώστε να ξεκινήσει μια αντίστοιχη πορεία και στη χώρα μας, όπως γίνεται εξάλλου εδώ και πολλά χρόνια στο εξωτερικό", συμπλήρωσε.

Να σημειωθεί ότι η εκπαίδευση γίνεται σε αναγνωρισμένες σχολές σκύλων-οδηγών. Απαιτεί 2  χρόνια πρακτική και 2 χρόνια θεωρητική κατάρτιση.

Τέλος, η Ειρήνη Τάτλα, Διευθύντρια του Επιστημονικού Τμήματος και Εταιρικής Επικοινωνίας της "Royal Canin Hellas", στάθηκε στην προσφορά της Σχολής.

"Πρόκειται για μια αξιέπαινη πρωτοβουλία γιατί αποτελεί μια προσπάθεια ανιδιοτελούς προσφοράς προς μια μεγάλη μερίδα συνανθρώπων μας στην Ελλάδα, αυτών με προβλήματα ολικής ή μερικής απώλειας όρασης. Αξιέπαινη, γιατί ο σκύλος οδηγός δεν είναι μια παροχή που συντηρεί την αναπηρία, αλλά ένα μέσο, ένα έμψυχο εργαλείο που προάγει την ισότιμη μεταχείριση και την αυτόνομη διαβίωση των ανθρώπων αυτών, αλλά και τη συμμετοχή τους στα κοινά".

Η σχέση της Ελληνικής Σχολής Σκύλων-Οδηγών "Λάρα" με τη Royal Canin Hellas ξεκίνησε το 2012 με την ολική κάλυψη των εξόδων της Σχολής για τη σίτιση των σκύλων οδηγών, την υποστήριξή της και αποκλειστική συνεργασία σε σχετικές εκδηλώσεις.

Η Ιωάννα Μαρία Γκέρτσου για τη ζωή της και την εμπειρία της με τα σκυλιά:

 

Ποιος μπορεί να πάρει έναν σκύλο-οδηγό τυφλών;

Σκύλο-Οδηγό μπορεί να αποκτήσει όποιο άτομο είναι νομικά τυφλό ή με μειωμένη όραση, είναι πάνω από 18 ετών, γνωρίζει άριστη κινητικότητα με το λευκό μπαστούνι, είναι εκπαιδευμένο στις δεξιότητες καθημερινής διαβίωσης, εξοικειωμένο με τα ζώα και ζει αυτόνομα ή ανεξάρτητα.

Ποια τα καθήκοντα ενός χειριστή σκύλου-οδηγού τυφλών;

Ο σκύλος-οδηγός είναι ένα έμβιο ον που χρειάζεται προσοχή και φροντίδα. Από την στιγμή που κάποιος γίνεται χειριστής σκύλου – οδηγού, καθίσταται ο αποκλειστικός υπεύθυνος για τη σωστή διαβίωση του ζώου και πρέπει να καλύπτει όλα τα έξοδα διατροφής και κτηνιατρικής του περίθαλψης. Ο σκύλος-οδηγός πρέπει να βγαίνει βόλτα τουλάχιστον μία ώρα την ημέρα ώστε να τρέξει και να παίξει σαν φυσιολογικός σκύλος. Ζει μέσα στο σπίτι και όχι έξω στον κήπο. Χρειάζεται καθημερινό καλλωπισμό για να είναι ευπρόσδεκτος στα δημόσια μέρη και τα μέσα μαζικής μεταφοράς, όπως επιτάσσει η Ευρωπαϊκή και Εθνική νομοθεσία. Ο χειριστής οφείλει να ακολουθεί αυστηρά την εκπαιδευτική ρουτίνα του σκύλου-οδηγού. Τέλος, απαγορεύεται η άσκηση οποιασδήποτε μορφής σωματικής ή / και ψυχολογικής βίας επάνω σε έναν σκύλο-οδηγό.

Ποια τα πλεονεκτήματα ενός σκύλου-οδηγού τυφλών;

Οι σκύλοι-οδηγοί είναι προσεκτικοί στη δουλειά τους και αφοσιωμένοι. Ένα άτομο με τύφλωση που συνοδεύεται από έναν τέτοιο σκύλο θα περάσει με ευκολία ανάμεσα από τον κόσμο και θα μπορέσει να εντοπίσει εύκολα μια διάβαση ή μια πόρτα. Σε καμία περίπτωση δεν κινδυνεύει να ξεφύγει από την πορεία του, να χτυπήσει επάνω σε κάποιο εμπόδιο, να τραυματιστεί από τα αυτοκίνητα, να πέσει επάνω σε έναν άνθρωπο, στο έδαφος ή από τις σκάλες. Ο σκύλος-οδηγός γίνεται εύκολα διακριτός από το πλήθος που παραμερίζει.

Επίσης εντοπίζει εμπόδια που δύσκολα γίνονται αντιληπτά με την χρήση του λευκού μπαστουνιού όπως αμυχές στο κράσπεδο, χαμηλά μπαλκόνια και σκαλωσιές. Προσφέρει και κοινωνικό έργο αφού αποτελεί ένα δυνατό ερέθισμα για μία ωραία κουβέντα στο δρόμο, ή ακόμη και για καινούργιες γνωριμίες. Το άτομο δένεται με το σκυλί που το βοηθά και νιώθει απεριόριστη αγάπη. Γνωρίζει πως με τη βοήθειά του δεν κινδυνεύει όταν βγει στο δρόμο και έτσι αποκτά περισσότερη αυτοπεποίθηση.

Ο σκύλος-οδηγός βλέπει το πράσινο φανάρι και περνά τον δρόμο;

Όχι. Εάν ο σκύλος-οδηγός αναγνώριζε το φανάρι δεν θα μπορούσε να εργαστεί σε διαβάσεις με χαλασμένα ή ανύπαρκτα φανάρια. Επίσης ο σκύλος-οδηγός είναι υποχρεωμένος να σταματά στο ρείθρο του πεζοδρομίου και να περιμένει την επόμενη εντολή από τον τυφλό χειριστή του. Είναι ο χειριστής που κρίνει το αν θα πρέπει να διασχίσουν το δρόμο ή όχι και δίνει τη σχετική εντολή στο σκύλο-οδηγό. Όμως ο σκύλος-οδηγός θα υπακούσει μόνο εάν διαπιστώσει πως η διέλευση είναι ασφαλής.

Εδώ μπορείτε να έρθετε σε επικοινωνία με τους ανθρώπους της Σχολής

 

ADVERTISING

SHARE:

ΟΙ ΣΗΜΑΝΤΙΚΟΤΕΡΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΤΗΣ ΗΜΕΡΑΣ ΑΠΟ ΤΟ ΝΕWS 24/7 ΣΤΟ EMAIL ΣΟΥ

NEWSLETTER