Μην τα χάσετε

 

 

Τάσος Ταστάνης: Ποτάμι που δεν γυρίζει πίσω η νέα πραγματικότητα του ηλεκτρονικού εισιτηρίου

 
 
Πολύ σύντομα θα τεθεί σε λειτουργία το ηλεκτρονικό εισιτήριο, που αναμένεται να αλλάξει την πραγματικότητα στις αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας. Τι δηλώνει ο πρόεδρος του ΟΑΣΑ στο NEWS 24/7
 

Μπορεί να αντιμετώπισε προβλήματα, να σκόνταψε σε παθογένειες που προκύπτουν από τη νηπιακή κατάσταση στην οποία βρίσκονται στη χώρα μας τα έργα τύπου ΣΔΙΤ, μπορεί να το περιμέναμε στα μέσα του 2016 και να μην έχει μπει σε πλήρη λειτουργία ακόμη, ωστόσο, το ηλεκτρονικό εισιτήριο θα βρίσκεται στη ζωή μας πολύ σύντομα και αυτό θα πρέπει να το πάρουν απόφαση τόσο οι εκατομμύρια επιβάτες των αστικών συγκοινωνιών της Αθήνας όσο και ένας μικρός αριθμός από τους εργαζόμενους στα ΜΜΜ που εμφανίζουν αλλεργία σε οτιδήποτε καινούργιο.

 

ΤΕΡΝΑ και LG έκαναν ό,τι έπρεπε, σε συνεργασία με τον ΟΑΣΑ, και παρέδωσαν ένα έργο για το οποίο δούλεψαν πάνω από 100 άτομα, σε ένα διάστημα αρκετών μηνών. Αυτή τη στιγμή έχουν εγκατασταθεί στους σταθμούς των μέσων σταθερής τροχιάς και λειτουργούν 240 αυτόματα μηχανήματα έκδοσης εισιτηρίων και επαναφόρτισης καρτών.

Τις τελευταίες ημέρες τα ειδικά μηχανήματα με τις πύλες εισόδου μπήκαν και στους σταθμούς του προαστιακού και αυτή την περίοδο γίνονται καθημερινά συσκέψεις μεταξύ των εκπροσώπων των εταιρειών στις οποίες ΟΑΣΑ παρέδωσε το νέο σύστημα, για να λυθούν μικροπροβλήματα που προκύπτουν ακόμη. Πολλά από αυτά, όπως λέει στο NEWS 24/7 ο Τάσος Ταστάνης, πρόεδρος του ΟΑΣΑ, έχουν να κάνουν με συμβατικές υποχρεώσεις από το 2014 που βρήκε η νέα διοίκηση και δεν μπορούσε να τις ακυρώσει. Η Γραφειοκρατία, δυστυχώς, βρίσκεται ακόμη εδώ για να δώσει τη δική της μάχη οπισθοφυλακής, παρατείνοντας τις καθυστερήσεις. Όμως, το ηλεκτρονικό εισιτήριο που αναμένεται να αλλάξει την πραγματικότητα στις αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας, περισσότερο από οποιαδήποτε άλλη καινοτομία τα τελευταία χρόνια, είναι εδώ και πολύ σύντομα θα το δούμε σε πλήρη λειτουργία.

Ένα ζήτημα που εξακολουθεί να προκαλεί πονοκεφάλους είναι η εξυπηρέτηση των ειδικών ομάδων χρηστών, που μέχρι σήμερα απολάμβαναν ειδικών εκπτώσεων. Είναι αλήθεια ότι για να συνεχιστεί η πολιτική που ίσχυε μέχρι σήμερα θα πρέπει υπουργεία, οργανισμοί, υπηρεσίες και όποιοι άλλοι φορείς άσκησης κοινωνικής πολιτικής σχετίζονται με τους ανθρώπους αυτούς να παραδώσουν πλήρεις λίστες με τα ονόματα αλλά και να καλύψουν τη διαφορά που θα προκύπτει από τις εκπτώσεις αυτές, κάτι που δεν έχει συμβεί σε αρκετές περιπτώσεις μέχρι σήμερα. Το σίγουρο είναι, πάντως, σύμφωνα με τον κ. Ταστάνη, ότι οι ομάδες που δικαιούνται μειωμένου εισιτηρίου θα συνεχίσουν να απολαμβάνουν τα προνόμια που είχαν μέχρι σήμερα.

Ήδη έχουν λυθεί όλα τα προβλήματα που έχουν σχέση με τις λεγόμενες κάρτες απεριορίστων διαδρομών και το πως αυτές θα λειτουργήσουν μέσα στο πλαίσιο του νέου συστήματος. Τέλος, ο πρόεδρος του ΟΑΣΑ επισημαίνει πόσο σημαντική ήταν η προσπάθεια που έγινε από το προσωπικό το οργανισμού που ήταν ελάχιστο σε σχέση με τους ανθρώπους που εργάστηκαν από την πλευρά των δύο ιδιωτών αναδόχων και διαβεβαιώνει ότι οι ανάγκες σε προσωπικό που θα προκύψουν στη φάση της λειτουργίας του συστήματος θα καλύπτονται άμεσα.

Λίγα 24ωρα πριν την αναμενόμενη επίσημη ανακοίνωση από το υπουργείο Μεταφορών και τον ΟΑΣΑ για τη λειτουργία του νέου συστήματος, διαβάστε τις απαντήσεις που έσωσε ο Τάσος Ταστάνης στη συνέντευξή του στον Προκόπη Αγγελόπουλο.

Προκόπης Αγγελόπουλος: Σε ποιά φάση βρίσκεται η διαδικασία για την εφαρμογή του ηλεκτρονικού εισιτηρίου;

Τάσος Ταστάνης: Η εφαρμογή του ηλεκτρονικού εισιτηρίου βρίσκεται στην τελική της φάση. Αυτή τη στιγμή εγκαθίστανται στους σταθμούς του προαστιακού οι πύλες και έχει ξεκινήσει να εντάσσεται σταδιακά το δίκτυο πωλήσεων με τα προϊόντα κομίστρου. Εδώ και ένα μήνα περίπου έχει ολοκληρωθεί η εγκατάσταση των πυλών εισόδου – εξόδου στο μετρό και τον ηλεκτρικό και τα επικυρωτικά στα λεωφορεία, τρόλεϊ και τραμ τα οποία λειτουργούν. Από τον περασμένο Φεβρουάριο έχει ξεκινήσει να εφαρμόζεται το πλάνο δοκιμαστικής περιόδου που έχει εκπονήσει ο ΟΑΣΑ το οποίο στοχεύει στη σταδιακή εκπαίδευση τόσο των πολιτών, όσο και των εργαζομένων στην εφαρμογή των «έξυπνων» συστημάτων του ηλεκτρονικού εισιτηρίου. Αυτή τη στιγμή έχουν εγκατασταθεί στους σταθμούς των μέσων σταθερής τροχιάς και λειτουργούν 240 αυτόματα μηχανήματα έκδοσης εισιτηρίων και επαναφόρτισης καρτών. Μέσω αυτών των μηχανημάτων εκδίδονται εισιτήρια πολλαπλών διαδρομών, αξίας 4,5 ευρώ, καθώς και ομαδικά εισιτήρια, όπως πέντε απλά εισιτήρια του 1,40 ευρώ, ενώ γίνεται και φόρτιση καρτών. Αυτή τη στιγμή οι συναλλαγές στα αυτόματα μηχανήματα γίνονται με μετρητά. Το αμέσως επόμενο διάστημα, ωστόσο, θα τεθεί σε πιλοτική λειτουργία και η πληρωμή με χρήση πιστωτικής κάρτας. Παράλληλα δημιουργείται εμπορικό δίκτυο με ειδικά μηχανάκια έκδοσης κομίστρου σε 600 περίπτερα και σε άλλα σημεία. Επίσης έχουν εισαχθεί στο νέο πληροφοριακό σύστημα 20 από τους 64 σταθμούς του μετρό που έχουν τη δυνατότητα να εκδώσουν ανώνυμες κάρτες. Το επόμενο σύντομο χρονικό διάστημα το σύστημα αυτό θα είναι λειτουργικό στο σύνολο των σταθμών. Η διάθεση των προσωπικών καρτών απεριορίστων διαδρομών θα ξεκινήσει το επόμενο διάστημα. Βρισκόμαστε σε συνεννόηση με την Αρχή Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων και ευελπιστούμε ότι εντός των ημερών θα έχουμε τη σχετική γνωμοδότησή της, ώστε να προχωρήσουμε.

Π.Α.: Που οφείλεται η καθυστέρηση και τί ρόλο έχει παίξει η Γραφειοκρατία;

Τ.Τ.: Είναι γεγονός ότι η γραφειοκρατία έχει παίξει και αυτή το ρόλο της. Ωστόσο πρέπει να τονίσουμε ότι το Αυτόματο Σύστημα Συλλογής Κομίστρου (ΑΣΣΚ) είναι ένα πρωτοποριακό και πολυσύνθετο έργο εκσυγχρονισμού των δημόσιων αστικών συγκοινωνιών της Αθήνας με πολλές παραμέτρους. Συναντήσαμε αρκετές δυσκολίες και αρκετά προβλήματα τα οποία κληθήκαμε στην πορεία να επιλύσουμε με τον καλύτερο τρόπο. Μην ξεχνάτε ότι για ένα τόσο πολύπλοκο έργο, όταν αναλάβαμε τη Διοίκηση του ΟΑΣΑ, δεν βρήκαμε τεχνικό σύμβουλο από την πλευρά του Οργανισμού για την παρακολούθηση και την ομαλή εξέλιξή του. Υπήρξε επίσης έλλειψη επικοινωνίας και συνεννόησης των εμπλεκόμενων φορέων και οργανισμών που συμπράττουν στην υλοποίηση του έργου, με αποτέλεσμα να υπάρξουν σημαντικές χρονικές καθυστερήσεις. Η διαλειτουργικότητα των συστημάτων όλων των φορέων με το ΑΣΣΚ έπαιξε και αυτή το ρόλο της στις όποιες καθυστερήσεις.

 

Π.Α.: Πότε περιμένουμε την έναρξη λειτουργίας;

Τ.Τ.: Από το επόμενο χρονικό διάστημα πιστεύουμε ότι το ηλεκτρονικό εισιτήριο θα μπει ενεργά στη ζωή των πολιτών και του επιβατικού κοινού της Αθήνας. Ήδη ένα μεγάλο μέρος του έργου έχει ολοκληρωθεί. Η μεγάλη αλλαγή θα είναι το κλείσιμο των πυλών που έχουν εγκατασταθεί στους σταθμούς του μετρό. Αυτό όμως δεν πρόκειται να συμβεί ακαριαία. Θα υπάρξει μια μεταβατική περίοδος συνύπαρξης με το σημερινό χάρτινο κόμιστρο, καθώς για μας προέχει η εξοικείωση και ομαλή μετάβαση των χρηστών και ιδιαίτερα των 300.000 κατόχων καρτών απεριορίστων διαδρομών στο νέο σύστημα.

Π.Α.: Ποιά είναι τα προβλήματα που αντιμετωπίζετε σχετικά με τις ειδικές κατηγορίες χρηστών (άνεργους, φοιτητές κλπ);

Τ.Τ.: Πρέπει να ξεκαθαρίσουμε ευθύς εξαρχής ότι με το νέο, έξυπνο, ηλεκτρονικό εισιτήριο όλες οι ομάδες που δικαιούνται δωρεάν μετακίνηση όπως οι άνεργοι και τα ΑΜΕΑ, καθώς και οι ομάδες που μετακινούνται με μειωμένο εισιτήριο, όπως οι πολύτεκνοι, φοιτητές, νεολαίοι, ηλικιωμένοι κ.ά. θα συνεχίσουν να μετακινούνται όπως πριν, διατηρώντας στο ακέραιο το αντίστοιχο δικαίωμά τους. Για το λόγο αυτό βρισκόμαστε σε επικοινωνία με τους αρμόδιους φορείς άσκησης κοινωνικής πολιτικής (υπουργεία, περιφέρεια), ώστε να υπογραφούν το συντομότερο οι σχετικές συμβάσεις. Νομίζω ότι δεν θα αντιμετωπίσουμε κανένα πρόβλημα όσον αφορά το ζήτημα αυτό.

Π.Α.: Πώς θα λειτουργήσει το σύστημα με τις κάρτες απεριορίστων;

Τ.Τ.: Οι ηλεκτρονικές κάρτες απεριορίστων διαδρομών που θα είναι εξατομικευμένες θα δίνουν τη δυνατότητα στον κάτοχό τους να τις χρησιμοποιεί με τα ίδια δικαιώματα και τις ίδιες υποχρεώσεις που ισχύουν και σήμερα με τη χρήση των χάρτινων. Δεν θα διατηρούνται αρχεία προσωπικών δεδομένων σε συνδυασμό με συγκεκριμένες διαδρομές που πραγματοποιεί ο πολίτης με τα αστικά μέσα μεταφοράς. Θα χρησιμοποιείται για κάθε ιδιοκτήτη προσωπικής κάρτας ένας μοναδικός «ψηφιακός» αριθμός που θα συνδέεται μόνο με το είδος του κομίστρου. Η φόρτισή της θα γίνεται πολύ πιο εύκολα και με πολλούς τρόπους, από τα Αυτόματα Μηχανήματα, από το διαδίκτυο, με πιστωτική κάρτα κ.λ.π. Με αυτό τον τρόπο προσπαθήσαμε να καταργήσουμε τις ουρές στα σημεία έκδοσης καρτών στην αρχή κάθε μήνα. Παράλληλα θα ισχύει για αντίστοιχο διάστημα από τη στιγμή της επικύρωσης. Πρέπει επίσης να τονίσουμε ότι σε δεύτερη φάση μελλοντικά, μετά την πλήρη λειτουργία του συστήματος του ηλεκτρονικού εισιτηρίου, οι χρεώσεις για τη μετακίνηση των επιβατών θα γίνουν αναλογικές, δηλαδή θα πληρώνει κανείς ανάλογα με την απόσταση που διανύει με τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς. Το κόμιστρο επομένως για τη μετακίνηση των συμπολιτών μας θα γίνει αναλογικότερο και άρα δικαιότερο.

Π.Α.: Μπορείτε να αντεπεξέλθετε στις ανάγκες της λειτουργίας με το προσωπικό που διαθέτετε;

Τ.Τ.: Είναι γεγονός ότι καταφέραμε να υλοποιήσουμε το έργο αυτό με ελάχιστο προσωπικό, το οποίο είναι άξιο συγχαρητηρίων. Πρόσθετες ανάγκες σε προσωπικό ασφαλώς και υπάρχουν και θα δημιουργηθούν και άλλες κατά τη διάρκεια της πλήρους λειτουργίας του. Οι ανάγκες αυτές θα καλυφθούν με προσωπικό που θα εκπαιδευτεί σε διάφορες λειτουργίες του έργου, όπως αυτές του ελέγχου κομίστρου, της παρακολούθησης των επιμέρους συστημάτων κ.λπ.

 

ADVERTISING

SHARE:

ΟΙ ΣΗΜΑΝΤΙΚΟΤΕΡΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΤΗΣ ΗΜΕΡΑΣ ΑΠΟ ΤΟ ΝΕWS 24/7 ΣΤΟ EMAIL ΣΟΥ

NEWSLETTER