Καύσιμα: Διακοπές με 2 ευρώ το λίτρο και έρχεται νέα άνοδος – Δείτε τις τιμές
Με τις τιμές στα ύψη και με τις επιβαρύνσεις στους φόρους να είναι υπέρμετρες και να αποτελούν το 80% της τιμής, το λαθρεμπόριο οργιάζει.
- 02 Αυγούστου 2023 06:46
Την ανιούσα έχουν πάρει το τελευταίο διάστημα τα καύσιμα κίνησης βάζοντας και πάλι όσους και όσες σχεδιάζουν μετακινήσεις, ένεκα της Αυγουστιάτικης αδείας σε “οικονομικό πονοκέφαλο”. Έτσι, το επόμενο διάστημα και στην Αττική τα 2 ευρώ αναμένεται να αποτελέσουν βασική τιμή σε πολλά πρατήρια, την ώρα που σήμερα η μέση πανελλαδική τιμή, της βενζίνης 95 οκτανίων, είναι μια “ανάσα” πιο κάτω, στα 1,948 ευρώ/ λίτρο (τιμές με βάση το Παρατηρητήριο Τιμών Υγρών Καυσίμων του Υπουργείου Ανάπτυξης http://www.fuelprices.gr/).
Στη, δε, Αττική, η μέση τιμή, με βάση τα στοιχεία της Δευτέρας 31 Ιουλίου, είναι στα 1,917 ευρώ/ λίτρο για τη βενζίνη 95 οκτανίων, 2,105 ευρώ/λίτρο για τη βενζίνη 100 οκτανίων, 1,633 ευρώ/λίτρο για το ντίζελ κίνησης και 0,766 ευρώ/λίτρο για το υγραέριο.
Η εικόνα αυτή, με βάση και όσα αναφέρει η διοίκηση της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων βασίζεται, εν πολλοίς και στην διεθνή εικόνα της αγοράς. Δηλαδή, με τιμές στα 85 δολάρια/βαρέλι το μπρεντ στις διεθνείς αγορές, με άνοδο, δηλαδή, πάνω από 15% σε ένα μήνα, αλλά και ανάλογη αύξηση των τιμών Platts, οι αυξήσεις θεωρούνται αναπόφευκτες. Μάλιστα από την Πέμπτη 3 Αυγούστου, για νέες παραδόσεις, με βάση εκτιμήσεις της ΠΟΠΕΚ, αναμένονται και νέες μικρές αυξήσεις στις βενζίνες, στο υγραέριο, αλλά πολύ σημαντικές στο ντίζελ.
Ήδη, βέβαια, σε κάποιες περιοχές της χώρας, ειδικά σε τουριστικές περιοχές και νησιά η αμόλυβδη 95 οκτανίων ξεπερνά τα 2 ευρώ φτάνοντας, τα 2,15 σε κάποια πρατήρια φτάνοντας και το 2,40 όπως στη Μήλο. Είναι χαρακτηριστικό ότι με βάση τις τιμές της Δευτέρας 31 Ιουλίου του Παρατηρητηρίου Υγρών Καυσίμων, η ακριβότερη τιμή βενζίνης καταγράφηκε στις Κυκλάδες όπου έφτασε στα 2,185 ευρώ ανά λίτρο, στα Δωδεκάνησα (2,096 ευρώ το λίτρο), στην Κεφαλονιά 2,030 ευρώ ανά λίτρο, στην Ευρυτανία στα 2,010 ευρώ ανά λίτρο.
Η αυξητική τάση φαίνεται από το κλείσιμο της εβδομάδας, την Παρασκευή 28 Ιουλίου, όπου η τιμή της αμόλυβδης στις Κυκλάδες ήταν στα 2,174 ευρώ ανά λίτρο, στα Δωδεκάνησα στα 2,075 ευρώ ανά λίτρο, στην Κεφαλονιά στα 2,014 ευρώ ανά λίτρο, στην Ευρυτανία στα 2,002 ευρώ ανά λίτρο και στη Λευκάδα στα 2,023 ευρώ ανά λίτρο.
Στην τριάδα των ακριβότερων χωρών
Έτσι, και πάλι η Ελλάδα, σε μέσους όρους, παραμένει σταθερά μεταξύ των τριών ακριβότερων χωρών της Ευρώπης στα καύσιμα μετά την Ολλανδία και τη Δανία.
Με βάση, δε, τα τελευταία στοιχεία στο Παρατηρητήριο Υγρών Καυσίμων του υπουργείου Ανάπτυξης φαίνεται ότι μέρα μέρα οι τιμές “τσιμπούν”. Μάλιστα, την Κυριακή 30 Ιουλίου η μέση πανελλαδική τιμή της αμόλυβδης 95 οκτανίων ήταν στο 1.942 ευρώ ανά λίτρο, η αμόλυβδη 100 οκτανίων στο 2,117 ευρώ ανά λίτρο και το ντίζελ κίνησης στο 1,651 ευρώ ανά λίτρο
Η εβδομαδιαία μέση τιμή της αμόλυβδης ήταν στο 1,935 ευρώ ανά λίτρο, της αμόλυβδης 100 οκτανίων στο 2,109 ευρώ ανά λίτρο και στο ντίζελ κίνησης στο 1,642 ευρώ ανά λίτρο.
Να σημειωθεί ότι την εβδομάδα που τελείωσε στις 21 Ιουλίου η μέση τιμή της αμόλυβδης ήταν ακόμη χαμηλότερα, στο 1,891 ευρώ ανά λίτρο, της αμόλυβδης 100 οκτανίων στο 2,077 ευρώ ανά λίτρο και του ντίζελ κίνησης στο 1,607 ευρώ ανά λίτρο.
Την πρώτη εβδομάδα του Ιουλίου η μέση πανελλαδική τιμή ήταν για την απλή αμόλυβδη στο 1,867 ευρώ ανά λίτρο, για την αμόλυβδη 100 οκτανίων στο 2,053 ευρώ ανά λίτρο και για το ντίζελ κίνησης στο 1,578 ευρώ ανά λίτρο.
Ουσιαστικά κατά 4% είναι η αύξηση σε ένα μήνα για την αμόλυβδη 95 οκτανίων και κατά 3,1% την αμόλυβδη 100 οκτανίων.
Η διεθνής τάση
Πέρα, από το εποχικό φαινόμενο, λόγω ζήτησης στην Ελλάδα, και η εικόνα διεθνώς είναι δυσμενής, καθώς και οι διεθνείς τιμές ανεβαίνουν αλλά και βέβαια στο βόρειο ημισφαίριο η ζήτηση είναι ανοδική λόγω των διακοπών. Σύμφωνα με όσα ανέφερε την περασμένη εβδομάδα το πρακτορείο Bloomberg, τα futures της βενζίνης αυξήθηκαν σε υψηλό εννέα μηνών στην αγορά της Νέας Υόρκης. Η διεθνής αγορά αντιμετωπίζει ελλείψεις λόγω των απροσδόκητων προβλημάτων σε πολλά διυλιστήρια, καθώς και των μειωμένων αποθεμάτων σε κύρια αποθεματικά κέντρα όπως αυτά του Κόλπου του Μεξικού και της Σιγκαπούρης.
Τα χαμηλά αποθέματα και η αυξημένη ζήτηση σε περιοχές-κλειδιά έχουν οδηγήσει σε αύξηση των τιμών ανά τον κόσμο. Στην Ευρώπη, οι τιμές της βενζίνης αυξάνονται πιο γρήγορα από τις αντίστοιχες του αργού, κάτι που αποτυπώνεται ήδη στις αντλίες των πρατηρίων.
Οι παθογένειες
Στο μεταξύ, με τις τιμές στα ύψη, τις επιβαρύνσεις στους φόρους να είναι υπέρμετρες και να αποτελούν το 80% της τιμής, το λαθρεμπόριο οργιάζει. Πριν λίγες εβδομάδες μιλώντας, μιλώντας στο πλαίσιο της Γενικής Συνέλευσης της εταιρείας ΕΛΙΝΟΙΛ ο Γιάννης Αληγιζάκης, διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας και πρόεδρος του Συνδέσμου Εταιριών Εμπορίας Πετρελαιοειδών Ελλάδος έθεσε μια σειρά από κομβικά ζητήματα για τον κλάδο.
“Το Κράτος οφείλει να μας διασφαλίσει το αυτονόητο. Την λειτουργία μας σε ένα υγιές και σωστό επιχειρηματικό περιβάλλον με σωστούς κανόνες και συνθήκες ελεύθερης αγοράς και οικονομίας” τόνισε και συμπλήρωσε: “Το Κράτος οφείλει να παρεμβαίνει στα φαινόμενα της παραβατικότητας. Δυστυχώς παρεμβαίνει μόνο στην επιχειρηματικότητα” σημείωσε αντιπαραβάλλοντας, τις πολιτικές παράτασης του πλαφόν στο ποσοστό κέρδους στην αγορά καυσίμων, αλλά και στο τι συμβαίνει με την παραβατικότητα στον κλάδο. “Είμαι εκ φύσεως αισιόδοξος, θέλω να πιστεύω ότι σταδιακά θα περιορισθεί η παραβατικότητα και θα λειτουργήσει η αγορά καυσίμων σε συνθήκες υγιούς ανταγωνισμού και συμφωνώ με τους κανόνες της ελεύθερης αγοράς” τόνισε.
Ωστόσο ο κ. Αληγιζάκης απαντώντας σε σχετική δημοσιογραφική ερώτηση για τη λειτουργία του συστήματος εισροών – εκροών, σε όλη την αλυσίδα των καυσίμων ήταν αποκαλυπτικός.
“Αν ψάξουμε σε φακέλους στο γραφείο μας θα δούμε πολλούς για την παραβατικότητα. Είναι ένα διαχρονικό πρόβλημα. Νομοθετική κάλυψη υπάρχει αλλά το θέμα στην Ελλάδα είναι η εφαρμογή. Το σύστημα εισροών εκροών δεν είναι πανάκεια αλλά εάν δεν έχεις ένα τέτοιο σύστημα δεν μπορείς να ελέγξεις την παραβατικότητα. Θες, επιπλέον, π.χ. ιχνηθέτες και άλλα” τόνισε ο κ. Αληγιζάκης και ανέφερε ότι επενδύσεις του κλάδου ύψους 200 εκατ, ευρώ έχουν, προς ώρας, πάει “στράφι”.
“Επενδύθηκαν 200 εκ από όλη την αλυσίδα. Δε λειτουργεί όμως το σύστημα εισροών – εκροών, μια και το λογισμικό, που χρησιμοποιείται στα πρατήρια δεν είναι πιστοποιημένο κι έτσι τα πρατήρια δε μεταφέρουν σωστά τα στοιχεία” ανέφερε και έκρουσε τον “κώδωνα του κινδύνου”.
“Η παραβατικότητα καταστρέφει τον κλάδο. Ο κλάδος έχει κάνει παρεμβάσεις έχουμε συμφωνήσει με την ΑΑΔΕ και παρείχαμε λύσεις αλλά μας πήγε πίσω το τελευταιο εξάμηνο. Πιστεύω η νέα κυβέρνηση να αξιολογήσει την πρόταση που έχουμε καταθέσει και σε ένα λογικό διάστημα, σε ένα χρόνο να λειτουργήσει το σύστημα. Εάν δε γίνει τα πρατήρια θα περάσουν σε παραβατικούς και σιγά σιγά πολλοί επαγγελματίες θα εγκαταλείψουν τα πρατήριά τους” ανέφερε ο κ. Αληγιζάκης αποτυπώνοντας τη σκληρή πραγματικότητα με τη διόγκωση μιας ολόκληρης γκρίζας οικονομίας πέριξ των καυσίμων, κι όχι μόνο, που απειλεί να “καταπιεί” έναν ολόκληρο κλάδο, όπως έχει καταδειχθεί από πολλές περιπτώσεις που έχουν απασχολήσει πρόσφατα τις αρχές” τόνισε ο CEO της ΕΛΙΝΟΙΛ.
“Ο αριθμός των παραβατικών πρατηρίων στην Αθήνα και την Θεσσαλονίκη ξεπερνά τα 130 κατά τις εκτιμήσεις τόσο της ΟΒΕ όσο και της ΠΟΠΕΚ. Η ΑΑΔΕ έχει ανακοινώσει ότι από πέρυσι έκλεισε 66 πρατήρια. Τα περισσότερα στην Αθήνα” προσέθεσε.
Παράλληλα ο CEO της ΕΛΙΝΟΙΛ και πρόεδρος του Συνδέσμου τάχθηκε κατά της συνέχισης του πλαφόν στο περιθώριο κέρδους. “Η πανδημία τελείωσε, τα μέτρα που είχαν ληφθεί, ακυρώθηκαν, το πλαφόν όμως στα καύσιμα συνεχίσθηκε. Η Πολιτεία επικαλούμενη πλέον την ενεργειακή κρίση, τις τιμές στην αντλία και το ότι δεν πέρναγαν οι μειώσεις στον καταναλωτή, αποφάσισε να συνεχίσει την επιβολή του πλαφόν.
Η ενεργειακή κρίση εξακολουθεί να υπάρχει αλλά τα δεδομένα σήμερα είναι τελείως διαφορετικά από πέρυσι.
Οι τιμές από τα 128 δολάρια πέρυσι, σήμερα είναι στο επίπεδο των 76. Κινούνται εδώ και αρκετούς μήνες σε φυσιολογικά επίπεδα. Όμως το πλαφόν εξακολουθεί να υπάρχει.
Όταν η Πολιτεία επέβαλε το πλαφόν, είχε σαν στόχο να διατηρήσει ο Κλάδος τα ίδια περιθώρια κέρδους με εκείνα που είχε τον Αύγουστο του 2021, που χαρακτηριζόταν σαν μια κανονική περίοδο της αγοράς και τα περιθώρια κέρδους κανονικά.
Όμως, με την ενεργειακή κρίση αυξήθηκε το χρηματοοικονομικό κόστος, είχαμε 4 αυξήσεις επιτοκίων, αυξήθηκε το μεταφορικό κόστος, και είχαμε πληθωρισμό 9% το 2022 και 5% σήμερα, το οποίο σημαίνει μισθοί και υπηρεσίες αυξήθηκαν. Και σε εμάς και στα Πρατήρια.
Καμιά από αυτές τις αυξήσεις δεν αναγνωρίζεται από την Πολιτεία, καμιά δεν πέρασε στην τιμή του προϊόντος. Συνεπώς, το μικτό περιθώριο στην Εσωτερική Αγορά, είναι σήμερα σαφώς μικρότερο από το περιθώριο που το ίδιο το Κράτος θεωρεί λογικό. Και το ότι δουλεύουμε με μικρότερα περιθώρια από αυτά, που θεωρεί το Κράτος ως λογικά, είναι ένα ζήτημα. Υπάρχει και κάτι ίσως πιο σημαντικό. Το πλαφόν αποτελεί στρέβλωση της αγοράς. Περιορίζει τον ανταγωνισμό, διότι όλοι πάνε και τοποθετούνται στην ίδια τιμή. Και η επιβολή του πλαφόν δεν συνάδει σε μια αγορά με 5.500 πρατήρια, 18 εταιρείες αλλά και με έντονη παραβατικότητα” ανέφερε ο κ. Αληγιζάκης
Ακολουθήστε το News 24/7 στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις