ΑΝΕΚ: Απόφαση “βαρόμετρο” για ακτοπλοΐα – νησιωτικότητα από την Επιτροπή Ανταγωνισμού

ΑΝΕΚ: Απόφαση “βαρόμετρο” για ακτοπλοΐα – νησιωτικότητα από την Επιτροπή Ανταγωνισμού
Πλοίο της ΑΝΕΚ EUROKINISSI/ΑΝΤΩΝΗΣ ΝΙΚΟΛΟΠΟΥΛΟΣ

Η εισήγηση, που ήδη έχει κατατεθεί, δεν είναι δεσμευτική για την Επιτροπή Ανταγωνισμού, η οποία θα αποφασίσει συνεκτιμώντας τα δεδομένα της αποδεικτικής διαδικασίας και τις απόψεις των εμπλεκομένων μερών.

Κρίσιμη για ένα ζήτημα εθνικής σημασίας, που δεν είναι άλλο από τη διασφάλιση της εδαφικής συνοχής και της σχέσης κέντρου – νησιωτικής χώρας, μέσα από απρόσκοπτες, ασφαλείς και ανταγωνιστικές από άποψη τιμών, αλλά και “made in Greece”, ως προς τον έλεγχο, ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες, είναι η απόφαση που καλείται να πάρει η Επιτροπή Ανταγωνισμού.

Σημειώνεται ότι μετά από παρέμβαση της τελευταίας στιγμής, την περασμένη Παρασκευή, επιταχύνονται οι διαδικασίες και σήμερα Δευτέρα, αντί για το αρχικό όριο της επόμενης εβδομάδας, γίνεται η τελευταία συνεδρίαση της Επιτροπής Ανταγωνισμού για τη συνένωση Attica Group- ΑΝΕΚ.

Ήδη, πράσινο φως έχει, ήδη πάρει, με βάση σχετική εισήγηση προς την Επιτροπή Ανταγωνισμού η απορρόφηση της ΑΝΕΚ από Attica Group, deal που δίνει «σανίδα σωτηρίας» στην χανιώτικη ναυτιλιακή και παράλληλα οδηγεί στη δημιουργία ενός ακτοπλοϊκού ομίλου με διεθνή εμβέλεια, ικανό να προσελκύσει διεθνούς βεληνεκούς, επενδυτές.

Οι “μνηστήρες”

Βέβαια, εσχάτως μπήκε στο παιχνίδι και ο ιταλικός όμιλος Γκριμάλντι. Μάλιστα εξέφρασε την ετοιμότητά του να αντικαταστήσει με δικά του μέσα τα δρομολόγια της ΑΝEΚ σε Κρήτη και Ιταλία. Πρακτικά, σε μια μάλλον κίνηση, που δε συνηθίζεται, δηλαδή στο “παρα πέντε” , ενημέρωσε, την Επιτροπή ότι αν η τελευταία αποφασίσει να μην εγκρίνει τη διάσωση της ΑΝEK από την Αttica Group κι εκείνη χρεοκοπήσει, δεσμεύεται να δρομολογήσει κατάλληλα πλοία σε όλες τις γραμμές, προκειμένου να εξυπηρετηθούν.

Με βάση, πάντως, εκτιμήσεις στελεχών του κλάδου, εάν μπει “λουκέτο” χρεωκοπίας, στην ΑΝEΚ, ούτως ή άλλως, οι υπάρχοντες παίκτες, με διαθεσιμότητα δυνάμεων, θα κάνουν κινήσεις για να καλύψουν τα απαραίτητα δρομολόγια.

Επισημαίνεται, δε, ότι είναι εξαιρετικά αμφίβολο εάν θα ήταν προς όφελος του ανταγωνισμού, σε μια αγορά με τεράστια σημασία, οικονομική και κοινωνική, όπως η Κρήτη και η Αδριατική, τα ήδη υψηλά μερίδια αγοράς του ομίλου Γκριμάλντι, ενισχυθούν περισσότερο με τη δρομολόγηση νέων πλοίων στη θέση της ΑΝEΚ. Σε μια τέτοια περίπτωση, το ποσοστό του ιταλικού ομίλου τόσο στην Κρήτη όσο και στην Αδριατική θα έφτανε στο 80%.

Σημειώνεται ότι σε προηγούμενη -εκπρόθεσμη- παρέμβαση του ο όμιλος του Εμμάνουελ Γκριμάλντι είχε ενημερώσει την Επιτροπή Ανταγωνισμού ότι προτίθεται να αγοράσει το πλοίο της ΑΝEΚ που κάνει δρομολόγιο στα Χανιά, εφόσον η τελευταία βρεθεί στην ανάγκη να το πωλήσει, ή δεν δύναται να το λειτουργήσει.

Επίσης ενδιαφέρον στο πρόσφαρτο παρελθόν είχε καταθέσει και ο εφοπλιστής Μάριος Ηλιόπουλος της Sea Jets που βγήκε σε αναζήτησήη δανεισμού ώστε να εξαγοράσει τον ανταγωνιστή. Μόνο που οι τράπεζες άναψαν «κόκκινο» μια και διέγνωσαν αστερίσκους στο όλο εγχείρημα. Με βάση πληροφορίες τα πιστωτικά ιδρύματα όπου αποτάθηκε ο κ. ηλιόπουλος εστίασαν σε παλαιότερες τραπεζικές υποθέσεις του όπως και σε εκκρεμότητες με ασφαλιστικά θέματα στο εξωτερικό.

Η εισήγηση

Υπενθυμίζεται, ότι στην έγκριση της συγχώνευσης δι’ απορροφήσεως της ΑΝΕΚ από την Attica Group των εισηγητών της Επιτροπής Ανταγωνισμού, αναγνωρίζεται ότι η ΑΝΕΚ είναι προβληματική επιχείρηση και συντρέχουν οι προϋποθέσεις προστασίας της για λόγους δημοσίου συμφέροντος.

Ειδικότερα, όμως, η εισήγηση αναφέρει πως η ΑΝΕΚ ως προβληματική επιχείρηση «θα αναγκασθεί στο εγγύς μέλλον να αποχωρήσει από την αγορά λόγω των οικονομικών δυσχερειών που αντιμετωπίζει, αν δεν εξαγορασθεί από άλλη επιχείρηση”, ενώ “δεν υπάρχει άλλη εναλλακτική δυνατότητα εξαγοράς, λιγότερο επιβλαβής για τον ανταγωνισμό, εκτός από την κοινοποιηθείσα συγκέντρωση”.

Επιπλέον, “αν δεν πραγματοποιηθεί συγκέντρωση, η προβληματική επιχείρηση θα παύσει αναπόφευκτα να ασκεί τις δραστηριότητές της στην αγορά”. Ουσιαστικά δίνεται “ψήφος εμπιστοσύνης” στο πλάνο της Attica και την επάρκειά του.

Τούτων δοθέντων αναμένεται η η οριστική απόφαση της Επιτροπής Ανταγωνισμού που θα κρίνει συνεκτιμώντας τα δεδομένα της αποδεικτικής διαδικασίας και τις απόψεις των εμπλεκομένων μερών.

Σε κάθε περίπτωση η Επιτροπή Ανταγωνισμού καλείται να λάβει σύντομα τις αποφάσεις της. Η τελευταία συνεδρίαση για το θέμα γίνεται τη Δευτέρα κι εν συνεχεία πρέπει να εκδώσει την απόφαση της.

Ουσιαστικά, η εισήγηση των υπηρεσιών είναι ότι η ANEK είναι failing firm και άρα συντρέχει λόγος έγκρισης της διάσωσής της από την Αttica Group που είναι και η μόνη που έχει καταθέσει πρόταση εγκεκριμένη από τους βασικούς πιστωτές της εταιρείας, δηλαδή τις τράπεζες.

Η αρχική ανακοίνωση της Επ. Ανταγωνισμού είχε ως εξής:

Εξέταση της Εισήγησης επί της γνωστοποίησης συγκέντρωσης, κατ’ άρθρο 8 του ν. 3959/2011, η οποία αφορά στη συγχώνευση διά απορροφήσεως της εταιρείας με την επωνυμία «ΑΝΩΝΥΜΗ ΝΑΥΤΙΛΙΑΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΚΡΗΤΗΣ Α.Ε.» και διακριτικό τίτλο «ΑΝΕΚ» από την εταιρεία με την επωνυμία «ATTICA ΑΝΩΝΥΜΟΣ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΣΥΜΜΕΤΟΧΩΝ» και τον διακριτικό τίτλο «ATTICA GROUP».

Η Ολομέλεια της Επιτροπής Ανταγωνισμού θα συνεδριάσει την Τετάρτη, 12 Ιουλίου 2023, για να εξετάσει –κατόπιν σχετικής Εισήγησης– τη γνωστοποιηθείσα συγκέντρωση, κατ’ άρθρο 8 του ν. 3959/2011, η οποία αφορά στη συγχώνευση διά απορροφήσεως της εταιρείας με την επωνυμία «ΑΝΩΝΥΜΗ ΝΑΥΤΙΛΙΑΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΚΡΗΤΗΣ Α.Ε.» και διακριτικό τίτλο «ΑΝΕΚ» από την εταιρεία με την επωνυμία «ATTICA ΑΝΩΝΥΜΟΣ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΣΥΜΜΕΤΟΧΩΝ» και τον διακριτικό τίτλο «ATTICA GROUP».

Η ATTICA GROUP είναι αμιγώς εταιρεία συμμετοχών και δραστηριοποιείται μέσω θυγατρικών της εταιρειών, κατά κύριο λόγο στην παροχή υπηρεσιών θαλάσσιας μεταφοράς προσώπων και οχημάτων στις ακτοπλοϊκές γραμμές εσωτερικού, στις διεθνείς θαλάσσιες γραμμές Ελλάδας-Ιταλίας και μεταξύ Μαρόκου και Ηπειρωτικής Ευρώπης.

Η ΑΝΕΚ δραστηριοποιείται στην παροχή υπηρεσιών θαλάσσιας μεταφοράς προσώπων και οχημάτων στις ακτοπλοϊκές γραμμές εσωτερικού και στις διεθνείς θαλάσσιες γραμμές Ελλάδας-Ιταλίας.

Σύμφωνα με την Εισήγηση, η πραγματοποίηση της υπό κρίση συγκέντρωσης δύναται να περιορίσει σημαντικά τη λειτουργία του ανταγωνισμού, ιδίως με τη δημιουργία ή ενίσχυση δεσπόζουσας θέσης, στις σχετικές αγορές παροχής υπηρεσιών θαλάσσιας μεταφοράς επιβατών, ΙΧ οχημάτων και φορτηγών σε ορισμένα ζεύγη λιμένων (Προέλευση-Προορισμός) στην Κρήτη και στην Αδριατική καθώς εκτιμάται ότι προκύπτουν ενδεχόμενες επιπτώσεις μη συντονισμένης και συντονισμένης συμπεριφοράς στις γραμμές στις οποίες δραστηριοποιούνται οι ως άνω εταιρείες.

Περαιτέρω, σύμφωνα με την Εισήγηση, δεν εκτιμάται ότι η συγκέντρωση δύναται να περιορίσει σημαντικά τη λειτουργία του ανταγωνισμού στις σχετικές αγορές παροχής υπηρεσιών θαλάσσιας μεταφοράς επιβατών, ΙΧ οχημάτων και φορτηγών στην ελληνική επικράτεια και στην αγορά παροχής υπηρεσιών θαλάσσιας μεταφοράς μέσω συμβάσεων ανάθεσης δημόσιας υπηρεσίας. Επιπλέον, δεν εντοπίζονται κάθετες σχέσεις.

Σύμφωνα με τις Κατευθυντήριες γραμμές για την αξιολόγηση των οριζοντίων συγκεντρώσεων σύμφωνα με τον Κανονισμό του Συμβουλίου για τον έλεγχο των συγκεντρώσεων μεταξύ επιχειρήσεων, η Επιτροπή μπορεί να κρίνει ότι μια συγκέντρωση, που κατά τα άλλα δημιουργεί προβλήματα ανταγωνισμού, μπορεί να συμβιβάζεται με την κοινή αγορά, αν μία από τις συμμετέχουσες επιχειρήσεις είναι προβληματική.

Βασική προϋπόθεση είναι να μην μπορεί να θεωρηθεί ως συνέπεια της συγκέντρωσης η στρέβλωση της διάρθρωσης του ανταγωνισμού που έπεται της τελευταίας. Αυτό προκύπτει εφόσον η διάρθρωση του ανταγωνισμού στην αγορά θα παρουσίαζε τουλάχιστον τα ίδια προβλήματα και αν δεν υπήρχε η συγκέντρωση.

Για να γίνει δεκτό το επιχείρημα της προστασίας της προβληματικής επιχείρησης πρέπει να συντρέχουν οι ακόλουθες τρεις προϋποθέσεις:

  • Η φερόμενη ως προβληματική επιχείρηση θα αναγκασθεί στο εγγύς μέλλον να αποχωρήσει από την αγορά λόγω των οικονομικών δυσχερειών που αντιμετωπίζει, αν δεν εξαγορασθεί από άλλη επιχείρηση.
  • Δεν υπάρχει άλλη εναλλακτική δυνατότητα εξαγοράς, λιγότερο επιβλαβής για τον ανταγωνισμό, εκτός από την κοινοποιηθείσα συγκέντρωση.
  • Αν δεν πραγματοποιηθεί συγκέντρωση, η προβληματική επιχείρηση θα παύσει αναπόφευκτα να ασκεί τις δραστηριότητές της στην αγορά.

Σύμφωνα με την Εισήγηση, πληρούνται οι ως άνω τρεις προϋποθέσεις της προστασίας της προβληματικής επιχείρησης με αποτέλεσμα η επιδείνωση της διάρθρωσης του ανταγωνισμού, που αναμένεται να επέλθει στις προβληματικές αγορές θα επερχόταν τουλάχιστον εξίσου, ακόμη και άνευ της εν λόγω συγκέντρωσης.

Ως εκ τούτου, η αναμενόμενη επιδείνωση του αποτελεσματικού ανταγωνισμού δεν τελεί σε αιτιώδη συνάφεια με τη συγκέντρωση.

Ως εκ τούτου προτείνεται η έγκριση από την Επιτροπή Ανταγωνισμού, της γνωστοποιηθείσας συγκέντρωσης, η οποία αφορά στη συγχώνευση διά απορροφήσεως της εταιρείας με την επωνυμία «ΑΝΩΝΥΜΗ ΝΑΥΤΙΛΙΑΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΚΡΗΤΗΣ Α.Ε.» και διακριτικό τίτλο «ΑΝΕΚ» από την εταιρεία με την επωνυμία «ATTICA ΑΝΩΝΥΜΟΣ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΣΥΜΜΕΤΟΧΩΝ» και τον διακριτικό τίτλο «ATTICA GROUP».

Ακολουθήστε το News 24/7 στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα