Μία γυναίκα αποφασίζει να αφήσει τον κακοποιητικό της σύζυγο και να μεταναστεύσει

Μία γυναίκα αποφασίζει να αφήσει τον κακοποιητικό της σύζυγο και να μεταναστεύσει
"Το Τραγούδι της Φάλαινας- Νo More Harveys"

"Το Τραγούδι της Φάλαινας" παρουσιάζει έναν κόσμο που μαστίζεται από στρεβλό πολιτικό σύστημα, κοινωνικές αδικίες και τις συνέπειες της κλιματικής κρίσης.

Το Τραγούδι της Φάλαινας- Νo More Harveys” της Chantal Bilodeau σε σκηνοθεσία Μαρίας Ξανθοπουλίδου, με τη Μαρία Πρωτόπαππα, παρουσιάζεται στις 29 και 30 Αυγούστου, στο Αρχαίο Θέατρο Πυθαγορείου (Σάμος) στο πλαίσιο του προγράμματος 2023 του θεσμού “Όλη η Ελλάδα ένας Πολιτισμός” του Υπουργείου Πολιτισμού. Μαζί στη σκηνή ο Θοδωρής Οικονόμου που συνθέτει τη μουσική-οδηγό γι’ αυτό το “ταξίδι”, υπό τη σκηνοθετική ματιά της Μαρίας Ξανθοπουλίδου.

Μία γυναίκα αποφασίζει να αφήσει τον κακοποιητικό της σύζυγο και να μεταναστεύσει στο Βορρά, ώστε να ξαναβρεθεί με τις δύο πιο γενναίες φίλες της. Στο ταξίδι της τη συνοδεύουν η προσωπική βοηθός τεχνητής νοημοσύνης Alexa και η σκέψη μιας φάλαινας, της οποίας η εξελικτική πορεία 50 εκατομμυρίων ετών εμπνέει την ηρωίδα να ανασυνταχθεί και να συνεχίσει στο δρόμο της.

“Το Τραγούδι της Φάλαινας” παρουσιάζει έναν κόσμο που μαστίζεται από στρεβλό πολιτικό σύστημα, κοινωνικές αδικίες και τις συνέπειες της κλιματικής κρίσης καθώς και τον αγώνα του ανθρώπου να φτάσει σε έναν προορισμό όπου οι συνθήκες θα ευνοήσουν την επιβίωσή του. “Κι αν δε φτάσουμε εμείς, θα φτάσει η επόμενη γενιά ή μία από τις επόμενες”.

Τα πρωτοποριακά έργα της Chantal Bilodeau, έχουν ως θεματικό άξονα την κλιματική κρίση. Έχουν παρουσιαστεί σε 12 χώρες και μεταφραστεί σε τρεις γλώσσες. Είναι συνιδρύτρια του οργανισμού Climate Change Theatre Action στη Νέα Υόρκη.

Οι συντελεστές της παράστασης μίλησαν στο NEWS 24/7 για τα μηνύματα που θέλει να περάσει το “Τραγούδι της Φάλαινας”.

"Το Τραγούδι της Φάλαινας- Νo More Harveys"

Τι ήταν αυτό που γοήτευσε στο έργο αυτό της Chantal Bilodeau τη Μαρία Ξανθοπούλου και θέλησε να το σκηνοθετήσει; “Η Σαντάλ Μπιλοντό είναι μία ευφυής κατά τη γνώμη μου συγγραφέας που υφαίνει με τρόπο αριστοτεχνικό το ζήτημα της κλιματικής αλλαγής με το βαθύ πυρήνα των κοινωνικοπολιτικών αλλαγών που συμβαίνουν αυτή τη στιγμή σε παγκόσμιο επίπεδο. Έχουμε ξανασυνεργαστεί στο παρελθόν, έχοντας συμμετάσχει στην παγκόσμια δράση που υλοποιεί κάθε 2 χρόνια, Theatre Action For Climate Change.

Το περιβάλλον αλλάζει και το ζήτημα είναι πώς στεκόμαστε σε αυτό για να επιβιώσουμε.

Είναι ακτιβίστρια και μελετάει το φαινόμενο και γράφοντας πάνω σε αυτό. Στο συγκεκριμένο έργο ξεκινάει να μιλήσει για την ενδοοικογενειακή βία, με την ηρωίδα της να φεύγει από ένα κακοποιητικό περιβάλλον προσδοκώντας κάτι καλύτερο για τον εαυτό της και κατ’ επέκταση για την κοινότητά της. Παραλληλίζει την απόφασή για αλλαγή με την απόφαση μιας φάλαινας πριν από εκατομμύρια χρόνια να εγκαταλείψει τα πόδια της και να εξελίξει τα πτερύγια της για να ζήσει πια ως ένα πλάσμα της θάλασσας, προνοώντας για την επιβίωσή της. Το περιβάλλον αλλάζει και το ζήτημα είναι πώς στεκόμαστε σε αυτό για να επιβιώσουμε ως κομμάτι του. Με ενδιαφέρουν αυτές οι ιδέες και ο προβληματισμός σε αυτό το επίπεδο.”

Η δύναμη υπάρχει στο κύτταρο μας, αλλά χρειάζεται στήριξη. Εάν παραμείνεις φυγάς, αόρατος, μόνος, θα βασανίζεσαι από αμφιβολίες, ενοχές, πισωγυρίσματα. Ας ονομάσουμε με θάρρος τα βιώματα μας, ας τα μοιραστούμε, ας τα φωνάξουμε μαζί. Το ατομικό είναι πάντα κοινωνικό.

Κάνοντας ένα ψυχογράφημα της ηρωίδας του έργου, η ηθοποιός Μαρία Πρωτόπαππα μας μιλά για το θάρρος που χρειάζεται για να αφήσει κάποια γυναίκα πίσω της την κακοποίηση και να “ξαναγεννηθεί”; “Η ανώνυμη ηρωίδα, μια απλή γυναίκα, συναντά τους θεατές του δρώμενου ενώ είναι σε διαδρομή, είναι φυγάς. Μέχρι να ανέβει στην σκηνή είναι αόρατη και βουβή. Έχει χάσει τον εαυτό της, είναι μουδιασμένη. Έκανε το πρώτο βήμα, αλλά η φυγή δεν αρκεί για να ορθοποδήσει, λέει η συγγραφέας. Χρειάζεσαι όραμα για το μέλλον, προορισμό και φίλους, ένταξη σε κοινότητα. Η κοινότητα δίνει δύναμη, θετικά παραδείγματα ανθρώπων που κατάφεραν-όχι να νικήσουν, αλλά να παλέψουν.

"Το Τραγούδι της Φάλαινας- Νo More Harveys"


Στο ζωικό βασίλειο λαμπρό παράδειγμα είναι οι φάλαινες. Πριν εκατομμύρια χρόνια ως ζώα ξηράς κινδυνέψαν να εξαφανιστούν. Με μια ραγδαία προσαρμοστικότητα άλλαξαν και βούτηξαν στον ωκεανό. Δεν ήταν φυγάδες. Μετανάστευσαν… τεράστια ποιοτική διαφορά. Η δύναμη υπάρχει στο κύτταρό μας, αλλά χρειάζεται στήριξη. Εάν παραμείνεις φυγάς, αόρατος, μόνος, θα βασανίζεσαι από αμφιβολίες, ενοχές, πισωγυρίσματα. Ας ονομάσουμε με θάρρος τα βιώματα μας, ας τα μοιραστούμε, ας τα φωνάξουμε μαζί. Το ατομικό είναι πάντα κοινωνικό, αυτό λέει κατά τη γνώμη μου το κείμενο.”

Πριν από εκατομμύρια χρόνια οι φάλαινες ως ζώα ξηράς κινδυνέψαν να εξαφανιστούν. Με μια ραγδαία προσαρμοστικότητα άλλαξαν και βούτηξαν στον ωκεανό. Δεν ήταν φυγάδες, μετανάστευσαν… τεράστια ποιοτική διαφορά.

Βασικό συστατικό της παράστασης είναι η μουσική, μιας και ο Θοδωρής Οικονόμου θα βρίσκεται ζωντανά πάνω στη σκηνή. Τι θα ακούσουμε στην παράσταση και τι τον ενέπνευσε στη μουσική αυτή σύνθεση;

Στο έργο ‘Το Τραγούδι της Φάλαινας’ που θα παρουσιάσουμε στη Σάμο με την Μαρία Πρωτόπαππα σε σκηνοθεσία Μαρίας Ξανθοπουλίδου, η μουσική παίζει όντως έναν ιδιαίτερο ρόλο. Καταρχάς, από τη θέση του μουσικού στη σκηνή συνομιλώ με τη μουσική μου με την πρωταγωνίστρια αυτού του πολύ επίκαιρου και μοντέρνου μονόλογου. Υπάρχει δηλαδή ένας διάλογος επί σκηνής, με εμένα να επικοινωνώ με την Μαρία και να της απαντώ με ήχους.

Η συνθήκη αυτή βγήκε οργανικά κατά τη διάρκεια των προβών και είμαι πολύ ικανοποιημένος από την εξέλιξη και το αποτέλεσμά της. Η ύπαρξη ζωντανής μουσικής στο θέατρο δημιουργεί ένα άλλο επίπεδο και μια άλλη οπτική στον θεατή επίσης. Παράλληλα συνέθεσα ειδικά για την παράσταση αυτή πρωτότυπη μουσική και ηχοτοπία που βοηθούν στη δημιουργία σκηνικού χώρου και μαζί με την αφήγηση της Μαρίας Πρωτόπαππα θεωρώ πως δημιουργείται η μαγική, θα πω, συνθήκη για να ταξιδέψει μαζί μας ο θεατής.”

Συντελεστές

  • Πρωτότυπο έργο: Chantal Bilodeau
  • Μετάφραση- Σκηνοθεσία: Μαρία Ξανθοπουλίδου
  • Εικαστική εγκατάσταση: Νατάσσα Πουλαντζά, Δημήτρης Μεράντζας
  • Κοστούμια από βιώσιμα υλικά: Soffa Factory
  • Μουσική: Θοδωρής Οικονόμου
  • Κίνηση: Μαριέλα Νέστορα
  • Αφηγήτρια: Μαρία Πρωτόπαππα
  • Μουσικός επί σκηνής: Θοδωρής Οικονόμου
  • Βοηθός Τεχνητής Νοημοσύνης: Alexa
  • Συμμετέχει ο Νίκος Βαρδάκας
  • Το “Τραγούδι της Φάλαινας” τραγουδά η voice soloist performer Άννα Παγκάλου
  • Επιστημονικoί συνεργάτες: Νίκος Βαρδάκας, Κωνσταντίνα Κωστούλα

Παράλληλα, διοργανώνεται εκπαιδευτικό εργαστήριο για παιδιά 8-14 ετών από την οργάνωση Ghost Diving Greece. Στο δεύτερο μέρος του εργαστηρίου, η Μαριέλα Νέστορα θα επιμεληθεί κινητικές και χορευτικές δραστηριότητες δημιουργώντας εικόνες και εμπειρίες που σχετίζονται με το θαλάσσιο περιβάλλον. Το εργαστήριο θα πραγματοποιηθεί στις 11πμ στο Νέο Δημαρχιακό Μέγαρο Πυθαγορείου, στις 30/8. Για να δηλώσετε ενδιαφέρον για το εργαστήριο καλείτε: 6974992349.

Η παραγωγή πραγματοποιείται στο πλαίσιο του προγράμματος 2023 του θεσμού «Όλη η Ελλάδα ένας Πολιτισμός» του Υπουργείου Πολιτισμού.

Πληροφορίες: Όλες οι εκδηλώσεις προσφέρονται δωρεάν από το Υπουργείο Πολιτισμού. H προκράτηση θέσης είναι υποχρεωτική. Καταβάλλεται μόνο το αντίτιμο εισόδου του αρχαιολογικού χώρου, όπου υπάρχει. Αναλυτικές πληροφορίες και προκρατήσεις: digitalculture.gov.gr, nationalopera.gr.

Ακολουθήστε το News 24/7 στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα