Βακάκης-Jumbo: Απειλή για το εισόδημα ο πληθωρισμός στα τρόφιμα
Διαβάζεται σε 3'Η ακρίβεια των τροφίμων μειώνει τη δυνατότητα των καταναλωτών να ξοδέψουν για άλλες ανάγκες. Η παρατήρηση Jumbo για τον πληθωρισμό των «άλλων» στο εγχώριο λιανεμπόριο και το «καμπανάκι» για ύφεση.
- 25 Σεπτεμβρίου 2023 10:34
Η ασυγκράτητη αύξηση τιμών στα τρόφιμα δημιουργεί πέρα από πίεση στο πορτοφόλι των καταναλωτών ανησυχίες και στην υπόλοιπη αγορά, που διακρίνει πλέον σμίκρυνση της αγοραστικής δύναμης και άρα απώλειες πωλήσεων.
Δεν είναι τυχαίο πως ο όμιλος Jumbo, o μεγαλύτερος ελληνικός όμιλος λιανεμπορίου εκτός τροφίμων προχώρησε σε διόρθωση της πρόβλεψης για τις πωλήσεις 2023 από 15% σε 12%, εξαιτίας του ασυγκράτητου πληθωρισμού που συνεχίζει να επιβαρύνει σημαντικές αγορές- όπως εκείνη των τροφίμων.
«Αν και έχουμε καταγράψει αποπληθωριστικές τάσεις στην αγορά στην οποία δραστηριοποιούμαστε, εν τούτοις δεν συμβαίνει το ίδιο για παράδειγμα στα τρόφιμα. Κατά την εκτίμηση μας αυτό θα οδηγήσει μοιραία σε ύφεση πωλήσεων, εφόσον ο καταναλωτής δεν μπορεί να ακολουθήσει» ανάφερε ο πρόεδρος του ομίλου κ. Α. Βακάκης κατά τη διάρκεια ενημέρωσης των αναλυτών για τα μεγέθη α’ εξαμήνου του 2023.
Στο ίδιο πνεύμα, και παρά την διατυπωμένη πρόθεση της διοίκησης της εταιρείας να μειώσει το μικτό περιθώριο κέρδους της προκειμένου να παραμείνει ανταγωνιστική, ο κ. Βακάκης ανάφερε ότι δεν υπάρχει περιθώριο περαιτέρω μείωσης.
Υπενθυμίζεται πως το μικτό περιθώριο κέρδους υποχώρησε στο 55,3% από 57,04% το αντίστοιχο εξάμηνο του 2022.Ο ίδιος ανάφερε πως δεν υπάρχει ανησυχία σε ότι αφορά το κόστος αφενός διότι υπήρξε σημαντική εξοικονόμηση λειτουργικών εξόδων στο α’ εξάμηνο της χρονιάς, αλλά και γιατί διατηρείτε σταθερή η τάση αποπληθωρισμού τιμών εκ μέρους των προμηθευτών του ομίλου.
Ο κ. Βακάκης ερωτηθείς σε σχέση με τον ανταγωνισμό ανάφερε πως αυτός υπάρχει παντού, ωστόσο το μοντέλο της Jumbo αποδεικνύεται ανθεκτικό, με αποτέλεσμα να κερδίζει μερίδια αγοράς ακόμη και έναντι επιθετικών εμπορικών στρατηγικών. Ο ίδιος μάλιστα απαντώντας σε σχετικό ερώτημα ανάφερε αφενός πως θαυμάζει το επιχειρηματικό μοντέλο μεγάλων ευρωπαϊκών ομίλων όπως η Inditex, η Lidl και η Aldi.
Η ειδική αναφορά σε δύο αλυσίδες hard discount, εκ των οποίων η μία (Lidl) διατηρεί ισχυρή και αναπτυσσόμενη θέση στην ελληνική αγορά, αποτελεί ένα ακόμη έμμεσο σχόλιο για τη στρατηγική του κλάδου στην Ελλάδα, εν μέσω εξώφθαλμης ακρίβειας. Σημειώνεται ότι στο φάσμα των διαπραγματεύσεων μεταξύ Υπουργείου Ανάπτυξης και σούπερ μάρκετ για τη συγκράτηση της ακρίβειας, κεντρικό ρόλο θα παίξει η φόρμουλα πίεσης προς τις προμηθεύτριες εταιρείες και τις εταιρείες παραγωγής τροφίμων.
Αν και οι τρόποι εγείρουν ενστάσεις (δημοσιοποίηση τιμοκαταλόγων των προμηθευτών κάθε αλυσίδας) εν τούτοις η πίεση μετατίθεται πλέον σε μεσάζοντες, εμπόρους και παραγωγούς, προκειμένου να ελεγχθεί η «αλυσίδα» που εμπλέκεται στη διαμόρφωση της τελικής τιμής στο ράφι.