Τέταρτη ακριβότερη η Ελλάδα στη χονδρική τιμή ηλεκτρισμού φέτος
Διαβάζεται σε 4'Μεγάλη αύξηση των παραπόνων των καταναλωτών στον κλάδο της ενέργειας και δη σε ότι αφορά τη ρήτρα αναπροσαρμογής στα τιμολόγια ρεύματος.
- 29 Σεπτεμβρίου 2023 07:25
Η χώρα μας είχε στους πρώτους οκτώ μήνες του 2023 την τέταρτη ακριβότερη τιμή χονδρικής πανευρωπαϊκά, μετά την Ιταλία, τη Μάλτα και την Ιρλανδία, σύμφωνα με τα όσα μετέφερε η ΡΑΑΕΥ στη Βουλή στα πλαίσια σχετικής ερώτησης του ΣΥΡΙΖΑ.
Η Αρχή σημειώνει πάντως, ότι η υψηλή κατάταξη οφείλεται κυρίως στην ακριβή τιμή του Ιανουαρίου που έφτασε τα 201 ευρώ/MWh ως αποτέλεσμα της μεταχρονισμένης εφαρμογής της τιμής φυσικού αερίου στην ελληνική αγορά, σε αντίθεση με τις υπόλοιπες ευρωπαϊκές.
Κατ’ επέκταση, τα 119 ευρώ/MWh που στοίχιζε το αέριο το Δεκέμβριο του 2022 επηρέασαν τη χονδρική ρεύματος τον ίδιο μήνα στις άλλες χώρες, αλλά στην Ελλάδα ένα μήνα μετά, τον Ιανουάριο 2023, όταν οι τιμές στις υπόλοιπες αγορές είχαν αρχίσει να πέφτουν. Εκείνο το μήνα μάλιστα η ελληνική αγορά ήταν και η ακριβότερη της Ευρώπης.
Όμως, χαρακτηριστικό είναι ότι τον Ιούνιο και Ιούλιο 2023 η κατάσταση ήταν πολύ διαφορετική, με την Ελλάδα να βρίσκεται στη 15η θέση από σύνολο 32 χωρών, τονίζει η ΡΑΑΕΥ.
Εν τω μεταξύ, μεγάλη αύξηση των παραπόνων των καταναλωτών στον κλάδο της ενέργειας και δη σε ότι αφορά τη ρήτρα αναπροσαρμογής στα τιμολόγια ρεύματος, σημειώθηκε το περασμένο έτος.
Όπως προέκυψε από την ετήσια έκθεση του Συνηγόρου του Καταναλωτή για το 2022, η ενέργεια σχεδόν μονοπώλησε τις υποθέσεις της Αρχής, αφού οι αναφορές εκτοξεύθηκαν κατά 150% σε σχέση με το 2021, με τη συντριπτική πλειοψηφία αυτών και συγκεκριμένα το 82% να έχουν να κάνουν με θέματα τιμών και χρεώσεων στη λιανική αγορά ρεύματος.
Μάλιστα, σύμφωνα με τον Συνήγορο, η αλματώδης αύξηση των παραπόνων δικαιολογείται, καθώς οι καταναλωτές βρέθηκαν για μεγάλο χρονικό διάστημα αντιμέτωποι με υπέρογκους λογαριασμούς ρεύματος, ως συνέπεια του «ανεξέλεγκτου, αυθαίρετου και συχνά αδιαφανούς» τρόπου ενεργοποίησης της ρήτρας αναπροσαρμογής, από αρκετούς προμηθευτές ενέργειας στις συνδέσεις κυμαινόμενου τιμολογίου.
Στο ίδιο πλαίσιο, η Ανεξάρτητη Αρχή καταλογίζει ευθύνες στις εταιρείες προμήθειας για «αυθαίρετο τρόπο ενεργοποίησης και υπολογισμού της ρήτρας», που ώθησε σε άνοδο των τιμών και σοβαρή στρέβλωση του ανταγωνισμού, αντί, όπως σημειώνει, «να λειτουργεί εξισορροπητικά και διορθωτικά στο πλαίσιο της νομιμότητας».
Σημειώνεται ότι, η ιδιαίτερα μαζικά η προσφυγή των καταναλωτών για τα παραπάνω ζητήματα, είχε ως αποτέλεσμα οι αναφορές για τον κλάδο της ενέργειας να αποτελούν σχεδόν το 40% του συνόλου των υποβληθέντων για όλους τους εμπορικούς κλάδους, το 2022. Το στοιχείο αυτό επικαλείται και ο Συνήγορος του Καταναλωτή, προκειμένου να στηρίξει τις θέσεις τους απέναντι στην αγορά.
Παράλληλα, η Αρχή στηλιτεύει την ελλιπή ανταπόκριση των εταιρειών ενέργειας στις διαδικασίες επίλυσης των διαφορών.
Ειδικότερα, στην έκθεσή της υπογραμμίζει ότι, οι αναφορές της αρμοδιότητάς της επιλύθηκαν εντός του έτους σε ποσοστό 80,44% (68,46% υπέρ του καταναλωτή, 11,98% υπέρ του προμηθευτή), σημειώνοντας ότι ο βαθμός ανταπόκρισης των προμηθευτών ανέρχεται στα επίπεδα περίπου του 93%.
Εντούτοις, όπως τονίζεται, ο κλάδος της ενέργειας αποτέλεσε εξαίρεση, καθώς παρατηρείται επιδείνωση του σχετικού ποσοστού, από το 71,4% το 2021, στο 60% περίπου το 2022. Σύμφωνα με την έκθεση, ένας παράγοντας που συντέλεσε σε αυτό είναι η μεγάλη αύξηση του αριθμού των αναφορών που δέχτηκε ο κλάδος.
Από την άλλη, όπως τονίζει ο Συνήγορος, η μείωση οφείλεται στη στάση των εταιρειών προμήθειας, αφού παρά τις συστάσεις που τους απευθύνθηκαν συστηματικά, για τα θέματα της ρήτρας, ο βαθμός αποδοχής τους ήταν χαμηλός.
Όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά, «διαπιστώθηκε ότι οι προμηθευτές στην πλειονότητά τους προέβαιναν σε εσφαλμένη και πλημμελή προσυμβατική ενημέρωση των καταναλωτών, σε αναδρομική τροποποίηση των τιμολογίων προμήθειας χωρίς την οφειλόμενη, κατά τον νόμο, προηγούμενη ενημέρωση».
Όπως σημείωσε μάλιστα ο επικεφαλής της Ανεξάρτητης Αρχής, Λευτέρης Ζαγορίτης, οι διαρκείς και επίμονες παρεμβάσεις του Συνηγόρου του Καταναλωτή προς κάθε αρμόδιο φορέα, αλλά και προς την Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής, συνέβαλαν στην αναστολή της ρήτρας αναπροσαρμογής και στην καθιέρωση πρακτικών ορθής και διαφανούς προσυμβατικής ενημέρωσης των καταναλωτών απ’ όλους τους παρόχους, οι οποίες, σε συνδυασμό με την κρατική επιδότηση, εξομάλυναν την κατάσταση.