Δεν μπορούν να συνέλθουν όσοι είδαν τους U2 στη μεγαλύτερη Σφαίρα του κόσμου
Διαβάζεται σε 7'Οι U2 εγκαινίασαν το πιο φαντασμαγορικό venue που έχει δημιουργηθεί τα τελευταία χρόνια στον κόσμο και έχει το σχήμα μιας γιγάντιας “ζωντανής” σφαίρας.
- 02 Οκτωβρίου 2023 17:21
Πάνω από τριάντα χρόνια έχουν περάσει από τη θρυλική περιοδεία “Zoo TV” με την οποία οι U2 προωθώντας το άλμπουμ “Achtung Baby” πρόσφεραν ένα πολύ προχωρημένο (για τα 90ς) πολυμεσικό θέαμα που έγραψε ιστορία. Είτε χρησιμοποιώντας τεράστιες LED οθόνες, σκηνές “360 μοιρών”, γιγάντια λεμόνια και θεόρατες πολυμεσικές “δαγκάνες”, οι U2 ήθελαν και θέλουν να βρίσκονται στην αιχμή της νέας τεχνολογίας. Αυτή τη φορά έγιναν πολύ πιο sci-fi από ό,τι περιμέναμε.
Η συναυλία τους το περασμένο Σάββατο στο Λας Βέγκας έγινε σε έναν χώρο που μόλις έκανε εγκαίνια “έριξε σαγόνια”, αφού πρόκειται για την τελευταία λέξη της τεχνολογίας σε όλα τα επίπεδα. Η λέξη φαντασμαγορία δεν μπορεί να περιγράψει την Las Vegas Sphere, αυτό το νέο “πλανήτη” μουσικής και ψυχαγωγίας που έχει σχήμα σφαιρικό και προσφέρει κορυφαίες δυνατότητες ήχου και εικόνας. Οι αναρτήσεις στα social media για τη Σφαίρα μας άφησαν άναυδους, με τους χρήστες να δηλώνουν εκστασιασμένοι ότι μέσα στη Σφαίρα ένιωσαν σαν να μεταφέρθηκαν σε μία άλλη διάσταση.
Οι αριθμοί ζαλίζουν. Κόστισε 2,3 δισεκατομμύρια δολάρια, έχει 18.000 θέσεις καθήμενων -με “sci-fi κατασκευής” καθίσματα και υψηλής ταχύτητας πρόσβαση στο διαδίκτυο – έχει 160.000 ηχεία και τη μεγαλύτερη περιμετρική οθόνη-θόλο του κόσμου. Η Σφαίρα έχει ύψος 112 μέτρα και πλάτος 157 μέτρα στο ευρύτερο σημείο της. Είναι το μεγαλύτερο σφαιρικό κτίριο στον κόσμο και θα απασχολεί μέχρι και 3.000 άτομα προσωπικό.
Διαθέτει εννέα επίπεδα, συμπεριλαμβανομένου του υπογείου, όπου βρίσκεται ένα VIP κλαμπ και περιλαμβάνει συνολικά 23 σουίτες, στον τρίτο και πέμπτο όροφο. Το εξωτερικό κέλυφος της Σφαίρας καλύπτεται από 54.000 τετραγωνικά μέτρα οθόνη LED, που μπορεί να “ντύνεται” κόκκινος πλανήτης Άρης, να δείχνει τρισδιάστατα προϊόντα ή να αναμεταδίδει σύγχρονα έργα τέχνης.
Ξεκίνησε σαν ένα παιδιάστικο σκίτσο στο γραφείο του Τζέιμς Ντόλαν
Η Σφαίρα ξεκίνησε σαν ένα απλό σκίτσο στο γραφείο του Τζέιμς Ντόλαν, του εκτελεστικού προέδρου του Madison Square Garden και ιδιοκτήτη των New York Knicks και των Rangers. Ένας κύκλος με ένα ζωγραφισμένο ανθρωπάκι στη μέση. Επτά χρόνια αργότερα, αυτό το σχέδιο έγινε πραγματικότητα. Ο Ντόλαν και ο διευθύνων σύμβουλος της MSG Ventures, Ντέιβιντ Ντιμπλ προσπαθούσαν να δημιουργήσουν ένα νέο venue για να πουσάρουν τη βιομηχανία χώρων ψυχαγωγίας στο Λας Βέγκας.
Και οι δύο πειραματίστηκαν με διαφορετικά σχήματα για τη δομή του venue – όπως ένα μάφιν, ένα κουτί ή ακόμη και μια πυραμίδα – μέχρι που ο Ντόλαν σχεδίασε έναν κύκλο και μέσα ζωγράφισε το ανθρωπάκι που φτιάχναμε όταν ήμασταν παιδιά (με τις πέντε γραμμές και τον κύκλο για κεφάλι). Σε ένα σημειωματάριο. Εκείνη τη στιγμή γεννήθηκε η Σφαίρα.
Κάτι δισεκατομμύρια δολάρια μετά, το όραμά του έγινε πραγματικότητα όταν το “UV Achtung Baby” residency των U2 έδωσε το εναρκτήριο λάκτισμα για τα εγκαίνια αυτού του τεχνολογικού γίγαντα.
“Ένα κβαντικό άλμα για τις συναυλίες”
“Αυτός είναι ένας χώρος σχεδιασμένος για ψυχαγωγία, όχι για αθλητισμό“, δήλωσε ο κιθαρίστας των U2, The Edge σε πρόσφατη συνέντευξή του στο Associated Press. Ο ίδιος έμαθε για πρώτη φορά για τον πρωτοποριακό χώρο όταν ο Bono του έστειλε έναν σύνδεσμο σχετικά με την ιδέα. Του είπε ότι η οθόνη είναι 20 φορές μεγαλύτερη από εκείνη που είχαν οι U2 στην περιοδεία “Joshua Tree” το 2019 – την τελευταία φορά που οι U2 εμφανίστηκαν ζωντανά σε συναυλιακό χώρο. Και τον έπεισε…
“Ο αθλητισμός είναι μια απλή φόρμουλα” λέει ο The Edge, που είναι και υπεύθυνος για τον ήχο της μπάντας στις live εμφανίσεις. “Θέλεις να δεις τη δράση“, συνέχισε. “Αλλά κανείς, όταν σχεδιάζει ένα από αυτά τα γήπεδα, δεν σκέφτεται τον ήχο. Σε αυτόν τον χώρο, είναι ένα από τα πρώτα πράγματα που σκέφτηκαν“.
Εδώ ο τεράστιος σφαιρικός χώρος μαζί με τις οθόνες LED υψηλής ανάλυσης “τυλίγονται” γύρω από το κοινό. Ο χώρος είναι εξοπλισμένος με χιλιάδες “τέλεια” ηχεία που παρέχουν ένα “κρυστάλλινο” πολυεπίπεδο σύστημα ήχου, όπου και να κάθεται ο θεατής.
Ως μουσικός, ο The Edge δήλωσε ότι η αυτή η ιδέα είναι μια “καταπληκτική σκέψη” που βοηθά καλλιτέχνες όπως οι U2 να συλλάβουν την πλήρη ουσία του ήχου τους. Πλέον οι θεατές θα μπορούν μέσω του ήχου και της εικόνας να μεταφέρονται κυριολεκτικά σε κάποιον άλλο χώρο και χρόνο.
“Αυτό που είμαστε σε θέση να κάνουμε – λόγω του σχεδιασμού και της πιστότητας του ήχου – είναι όχι μόνο να παρουσιάσουμε το καλύτερο ηχητικά rock ‘n’ roll συγκρότημα όλων των εποχών σε έναν κλειστό χώρο, αλλά και με μία πρωτοφανή οικειότητα. […] Ο κόσμος θα είναι σε θέση να ακούσει τέλεια. Ενώ αν το προσπαθήσεις αυτό σε μια αρένα ή ένα στάδιο, θα ήταν απλά αδύνατο“.
Ο Edge πιστεύει ότι οι εμφανίσεις του συγκροτήματος στο Sphere θα μπορούσαν να αποτελέσουν ένα “κβαντικό άλμα προς τα εμπρός” όσον αφορά τον βαθμό που εισπράττει αισθητηριακά το κοινό μία ζωντανή συναυλία. “Πρόκειται για τεχνολογία που δεν ήταν ποτέ διαθέσιμη“, δήλωσε. “Τώρα το κοινό δεν θα κοιτάζει απλώς το σόου, θα νιώθει ότι βρίσκεται στη μέση του σόου, μέσα στον ήχο. Ο ήχος είναι παντού γύρω σας.”
Από τα όσα είδαμε στα social media, το σόου έφτασε στο τέλος του με τα “Elevation” και “Atomic City” και τον Bono -σαν άλλος Elvis Presley- να ντύνεται με λευκό βραδινό σακάκι στο στιλ του Λας Βέγκας.
Το εξωπραγματικό φινάλε μετέφερε το κοινό στα αχανή βάθη της ερήμου Mojave (η οποία προβλήθηκε στον θόλο αφήνοντας έκθαμβους τους θεατές), ενώ η μπάντα έπαιξε τα “Where The Streets Have No Name”, “With Or Without You” και “Beautiful Day”.
Οι U2 που πρόσφατα κυκλοφόρησαν το “Atomic City” είναι ενθουσιασμένοι που επέστρεψαν στη σκηνή για πρώτη φορά μετά από τέσσερα χρόνια, ειδικά μετά την πανδημία. Σε αυτές τις εμφανίσεις τους για πρώτη φορά δεν θα έχουν μαζί τους τον ντράμερ Larry Mullen Jr. ο οποίος αναρρώνει από εγχείρηση στην πλάτη. Κατά την απουσία του Mullen, ο Bram van den Berg έχει αναλάβει τη θέση του. Θα δώσουν 25 παραστάσεις στη Σφαίρα, με την ονομασία “U2:UV Achtung Baby Live at Sphere”.
Η Σφαίρα θα φιλοξενεί κυρίως τελετές βράβευσης και συναυλίες, εκτός από άλλες ψυχαγωγικές εκδηλώσεις.