Δωρεάν στην πόλη τη Δευτέρα 9 Οκτωβρίου – 5 εκδηλώσεις χωρίς είσοδο
Διαβάζεται σε 7'Ευκαιρίες για να ψυχαγωγηθείτε δωρεάν τη Δευτέρα 9 Οκτωβρίου.
- 09 Οκτωβρίου 2023 06:27
Ποικίλες εκδηλώσεις και εικαστικά δρώμενα, που πραγματοποιούνται στην πόλη από πολιτιστικούς οργανισμούς, γκαλερί και φορείς, δίνουν το έναυσμα στο κοινό που αγαπά τον πολιτισμό να ψυχαγωγηθεί με ελεύθερη είσοδο τη Δευτέρα 9 Οκτωβρίου.
Ντίνα Αναστασιάδου έκθεση “Yamato- Ιαπωνία, γη ειρήνης και αρμονίας”
Το Μουσείο της Πόλεως των Αθηνών-Ίδρυμα Βούρου Ευταξία παρουσιάζει την έκθεση ζωγραφικής της Ντίνας Αναστασιάδου, Προέδρου του Ελληνο-Ιαπωνικού Συνδέσμου με τίτλο: “Yamato-Ιαπωνία, γη ειρήνης και αρμονίας”.
Οι σύγχρονες δημιουργίες της εικαστικού Ντίνας Αναστασιάδου στο Μουσείο της πόλεως των Αθηνών προβάλλουν την αίγλη της μινιμαλιστικής αισθητικής της Ιαπωνίας. Μιας πανάρχαιας τέχνης που επηρέασε καταλυτικά τη μορφολογική δομή των συνθέσεων των Ευρωπαίων ζωγράφων και κυρίως των ιμπρεσιονιστών στα τέλη του 19ου αιώνα· μιας ιδιάζουσας τέχνης με σαφείς οριοθετήσεις περιγραμμάτων, μονότονες χρωματικές επίπεδες επιφάνειες χωρίς φωτοσκιάσεις, με τριδιάστατη προοπτική, που αναδεικνύει την εννοιολογική φόρτιση των εικόνων και τονίζει τη συμβολική τους διάσταση. Ενδεικτικά αναφέρουμε την πολυσήμαντη αναπαράσταση «Ο δρόμος των θεών», που συνδυάζει τη μορφή ενός ιερού ναού της γηγενούς θρησκείας Σίντο με ένα αιωνόβιο μπονσάι, που αντιπροσωπεύει τη μείξη αρχαίων πεποιθήσεων με τη φιλοσοφία της αρμονίας μεταξύ ανθρώπου και φύσης
Επιμέλεια: Λουΐζα Καραπιδάκη. Η έκθεση τελεί υπό την αιγίδα της Πρεσβείας της Ιαπωνίας στην Ελλάδα. Εγκαίνια: Τετάρτη 4 Οκτωβρίου 2023 και ώρα 19.00 στο Μουσείο της Πόλεως των Αθηνών. Εγκαίνια: 4 Οκτωβρίου 2023 στις 7μμ
Ώρες λειτουργίας: Δευτέρα, Τετάρτη – Παρασκευή: 09:00- 16:00 | Σάββατο & Κυριακή: 10:00- 15:00. athenscitymuseum.gr
Ευρωπαϊκή Ημέρα Συντήρησης 2023
Την Κυριακή, 15 Οκτωβρίου γιορτάζεται η Ευρωπαϊκή Ημέρα Συντήρησης της Πολιτιστικής Κληρονομιάς με μια σειρά εκδηλώσεων και δράσεων στις χώρες της Ευρώπης που στόχο έχουν τη γνωριμία του κοινού με τη συντήρηση αρχαιοτήτων και έργων τέχνης και την ανάδειξη της σημαντικής συνεισφοράς της στη διαφύλαξη της πολιτιστικής κληρονομιάς.
Στην Ελλάδα, τα εργαστήρια συντήρησης ανοίγουν τις πόρτες τους και προσκαλούν το κοινό να γνωρίσει τις αθέατες πλευρές του επαγγέλματος του συντηρητή: οι επισκέπτες θα εξερευνήσουν τα μυστικά της συντήρησης σε εργαστήρια, μουσεία και αρχαιολογικούς χώρους με παρουσιάσεις, θεματικές ξεναγήσεις, εκπαιδευτικά προγράμματα, διαλέξεις κ.ά.
Δευτέρα 9 Οκτωβρίου – Η Συντήρηση χειρογράφων και παλαιτύπων στο Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο.
Το εργαστήριο συντήρησης χειρογράφων, εντύπων και χάρτινων έργων του ΒΧΜ ανοίγει την πόρτα του στους συμμετέχοντες στη δράση και αποκαλύπτει τα υλικά και τις μεθόδους συντήρησης των σπάνιων και πολύτιμων χειρογράφων της συλλογής του. Η δράση θα παρουσιαστεί σε ομάδες των 12 ατόμων και αφορά ενήλικες.
Τόπος: Βυζαντινό & Χριστιανικό Μουσείο, Λεωφ. Βασ. Σοφίας 22, Αθήνα. ‘Ώρες ξεναγήσεων: 10:30 και 12:30. Δήλωση συμμετοχής στο 213 213 9528, Δευτ.-Παρ. 10:00-13:00 έως Παρασκευή 6 Οκτωβρίου.
Αριστείδης και Αλεξάνδρα Πατσόγλου – αναδρομική έκθεση
Στον Φιλολογικό Σύλλογο Παρνασσός (αίθουσα 3ου ορόφου) παρουσιάζεται η αναδρομική έκθεση γλυπτικής, ζωγραφικής, χαρακτικής και ψηφιδωτού της Αλεξάνδρας και του Αριστείδη Πατσόγλου.
Σε αυτή την έκθεση το κοινό θα έχει την ευκαιρία να περιηγηθεί ανάμεσα στα έργα που δημιουργήθηκαν ατομικά ή με σύμπραξη των δύο καλλιτεχνών. Εκτίθενται έργα μικτής τεχνικής που οι καλλιτέχνες εμπνεύστηκαν από κοινού και φιλοτεχνήθηκαν συνδυάζοντας την τέχνη του ψηφιδωτού με αυτή της γλυπτικής.
Στόχος της έκθεσης είναι η ανάδειξη της καλλιτεχνικής ταυτότητας του καθενός ξεχωριστά, ώστε να αντιληφθούμε τις επιρροές που ασκήθηκαν, την ελευθερία και τον χώρο που άφησαν αμφότεροι στη συνεργασία τους, όπου δεν διακρίνουμε δύο ξεχωριστές οντότητες, αλλά έναν κοινό οργανισμό.
Η επιμελήτρια της έκθεσης, Λουΐζα Καραπιδάκη, σημειώνει μεταξύ άλλων: “[…]Τα έργα τέχνης είναι φιλοτεχνημένα στο Παρίσι ή στην Αθήνα και σκιαγραφούλν την κοινή ζωή του ζευγαριού στην τέχνη για μια περίοδο 45 τουλάχιστον χρόνων, από τη δεκαετία του ’80 έως και σήμερα. “Η τέχνη είναι αγάπη”, είχε πει ο Αριστείδης Πατσόγλου, αλλά και “η αγάπη είναι τέχνη”, θα μπορούσε να προσθέσει η Αλεξάνδρα Πατσόγλου.” Εγκαίνια: Τρίτη 10 Οκτωβρίου 18:00.
“Ο Όμηρος στη Γεννάδειο Βιβλιοθήκη: Σπάνιες Εκδόσεις Ομηρικών Επών”
Μια επιλογή τεκμηρίων από τις 300 ομηρικές εκδόσεις της Γενναδείου Βιβλιοθήκης στήνεται στο Αναγνωστήριο Σπάνιων Βιβλίων, με αφορμή τη διάλεξη της Emily Wilson στην Αθήνα, σκηνοθετώντας και ζωντανεύοντας τις διαδρομές και μετουσιώσεις της πρώτης ομηρικής επικής ύλης στο χώρο και το χρόνο: από την πρώτη έκδοση της Ιλιάδας και της Οδύσσειας το 1488 στη Φλωρεντία από τον Δημήτριο Χαλκοκονδύλη, στην πρώτη παράφραση της Ιλιάδας στα νέα ελληνικά από τον Νικόλαο Λουκάνη που τυπώθηκε στη Βενετία το 1526, στις μεταφράσεις του ομηρικού έπους στα λατινικά, αγγλικά, γαλλικά, ιταλικά και ισπανικά και στη διασπορά του κειμένου, πρωτότυπου, μεταφρασμένου ή παραφρασμένου στην Ευρώπη και τη Βόρεια Αμερική.
Εκδόσεις του ομηρικού έπους, καθώς και εικονογραφήσεις του John Flaxman, συναντώνται μαγικά στην έκθεση όπως και σε κάποιες από τις εκδόσεις που είναι εμπλουτισμένες με εικονογραφικό υλικό από τον ίδιο τον ιδρυτή της Βιβλιοθήκης, Ιωάννη Γεννάδιο, κατά την αγαπημένη του πρακτική, αυτή της δημιουργίας συνθέσεων από ξεχωριστά συστατικά, στη συγκεκριμένη περίπτωση λόγου και εικόνας. Χώρος: Κεντρικό Αναγνωστήριο Γενναδείου Βιβλιοθήκης (Σουηδίας 61, Κολωνάκι).
“Σταγόνα της γνώσης” της Νικομάχης Καρακωστάνογλου
Η νέα εικαστική παρέμβαση της Στέγης στην πόλη είναι το εντυπωσιακό υπαίθριο γλυπτό της Νικομάχης Καρακωστάνογλου, ένα έργο-κόσμημα για τη γειτονιά του Νέου Κόσμου και τον ουρανό της Αθήνας.
Τοποθετημένο πάνω από τα νέα γραφεία της Στέγης στην οδό Λεοντίου, το μινιμαλιστικό γλυπτό της Καρακωστάνογλου αιωρείται ανάμεσα στις τυφλές όψεις δύο κτιρίων, στρέφοντας το βλέμμα μας από το αδιάφορο κενό στην απόλυτη φόρμα. Η απέριττη τελειότητα που χαρακτηρίζει τη “Σταγόνα της γνώσης” συνομιλεί αρμονικά με την απροσποίητη οικειότητα που αποπνέει η γειτονιά του Νέου Κόσμου – μια γειτονιά που μεταμορφώνεται καθημερινά προς το καλύτερο χωρίς να αλλοιώνεται ο χαρακτήρας της. Αντλώντας έμπνευση από την ιστορία της συνοικίας Δουργούτι, η καλλιτέχνιδα δημιούργησε ένα έργο με το οποίο μας καλεί να αναστοχαστούμε το παρελθόν, το παρόν και το μέλλον του ελληνικού αστικού τοπίου, άρα και της νεοελληνικής ταυτότητας.
Το χρονικό της δημιουργίας της “Σταγόνας της γνώσης” αποτυπώνει τις αέναες μεταλλάξεις του αστικού χώρου, όπως τις βιώνουμε καθημερινά ως πολίτες μέσα στη ροή του χρόνου. Το χάλκινο έργο είναι το “απόσταγμα” του ψηφιακού γλυπτού “Ρους”, που παρουσιάστηκε ως βίντεο στην έκθεση “Plásmata ΙΙ: Γιάννενα” και το οποίο αποτελούσε τη συνέχεια ενός απραγματοποίητου site-specific γλυπτού με τίτλο “Δουργούτι”. Αντιπαραβάλλοντας τις μεταμορφώσεις της ύλης με εκείνες της ανθρώπινης ύπαρξης, η Καρακωστάνογλου κατάφερε να παγιδεύσει μέσα σε μια γλυπτική μορφή το φως.
Η χρυσή σταγόνα της (για να θυμηθούμε και το ομώνυμο βιβλίο του Michel Tournier), με τη “θαυμαστή λάμψη και όψη”, κατά έναν τρόπο συνδιαλέγεται και με τις υπόλοιπες εικαστικές παρεμβάσεις της Στέγης στην Αθήνα: το λιτό “Φιλί” του Ηλία Παπαηλιάκη στην πλατεία Αυδή, το νέον “Φυλαχτό” του Άγγελου Πλέσσα στη Λεωφόρο Αλεξάνδρας, το “Κύμα/Γνέψιμο” της Σοφίας Στεβή στην πλατεία Μαβίλη και τη φάνκι “Αθηνά” του Αριστείδη Λάππα στην Ομόνοια. Όπως το γλυπτό “Ένα δάκρυ για την Κυρα-Φροσύνη” του Χρήστου Λάμπρου στα Ιωάννινα, έτσι και το πολύτιμο “δάκρυ” της Νικομάχης Καρακωστάνογλου φιλοδοξεί να αναδειχθεί σε νέο τοπόσημο της πόλης.