Μασούτης: Τα σχέδια ανάπτυξης μιας οικογενειακής επιχείρησης μετά το 1 δισ. τζίρου

Διαβάζεται σε 9'
Μασούτης: Τα σχέδια ανάπτυξης μιας οικογενειακής επιχείρησης μετά το 1 δισ. τζίρου
INTIME

“Είμαστε μια οικογενειακή επιχείρηση και ετσι θα συνεχίσουμε, όσο νιώθουμε δυνατοί. Ως ομαδα θα μαστε μια αμιγώς ελληνική επιχείρηση και δε θα μπουμε στο ΧΑ” επέμεινε ο Γ. Μασούτης σε συνάντηση με τα ΜΜΕ.

“Προσιτή πολυτέλεια” είναι το ταυτοτικό “μήνυμα” που εκπέμπει η Μασούτης δίνοντας το στίγμα της σε μια αγορά, όπου κυριαρχεί ο ανταγωνισμός όπως δήλωσε σε ενημερωτική συνάντηση με τα ΜΜΕ στη Θεσσαλονίκη, πριν λίγες μέρες. Βέβαια, παρά το στόχο αυτό, η εταιρεία έχει στόχο να κερδίζει, όπως τονίζει η διοίκησή της, βήμα – βήμα την εμπιστοσύνη των καταναλωτών και έτσι θα συνεχίσει τις προωθητικές ενέργειες για να διατηρήσει τις τιμές χαμηλά κερδίζοντας μερίδια αγοράς.

Ο τζίρος

Ήδη, στα 924 εκατ. ευρώ διαμορφώθηκε ο κύκλος εργασιών της Διαμαντής Μασούτης ΑΕ το 2022 καταγράφοντας άνοδο 6,5% σε σχέση με το 2021, ενώ όπως δήλωσε ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, Γιάννης Μασούτης, το 2023 θα είναι η πρώτη χρονιά που οι πωλήσεις της εταιρείας θα ξεπεράσουν το 1 δισ. ευρώ.

“Το 2023 πάει πολύ καλύτερα απ’ ό,τι περιμέναμε. Ξεκινήσαμε τη χρονιά με χαμηλότερο στόχο γιατί είχαμε πολλές επιφυλάξεις. Ίσως να δούμε μια υστέρηση στον όγκο πωλήσεων αλλά τα πράγματα πήγαν αρκετά καλά με τη βοήθεια των νέων καταστημάτων στις Κυκλάδες και την Κέρκυρα, είπε ο κ. Μασούτης σημειώνοντας πως ο στόχος του τζίρου για φέτος έχει μπει στα 1,1 δισ. ευρώ, χωρίς να συμπεριλαμβάνεται η ΣΥΝΚΑ στην Κρήτη που είναι ξεχωριστή εταιρεία, στην οποία η Δ. Μασούτης συμμετέχει με 50%.

Ενέργεια

Αναφερόμενος στα αποτελέσματα του 2022 ο Θοδωρής Γεροστεργιούδης, γενικός διευθυντής της Δ. Μασούτης ΑΕ, ανέφερε η κερδοφορία συμπιέστηκε πέρσι λίγο κάτω από το 1% του κύκλου εργασιών λόγω του υψηλότερου κόστους της ενέργειας και των μεταφορών αλλά και της προσπάθειας της αλυσίδας για συγκράτηση των τιμών. Όπως ειπώθηκε χαρακτηριστικά κατά τη διάρκεια της δημοσιογραφικής ενημέρωσης, μόνο το ενεργειακό κόστος υπερδιπλασιάστηκε στα 33 εκατ. ευρώ το 2022 από 16 εκατ. ευρώ που ήταν το 2021. Για το 2023 εκτίμησε πως η κερδοφορία θα ξεπεράσει το 1% του κύκλου εργασιών, αλλά όπως είπε τα πάντα θα εξαρτηθούν από το ενεργειακό κόστος.

Η απορρόφηση των ανατιμήσεων και το κόστος του «καλαθιού του νοικοκυριού»

Σύμφωνα με τα στελέχη της Δ. Μασούτης ΑΕ την προηγούμενη περίοδο είδαν ανατιμήσεις της τάξης του 13% από τους προμηθευτές, ενώ στους πελάτες της αλυσίδας πέρασε το 9% καθώς το υπόλοιπο έξτρα κόστος το απορρόφησε η αλυσίδα. «Αυτό το καταφέραμε με ένα επιθετικό πλάνο προώθησης που έφτασε το 15%-20% του τζίρου μας ανάλογα με την κατηγορία», δήλωσε χαρακτηριστικά ο διευθυντής αγορών της εταιρείας, Γρηγόρης Παπαδόπουλος, Οι προωθητικές ενέργειες

Το κόστος του “καλαθιού του νοικοκυριού” υπολογίζεται στα 5 με 6 εκατ. ευρώ, ενώ στο 1 εκατ. ευρώ εκτιμάται το κόστος των εκπτώσεων και των παροχών προς τους πληγέντες της Θεσσαλίας. Σημειώνεται πως η Μασούτης παρείχε έκπτωση 20% για δύο εβδομάδες στα καταστήματα της Θεσσαλίας, ενώ έδωσε νερά, χυμούς και σνακ στα σχολεία της περιοχής.

Οι επενδύσεις των 20 εκατ. ευρώ και τα νέα καταστήματα

Ένας λόγος που σύμφωνα με τη διοίκηση της Μασούτης πιέστηκε η κερδοφορία ήταν η οργανική και μη ανάπτυξη του δικτύου της αλυσίδας σε όλη τη χώρα. “Είμαστε περήφανοι για την επέκτασή μας προσφέροντας θέσεις εργασίας”, τόνισε ο κ. Γεροστεργιούδης. Η εταιρεία περιμένει ανάπτυξη 17% φέτος, που όπως είπε είναι διπλάσιος ρυθμός ανάπτυξης από την υπόλοιπη αγορά, αυξάνοντας έτσι το μερίδιο της.

Επενδύσεις

Με τις ετήσιες δαπάνες για επενδύσεις εξαιρουμένων των όποιων εξαγορών να κινούνται στα 20 εκατ. ευρώ η Μασούτης προχωρά στη λειτουργία νέων καταστημάτων. Από την αρχή της χρονιάς έχουν προστεθεί 17 καταστήματα στο δίκτυο σε Αττική, Βόρεια Ελλάδα και Κυκλάδες, ενώ τον Νοέμβριο θα ανοίξει το Grand Μασούτης στη Γλυφάδα και θα ακολουθήσουν άλλα δύο καταστήματα σε Λαμία και Πάτρα μέχρι το τέλος της χρονιάς.

Το πρώτο μισό του 2024 αναμένεται να ανοίξει ένα ακόμα Grand Μασούτης στις Τρεις Γέφυρες σε ιδιόκτητο χώρο της εταιρείας στο οποίο θα αναπτυχθεί και οικιστικό συγκρότημα με 110 διαμερίσματα σε δύο πολυκατοικίες εννέα ορόφων η καθεμία. Το συνόλο της επένδυσης για την συγκεκριμένη ανάπτυξη φτάνει τα 40 εκατ. ευρώ, τα 17 εκατ. ευρώ εκ των οποίων αφορούν το κατάστημα επιφάνειας 4.000 τμ.

Ανάπτυξη στα νότια: Οι δύο κινήσεις – κλειδιά

Σύμφωνα με τη διοίκηση δύο είναι οι κινήσεις κλειδιά, που θα υλοποιεί για να αναπτυχθεί περαιτέρω. To ένα είναι η ανάπτυξη του δικτύου franchise το οποίο σύμφωνα με πληροφορίες πρόκειται να κωδικοποιηθεί και να ενταχθεί στο ευρύτερο πλαίσιο επέκτασης του δικτύου καταστημάτων της Μασούτης. Το μοντέλο με την αξιοποίηση του θεσμού δικαιόχρησης προσφέρει πλεονεκτήματα.

Όπως αναφέρεται αυτά είναι:

  • Πρώτον η μείωση του διοικητικού βάρος.
  • Δεύτερον η βελτίωση των ποσοστών κέρδους.
  • Τρίτον, η προστιθέμενη ευελιξία στον τρόπο λειτουργίας (ενεργειακά κόστη, ρυθμιστικό πλαίσιο).
  • Τέταρτον, η επέκταση σε περιοχές που είναι δύσκολες για μια μεγάλη αλυσίδα να επεκταθεί.
  • Και πέμπτον ο περιορισμός του οικονομικού ρίσκου. Σημειώνεται πως η Μασούτης έχει κοντά στους 170 συνεργαζόμενους, (173 αλλά η κατάσταση είναι δυναμική), μέσα στους επόμενους μήνες, πιθανότατα μέχρι το τέλος του έτους, αναμένεται να κατατεθεί το σχέδιο ανάπτυξης franchise.

Δεύτερος πυλώνας ανάπτυξης είναι η ένταξη στην αλυσίδα του δικτύου νέων σημείων αλλά και αναβαθισμένων υποδομών εφοδιαστικής αλυσίδας. Ο μεγάλος στόχος είναι η περαιτέρω στήριξη στην Πελοπόννησο, στο Αιγαίο και την Κρήτη καθώς, η Μασούτης βλέπει με ιδιαίτερο ενδιαφέρον το περαιτέρω άνοιγμα σε αυτές τις περιοχές. Όπλο της, βέβαια, παραμένει το μεγάλο κέντρο logistics που έχει στην περιοχή Λαγκαδά, επιφάνειας 60.000 τ.μ. με πλήρως αυτματοποιημένες διαδικασίες και μεγάλες ακόμη δυνατότητες στήριξης του δικτύου. αναζητεί, βέβαια, κόμβο και στα νότια ώστε να ενισχύσει τις διαδικασίες επέκτασης.

Η Κρήτη

Με δεδομένο, δε, και το “σφρίγος” της ζήτησης στην Κρήτη, λόγω και του τουρισμού η Μεγαλόνησος είναι ένα σημείο “κλειδί” για την ανάπτυξη. Βέβαια, η διείσδυση εκεί γίνεται με συμμαχία. Είναι ενδεικτικό ότι ο Γ. Μασούτης είπε ότι χωρίς τη συνεργασία με τη ΣΥΝ.ΚΑ δεν θα ήταν εφικτό για μια αλυσίδα όπως η Μασούτης να δραστηριοποιηθεί με επιτυχία σε μια τόσο δυναμική αγορά όπως αυτή της Κρήτης, όπου υπάρχουν τα έντονα τοπικά χαρακτηριστικά. “Είμαστε 50%-50% σε μια εταιρεία, βελτιώνουμε και προσπαθούμε να πάμε παραπέρα” ανέφερε ο ίδιος, Σύμφωνα, δε, με πληροφορίες, αναμένεται να ανοίξει ένα κατάστημα στα Χανιά, περιοχή Λιβάδια, το οποίο θα εξυπηρετεί και τη χονδρική και τη λιανική.

Παράλληλα εξελίσσεται και το δίκτυο της ΣΥΝΚΑ που είναι και ο πιο δυνατός παίκτης στην αγορά της Δυτικής Κρήτης, αν και ο ανταγωνισμός από την αλυσίδα Σκλαβενίτης είναι έντονος. (έχουν μειωθεί τα μερίδια αγορά αλλά παραμένει leader το ΣΥΝΚΑ). H Κρήτη έχει ιδιαίτερα χαρακτηριστικά, που για μια αλυσίδα η παρουσία τοποικού εταίρου είναι χρήσιμη,

Σε σχέση με το Αιγαίο, η Δ. Μασούτης προσπαθεί να βρει νέους χώρους για να πυκνώσει το δίκτυο της, κάτι το οποίο έχει τις δυσκολίες του. Το 2023 είναι η πρώτη χρονιά διαχείρισης των καταστημάτων της παλιάς αλυσίδας Βιδάλη που είχε περάσει στον ΣΥΝΚΑ. Η περιοχή έχει ιδιαίτερα χαρακτηριστικά λόγω του τουρισμού αλλά και δυναμική ανάπτυξης. Παρλαλληλα και στο Ιόνιο η διαχείριση των καταστημάτων της αλυσίδας αναοτύσσεται με βάση την εξαγοιρά του δικτύου που είχε το ΣΥΝΚΑ.

Η σημασία του τουρισμού

Δείγμα του πόσο σημαντικός είναι ο τουρισμός, πάντως, για την Μασούτης είναι ότι στη Χαλκιδική που διαθέτει μεγάλο δίκτυο καταστημάτων (περίπου 37) τα ποσοστά ανάπτυξης ήταν υπεριδπλάσια του μέσου όρου ανάπτυξης πωλήσεων της αλυσίδας (18%). Ξεπέρασαν, συγκεκριμένα, το 30%, δείγμα του πόσο καλά έχει πάει ο τουρισμός αλλά και οι νέες τάσεις με την ανάπτυξη των βραχυχρόνιων μισθώσεων.

Το Χρηματιστήριο

Σε σχέση με την πορεία της οικογενειακής επιχείρησης, που που ξεκίνησε από τον Διαμαντή Μασούτη από τη Θεσσαλονίκη το 1976 με ένα κατάστημα χονδρεμπορίου δεν φαίνεται να υπάρχει πρόβλεψη να σταματήσει να είναι οικογενειακή. “Οι άνθρωποί μας είναι η δύναμή μας. Αυτό είναι πράξη. Με βάση τις αρχές του Δ. Μασούτη που έλεγε κάθε μέρα ήταν δίπλα στον εργαζόμενο θέλουμε κι εμείς κάθε μέρα να κάνουμε κάτι καλό. Είτε μεγάλο, είτε μικρό” τόνισε ο κ. Γ. Μασούτης κατά την πρόσφατη συνάντηση με τα ΜΜΕ σημειώνοντας ότι η ρότα της εταιρείας είναι να παραμείνει οικογενειακή. “Στόχος να πάμε με ισχυρες πανελλαδικές επιδόσεις και με ηγετική θέση στη Β. Ελλάδα. Δύναμή μας είναι οι άνθρωποί μας” τόνισε από την πλευρά του ο κ. Γεροστεργιούδης. Πάντως, η εταιρεία απορρίπτει σενάριο εισόδου στο Χρηματιστήριο ενώ σε σχέση με εξαγορες αφήνει ανοιχτή “πόρτα”. “Μας ενδιαφέρουν οι εξαγορές και θα δούμε κάτι αν κάποιος πουλάει. Έχουμε μεγάλο ιστορικό αγορών, μας αρέσει το γνωρίζουμε και το θέλουμε” τόνισε διαψεύδοντας παράλληλα σενάρια για εξαγορά της ΑΒ Βασιλόπουλος και συμμαχίας με το fund CVC. “Στην αγορά θα υπάρξει συγκέντρωση . Πολλά καταστήματα υπάρχουν στην Ελλάδα, θα δουμε και να κλείνουν και κάποια καταστήματα” συμπλήρωσε τονίζοντας: “Πρέπει να ψαχτεί και κάποιος για να του ερθει μια προταση, εάν δεν ανάψουμε το φως δεν έρχεται κάποιος. Δεν υπάρχει τίποτε” είπε ο κ. Μασούτης σε σχέση με τα ακουσματα για fund. “Ευτυχώς ούτε καν τους γνωρίζω. Δεν έχω βρεθεί ποτέ και αν συμβεί κάτι δε θα τους δω μια και θα δώσω λαβές για συζήτηση” συμπλήρωσε σημειώνοντας ότι σε σχέση με τη φημολογία ζητησε από την πλευρά του CVC να υπάρξει διάψευση. “Δεν το χει κάνει αλλά το κάνω εγώ”. “Είμαστε μια οικογενειακή επιχείρηση και ετσι θα συνεχίσουμε όσο νιώθουμε δυνατοί ως ομαδα θα μαστε μια αμιγώς ελληνική επιχείρηση και δε θα μπουμε στο ΧΑ” επέμεινε ο κ. Μασούτης.

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα