Ταχύς βηματισμός για την ηλεκτρική σύνδεση της χώρας μας με τη Γερμανία

Διαβάζεται σε 3'
Ηλεκτρική ενέργεια
Ηλεκτρική ενέργεια iStock

Η σχεδιαζόμενη διασύνδεση εκκινεί από την Ελλάδα, θα διέρχεται από την Αδριατική Θάλασσα, και μέσω Σλοβενίας και Αυστρίας θα καταλήγει στο νότιο τμήμα της Γερμανίας.

Ο ΑΔΜΗΕ κατέθεσε ήδη, σύμφωνα με πληροφορίες, τo έργο της ηλεκτρικής “λεωφόρου” Ελλάδας-Γερμανίας Green Aegean Interconnector (GAI) προς ένταξη στο αναθεωρημένο Δεκαετές Σχέδιο Ανάπτυξης (ΤΥΝDP 2024) του Ευρωπαϊκού Συνδέσμου των Διαχειριστών Συστημάτων Μεταφοράς (ENTSO-E), δηλαδή τον οδικό χάρτη όλων των διασυνοριακών διασυνδέσεων στην Ευρώπη.

Πρόκειται για ένα σημαντικό ορόσημο για την περαιτέρω ωρίμανση του project, καθώς διευκολύνει την εξεύρεση χρηματοδότησης από ευρωπαϊκά ταμεία και οργανισμούς, που έρχεται σε συνέχεια των συζητήσεων που είχε ο ΑΔΜΗΕ -με την ιδιότητα του φορέα υλοποίησης του Green Aegean Interconnector- με τον μεγαλύτερο Διαχειριστή της Γερμανίας TenneT και τον Διαχειριστή της Σλοβενίας ELES.

Η ΤenneT, σύμφωνα με τις διαθέσιμες πληροφορίες, εξέφρασε έντονο ενδιαφέρον για το GAI καθώς και τη βούλησή της να συνεργαστεί με τον ΑΔΜΗΕ για τις απαραίτητες προπαρασκευαστικές ενέργειες και διαδικασίες, προκειμένου να ωριμάσει η διασύνδεση αυτή με το Σύστημα Μεταφοράς της Γερμανίας στο νότιο τμήμα της χώρας (Upper Bavaria).

Αυτόνομη υποθαλάσσια χάραξη

Η σχεδιαζόμενη διασύνδεση -αρχικής μεταφορικής ικανότητας 3 GW με δυνατότητα αύξησής της στο μέλλον- εκκινεί από την Ελλάδα, θα διέρχεται από την Αδριατική Θάλασσα, και μέσω Σλοβενίας και Αυστρίας θα καταλήγει στο νότιο τμήμα της Γερμανίας. Αναφορικά με τα τεχνικά χαρακτηριστικά του έργου, προτείνεται η διασύνδεση να γίνει με τεχνολογία HVDC (διασύνδεση Υπερυψηλής Τάσης Συνεχούς Ρεύματος), που χρησιμοποιείται στη διασύνδεση Κρήτης-Αττικής και στη διασύνδεση Κρήτης-Κύπρου-Ισραήλ.

Στο πλαίσιο αυτό, ο ΑΔΜΗΕ ξεκινά την εκπόνηση προκαταρκτικής μελέτης σκοπιμότητας που μεταξύ άλλων θα εξειδικεύει την τεχνική περιγραφή του έργου, την διαδρομή που θα ακολουθήσει, την τεχνολογική προσέγγιση και τον προκαταρκτικό σχεδιασμό (υποβρύχια και υπόγεια καλώδια HVDC, εναέριες γραμμές εναλλασσόμενου ρεύματος, μετατροπείς HVDC, κ.λπ.) και το συνολικό κόστος υλοποίησης (CAPEX).

Στήριξη από την κυβέρνηση

Υπογραμμίζεται ότι η ελληνική κυβέρνηση στηρίζει τον Green Aegean Interconnector καθώς προωθεί μια από τις βασικές προτεραιότητες της ενεργειακής πολιτικής της χώρας που είναι η ανάδειξή της σε εξαγωγέα «πράσινης» ενέργειας. Στο πλαίσιο αυτό, πραγματοποιεί ήδη επαφές με στόχο να εξασφαλίσει την πολιτική στήριξη των κυβερνήσεων των υπολοίπων χωρών που εμπλέκονται στο project.

Ήδη από τον Μάρτιο του 2023, ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης είχε προτείνει τη δημιουργία “λεωφόρων” ηλεκτρικής ενέργειας από το Νότο της Ευρώπης προς το Βορρά.

Στο κάδρο αυτό εντάσσεται η επιχειρηματική λογική του GAI για μεταφορά προς τις χώρες της Κεντρικής Ευρώπης (που εμφανίζουν υψηλή ζήτηση για «πράσινη» ενέργεια), της περίσσειας της ενέργειας από τους ηλιακούς και αιολικούς σταθμούς της Ελλάδας, λαμβάνοντας υπόψη και τον σχεδιασμό για ταχεία ωρίμανση και Υπεράκτιων Αιολικών Πάρκων στη χώρα μας.

Το έργο συνδυάζεται επίσης και με τη στρατηγική της Ελλάδας για ενεργή συμμετοχή στην υλοποίηση ενεργειακών διαδρόμων για μεταφορά προς την Ευρώπη «πράσινης» ενέργειας από την ευρύτερη περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου, στρατηγική που συνάδει με τον στόχο της ΕΕ για εξεύρεση εναλλακτικών προμηθευτών ενέργειας.

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα