Αντιτορπιλικό “Βέλος”: Εισαγγελική έρευνα για το ρήγμα

Διαβάζεται σε 3'
"Βέλος"
"Βέλος" EUROKINISSI

Έρευνα για να διαπιστωθεί εάν στοιχειοθετούνται τα αδικήματα της πλημμελούς διατήρησης μνημείου, φθοράς μνημείου, φθοράς πράγματος ιστορικής σημασίας και διακεκριμένης περίπτωσης φθοράς για το αντιτορπιλικό “Βέλος” διέταξε ο προϊστάμενος της Εισαγγελίας Πρωτοδικών Θεσσαλονίκης.

Τη διενέργεια προκαταρκτικής εξέτασης για αναζήτηση τυχόν ποινικών ευθυνών αναφορικά με τις ζημιές που υπέστη το ιστορικό αντιτορπιλικό «Βέλος» κατά την πρόσφατη κακοκαιρία που έπληξε τη Θεσσαλονίκη, με κύριο χαρακτηριστικό τους θυελλώδεις ανέμους, ζήτησε ο προϊστάμενος της Εισαγγελίας Πρωτοδικών Θεσσαλονίκης Δημήτρης Σμυρνής.

Στο πλαίσιο αυτό παρήγγειλε από τον εισαγγελέα ποινικής δίωξης έρευνα προκειμένου να διαπιστωθεί εάν στοιχειοθετούνται τα εξής αδικήματα: πλημμελής διατήρηση μνημείου, φθορά μνημείου, φθορά πράγματος ιστορικής σημασίας, διακεκριμένη περίπτωση φθοράς (τα πρώτα δύο εμπίπτουν στο Νόμο Περί Προστασίας Αρχαιοτήτων και εν γένει της Πολιτιστικής Κληρονομιάς).

Σύμφωνα με την εισαγγελική εντολή, ο εισαγγελέας ζητεί να προσκομιστούν όλα τα έγγραφα που αφορούν τη συντήρηση και τον ελλιμενισμό του ιστορικού πλοίου, όπως επίσης η πραγματογνωμοσύνη για τις φθορές που υπέστη. Τα έγγραφα συντήρησης και ελλιμενισμού αναμένεται να αποτελέσουν «κλειδί» στη διερεύνηση των όποιων ποινικών ευθυνών, αναφέρουν πηγές της Εισαγγελίας.

Είχε προηγηθεί εντολή του υπουργού Εθνικής Άμυνας Νίκου Δένδια προς την ηγεσία του Πολεμικού Ναυτικού, να διερευνηθεί το ζήτημα του τόπου ελλιμενισμού του αντιτορπιλικού «Βέλος».

Υπενθυμίζεται ότι μετά το μεγάλο ρήγμα που άνοιξε στο σκαρί του, το ιστορικό αντιτορπιλικό πλοίο μετακινήθηκε στο λιμάνι ώστε να καταγραφούν οι ζημίες, να γίνει πλήρης απάντληση των υδάτων που εισέρρευσαν και να γίνουν εργασίες αποκατάστασης σε ένα προστατευόμενο από τους ανέμους σημείο.

Το περιστατικό σημειώθηκε μία ημέρα μετά την επέτειο των 50 χρόνων από την εξέγερση του Πολυτεχνείου κατά της Χούντας των Συνταγματαρχών, γεγονός που σηματοδοτεί μια ατυχή χρονική σύμπτωση, καθώς το ιστορικό πλοίο έλαβε ενεργά μέρος στον αντιδικτατορικό αγώνα, καθώς πρωτοστάτησε στο Κίνημα του Ναυτικού, που στόχο είχε την εξέγερση του λαού κατά της στρατιωτικής δικτατορίας της 21ης Απριλίου.

Άφησαν ξανά απροστάτευτο το “Βέλος”

Αξίζει να σημειωθεί, πάντως, πως αυτή δεν είναι η πρώτη φορά που το «Βέλος» βάλλεται από ισχυρά καιρικά φαινόμενα, καθώς τον περασμένο Μάρτιο σε ανάλογη κακοκαιρία είχε προκληθεί ρηγμάτωση -πάλι- στην πρύμνη του, η οποία πάντως δεν επηρέασε την ευστάθεια και αντοχή του σκάφους.

Τότε, η κραυγή αγωνίας του Συνδέσμου Φυλακισθέντων Εξορισθέντων Αντιστασιακών 67-74 (ΣΦΕΑ) απέδιδε πλήρως το κλίμα που δημιουργήθηκε στη Θεσσαλονίκη, μετά τον κίνδυνο που αντιμετώπισε το ιστορικό αντιτορπιλικό.

Έτσι και τώρα, ο εν λόγω Σύνδεσμος, με ανακοίνωσή του, εκφράζει την έντονη διαμαρτυρία του για το ρήγμα που υπέστη το «Βέλος» και ζητά την ασφαλή επιστροφή του πλοίου-μουσείου στην προβλεπόμενη όπως αναφέρει θέση του, δηλαδή στο Πάρκο Ναυτικής Παράδοσης στο Παλαιό Φάληρο.

Η διαμαρτυρία του ΣΦΕΑ, δε, είναι έντονη προς την ηγεσία του υπουργείου Εθνικής Αμυνας, «γιατί κωφεύει στα επανειλημμένα διαβήματά μας -και τις σχετικές ερωτήσεις βουλευτών- που προειδοποιούσαν ότι “η κατάσταση του πλοίου είναι ΑΚΡΩΣ ανησυχητική κι επισφαλής”».

Ταυτόχρονα, «ο χώρος της Νέας Παραλίας στη Θεσσαλονίκη, στον οποίο μεταφέρθηκε το πλοίο, είναι εντελώς ακατάλληλος και δεν πληρούνται οι διεθνείς προβλέψεις ασφαλείας κατά ISPS Code κι επιπλέον γιατί σαν πολεμικό πλοίο δεν έχει την κατάλληλη προστασία, δεδομένου ότι ο χώρος αυτός είναι επισφαλής, ανοιχτός στους ανέμους [κυρίως Βαρδάρης] και στη θάλασσα, με αποτέλεσμα το μνημείο να είναι απολύτως απροστάτευτο από τα καιρικά φαινόμενα. Για ένα πλοίο 80 ετών που χρειάζεται συστηματική και ιδιαίτερη συντήρηση, οι συνθήκες αυτές είναι καταστροφικές» αναφέρεται μεταξύ άλλων.

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα