ΒΟΑΚ: Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ επικράτησε στο έργο Χανιά-Ηράκλειο

Διαβάζεται σε 6'
ΒΟΑΚ: Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ επικράτησε στο έργο Χανιά-Ηράκλειο

Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ υπέβαλε την καλύτερη προσφορά για την κατασκευή του Βόρειου Οδικού Άξονα της Κρήτης. Στο 1,75 δισ. το κόστος του έργου

Προχωρά ο διαγωνισμός του ΒΟΑΚ με την αποσφράγιση των προσφορών και σύμφωνα με τις πρώτες πληροφορίες, η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ είναι αυτή που έχει δώσει την καλύτερη προσφορά από τα τρία σχήματα που διεκδικούν το μεγάλο έργο παραχώρησης.  Τα άλλα δύο σχήματα είναι: “ΙΔΟΜΕΝΕΑΣ” αποτελούμενο από τις ΑΒΑΞ-EGIS-MERIDIAM και  ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ-ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ.

Κατά τη σημερινή αποσφράγιση των οικονομικών προσφορών για το έργο «ΜΕΛΕΤΗ – ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ – ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗ – ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ – ΣΥΝΤΗΡΗΣΗ ΚΑΙ ΕΚΜΕΤΑΛΛΕΥΣΗ ΤΟΥ ΒΟΡΕΙΟΥ ΟΔΙΚΟΥ ΑΞΟΝΑ ΚΡΗΤΗΣ (Β.Ο.Α.Κ.) ΣΤΟ ΤΜΗΜΑ ΧΑΝΙΑ  -ΗΡΑΚΛΕΙΟ», διαπιστώθηκε ότι η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ υπέβαλε την καλύτερη οικονομική προσφορά.

Τα επόμενα βήματα της διαδικασίας είναι καταρχάς η ανάδειξη προσωρινού αναδόχου, μετά την ολοκλήρωση του ελέγχου των φακέλων οικονομικών προσφορών, την έκδοση του σχετικού πρακτικού της Επιτροπής Διενέργειας Διαγωνισμού και την απόφαση της Αναθέτουσας Αρχής επί του πρακτικού.

Στη συνέχεια, θα ακολουθήσει η διαδικασία οριστικοποίησης των συμβατικών εγγράφων, η ανάδειξη οριστικού αναδόχου, ο προσυμβατικός έλεγχος νομιμότητας και η έγκριση της σύμβασης παραχώρησης από το Ελεγκτικό Συνέδριο και κατόπιν (μεταξύ άλλων) η υπογραφή της σύμβασης και η κύρωσή της από τη Βουλή. Στη συνέχεια, με την έναρξη της παραχώρησης, θα ξεκινήσει η περίοδος της μελέτης του έργου κι ακολούθως, όταν οριστικοποιηθούν οι μελέτες και αφού έχουν ολοκληρωθεί οι απαραίτητες απαλλοτριώσεις ώστε να καταστεί διαθέσιμος ο χώρος εκτέλεσης του έργου, θα ξεκινήσουν οι εργασίες κατασκευής.

Υπενθυμίζεται ότι η περίοδος της παραχώρησης είναι 35 έτη, εκ των οποίων έως πέντε (5) έτη (έως 60 μήνες) είναι η περίοδος μελετών – κατασκευών.

Tο κατασκευαστικό κόστος του έργου υπολογίζεται σε περίπου 1,8 δισ. ευρώ. Σύμφωνα με πληροφορίες, στην οικονομική προσφορά της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, η αιτούμενη κατά την περίοδο μελετών – κατασκευών χρηματοδοτική συμβολή του Δημοσίου ανέρχεται στα 693 εκατ. ευρώ (σε τρέχουσες τιμές), ενώ η επιδότηση κατά την περίοδο λειτουργίας (δικαίωμα απόληψης σκιώδους διοδίου) αντιστοιχεί σε ποσοστό 64,62% επί των επιβαλλόμενων στους χρήστες διοδίων τελών.

Εφόσον όλα προχωρήσουν ως έχουν η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ αναδεικνύεται σε βασίλισσα των αυτοκινητόδρομων της χώρας καθώς φτάσει με την προσθήκη του ΒΟΑΚ 1750 χιλιόμετρα οδικών παραχωρήσεων. Παράλληλα εκτινάσσει το ανεκτέλεστο της σε περίπου 7 δισ. ευρώ πράγμα που την διατηρεί και την απομακρύνει από τον ανταγωνισμό στον χώρο των μεγάλων ομίλων.

Ο διαγωνισμός για το βασικό τμήμα είναι και ο πιο κρίσιμος καθώς θα συνδέσει τις πόλεις του Ηρακλείου του Ρεθύμνου και των Χανίων που αποτελούν τα μεγαλύτερα αστικά κέντρο του νησιού ενώ θα είναι και το τμήμα στο οποίο θα λειτουργήσουν διόδια. Το κόστος του έργου υπολογίζεται σε περίπου 1,75 δισ. ευρώ καθώς πρόκειται για έργο που σημειακά έχει μεγάλα τεχνικά έργα.

Η διαδικασία αποκάλυψης των προσφορών θα προχωρήσει ανεξάρτητα από τις προσφυγές που έχουν κατατεθεί  από τους Δήμους Ηρακλείου και Μαλεβιζίου. Οι προσφυγές όπως έχεί γίνει γνωστό κινούνται κατά των περιβαλλοντικών όρων για την παράκαμψη Ηρακλείου και ζητείται η επαναξιολόγηση της περιβαλλοντικής μελέτης καθώς οι δύο Δήμοι ζητούν μερική υπογειοποίηση για λόγους όχλησης.

Η ολοκλήρωση του διαγωνισμού

Το τμήμα του ΒΟΑΚ Χανιά-Ηράκλειο είναι το βασικό τμήμα του αυτοκινητόδρομου με μήκος 157,5 χλμ. Ένα πολύ σημαντικό στοιχείο είναι προβλέπεται η κατασκευή 34χλμ σηράγγων (και για τα δύο ρεύματα κυκλοφορίας, δηλαδή αναλογικά 17χλμ ανά κατεύθυνση).

Το πρώτο βήμα  που έγινε πριν από μερικές ημέρες ήταν η ολοκλήρωση και βαθμολόγηση των τεχνικών προσφορών που όμως δεν είναι κρίσιμης σημασίας για την ανάδειξη του αναδόχου-παραχωρησιούχου. Μετά την ανακήρυξη του μειοδότη θα χρειαστεί χρόνος για την γραφειοκρατική ολοκλήρωση της διαδικασίας και φυσικά για τις όποιες προσφυγές από εκείνους που δεν τα κατάφεραν. Στην συνέχεια θα ανακηρυχθεί ο προσωρινός ανάδοχος, θα ξεκινήσει η προσυμβατική περίοδος με την συγγραφή της σύμβασης παραχώρησης, την έγκριση της από το Ελεγκτικό Συνέδριο. Επόμενο στάδιο θα είναι η κύρωση της από τη Βουλή των Ελλήνων (θα γίνει Νόμος του Κράτους) και τελικά η υπογραφή της.

Συνολικά από ανάλογες περιπτώσεις, …μπουλντόζες θα δούμε από το 2025 και βλέπουμε. Αυτό γιατί ακόμα και όταν υπογραφεί η σύμβαση παραχώρησης θα θα χρειαστούν αρκετοί μήνες για να ξεκινήσουν τα έργα μιας και θα απαιτηθεί από τον παραχωρησιούχο να εκπονήσει τις απαραίτητες μελέτες ενώ το Δημόσιο θα πρέπει εν ευθέτω χρόνω να του παραδώσει τις απαραίτητες εκτάσεις για να ξεκινήσουν οι εργασίες κατασκευής.

Αναφορικά με τη χρηματοδότηση του Ταμείου Ανάκαμψης που κυμαίνεται στα 440 εκατ. ευρώ, υπάρχει ένα τμήμα που αφορά το βασικό τμήμα Χανιά-Ηράκλειο. Το μεγαλύτερο μέρος της χρηματοδότησης αφορά τα τμήματα Χερσόνησος-Νεάπολη (90 εκατ. ευρώ) και Νεάπολη-Άγιος Νικόλαος (186 εκατ. ευρώ) που έχουν υπογραφεί.

Να θυμίσουμε πως το τμήμα Χερσόνησος-Νεάπολη και το Νεάπολη-Άγιος Νικόλαος έχουν υπογραφεί. Το πρώτο (που είναι και έργο-ΣΔΙΤ) υπεγράφη τον περασμένο Μάιο με ανάδοχο το σχήμα ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ-ΙΝΤΡΑΚΑΤ και το δεύτερο πριν από ένα έτος με ανάδοχο την ΑΚΤΩΡ.

Ποιο είναι το μεγάλο έργο

Η πρώτη φάση του διαγωνισμού ξεκίνησε στις 18 Οκτωβρίου 2018. Το 2023 ο διαγωνισμός περνά στη Β` φάση και τον Μάιο υποβάλλονται οι φάκελοι με τις τεχνικές και οικονομικές προσφορές από τα τρία σχήματα. Ο νέος αυτοκινητόδρομος της Κρήτης είναι το μεγάλο στοίχημα για το υπουργείο Υποδομών καθώς αποτελεί ένα έργο ύψους περίπου 1,8 δισ. ευρώ και στόχος είναι να δημιουργηθεί ένας κλειστός οδικός άξονας από τα Χανιά μέχρι τον Άγιο Νικόλαο. Ο αυτοκινητόδρομος θα διαθέτει δύο λωρίδες και ΛΕΑ (Λωρίδα Έκτακτης Ανάγκης) ανά ρεύμα κυκλοφορίας και ανισόπεδους κόμβους σύνδεσης με τα σημαντικά αστικά κέντρα, λιμάνια, αεροδρόμια, βιομηχανικές περιοχές και τουριστικά θέρετρα.

Σύμφωνα με τις διαθέσιμες πληροφορίες, ο ΒΟΑΚ θα διαθέτει 46 Ανισόπεδους Κόμβους, 15 Σήραγγες με 14,5 χιλιόμετρα μήκος και 40 Γέφυρες με 8,67 χιλιόμετρα μήκος. Πρόκειται για ένα μεγάλο έργο που σε πολλα θα θυμίζει την κατασκευή της Ολυμπίας Οδού μιας και μεγάλο μέρος των έργων, θα αφορά διαπλάτυνση του υφιστάμενου άξονα.

Στα έργα προβλέπεται και η αναβάθμιση των υφιστάμενων ανισόπεδων κόμβων σε Χανιά, Ρέθυμνο και Ηράκλειο. Μελλοντικά ο δρόμος προβλέπεται να επεκταθεί στα δυτικά μέχρι την Κίσσαμο καθώς προβλέπεται να ενεργοποιηθεί η προαίρεση στον διαγωνισμό παραχώρησης και στα ανατολικά μέχρι τη Σητεία.

Η διαδρομή Χανιά-Ηράκλειο θα διανύεται σε μόλις 70 λεπτά ενώ η διαδρομή Χανιά-Άγιος Νικόλαος σε περίπου 100 λεπτά. Ο νέος αυτοκινητόδρομος θα είναι ασφαλής καθώς θα περιλαμβάνει στηθαία ασφαλείας τόσο ενδιάμεσα στα ρεύματα κυκλοφορίας, όσο και στα πλάγια του άξονα. Η ανώτατη ταχύτητα που θα μπορεί να αναπτύξει ο οδηγός θα είναι κατά τόπους τα 130χλμ/ώρα όπως συμβαίνει και στην υπόλοιπη χώρα.

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα