Εγκαίνια για το Άκτιο-Αμβρακία, σε πλήρη κυκλοφορία μέχρι το Σαββατοκύριακο
Διαβάζεται σε 6'Ο νέος αυτοκινητόδρομος αντικαθιστά την υφιστάμενη εθνική οδό η οποία ήταν διαβόητη για τα συνεχή τροχαία που στοιχίζουν ανθρώπινες ζωές κάθε χρόνο.
- 01 Φεβρουαρίου 2024 07:20
Χρειάστηκαν σχεδόν 14 χρόνια έργων για να έρθει η ημέρα να “κοπούν οι κορδέλες” καθώς εγκαινιάστηκε στο σύνολό της η Αμβρακία Οδός, από το Άκτιο μέχρι την Αμβρακία, και παραδίδεται στην κυκλοφορία έως το Σαββατοκύριακο.
Ήταν στις 16 Μαρτίου του 2010 όταν ξεκίνησαν 4 εργολαβίες για τον άξονα “Άκτιο-Αμβρακία” με χρόνο παράδοσης τους 36 μήνες. Το έργο χρειάστηκε να περάσει από πολλές συμπληγάδες, να κολλήσει, να κινδυνεύσει να μείνει ημιτελές και τελικά με μεγάλες προσπάθειες να φτάσουμε στην σημερινή ημέρα όπου ο κόσμος της Αιτωλοακαρνανίας, της Πρέβεζας, της Ηγουμενίτσας και των Ιονίων Νήσων να μπορούν να χαρούν τον δικό τους αυτοκινητόδρομο, ένα δρόμο που ενώνει την Αθήνα με το Άκτιο σε 3 ώρες και 20 λεπτά, δηλαδή σε 200 λεπτά. Υπολογίζεται πως η μείωση του χρόνου σε σχέση με την εθνική οδό είναι 45-60 λεπτά.
Στα σημερινά εγκαίνια παραβρέθηκε η πολιτική ηγεσία της χώρας, ο Πρωθυπουργός της χώρας, Κυριάκος Μητσοτάκης, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σταϊκούρας, ο υφυπουργός Υποδομών, Νίκος Ταχιάος, οι Περιφερειάρχες Ηπείρου και Δυτικής Ελλάδας Αλέξανδρος Καχριμάνης και Νεκτάριος Φαρμάκης, ο επικεφαλής του Ομίλου Μυτιληναίος Βαγγέλης Μυτιληναίος, βουλευτές και πολύς κόσμος.
Πρόκειται για μια σπουδαία ημέρα για την Δυτική Ελλάδα, τα Ιόνια Νησιά και την Ήπειρο καθώς επτά σχεδόν χρόνια μετά την Ιόνια Οδό, αποκτά ακόμα έναν αυτοκινητόδρομο σε μια περιοχή όπου οι οδικές υποδομές υπολείπονται σημαντικά άλλων περιοχών της χώρας. Ο νέος αυτοκινητόδρομος θα δώσει περαιτέρω ώθηση στον οδικό τουρισμό, την αγροτική ανάπτυξη, τον πολιτισμό και φυσικά τις οδικές εμπορευματικές μεταφορές.
Τι είναι όμως η Αμβρακία Οδός; Γιατί είναι ένας χρήσιμος και σπουδαίος αυτοκινητόδρομος για την χώρα; Φανταστείτε το εξής: Μέχρι το 2017 κάποιος που ήθελε για παράδειγμα να πάει στη Βόνιτσα, την Πρέβεζα ή τη Λευκάδα έπρεπε να κάνει ένα οδικό ταξίδι σχεδόν επτά ωρών για να φτάσει στον προορισμό του. Μέχρι τότε ήταν εργοτάξιο η Ολυμπία Οδός, εργοτάξιο και η Ιόνια Οδός, ημιτελής η Αμβρακία Οδός.
Το ταξίδι χωρίς κανένα στοιχείο υπερβολής ήταν μαρτυρικό καθώς οι οδηγοί έπρεπε να κινούνται μεταξύ εργοταξίων για σχεδόν 400 χιλιόμετρα. Με την ολοκλήρωση της Ολυμπίας και της Ιόνιας το μισό μαρτύριο τελείωσε και οι 7 ώρες έγιναν 5 αλλά όλες αυτές οι περιοχές έπρεπε να περιμένουν άλλα επτά χρόνια για να μπορούν επιτέλους, χωρίς καμιά διακοπή να ταξιδέψουν άνετα και με ασφάλεια με τη χρήση της ολοκληρωμένης πλέον Αμβρακίας Οδού.
Το μεγάλο έργο της Αμβρακίας Οδού
Ο αυτοκινητόδρομος Άκτιο-Αμβρακία, μήκους 48,5 χλμ έχει χαρακτηριστικά κλειστού αυτοκινητόδρομου με 2+2 λωρίδες ανά ρεύμα κυκλοφορίας και ανισόπεδους κόμβους. Το έργο υλοποιείται με χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ 2014-2020 μέσω του Επιχειρησιακού Προγράμματος ΥΜΕ-ΠΕΡΑΑ. Είναι έργο γέφυρα, καθώς ξεκίνησε με πόρους του ΕΣΠΑ 2007-2013.
Ο ολοκληρωμένος πλέον άξονας ξεκινά από το νότιο άκρο της Λίμνης Αμβρακίας και φτάνει μέσω Βόνιτσας στην περιοχή του Ακτίου όπου ενώνεται από την μια την υποθαλάσσια σήραγγα Ακτίου-Πρέβεζας και από την άλλη με τον οδικό άξονα Άκτιο-Λευκάδα. Ο νέος αυτοκινητόδρομος περιλαμβάνει επτά ανισόπεδους κόμβους, 26 κάτω διαβάσεις, 4 άνω διαβάσεις, 3 κοιλαδογέφυρες και 7 γέφυρες ρεμάτων.
Η εργολαβία της Μυτιληναίος αφορούσε την κατασκευή των υπολειπομένων εργασιών συνολικού μήκους περί τα 32,2 km,, που δεν ολοκληρώθηκαν, στο πλαίσιο των αρχικών συμβάσεων και συγκεκριμένα:
— τμήμα από Χ.Θ 0+000 έως Χ.Θ 1+300 το σύνολο των εργασιών,
— τμήμα από Χ.Θ 17+600 έως Χ.Θ 48+497 ολοκλήρωση υπολειπομένων εργασιών.
Ο νέος αυτοκινητόδρομος αντικαθιστά την υφιστάμενη εθνική οδό η οποία ήταν διαβόητη για τα συνεχή τροχαία που στοιχίζουν ανθρώπινες ζωές κάθε χρόνο.
Με την αποπεράτωση και λειτουργία του συνόλου του νέου αυτοκινητόδρομου η διαδρομή Λευκάδα-Αθήνα θα μειωθεί σε περίπου 3 ώρες και 20 λεπτά ενώ θα μειωθούν αντίστοιχα και οι αποστάσεις προς Άκτιο, Πρέβεζα, Ηγουμενίτσα.
Παράλληλα με την παράδοση των έργων για τη διπλή οδική σύνδεση Λευκάδας μέχρι τα τέλη του 2024, ολοκληρώνεται το πλέγμα των νέων οδικών αξόνων στην περιοχή της Δυτικής Αιτωλοακαρνανίας. Βέβαια από σήμερα θα πρέπει να γίνει και η αρχή και να διερευνηθεί με ποιον τρόπο αυτός ο νέος αυτοκινητόδρομος θα συντηρηθεί στο μέλλον για να διατηρήσει τα υψηλά standards με τα οποία έχει κατασκευαστεί.
Η παράδοση της ΜΕΤΚΑ αφορά σε δύο τμήματα, το πρώτο δόθηκε εχθές, Τρίτη 30 Ιανουαρίου, μήκους 2 χλμ. που ενώνει την Αμβρακία Οδό με την υποθαλάσσια σήραγγα Ακτίου – Πρέβεζας και ως το Σαββατοκύριακο θα παραδοθεί, το τελευταίο υπό κατασκευή τμήμα του άξονα, Βόνιτσα – Δρυμός, που ολοκληρώνει τον αυτοκινητόδρομο.
Υπάρχει πρόβλεψη για ΣΕΑ στο 39ο χλμ. Περί το ύψος του Δρυμού, ενώ ανά 5 χλμ. Υπάρχει χώρος στάσης. Στη σύμβαση προβλέπεται και συντήρηση 15 μηνών, ενώ μετά θα παραδοθεί στη Διεύθυνση Δ14 του Υπουργείου.
Το μέγιστο επιτρεπόμενο όριο ταχύτητας είναι 110 χλμ. Ενώ με το έργο Αμφιλοχία και Βόνιτσα θα πάψουν να έχουν κυκλοφορία βαρέων οχημάτων.
Το έργο που πλέον μένει για να συμπληρώσει το παζλ είναι η υποθαλάσσια ζεύξη Λευκάδας-Αιτωλοακαρνανίας καθώς η υφιστάμενη σύνδεση μέσω πλωτής γέφυρας είναι εδώ και χρόνια ανεπαρκής και κορεσμένη ειδικά τους καλοκαιρινούς μήνες. Οι μελέτες του έργου είναι σε εξέλιξη από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών προκειμένου να υλοποιηθεί μέσω ΣΔΙΤ και αποτελεί προεκλογική δέσμευση της κυβέρνησης.
Μυτιληναίος: Παραδίδουμε το έργο εμπρόθεσμα και με υψηλά standard ποιότητας
Με μια φράση του κατά τη διάρκεια των εγκαινίων του νέου άξονα Άκτιο-Αμβρακία, ο Βαγγέλης Μυτιληναίος επικεφαλής του Ομίλου Μυτιληναίος, έδωσε το στίγμα της εποχής στον κατασκευαστικό κλάδο της χώρας. Όπως υπογράμμισε «τώρα αρχίζουν τα δύσκολα», καθώς τα ανεκτέλεστα πρέπει να γίνουν εκτελεσμένα και πρέπει όλοι να είμαστε αρωγοί σε αυτή την προσπάθεια. Εμείς αυτό το βλέπουμε ως επιχειρηματική δραστηριότητα και όχι ως εργολαβία”.
Ο κ.Μυτιληναίος μιλώντας από το βήμα της εκδήλωσης των εγκαινίων σημείωσε πως είναι ένα εξαιρετικά σημαντικό έργο για τη Δυτική Ελλάδα. Το έργο πέρασε πλήθος προβλημάτων και κόστισε πολύ σε ανθρώπινες ζωές. Σήμερα η ΜΕΤΚΑ το παραδίδει εμπρόθεσμα και με υψηλά Στάνταρντ σ ποιότητας. Στη συνέχεια αναφέρθηκε στην πορεία της ΜΕΤΚΑ για την οποια σημείωσε ότι έφυγε πριν από 15 χρόνια από την Ελλάδα, διάστημα κατά το οποίο υλοποίησε 19 έργα στο εξωτερικό, ύψους 4 δισ. ευρώ.
Επίσης, ανέφερε πως υπήρξε παρότρυνση από τον Πρωθυπουργό, η εταιρεία να επιστρέψει στην Ελλάδα και να βοηθήσει στον εκσυγχρονισμό των υποδομών, όπως και έπραξε. Ο επικεφαλής του ομίλου Μυτιληναίος έπλεξε το εγκώμιο της κυβέρνησης, λέγοντας πως έργα 15 δις. Ευρώ έχουν ανατεθεί με ελάχιστες καθυστερήσεις σε σχέση με το παρελθοόν, χαρακτηρίζοντας τον αριθμό απίστευτο.