Τι είναι καλύτερο για τον εγκέφαλο, να γράφουμε με το χέρι ή στο πληκτρολόγιο

Διαβάζεται σε 4'
Μαθήτρια δημοτικού σχολείου
Μαθήτρια δημοτικού σχολείου iStock

Πολλαπλά είναι τα οφέλη που προσφέρει στον εγκέφαλο η γραφή στο χέρι, σε αντίθεση με την πληκτρολόγηση. Τι προτρέπουν οι επιστήμονες για τους εκπαιδευτικούς.

Πολύ μεγαλύτερα οφέλη για την υγεία και την «ευστροφία» του εγκεφάλου έχει η γραφή στο χέρι, σε σύγκριση με την πληκτρολόγηση σε ηλεκτρονικό υπολογιστή ή γραφομηχανή.

Σε αυτό το συμπέρασμα έχουν καταλήξει πρόσφατες επιστημονικές μελέτες και τώρα οι ειδικοί προτρέπουν τους εκπαιδευτικούς να διασφαλίσουν ότι η χειρόγραφη γραφή παραμένει βασικό μέρος της διδασκαλίας, ακόμη και όταν η χρήση tablet και φορητών υπολογιστών γίνεται ολοένα και πιο συχνή μέσα στις τάξεις.

Η δεξιότητα και η συγκέντρωση που απαιτούνται για να σχηματιστούν τα σχήματα των γραμμάτων κατά τη γραφή με στυλό ή μολύβι πυροδοτεί ένα πολύ μεγαλύτερο εύρος και πολυπλοκότητα συνδέσεων στον εγκέφαλο από ό,τι το απλό πάτημα των σωστών πλήκτρων σε ένα πληκτρολόγιο, σύμφωνα με μελέτη ερευνητών του Νορβηγικού Πανεπιστημίου Επιστήμης και Τεχνολογίας (NTNU).

Στο πλαίσιο της μελέτης, οι επιστήμονες εξέτασαν την εγκεφαλική δραστηριότητα ενώ οι άνθρωποι έγραφαν με το χέρι με στυλό και τη συνέκριναν με τη δραστηριότητα όταν πληκτρολογούσαν σε πληκτρολόγιο υπολογιστή.

Συγκεκριμένα, οι ειδικοί εξέτασαν τον βαθμό «συνδεσιμότητας του εγκεφάλου» που παρατηρήθηκε κατά τη διάρκεια κάθε δραστηριότητας.

Αυτό σημαίνει ότι κατέγραψαν την ισχύ των αλληλεπιδράσεων και των συνδέσεων μεταξύ διαφορετικών περιοχών του εγκεφάλου.

«Δείξαμε ότι όταν γράφουμε με το χέρι, τα μοτίβα συνδεσιμότητας του εγκεφάλου είναι πολύ πιο περίτεχνα από ό,τι όταν γράφουμε σε πληκτρολόγιο», δήλωσε η καθηγήτρια Audrey van der Meer, ερευνήτρια στο Norwegian University of Science and Technology (NTNU).

Κλειδί για τη μάθηση η γραφή στο χέρι

Η γραφή με το χέρι εκτός του ότι μπορεί να ενισχύσει τη δημιουργικότητα, θα μπορούσε επίσης να είναι το κλειδί για τη μάθηση, σύμφωνα με τους νορβηγούς ερευνητές.

Η μελέτη τους, που δημοσιεύθηκε στην επιστημονική επιθεώρηση Frontiers in Psychology, υπογραμμίζει ότι η συνδεσιμότητα μεταξύ των περιοχών του εγκεφάλου, συμπεριλαμβανομένης της κεντρικής και της βρεγματικής περιοχής, είναι «ζωτικής σημασίας για τον σχηματισμό μνήμης και για την κωδικοποίηση νέων πληροφοριών και, ως εκ τούτου, ευεργετική για τη μάθηση».

«Καθώς η παραδοσιακή γραφή αντικαθίσταται σταδιακά από ψηφιακές συσκευές, είναι απαραίτητο να διερευνηθούν οι επιπτώσεις στον ανθρώπινο εγκέφαλο».

Στο πλαίσιο τη μελέτης, οι ερευνητές τοποθέτησαν σε 36 φοιτητές πανεπιστημίου αισθητήρες ηλεκτροεγκεφαλογραφήματος για τη μέτρηση της εγκεφαλικής δραστηριότητας.

Ακολούθως, ζητήθηκε από τους φοιτητές να γράψουν λέξεις με καλλιγραφική γραφή χρησιμοποιώντας ένα ψηφιακό στυλό σε μια οθόνη αφής.

Στη συνέχεια τους ζητήθηκε να πληκτρολογήσουν τις ίδιες λέξεις με ένα μόνο δάχτυλο σε ένα πληκτρολόγιο.

«Τα ευρήματά μας υποδηλώνουν ότι οι οπτικές και κινητικές πληροφορίες που λαμβάνονται μέσω επακριβώς ελεγχόμενων κινήσεων του χεριού κατά τη χρήση ενός στυλό, συμβάλλουν εκτενώς στα μοτίβα συνδεσιμότητας του εγκεφάλου που προάγουν τη μάθηση», δήλωσε η Van der Meer.

«Αυτό εξηγεί επίσης γιατί τα παιδιά που έχουν μάθει να γράφουν και να διαβάζουν σε ένα tablet μπορεί να δυσκολεύονται να διακρίνουν μεταξύ τους τα γράμματα που είναι είδωλα το ένα του άλλου, όπως το “b” και το “d”», είπε η ίδια.

Σύμφωνα με όσα αναφέρει η μελέτη, «τα παιδιά, από μικρή ηλικία θα πρέπει να εκτίθενται σε δραστηριότητες γραφής στο χέρι στο σχολείο για να δημιουργηθούν τα πρότυπα νευρωνικής συνδεσιμότητας που παρέχουν στον εγκέφαλο τις βέλτιστες συνθήκες για τη μάθηση. Παρόλο που είναι ζωτικής σημασίας να διατηρείται η εξάσκηση της γραφής στο σχολείο, είναι επίσης σημαντικό να συμβαδίζουν με τις συνεχώς εξελισσόμενες τεχνολογικές εξελίξεις».

Οι φοιτητές του πανεπιστημίου μπορεί να θεωρούν ότι είναι καλύτερο να κρατούν σημειώσεις με το χέρι κατά τη διάρκεια της μάθησης, αλλά μπορεί να επιθυμούν να στραφούν στον υπολογιστή όταν συνθέτουν μεγαλύτερες εργασίες, δήλωσε η Van der Meer.

«Υπάρχουν κάποιες ενδείξεις ότι οι φοιτητές μαθαίνουν περισσότερο και θυμούνται καλύτερα όταν κρατούν χειρόγραφες σημειώσεις σε διαλέξεις, ενώ η χρήση υπολογιστή με πληκτρολόγιο μπορεί να είναι πιο πρακτική όταν γράφουν ένα μεγάλο κείμενο ή δοκίμιο», καταλήγει η ίδια.

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα