“Πράσινη” ενεργειακή αυτονομία από τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ
Διαβάζεται σε 4'Από την πρώτη εφαρμογή του μοντέλου στην 115 πτέρυγα Μάχης έως τον υβριδικό σταθμό φόρτισης στο Σείριο Μαλακάσας.
- 09 Φεβρουαρίου 2024 06:10
Ανταγωνιστικές και άμεσα εφαρμόσιμες λύσεις που μπορούν να καλύψουν τις αυξανόμενες ενεργειακές ανάγκες των υποδομών της χώρας, καθώς και άλλων μεγάλων καταναλωτών, παράλληλα με πρόσβαση σε καθαρή ενέργεια, προσφέρει η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ.
Τα τελευταία χρόνια, μεγάλοι καταναλωτές ειδικά στον κλάδο των μεταφορών, όπως λιμάνια, αεροδρόμια και αυτοκινητόδρομοι, αναζητούν τρόπο να καλύψουν εξ ολοκλήρου τις ενεργειακές ανάγκες τους με πράσινη ενέργεια και να καταστούν ενεργειακά αυτόνομοι.
Ο Όμιλος, αξιοποιώντας την εξειδικευμένη γνώση που διαθέτει ως ο μεγαλύτερος παραγωγός καθαρής ενέργειας στην Ελλάδα, έρχεται να γεφυρώσει το χάσμα που έχει δημιουργηθεί μεταξύ της αύξουσας ζήτησης εκ μέρους των μεγάλων καταναλωτών και της εξαιρετικά απαιτητικής διαχείρισης που αυτή προκαλεί στα δίκτυα ηλεκτρισμού.
Αυτό καθίσταται εφικτό, μέσω μιας πρωτοπόρου ενεργειακής αρχιτεκτονικής και μίας ειδικά σχεδιασμένης εφαρμογής αξιοποίησης Ανανεώσιμων Πηγών με αποθήκευση ενέργειας, που υλοποιεί η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ.
Η “παγκόσμια πρώτη” στην 115 Πτέρυγα Μάχης
Η αρχή έγινε από τον τομέα Άμυνας της χώρας, καθιστώντας την 115 Πτέρυγα Μάχης στη Σούδα, την πρώτη παγκοσμίως πράσινη αεροπορική εγκατάσταση, δηλαδή μια εγκατάσταση σχεδόν μηδενικού αποτυπώματος άνθρακα, με παράλληλη κάλυψη του συνόλου των αναγκών σε ηλεκτρισμό κατά 100% από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας.
Αυτό έγινε δυνατό με την αξιοποίηση ενός συστήματος παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από φωτοβολταϊκά, συνδέοντάς το με ένα μεγάλο σύστημα αποθήκευσης ενέργειας με συσσωρευτές ιόντων λιθίου. Προκειμένου, ωστόσο, να διασφαλίζεται η αδιάλειπτη και απρόσκοπτη διαχείριση της παραγόμενης και καταλισκόμενης ενέργειας, αναπτύχθηκε και ένα «έξυπνο» σύστημα διαχείρισης και ελέγχου ενέργειας (Energy Management System).
Έτσι, αν η μονάδα απαιτεί έξτρα ενέργεια, βασίζεται σε αυτή που έχει ήδη αποθηκεύσει, χωρίς να προκαλεί ξαφνική κλιμάκωση στο κεντρικό δίκτυο ηλεκτρισμού. Αντίστοιχα, ακόμα και αν το δίκτυο ηλεκτρισμού έχει τεθεί εκτός λειτουργίας και υπάρχει συνεχής νέφωση –άρα τα φωτοβολταϊκά έχουν περιορισμένη παραγωγή– η μονάδα λειτουργεί μέχρι και για 48 ώρες καλύπτοντας τα κρίσιμα φορτία της, βασιζόμενη μόνο στην αποθηκευμένη ενέργεια που διαθέτει.
Ενδεικτική της διεθνούς αναγνώρισης που πέτυχε το έργο, είναι η διοργάνωση από το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας και το European Defense Agency, στην Κρήτη, ειδικό workshop με θέμα την απανθρακοποίηση των αμυντικών εγκαταστάσεων με κεντρικό case study την 115 Πτέρυγα Μάχης.
ΣΕΑ Μαλακάσας
Δεύτερο ορόσημο στη στρατηγική αυτή της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, αποτέλεσε ο Σταθμός Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών (ΣΕΑ) Σείριος στη Μαλακάσα, τον οποίο ανέπτυξε σε συνεργασία με την ελληνική εταιρεία EasyPower A.E. Πρόκειται για τον πρώτο υβριδικό σταθμό ταχυφόρτισης σε ελληνικούς αυτοκινητόδρομους, που λειτουργεί με απευθείας σύνδεση των ταχυφορτιστών στο συνεχές ρεύμα που παράγεται από ηλιακά πάνελ, συνδυαζόμενος με σύστημα αποθήκευσης ενέργειας σε μπαταρίες ιόντων λιθίου υψηλής τάσης.
Ειδικότερα, το έργο περιλαμβάνει:
- Κατασκευή στεγάστρων για τα πάρκινγκ των αυτοκινήτων
- Τοποθέτηση σε αυτά Φ/Β, συνολικής ισχύος περίπου 500 kWp
- 2 φορτιστές DC υψηλής ισχύος σε κάθε κλάδο, δηλαδή σύνολο 4 φορτιστές ισχύος 120 kW έκαστος
- Υβριδικούς Ιnverter. Το ρεύμα από τα Φ/Β πηγαίνει στο φορτιστή όταν υπάρχει αυτοκίνητο να φορτίζει κατά τη διάρκεια της ημέρας και παράλληλα όση ενέργεια δεν καταναλώνεται από τις φορτίσεις οχημάτων, χρησιμοποιείται απευθείας για να καλύψει τις ενεργειακές ανάγκες του κτηρίου του Σταθμού Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών Μαλακάσας (Σείριος).
Στα σημαντικότερα χαρακτηριστικά του πρωτοποριακού σταθμού συγκαταλέγονται η χρήση εξειδικευμένων υβριδικών μετατροπέων, ικανών να παρέχουν ηλεκτρική ενέργεια με ή χωρίς το δίκτυο του ΔΕΔΔΗΕ.
Επιπλέον, οι εξελιγμένοι ταχυφορτιστές δύνανται να τροφοδοτούνται απευθείας με σταθερή τάση από τους ηλιακούς συλλέκτες ή τις μπαταρίες, ή και από τα δύο συγχρόνως αποφεύγοντας απώλειες άνω του 12%, ενώ εφαρμόστηκε ειδικό Σύστημα Διαχείρισης Ενέργειας που εξυπηρετεί ταυτόχρονα τις ανάγκες των ταχυφορτιστών αλλά και των ιδιοκαταναλώσεων του σταθμού αποφεύγοντας την έγχυση ενέργειας προς το δίκτυο του ΔΕΔΔΗΕ.
Όπως υπογραμμίζει η εταιρεία, πρόκειται για ένα έργο που η ιδέα, η αρχιτεκτονική και η πρωτοποριακή τεχνολογία του, διαμορφώνουν ένα νέο πλαίσιο σχεδιασμού, κατασκευής και λειτουργίας «πράσινων» σταθμών ταχυφόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων, που καλύπτει πλήρως τις αδυναμίες που αντιμετωπίζουν όχι μόνο τα ελληνικά, αλλά και τα ευρωπαϊκά ηλεκτρικά δίκτυα για την ηλεκτροφόρτιση.