Mega project της Helleniq Energy στο διυλιστήριο της Θεσσαλονίκης για την παραγωγή “πράσινου” υδρογόνου
Διαβάζεται σε 3'Τα σχέδια του Ομίλου “βλέπουν” ότι η χρήση μεθανόλης και αμμωνίας ως καύσιμο σε πλοία αποτελεί το βέλτιστο σενάριο στην προοπτική ενός έργου εμπορικής κλίμακας.
- 23 Φεβρουαρίου 2024 06:50
Την ανάπτυξη μονάδας ηλεκτρόλυσης στα διυλιστήρια του Ομίλου στη Θεσσαλονίκη εξετάζει η Helleniq Energy, αποσκοπώντας στην παραγωγή «πράσινου» υδρογόνου για την μετέπειτα παραγωγή αμμωνίας ή μεθανόλης με κύριο προορισμό την αξιοποίησή τους ως καύσιμο στα πλοία.
Το συγκεκριμένο σχέδιο βρίσκεται εδώ και καιρό στο μακροπρόθεσμο σχεδιασμό του Ομίλου με το project να περιλαμβάνει την δημιουργία ενός φωτοβολταϊκού πάρκου ισχύος 200-300 MW σε κοντινή απόσταση από τις εγκαταστάσεις της εταιρείας στη περιοχή, προκειμένου να τροφοδοτεί με «πράσινη» ενέργεια την μονάδα ηλεκτρόλυσης που εκτιμάται σε ισχύ έως 100 MW.
Σύμφωνα με πληροφορίες, τα σχέδια του Ομίλου «ωριμάζουν» στην ιδέα της μεθανόλης και αμμωνίας ως καύσιμο σε πλοία ως το βέλτιστο σενάριο στην προοπτική ενός έργου εμπορικής κλίμακας. Άλλωστε, όπως σημειώνουν αρμόδιες πηγές του Ομίλου, η επιδίωξη της εταιρείας δεν είναι ένα ακόμη πιλοτικό έργο παραγωγής «πράσινου» υδρογόνου, αλλά εξαρχής η ανάπτυξης ενός εμπορικού έργου, πράγμα που βέβαια, προσκρούει για την ώρα στη έλλειψη της οικείας αγοράς.
Σε κάθε περίπτωση, η προοπτική αξιοποίησης του «πράσινου» υδρογόνου για την παραγωγή μεθανόλης και αμμωνίας για καύσιμο στα πλοία συνιστά ενδεχόμενα την καλύτερη δυνατή επιλογή με όρους αγοράς, δεδομένου ότι η ναυτιλία προοδευτικά υπόκειται σε δεσμεύσεις «πρασινίσματος», γεγονός που αναμένεται να δημιουργήσει ζήτηση και μάλιστα αυξημένη τα επόμενα χρόνια.
Σημειώνεται ότι το έργο βρίσκεται σε αρχικό στάδιο σχεδιασμού, ενώ με τα σημερινά δεδομένα στην αγορά, τοποθετείται σε βάθος πενταετίας και παραπάνω.
Επιπρόσθετα των παραπάνω, εξετάζεται η χρήση «πράσινου» υδρογόνου ως μέσου χημικής αποθήκευσης της πλεονάζουσας ηλεκτροπαραγωγής. Στην πράξη, αυτό σημαίνει ότι με τις μεγαβατώρες που δεν καταναλώνονται ταυτόχρονα, θα παράγεται ανανεώσιμο υδρογόνο μέσω ηλεκτρόλυσης, το οποίο θα χρησιμοποιείται αργότερα ως καύσιμο για την παραγωγή ηλεκτρισμού μέσω κυψελών καυσίμου, όταν δεν υπάρχει παραγωγή από το φωτοβολταϊκό ή η παραγωγή του δεν επαρκεί για να καλυφθεί η ηλεκτροδότηση του διυλιστηρίου.
Πρέπει να σημειωθεί ότι τη χρηματοδότηση της παραγωγής «πράσινου» υδρογόνου και βιομεθανίου και μέσω του ΕΛΑΠΕ εξετάζει, σύμφωνα με πληροφορίες, το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας προσθέτοντας ακόμη ένα εργαλείο στήριξης στην προώθηση των δύο ανανεώσιμων αερίων.
Υπενθυμίζεται, ότι ήδη έχει αποφασιστεί να διατεθούν ως επιδότηση 75 εκατομμύρια ευρώ μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης για την ανάπτυξη πιλοτικών πρότζεκτ «πράσινου» υδρογόνου ή βιομεθανίου. Αναλυτικότερα, πέρα από τα ευρωπαϊκά κονδύλια, το ΥΠΕΝ μελετάει να αξιοποιήσει εθνικούς πόρους μέσω του Ειδικού Λογαριασμού των ΑΠΕ, της τάξης των 20-30 εκατομμυρίων ευρώ, τα οποία θα διατεθούν με την λογική «first in first out», δηλαδή όποιος επενδυτής «τρέξει» ταχύτερα, θα λάβει και χρηματοδότηση.
Με δεδομένο ότι το σχήμα επιδότησης θα διαρκέσει έως και 10 χρόνια, η πρόθεση του ΥΠΕΝ είναι να κινηθεί όσο γίνεται πιο προσεκτικά, ώστε το όποιο οικονομικό «αποτύπωμα» της στήριξης να μην εκτραχυνθεί σε μια πορεία και επιβαρύνει αρνητικά τον συνολικό «ενεργειακό λογαριασμό» της «πράσινης» μετάβασης.