Τα πρώτα λεωφορεία υδρογόνου στους δρόμους της Αθήνας από την ΟΣΥ
Διαβάζεται σε 3'Η εταιρεία προσαρμόζει και σχεδιάζει τις υποδομές της προκειμένου να μπορεί να υποστηρίξει ολοκληρωμένα την διείσδυση οχημάτων νέας τεχνολογίας, ηλεκτρικών και υδρογόνου.
- 31 Μαΐου 2024 06:31
Την ενίσχυση του στόλου της με δύο λεωφορεία υδρογόνου το επόμενο διάστημα σχεδιάζει η εταιρεία Αστικών Συγκοινωνιών, κάνοντας ένα ακόμη βήμα στο εγχείρημα απανθρακοποίησης των αστικών μεταφορών.
Ειδικότερα, όπως ανέφερε ο Διευθύνων Σύμβουλος της ΟΣΥ, Στέφανος Αγιάσογλου σε ημερίδα που πραγματοποιήθηκε στα πλαίσια του 3ου JIVE Roadshow, η πρόθεση της εταιρείας είναι να λειτουργήσει πιλοτικά τα δύο αυτά λεωφορεία προκειμένου να κατανοήσει καλύτερα την τεχνολογία, να συλλέξει πληροφορίες και δεδομένα προκειμένου να προετοιμάσει την μαζικότερη είσοδο τέτοιων λεωφορείων στο στόλο της.
Άλλωστε, όπως αναφέρθηκε από τον Γενικό Γραμματέα του Υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, Γιάννη Ξιφαρά, ήδη μελετάται το ενδεχόμενο προκήρυξης διαγωνισμού για την προμήθεια 50-100 λεωφορείων υδρογόνου με σκοπό να αξιοποιηθούν σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη. Στις άμεσες προτεραιότητες του Υπουργείου είναι η προκήρυξη διαγωνισμού για την προμήθεια 700 ηλεκτρικών λεωφορείων, πράγμα που αναμένεται να γίνει μέσα στον Ιούνιο.
Σημειώνεται ότι ο εν λόγω διαγωνισμός συνιστά μέρος ενός ευρύτερου σχεδίου απανθρακοποίησης των αστικών οδικών συγκοινωνιών και ο οποίος περιλαμβάνει 1300 νέα οχήματα αντιρρυπαντικής τεχνολογίας. Η συνολικότερη πρόθεση τόσο του Υπουργείου όσο και της ΟΣΥ είναι η ανανέωση του υφιστάμενου στόλου σε ποσοστό πάνω από 60% έως το επόμενο καλοκαίρι και 100% σε ορίζοντα 2 με 3 χρόνια.
Σε αυτή την κατεύθυνση, όπως επισήμανε ο CEO της ΟΣΥ, η εταιρεία προσαρμόζει και σχεδιάζει τις υποδομές της προκειμένου να μπορεί να υποστηρίξει ολοκληρωμένα την διείσδυση των νέων οχημάτων είτε πρόκειται για ηλεκτρικά λεωφορεία είτε για λεωφορεία υδρογόνου. Συγκεκριμένα προχωρά στη δημιουργία ενός κέντρου βλαβών για τέτοια λεωφορεία το οποίο θα διαθέτει ειδικές προδιαγραφές και συστήματα με ορίζοντα ολοκλήρωσης τον επόμενο χρόνο, ενώ έχει εξασφαλιστεί η χρηματοδότηση του έργου.
Αξίζει να σημειωθεί ότι πανευευρωπαϊκά δεν υπάρχουν πολλά τέτοια κέντρα, γεγονός που δείχνει την στρατηγική στόχευση της ΟΣΥ να πρωτοπορήσει στο συγκεκριμένο τομέα μεταβαίνοντας από τα «πιλοτικά έργα» σε ευρύτερες εφαρμογές.
Πρόσθεσε επίσης ότι τα μέχρι στιγμής αποτελέσματα τόσο από τα διάφορα πιλοτικά έργα όπως το JIVE, μιλώντας για λεωφορεία υδρογόνου, όσο, πολύ περισσότερο, από τα ηλεκτρικά λεωφορεία, είναι άκρως ενθαρρυντικά και επιβεβαιώνουν ότι το μέλλον των βαριών μεταφορών περνάει μέσα από τον εξηλεκτρισμό και την πλατύτερη διάδοση του υδρογόνου ως καυσίμου.
Αν και το κόστος του υδρογόνου παραμένει για την ώρα υψηλό περί τα 10 ευρώ το κιλό, εντούτοις, όπως αναφέρθηκε από μια σειρά ομιλητές στην ημερίδα, το CAPEX τόσο για τις μονάδες ηλεκτρόλυσης όσο και για τα λεωφορεία υδρογόνου έχει υποχωρήσει σημαντικά τα τελευταία χρόνια, γεγονός που υποδηλώνει την περαιτέρω ωρίμανση της τεχνολογίας και μάλιστα με ταχείς ρυθμούς.
Ενδεικτικό είναι, όπως ανέφερε ο Διευθυντής Ευρωπαϊκών Υποθέσεων του Ομίλου Motor Oil και συντονιστής του έργου TRIERES Κωνσταντίνος Χατζηφώτης «μέχρι πριν δύο χρόνια δεν υπήρχε το υδρογόνο στην ατζέντα και σήμερα μιλάμε για έναν ικανό αριθμό οχημάτων υδρογόνου που διαθέτει η ΟΣΥ σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη».
Ως προς το κομμάτι της κατανάλωσης, στελέχη της αγοράς του υδρογόνου υπογράμμισαν ότι πράγματι η υδρογονοκίνηση συνιστά ένα βασικό πυλώνα απορρόφησης αυτού, ωστόσο, για να μιλάμε με όρους αγοράς, θα πρέπει να μπει στο «κάδρο» η βιομηχανία.