Φυγή προς τα “μπρος” με σειρά οικονομικών νομοσχεδίων – Σε “πρώτο πλάνο” τα ανασφάλιστα οχήματα
Διαβάζεται σε 5'Νομοσχέδιο, που αναμένεται κατατεθεί σε δημόσια διαβούλευση το επόμενο διάστημα περιγράφει το πλαίσιο ελέγχων μέσω εκτεταμένων ηλεκτρονικών διασταυρώσεων για τον εντοπισμό των περίπου 500.000 οχημάτων που εκτιμάται, ότι κυκλοφορούν ανασφάλιστα στη χώρα μας.
- 10 Ιουνίου 2024 08:20
Με μια σειρά νομοσχεδίων, είτε βέβαια προκύψει ανασχηματισμός, είτε όχι, το Μέγαρο Μαξίμου σε ό,τι έχει να κάνει με την οικονομική πολιτική, αναμένεται να προωθήσει μια σειρά από νομοσχέδιο, ώστε να δώσει και ένα στίγμα “μεταρρυθμιστικής” έντασης. Σε πρώτο πλάνο βρίσκονται πέντε παρεμβάσεις για τα ανασφάλιστα οχήματα, τις ΔΕΚΟ την ενίσχυση της συγκέντρωσης στον επιχειρηματικό χάρτη, το καθεστώς χαρτοσήμου, τις δημόσιες επενδύσεις.
Άμεσα, σύμφωνα με πληροφορίες, αναμένεται να τρέξει το νομοσχέδιο με τα πρόστιμα για τα ανασφάλιστα και χωρίς ΚΤΕΟ οχήματα μαζί με τις διατάξεις με τα κλιμακωτά πρόστιμα για την εκπρόθεσμη καταβολή των τελών κυκλοφορίας.
Συγκεκριμένα νομοσχέδιο, που αναμένεται κατατεθεί σε δημόσια διαβούλευση το επόμενο διάστημα περιγράφει το πλαίσιο ελέγχων μέσω εκτεταμένων ηλεκτρονικών διασταυρώσεων για τον εντοπισμό των περίπου 500.000 οχημάτων που εκτιμάται, ότι κυκλοφορούν ανασφάλιστα στη χώρα μας.
Έτσι, μέσω μιας νέας ηλεκτρονικής βάσης δεδομένων η ΑΑΔΕ θα ελέγχει και θα εντοπίζει τα ανασφάλιστα οχήματα και εν συνεχεία θα επιβάλλει τα πρόστιμα στους ιδιοκτήτες τους. Η βάση αυτή θα “πατάει” σε μια διαδικασία διαλειτουργικότητας, δηλαδή θα αξιοποιεί στοιχεία από το ηλεκτρονικό αρχείο της ΑΑΔΕ, το αρχείο κυκλοφορούντων οχημάτων που διαθέτει το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, των κλεμμένων οχημάτων του υπουργείου Προστασίας του Πολίτη, των αποβιωσάντων του υπουργείου Εσωτερικών, των ανακυκλωθέντων οχημάτων της Εναλλακτικής Διαχείρισης Οχημάτων Ελλάδος και των ασφαλισμένων οχημάτων του Κέντρου Πληροφοριών του Επικουρικού Κεφαλαίου Ασφάλισης Ευθύνης από Ατυχήματα Αυτοκινήτων.
Ουσιαστικά ο νέος αυτός τρόπος εντοπισμού των παρανομούντων θα βασίζεται σε αυτόματες διασταυρώσεις, που θα γίνονται κάθε χρόνο (στόχος αρχικά είναι να διενεργούνται ανά 3 ή 4 μήνες σε πρώτη φάση ή και συχνότερα ακόμη ανά 1-2 μήνες στη συνέχεια) αντί για μία φορά στα 5 ή 10 χρόνια, όπως συμβαίνει πρακτικά μέχρι τώρα.
Αλλαγές σε ΔΕΚΟ
Παράλληλα σε τροχιά αναμένεται να μπει και το νομοσχέδιο με τις αλλαγές στις ΔΕΚΟ (ΕΛΤΑ, ΟΑΣΑ, ΕΤΑΔ κ.λπ.) που εποπτεύονται από το Υπερταμείο. Όπως έχει ήδη ανακοινωθεί και δημόσια από τον υπουργό Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Κ. Χατζηδάκη, μοντέλο για τις αλλαγές θα είναι η ΔΕΗ, με την έμφαση να δίνεται σε δράσεις για την προσέλκυση στελεχών από την αγορά, με βάση τυπικά και επαγγελματικά προσόντα, χωρίς τις συνηθισμένες μακρόχρονες διαδικασίες του ΑΣΕΠ.
Επίσης θα αναζητηθούν λύσεις κατάλληλες για την κάθε επιχείρηση ανάλογα με τη δραστηριότητά της, καθώς έχει εντοπιστεί μια σειρά ζητημάτων (π.χ. εποχικό προσωπικό κτλ) από τον “οριζόντιο” τρόπο με τον οποίο αντιμετωπίζονται οι διάφορες επιχειρήσεις, που άλλωστε έχουν συχνά και τελείως διαφορετικό αντικείμενο. Επίσης, το νομοσχέδιο θα προβλέπει επίσης τη δημιουργία νέου Εθνικού Επενδυτικού Ταμείου το οποίο θα έρθει να ενισχύσει αναπτυξιακές πρωτοβουλίες σε κλάδους αιχμής με έμφαση τις νέες τεχνολογίες και τις πράσινες επενδύσεις, ενώ παράλληλα αναμένεται να προωθηθεί και η διαδικασία για την εύρεση στρατηγικού επενδυτή για τις Ελληνικές Αλυκές.
Το χαρτόσημο
Παράλληλα, σύμφωνα με πληροφορίες, στα “σκαριά” είναι νέες ρυθμίσεις για το τέλος χαρτοσήμου με στόχο την απλοποίηση και ψηφιοποίηση διαδικασιών, αποφυγή λαθροχειριών, αλλά και απομείωσή του σε κάποιες συναλλαγές κατά 27 εκατ. περίπου. Σήμερα χαρτόσημο επιβάλλεται σε κάθε σύμβαση που δεν υπόκειται σε καθεστώς ΦΠΑ αποδίδοντας 360 εκατ. περίπου στο κρατικό ταμείο. Όπως αναφέρεται πλέον θα μετασχηματιστεί σε «ψηφιακό τέλος συναλλαγής». Μάλιστα θα είναι έργο που έχει ενταχθεί στο Ταμείο Ανάκαμψης.
Δημόσιες επενδύσεις
Με δεδομένη την ανάγκη για τόνωση της αναπτυξιακής διαδικασίας με τον “πήχη” για τις δημόσιες επενδύσεις να είναι ψηλά, προωθείται και σχετική μεταρρύθμιση για την επιτάχυνση των διαδικασιών, την ταχύτερη απορρόφηση των ευρωπαϊκών πόρων και τον καλύτερο προγραμματισμό των έργων. Έτσι, όπως έχει ανακοινωθεί ότι συστήνεται μηχανισμός για την διασφάλιση της απαιτούμενης συντήρησης των έργων και ξεχωριστός λογαριασμός χρηματοδότησης έργων για την αντιμετώπιση των φυσικών καταστροφών.
Κίνητρα για μεγέθυνση των επιχειρήσεων
Παράλληλα αναμένεται να υλοποιηθεί μια από τις σχετικές εξαγγελίες της κυβέρνησης για προώθηση ενός ακόμη πλαισίου με κίνητρα για τις συγχωνεύσεις και τις εξαγορές με στόχο οι επιχειρήσεις να γίνουν πιο μεγάλες, εξωστρεφείς και ισχυρές. Στα κίνητρα αναμένεται να ενταχθούν φορολογικά και άλλα, που θα συμπληρώσουν το υφιστάμενο νομοθετικό πλαίσιο με στόχο η χώρα να αποκτήσει μεγαλύτερα επιχειρηματικά σχήματα. Σημειώνεται ότι όπως αναφέρουν στελέχη με γνώση, το ισχύον καθεστώς για μείωση φορολογίας κατά 30%-50% στη νέα εταιρεία που θα δημιουργηθεί από τη συγχώνευση για 9 έτη, δεν έχει αποδώσει. Βέβαια, πολλοί στην αγορά, με δεδομένα και τα μηνύματα των ευρωεκλογών, όπου εκτιμάται ότι εκδηλώθηκε και η δυσαρέσκεια για τον τεκμαρτό τρόπο φορολόγησης, θεωρούν το στόχο για ενίσχυση της συγκέντρωσης με κίνητρα, “ουτοπικό” για την εγχώρια οικονομική πραγματικότητα, λόγω ειδικών χαρακτηριστικών της μικρομεσαίας επιχειρηματικότητας.
Πάντως, όπως τονίζεται από την κυβέρνηση, με την ενίσχυση των φόρο-εκπτώσεων οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις και οι ελεύθεροι επαγγελματίες κάθε είδους (δικηγόροι, τεχνικοί κτλ) θα αναπτυχθούν και θα γίνουν πιο ανταγωνιστικοί καθώς πέραν των ελαφρύνσεων οι συγχωνεύσεις και εξαγορές ανοίγουν τον δρόμο για την ένταξη στα προγράμματα επιχορήγησης του ΕΣΠΑ και του Ταμείου Ανάκαμψης. Αξίζει να σημειωθεί ότι σύμφωνα με τις έρευνες οι μικρές επιχειρήσεις είναι αποκομμένες από τα χρηματοδοτικά εργαλεία με το πρόβλημα να είναι ιδιαίτερα έντονο στις κατηγορίες των πολύ μικρών επιχειρήσεων στις οποίες ποσοστό 84% δεν έχει πρόσβαση σε χρηματοδότηση.