Άποψη της έκθεσης "Δημοκρατία" Θάνος Καρτσόγλου

Η ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ ΕΧΕΙ ΠΛΕΟΝ ΤΗΝ ΕΚΘΕΣΗ ΤΗΣ- ΠΕΡΙΗΓΗΘΗΚΑΜΕ ΣΤΗ ΝΕΑ ΕΚΘΕΣΗ ΤΗΣ ΕΘΝΙΚΗΣ ΠΙΝΑΚΟΘΗΚΗΣ

Περιηγηθήκαμε στη νέα έκθεση της Εθνικής Πινακοθήκης με τον τίτλο Δημοκρατία, η οποία ανιχνεύει τη σχέση της τέχνης με την πολιτική ιστορία στη Νότια Ευρώπη και θα διαρκέσει μέχρι και τις 2 Φεβρουαρίου 2025

Σε καιρούς εξαιρετικά κομβικούς με το πέπλο της ακροδεξιάς να σκεπάζει σιγά σιγά την Ευρώπη και ψήγματα ελπίδας να προέρχονται – ευτυχώς- από τη Γαλλία και τη συντριπτική ήττα του λεπενικού κόμματος, με εκλογές σχεδόν σε όλον τον κόσμο, η Εθνική Πινακοθήκη παρουσιάζει, τη Δημοκρατία, μία νευραλγικά επίκαιρη έκθεση για τις Τέχνες, τις κοινωνικές αλλαγές και βέβαια τη Δημοκρατία σε επιμέλεια της διευθύντριας του Μουσείου, Συραγώς Τσιάρα.

Αφορμή για τη διοργάνωσή της στάθηκαν τα 50 χρόνια από την αποκατάσταση της δημοκρατίας στη χώρα μας το 1974, μετά την κατάρρευση της επταετούς δικτατορίας των συνταγματαρχών.

Γιάννης Γαΐτης Το πουλί, 1971 Κατασκευή από ζωγραφισμένο ξύλο, 131 x 100 εκ. Συλλογή Ειρήνης Παναγοπούλου © Irene Panagopoulos
Γιάννης Γαΐτης Το πουλί, 1971 Κατασκευή από ζωγραφισμένο ξύλο, 131 x 100 εκ. Συλλογή Ειρήνης Παναγοπούλου © Irene Panagopoulos Θάνος Καρτσόγλου

55 καλλιτέχνες και ομάδες καλλιτεχνών συμμετέχουν στη μεγάλη αυτή έκθεση στην οποία ο επισκέπτης έχει την ευκαιρία να περιηγηθεί ανάμεσα σε 140 εικαστικά έργα, από την Ελλάδα, την Ισπανία και την Πορτογαλία, αλλά και ανάμεσα σε αφίσες, βιντεοπροβολές, performances. Στο πλαίσιο της έκθεσης θα πραγματοποιηθεί ένα κινηματογραφικό αφιέρωμα, καθώς και ένα συνέδριο με θέμα τη δημοκρατία και τις εικαστικές τέχνες.

Όσο περίεργο -και ίσως οξύμωρο – και αν ακούγεται, αυτή είναι η πρώτη μεγάλη έκθεση που διερευνά την καλλιτεχνική δημιουργία ενάντια στον ολοκληρωτισμό και την προσπάθεια επανίδρυσης της Δημοκρατίας σε Ελλάδα, Ισπανία, Πορτογαλία τις δεκαετίες 1960-1970.

Με άξονα την τέχνη της αντίστασης και της διαμαρτυρίας στην Ελλάδα, την Ισπανία και την Πορτογαλία, η έκθεση αντιμετωπίζει συγκριτικά για πρώτη φορά σε διεθνές επίπεδο την πολιτική λειτουργία της τέχνης στα δικτατορικά καθεστώτα του Ευρωπαϊκού Νότου και διερευνά την ποικιλομορφία των καλλιτεχνικών αναζητήσεων, τις συγκλίσεις και τις αποκλίσεις, τις καλλιτεχνικές πρακτικές που γεννήθηκαν μέσα από τον αγώνα για ελευθερία, καθώς και την ενεργή κληρονομιά τους.

Συγκεκριμένα, εστιάζει στις δεκαετίες του 1960 και 1970, τη μετάβαση από τα αυταρχικά καθεστώτα στα δημοκρατικά πολιτεύματα και το ρόλο των καλλιτεχνών στη διεκδίκηση των πολιτικών ελευθεριών, με κύριους θεματικούς άξονες «Το Πρόσωπο του Εχθρού», την «Αντίσταση», την «Εξέγερση» και τη «Διέγερση».

Άποψη της έκθεσης "Δημοκρατία"
Άποψη της έκθεσης "Δημοκρατία" Θάνος Καρτσόγλου

Η Δημοκρατία παίρνει τη σκυτάλη από την Αστυγραφία

Η έκθεση “Δημοκρατία” έρχεται σε συνέχεια και ολοκληρώνει την έκθεση που προηγήθηκε, την “Αστυγραφία”. Η “Αστυγραφία” εστιάζε στην αντιφατικότητα, την ποικιλομορφία και την ιδιαίτερη υφή των αστικών μετασχηματισμών σε επίπεδο πληθυσμιακών μετακινήσεων, αστικοποίησης, ανοικοδόμησης, διαχείρισης του ελεύθερου χρόνου και καθημερινής κουλτούρας.

Η “Δημοκρατία” επικεντρώνεται στην εικαστική μορφοποίηση της διεκδίκησης της ελευθερίας και των πολιτικών δικαιωμάτων κατά την εκρηκτική συνάντηση των αυταρχικών πρακτικών χειραγώγησης με τις πολιτικές της χειραφέτησης και των ταυτοτήτων.

Τάσσος (Αλεβίζος Αναστάσιος) Άντζελα Ντέηβις, 1972 Ξυλογραφία σε χαρτί, 95 x 53 εκ. Δωρεά Α. Τάσσου και Λουκίας Μαγγιώρου
Τάσσος (Αλεβίζος Αναστάσιος) Άντζελα Ντέηβις, 1972 Ξυλογραφία σε χαρτί, 95 x 53 εκ. Δωρεά Α. Τάσσου και Λουκίας Μαγγιώρου Σταύρος Ψηρούκης

Περιδιαβαίνοντας στην έκθεση Δημοκρατία

Δημοκρατία – Το πρόσωπο του Εχθρού

Μπαίνοντας στον χώρο των περιοδικών εκθέσεων εκπλήσσεσαι όταν συνειδητοποιείς πως στέκεσαι απέναντι σε μία μεγάλη αντίθεση. Αριστερά βρίσκεται ένα μεγάλο πορτρέτο του Αλέξανδρου Παπαναστασίου του Κωνσταντίνου Παρθένη, ένα έργο Τέχνης που αποπνέει τη βαθιά αγάπη του δημιουργού του προς τον πολιτικό ηγέτη του κεντρώου δημοκρατικού φιλελεύθερου χώρου, αλλά και πρωτοπόρου ευρωπαϊστή. Δίπλα του «Η Κεφαλή της Αθηνάς», το έμβλημα της Δημοκρατίας που είχε σχεδιάσει ο ίδιος ο Παρθένης και, που υπήρξε για μεγάλο διάστημα το έμβλημα του κόμματος του Αλέξανδρου Παπαναστασίου.

Άποψη της έκθεσης "Δημοκρατία"
Άποψη της έκθεσης "Δημοκρατία" Θάνος Καρτσόγλου

Ακριβώς απέναντι δεσπόζει μία διογκωμένη εκδοχή του δικτάτορα Φράνκο, ένα έργο του Μποτέρο. Δίπλα του ο δικτάτορας Κωνσταντίνος Παπαδόπουλος σε μία σύνθεση του Γιάννη Ψυχοπαίδη και άλλοι δικτάτορες σε παράταση. Βρισκόμαστε στην πρώτη ενότητα της έκθεσης «Αντιμετωπίζοντας τον εχθρό», όπου διαμορφώνεται το πλαίσιο της αλληλοαναγνώρισης και της αντιπαράθεσης: o εχθρός καταδεικνύεται, απεικονίζεται, καταγράφεται.

Fernando Botero Franco, 1986 Λάδι σε μουσαμά, 226 x 168 cm Δωρεά του καλλιτέχνη, 2003 @Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía
Fernando Botero Franco, 1986 Λάδι σε μουσαμά, 226 x 168 cm Δωρεά του καλλιτέχνη, 2003 @Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía Joaquín Cortés / Román Lores

Ξεχωρίζει ο πιο pop “Καταδότης” του Γιώργου Ιωάννου, αλλά και η εγκατάσταση του Γιάννη Γαΐτη «Πέντε μ’ έξι». Ακριβώς απέναντι ακίνητος, απειλητικός ο «Θεατής των θεατών», ένα έργο της καλλιτεχνικής κολεκτίβας από τη Βαλένθια Equipo Crónica που προκαλεί το αίσθημα της απονομιμοποίησης και της απόρριψης των εκφραστών της αυταρχικής εξουσίας.

.Γιώργος Ιωάννου (1926–2017) Ο καταδότης, 1974 Λάδι σε λινό, 70 x 100 εκ. Αρχείο-Συλλογή Γιώργου Ιωάννου
.Γιώργος Ιωάννου (1926–2017) Ο καταδότης, 1974 Λάδι σε λινό, 70 x 100 εκ. Αρχείο-Συλλογή Γιώργου Ιωάννου Θάνος Καρτσόγλου

Equipo Crónica (1964-1981) Espectador de espectadores, 1972 [Θεατής θεατών] Πολύχρωμος χαρτοπολτός [μία από εκατό φιγούρες που αναπαριστούν όργανα της μυστικής αστυνομίας που τοποθετήθηκαν μεταξύ του κοινού του Frontón Labrit στη διάρκεια των Συναντήσεων της Παμπλόνα] 132 × 44 × 75 εκ. © Museo National Centro de Arte Reina Sofia DE02143 Photo Credit: Photographic Archives Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofia
Equipo Crónica (1964-1981) Espectador de espectadores, 1972 [Θεατής θεατών] Πολύχρωμος χαρτοπολτός [μία από εκατό φιγούρες που αναπαριστούν όργανα της μυστικής αστυνομίας που τοποθετήθηκαν μεταξύ του κοινού του Frontón Labrit στη διάρκεια των Συναντήσεων της Παμπλόνα] 132 × 44 × 75 εκ. © Museo National Centro de Arte Reina Sofia DE02143 Photo Credit: Photographic Archives Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofia

Και στην ενότητα αυτή, αλλά και σε όλη την έκθεση περίοπτη θέση κατέχει το εμβληματικό έργο του χαράκτη Τάσσου. Στις πολυπρόσωπες μετωπικές συνθέσεις με τους ανώνυμους και επώνυμους αγωνιστές για δημοκρατία και κοινωνική δικαιοσύνη, ο Τάσσος αποδίδει με ρωμαλέα γραφή και επική διάθεση τον θρήνο, την εναντίωση, τον πόνο, την οργή, τη μαχητικότητα και την εξέγερση απέναντι στις σύγχρονες μορφές τυραννίας αντλώντας αναφορές από την πολιτισμική μνήμη της θρησκευτικής τέχνης και της λαϊκής εικονογραφίας των ηρώων και των στρατιωτικών αγίων.

Σημειώστε πως η Εθνική Πινακοθήκη το 1975 πραγματοποίησε μια έκθεση με εβδομήντα έργα του Τάσσου. Η έκθεση αυτή θεωρήθηκε ως μια ηχηρή μεταπολιτευτική πράξη λόγω του περιεχομένου των έργων που καθιστούσε την παρουσίασή τους αδύνατη στις συνθήκες της λογοκρισίας και των απαγορεύσεων που είχαν επιβληθεί κατά τη διάρκεια της δικτατορίας.

Γιάννης Ψυχοπαίδης, Οι Σωτήρες, 1972, σινική Συλλογή καλλιτέχνη
Γιάννης Ψυχοπαίδης, Οι Σωτήρες, 1972, σινική Συλλογή καλλιτέχνη

Δημοκρατία- Αντίσταση

Στην ενότητα της Αντίστασης, το σώμα του πόνου, του μαρτυρίου και του βασανισμού πρωταγωνιστεί στα σχεδιαστικά κολάζ-φαντάσματα και οπτικά τεκμήρια του Αλέκου Λεβίδη, στις σπαρακτικές εγκαταστάσεις του Αληθεινού και τις εμβληματικές δράσεις του Θόδωρου, στα χαρακτικά του Τάσσου, της Κατράκη, του Chistóbal Aguilar και του Manuel Calvo, στις φωτορεαλιστικές ζωγραφικές συνθέσεις διώξεων και συλλήψεων του Σκουλάκη.

Βάσω Κατράκη (1914-1988) Η μοναξιά της Αντιγόνης, 1977 Πετρογραφία σε χαρτί, 106 × 76 εκ. © Εθνική Πινακοθήκη-Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτσου
Βάσω Κατράκη (1914-1988) Η μοναξιά της Αντιγόνης, 1977 Πετρογραφία σε χαρτί, 106 × 76 εκ. © Εθνική Πινακοθήκη-Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτσου Σταύρος Ψηρούκης

Το πάσχον σώμα πυροδοτεί την ανάγλυφη αδρότητα των τοίχων του Κανιάρη- δε γίνεται να μη σταθείς ώρα πολλή μπροστά στα “γυψωμένα κόκκινα γαρίφαλα” του Βλάση Κανιάρη, χειρονομιακή μετωνυμία των αυταρχικών πρακτικών χειραγώγησης δίνουν το στίγμα μιας ολόκληρης εποχής στην ελληνική τέχνη, της εποχής κατά την οποία η υλικότητα της χειρονομίας διαμορφώνει την υφή της σύγχρονης πολιτικής τέχνης- υποκρύπτεται στους ανθρώπινους στόχους του Δημήτρη Περδικίδη που γεφυρώνουν τη διάσταση ανεικονικής και αναπαραστατικής γραφής, εμφιλοχωρεί στις αβίωτες γλυπτές προτάσεις του Jaume Xifra, σχηματοποιείται δομικά και οργανωτικά στις αφίσες για τον αντιδικτατορικό αγώνα του Γιάννη Χαΐνη και ανακαλεί τη μνήμη των βασανιστηρίων της χούντας στα φωτογραφικά ντοκουμέντα των λογοκριμένων επιτελέσεων της Μαρίας Καραβέλα.

Γιάννης Γαΐτης (1923-1984) , "Συνταγματάρχες", 1968, Λάδι σε καμβά Συλλογή Πάνου Χρ. Μοσχανδρέου
Γιάννης Γαΐτης (1923-1984) , "Συνταγματάρχες", 1968, Λάδι σε καμβά Συλλογή Πάνου Χρ. Μοσχανδρέου

Εξέγερση

Η Εξέγερση στη χώρα μας είναι σχεδόν ταυτόσημη με το Πολυτεχνείο, η εικονοπλαστική δυναμική του οποίου ήταν εξαιρετικά γόνιμη. Εντυπωσιακή η πολυεπίπεδη αφηγηματική σύνθεση του Μάριου Βατζιά, ενώ στο μνημειακό γλυπτό του Μανώλη Τζομπανάκη η δραματικότητα της εκπαραθύρωσης ορίζει και την πύκνωση του ιστορικού χρόνου κατά την πτώση της πύλης από την εισβολή του τανκ και της βίαιης καταστολής που επιταχύνει τις εξελίξεις. Ξεχωρίζουν μια σειρά pop συνθέσεις του Γιώργου Ιωάννου, που μιλούν με τον δικό τους τρόπο.

Μάριος Βατζιάς Πολυτεχνείο,1975 Βινυλικό σε μουσαμά, 194,6 x 194,8 εκ. @ Εθνική Πινακοθήκη-Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτσου
Μάριος Βατζιάς Πολυτεχνείο,1975 Βινυλικό σε μουσαμά, 194,6 x 194,8 εκ. @ Εθνική Πινακοθήκη-Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτσου Σταύρος Ψηρούκης

¨Παρών” δηλώνει και ο Πόλεμος του Βιετνάμ, το χαρακτηριστικότερο πεδίο ταύτισης και προβολής της εγχώριας εμπειρίας παρέμβασης της αμερικανικής πολιτικής. Η Βάσω Κυριάκη εκφράζεται με μια δυναμική σύνθεση που επικαιροποιεί την πολιτική διάσταση του κολάζ, ο Χρήστος Καπράλος, συγκλονισμένος από τις δραματικές εικόνες της παράλογης βίας που χαρακτηρίζουν την ειδησεογραφία γύρω από τον πόλεμο του Βιετνάμ και συντονισμένος με το διεθνές αντιπολεμικό κίνημα διαμαρτυρίας, δημιουργεί μία εκτεταμένη σειρά γλυπτών μορφών με εξπρεσιονιστική, αιχμηρή και δραματική διάθεση.

Νικίας Σκαπινάκης Muhler Leopardo, 1969 [Η γυναίκα-λεοπάρδαλη] Gouache σε χαρτί, 30 x 21 cm Nikias Skapinakis Collection © Nikias Skapinakis
Νικίας Σκαπινάκης Muhler Leopardo, 1969 [Η γυναίκα-λεοπάρδαλη] Gouache σε χαρτί, 30 x 21 cm Nikias Skapinakis Collection © Nikias Skapinakis Tiago Photos (Tiago Pinto, Paulo Castanheira)

Alternativa Zero

Στο βάθος της αίθουσας ιδιαίτερο χώρο καταλαμβάνει η ιστορική έκθεση «Alternativa Zero» που οργάνωσε ο Ernesto de Sousa στην Πορτογαλία το 1977 αποτυπώνοντας τον πλούτο των πειραματικών τάσεων της σύγχρονης πορτογαλικής τέχνης, με έμφαση στις πρακτικές της επιτέλεσης, του αυτοσχεδιασμού και του πειραματικού θεάτρου.

Διέγερση

Την “Εξέγερση” ακολουθεί η “Διέγερση”, η τελευταία ενότητα της έκθεσης. Η διεκδίκηση της ορατότητας συγκροτεί το κοινό υπόστρωμα του εκδημοκρατισμού της δημόσιας σφαίρας, όπως εκδηλώνεται συνολικά στην κουλτούρα της μεταπολιτευτικής έξαψης, με το σώμα – συλλογικό, ατομικό – να γιορτάζει τη συμμετοχή, την παρουσία, την ανάκτηση της χαμένης φωνής, να δεξιώνεται την απόλαυση, τη σεξουαλικότητα, τη χειραφέτηση και τον παλλόμενο αισθησιασμό της άνοιξης της δημοκρατίας.

Nikias Skapinakis (1931-2020) Λουόμενες / Baigneuses, 1971, Λάδι σε μουσαμά Ιδιωτική Συλλογή (Πορτογαλία)
Nikias Skapinakis (1931-2020) Λουόμενες / Baigneuses, 1971, Λάδι σε μουσαμά Ιδιωτική Συλλογή (Πορτογαλία) Φωτο: José Pessoa / Museus e Monumentos de Portugal, E.P.E – Arquivo de Documentação Fotográfica

Εντυπωσιάζει ο pop ρεαλισμός του ελληνικής καταγωγής Πορτογάλου εικαστικού Nikias Skapinakis με τα σχηματοποιημένα γυναικεία σώματα να εκδηλώνουν απελευθερωμένα τον ερωτισμό και τη χειραφετημένη σεξουαλικότητα, ενώ στα σουρεαλιστικά, ανήσυχα, παραμορφωμένα και κατακερματισμένα σώματα της Paula Rego διαβλέπουμε την κριτική προσέγγιση της δημιουργού στο κλίμα της καταστολής και των απαγορεύσεων μιας εξαντλητικά μακρόχρονης δικτατορίας. Σε περίοπτη θέση είναι και το το πρώτο κατασχεμένο και λογοκριμένο εξώφυλλο του περιοδικού «Αντί», φιλοτεχνημένο από την Ηρώ Κανακάκη, ενώ η διεκδικητική θηλυκότητα εκφράζεται ποικιλότροπα στα εμβληματικά πορτρέτα του Γιώργου Σικελιώτη και στα αρχετυπικά μοτίβα γυναικείας ισχύος και καρτερικότητας της Βάσως Κατράκη.

Βάσω Κυριάκη, Βιετνάμ, 1968, κολάζ και ακρυλικά
Βάσω Κυριάκη, Βιετνάμ, 1968, κολάζ και ακρυλικά

Καταγγελτική η Eulàlia Grau στα έμφυλα στερεότυπα, πολυδιάστατο το έργο της Νίκης Καναγκίνη «Η σιωπή δεν είναι χρυσός» και βέβαια η σπουδαία Λήδα Παπακωνσταντίνου με την επαναστατική εικαστική πρακτική της δίνει το δικό της μοναδικό στίγμα.

Για την υλοποίηση της έκθεσης και του Δημόσιου Προγράμματος της ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ η Εθνική Πινακοθήκη-Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτσου συνεργάστηκε με δημόσιους και ιδιωτικούς οργανισμούς, συλλέκτες και καλλιτέχνες στην Ελλάδα, την Ισπανία και την Πορτογαλία.

Άποψη της έκθεσης "Δημοκρατία"
Άποψη της έκθεσης "Δημοκρατία" Θάνος Καρτσόγλου

Μεταξύ αυτών: Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofia – MMCARS (Μαδρίτη), Museu d’Art Contemporani de Barcelona – MACBA (Βαρκελώνη), Gulbenkian Foundation – Centro de Arte Moderna – CAM (Λισαβόνα), Foundation Ernesto de Souza – CEMES (Λισαβόνα), Ιστορικό Αρχείο ΕΡΤ, Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης – ΕΜΣΤ, Αρχεία Σύγχρονης Κοινωνικής Ιστορίας – ΑΣΚΙ και Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης – ΜΙΕΤ.

Ακολουθεί η λίστα των καλλιτεχνών της έκθεσης:
Agrupación de Plásticos, Jóvenes Cristóbal Aguilar, Αλέξης Ακριθάκης, Δημήτρης Αληθεινός, Fernando Almela, Francisco Álvarez, Manel Armengol, Γεώργιος Βακιρτζής, Γιάννης Βαλαβανίδης, Eugènia Balcells, Μάριος Βατζιάς, Fernando “Coco” Bedoya, Fernando Botero, Γιάννης Γαΐτης, CADA, Manuel Calvo, Κλεοπάτρα Δίγκα, Equipo Crónica, José Antonio Alcácer Garmendia, Carlos Gentil-Homem, Èulàlia Grau, Ana Hatherly, Γιώργος Ιωάννου, Νίκη Καναγκίνη, Ηρώ Κανακάκη, Λευτέρης Κανακάκις, Τηλέμαχος Κάνθος, Βλάσης Κανιάρης, Χρήστος Καπράλος, Μαρία Καραβέλα, Κυριάκος Κατζουράκης, Βάσω Κατράκη, Δημοσθένης Κοκκινίδης, Βάσω Κυριάκη, Αλέκος Βλ. Λεβίδης, Κωνσταντίνος Μαλάμος, Δημήτρης Μυταράς, Νέοι Έλληνες Ρεαλιστές (Γιάννης Βαλαβανίδης, Κλεοπάτρα Δίγκα, Χρόνης Μπότσογλου, Κυριάκος Κατζουράκης, Γιάννης Ψυχοπαίδης), Ρίκα Πανά, Θόδωρος (Παπαδημητρίου), Λήδα Παπακωνσταντίνου, Κωνσταντίνος Παρθένης, Δημήτρης Περδικίδης, Πάρις (- Αλέξανδρος) Πρέκας, Joan Rabascall, Paula Rego, Γιώργος Σικελιώτης, Nikias Skapinakis, Δημοσθένης Σκουλάκης, Alberto Solsona, Ernesto de Souza, Τάσσος (Αλεβίζος Αναστάσιος), Μανόλης Τζομπανάκης, Γιάννης Χαΐνης, Jaume Xifra, Γιάννης Ψυχοπαίδης.

Info:

ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ

11 Ιουλίου 2024 – 2 Φεβρουαρίου 2025
Επιμέλεια: Συραγώ Τσιάρα
Εγκαίνια: 11 Ιουλίου 2024 , ώρα 20.00
Κεντρικό Κτήριο – Αίθουσα Περιοδικών Εκθέσεων – «Ίδρυμα Αντώνιος Ε. Κομνηνός»

 

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα