24 ΒΙΒΛΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΠΕΖΟΓΡΑΦΙΑΣ ΓΙΑ ΤΟ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙ ΤΟΥ ’24
Το NEWS 24/7 σταχυολογεί την πλούσια λογοτεχνική παραγωγή των τελευταίων μηνών.
Συναρπαστικοί νέοι τίτλοι και πολυαναμενόμενες επανεκδόσεις αναζητούν μια θέση στη βαλίτσα των διακοπών. Αυτές είναι οι επιλογές του NEWS 24/7 από την ελληνική πεζογραφία που έφτασε στα ράφια των βιβλιοπωλείων τους τελευταίους μήνες.
Μιχάλης Αλμπάτης – Η κατάλυση του χρόνου (Νήσος)
1941. Σε μια μικρή πόλη της κατεχόμενης Τσεχοσλοβακίας ένα δεκατριάχρονο εβραιόπουλο θα διαφύγει από το πεπρωμένο της φυλής του, βρίσκοντας καταφύγιο σε μια σοφίτα που είναι ολόκληρη μια ξεχασμένη βιβλιοθήκη με χιλιάδες πολυκαιρισμένα βιβλία. Εκεί θα περάσει το υπόλοιπο του Πολέμου, διαβάζοντας ασταμάτητα, με το πνεύμα του να μπολιάζεται από το πλήθος των αναγνωσμάτων που ο προηγούμενος κάτοικος, παλιός επαναστάτης, είχε κατά τη διάρκεια του περιπετειώδους βίου του συλλέξει. Δύο χρόνια μετά τη μεγάλη word of mouth επιτυχία του εξαιρετικού «Και οι νεκροί ας θάψουν τους νεκρούς τους» ο Αλμπάτης επιστρέφει με το τέταρτο βιβλίο του που είναι, όπως σημειώνει ο ίδιος, πολύ διαφορετικό, «με κοινό σημείο ωστόσο τον ήρωά του, που είναι επίσης ένα αγόρι στην εφηβεία, ο Γιόσουα».
Χρήστος Βακαλόπουλος – Η γραμμή του ορίζοντος (Εστία)
Μάλλον η πιο πολυσυζητημένη επανέκδοση της χρονιάς στα καθ ημάς. Επιτέλους ξανά στα ράφια των βιβλιοπωλείων (από τα οποία φεύγει με ιλιγγιώδη ταχύτητα) το κατά γενική ομολογία καλύτερο λογοτεχνικό έργο του Βακαλόπουλου που, 33 χρόνια μετά την αρχική του έκδοση και 31 αφότου ο σπουδαίος συγγραφέας έφυγε από τη ζωή, όντας προ πολλού εξαντλημένο, έφτασε να πωλείται προς σχεδόν 100 ευρώ. Από την Εστία θα ανατυπωθούν μέσα στους επόμενους μήνες και άλλοι εξαντλημένοι τίτλοι του εκλιπόντα.
Τζούλια Γκανάσου – Δευτέρα παρουσία (Καστανιώτης)
Η συγγραφέας εμπνέεται από αληθινά γεγονότα που συνέβησαν κατά τη διάρκεια του πολέμου στην Ουκρανία και κατά τη διάρκεια βομβαρδισμών κατοικημένων πόλεων, όπως στη Λωρίδα της Γάζας και σε άλλα σημεία του πλανήτη, τονίζει όμως ότι η ιστορία και τα πρόσωπα είναι προϊόντα μυθοπλασίας. Μια πόλη βομβαρδίζεται. Η δεκαεφτάχρονη Άννα και η Όλγα, η γιαγιά της, βρίσκονται στο άδειο σαλόνι του σπιτιού τους. Το κορίτσι προτείνει να φύγουν, να βρουν καταφύγιο. Η γιαγιά αρνείται. Η Άννα διαπιστώνει ότι τα πόδια της Όλγας έχουν παραλύσει. Τότε η εγγονή παίρνει τη γιαγιά στην πλάτη και βγαίνουν από το σπίτι. Θα φτάσουν, άραγε, στα σύνορα; Και τι θα θυσιάσουν;
Θεόδωρος Γρηγοριάδης – Ελσίνκι (εκδ. Πατάκη)
Ο Αβίρ ετοιμάζεται να υποδεχθεί τον Αντώνη -τον αγαπημένο του φίλο από την Ελλάδα- στο Ελσίνκι, στον τόπο όπου έχει βρει πια καταφύγιο και έχει δημιουργήσει οικογένεια με τη συμπατριώτισσά του Εβίν. Οι δύσκολες διαδρομές του από το Ιράκ στην Ελλάδα και από εκεί στη Φινλανδία, οι περιπέτειες και οι δυσκολίες, οι αλήθειες και τα ψέματα έχουν καθορίσει τη ζωή και την τύχη του. Το νέο πόνημα του διακεκριμένου συγγραφέα (Κρατικό Βραβείο Μυθιστορήµατος για το Η Ζωή μεθόρια) είναι ένα μυθιστόρημα περιπλάνησης, ένα βιβλίο για τη διαφορετικότητα, τη συντροφικότητα και την αγάπη, για την έννοια της οικογένειας και της πατρίδας.
Βαγγέλης Δημητριάδης – Δίπλα στο ποτάμι (Σμίλη)
Άνδρες ή γυναίκες κάθε ηλικίας, μορφωμένοι ή αυτοδίδακτοι, στην πόλη ή στην ύπαιθρο, σε κάθε περίπτωση ασφυκτιούν ενώ αγωνίζονται για τη ζωή τους ακόμη και κόντρα στον ίδιο τους τον εαυτό. Διάφοροι χαρακτήρες του ψυχικού περιθωρίου και της αποκλίνουσας συμπεριφοράς συνθέτουν το μωσαϊκό του Δημητριάδη στα σαράντα ένα διηγήματα της συλλογής που δεν της λείπει ο σαρκασμός, η ειρωνία και το (όχι ακριβώς οδυνηρό, σίγουρα πάντως όχι εντελώς ανώδυνο) χιούμορ.
Νίκος Θέμελης – Για μια συντροφιά ανάμεσά μας (εκδ. Μεταίχμιο)
1794, στην παροικία των Γραικών στη Στεφανόπολη, στα μακρινά Καρπάθια. Ένας άρχοντας, έμπορος Γραικός και χήρος, στην κορυφή της δημιουργικότητάς του, τα έχει όλα. Όνομα τρανταχτό, ευτυχισμένη οικογένεια, αξιοζήλευτη περιουσία. Στον απόηχο της Γαλλικής Επανάστασης, δίχως να φταίει η ίδια, θα του ανατραπούνε όλα. Τα δυο παιδιά του θα τον εγκαταλείψουνε, καθένα με τον δικό του τρόπο. Η θυγατέρα για την Κέρκυρα, ο γιος για το Παρίσι. Τα οικονομικά του θα χαθούν από τη μια στιγμή στην άλλη. Το όνομα και η τιμή του θα απειληθούν πρώτη φορά στη συνετή και βέβαιη πορεία της ζωής του. Όμως, μια χήρα γοητευτική τον έχει βάλει προ πολλού στο μάτι. Τα πράγματα μπερδεύονται. Δρόμοι ζωής, ιδανικά, περιουσίες, επιθυμίες και αποφάσεις, ένα πρωτόγνωρο κουβάρι. Με τη δύναμη του νου, τη γλώσσα της καρδιάς κι ένα μειδίαμα των ηρώων, οι ζωές τους ισορροπούν αλλού κι αλλιώς, σαν να ’χει αλλάξει ο κόσμος όλος. Το πολυαγαπημένο ιστορικό μυθιστόρημα του Νίκου Θέμελη σε νέα έκδοση.
Γιώτα Κούγιαλη – Κλεφτά επιστρέφουν (εκδ. Μεταίχμιο)
Στα τέλη του 19ου αιώνα, ο πάμπλουτος Νικόλαος Κόντος χτίζει στα Λεχώνια Βόλου ένα επιβλητικό αρχοντικό. Σε διάστημα δύο χρόνων πεθαίνουν τα τρία από τα πέντε παιδιά του από φυματίωση, σύντομα και ο ίδιος από τη λύπη του. Άλλοι αποδίδουν τους ξαφνικούς θανάτους σε οικονομικά συμφέροντα, άλλοι ισχυρίζονται ότι η οικογένεια ξεκληρίστηκε από το σαμιαμίδι που έπεσε στο γάλα τους, πολλοί υποστηρίζουν ότι όποιος έχει ιδιοκτησιακή σχέση με το «καταραμένο» αρχοντικό πεθαίνει ή παθαίνει. Η Άντα, υποψήφια διδάκτωρ Κοινωνικής Ανθρωπολογίας με θέμα τους αστικούς μύθους, αναλαμβάνει να ερευνήσει την ιστορία για «το ροζ σπίτι με το σαμιαμίδι». Η διατριβή της προχωράει με πολλά προβλήματα, το ίδιο και η προσωπική της ζωή.
Μάρκος Κρητικός – Ο αναρχικός τραπεζικός (εκδ. Μεταίχμιο)
Ο Μάρκος, ένας μεσήλικας τραπεζικός υπάλληλος, ζει με την Έλσα σε μια παλιά μονοκατοικία στα Πατήσια. Ύστερα από δέκα χρόνια γάμου, ο καιρός περνάει χωρίς ενδιαφέροντα και συγκινήσεις. Η απέχθεια για τη δουλειά του, η επίγνωση της χαμένης νεότητας και οι επισκέψεις της εριστικής πεθεράς του τον βυθίζουν στην εσωστρέφεια. Απρόσμενα γεγονότα τον παρασύρουν σε αλυσιδωτά ψέματα και παρορμητικές αντιδράσεις που τον καταδικάζουν σε μια ζωή για την οποία δεν προοιωνίζεται τίποτα θετικό. Απαλλαγμένος από συζυγικές υποχρεώσεις και τραπεζικούς εφιάλτες αλλά σε πλήρη συναισθηματική σύγχυση, θα οδηγηθεί σε μια απεγνωσμένη απόφαση. Ο γνωστός συγγραφέας αστυνομικής λογοτεχνίας -και συντάκτης της σχετικής στήλης για την στο ηλεκτρονικό περιοδικό Ο αναγνώστης- πραγματεύεται με χιούμορ τη φυγή ενός συνηθισμένου ανθρώπου από τις ηθικές και κοινωνικές συμβάσεις του πρότερου βίου του.
Κώστας Κρομμύδας – Κρασί από τα χείλη σου (εκδ. Διόπτρα)
Ένας έρωτας νεανικός ευδοκιμεί μέσα στην τρέλα των συναισθημάτων και της νιότης κόντρα σε μια οικογενειακή διαμάχη. Ένα άσβεστο μίσος που καλλιεργείται χρόνια τώρα, αφήνοντας το σημάδι του από γενιά σε γενιά, έρχεται αντιμέτωπο με τα θέλω και τα πρέπει. Σχέσεις που δοκιμάζονται, δεσμοί αίματος που κλονίζονται. Μυστικά και γεγονότα που επηρεάζουν το σήμερα. Το παρελθόν έχει απλώσει τις ρίζες του βαθιά σε συνείδηση και πράξεις, όπως το αμπέλι απλώνει τις δικές του στο εύφορο έδαφος. Αλλά υπάρχουν δύο πράγματα που μεθούν τους ανθρώπους και αλλάζουν ριζικά τη ζωή τους: ο έρωτας και το κρασί…
Μάκης Μαλαφέκας – Deepfake (εκδ. Αντίποδες)
Το τρίτο -μετά το Δε λες κουβέντα (Μελάνι 2018) και τη Μεσακτή (Μελάνι 2020)- μυθιστόρημα του Μάκη Μαλαφέκα με ήρωα τον Μιχάλη Κρόκο. Όπως πολύ εύστοχα σημείωσε η βραβευμένη συγγραφέας και μεταφράστρια Χίλντα Παπαδημητρίου: Μόνο ο Μαλαφέκας γράφει τέτοιες περιγραφές. «Στη γωνία ψηλά, σαν φάρος, το Casa Bianca. Το μέγκα μπαρ-κλαμπ της φέτας Στρέφη-Νεάπολη-Αλεξάνδρας. Με τη μακρόστενη αμερικάνικη μπάρα και τους ψαγμένους ντιτζέι είχε φτιάξει τον μύθο του και μάζευε, πέντε χρόνια τώρα, όλο τον ωραίο κόσμο. Κοριτσοπαρέες, ηθοποιοί, νταρκγουεϊβάδες… Στην αρχή ένα απίθανο νυφοπάζαρο με πραγματική ένταση και βλέμματα και σάρκα, ύστερα οι ωραιόπουλοι και οι μαυροτισερτάδες άκουσαν για νυφοπάζαρο κι ήρθαν κι αυτοί, ένας δύο μάνατζερ και σελέμπριτι, αμέσως μετά πλάκωσαν οι φασαίοι που είδαν φως και μπήκαν, οι λιγότερο κουλ, κι ύστερα οι κάγκουρες κι οι ξέμπαρκοι γιατί έτσι πάει».
Μαρία Μανωλέλη – In God We Trust (εκδ. Ποταμός)
Τέσσερα χρόνια μετά το ντεμπούτο της με το μυθιστόρημα Μέσα Πέτρα (εκδ. Ποταμός) η δημοσιογράφος και συγγραφέας στρέφεται στη διηγηματογραφία. Στο In God We Trust συναντάμε είκοσι αντιήρωες, που το αμερικανικό όνειρο άφησε έξω από τις φτερούγες του, και ξεστρατισμένοι πορεύονται με δεκανίκια και τρύπιες ασπίδες. Τους μισείς θανάσιμα, ή τους αγαπάς πολύ. Λες και τους νοιάζει.
Κυριάκος Μαργαρίτης – Συμβάν 74 (εκδ. Ίκαρος)
Το βιβλίο που ολοκληρώνει την πρώτη από τις έντεκα τριλογίες ενός πολύτομου και ομολογουμένως ιδιαίτερα μεγαλεπήβολου έργο υπό τον γενικό τίτλο Νέα Κρόνακα του συγγραφέα που επιχειρεί να αξιοποιήσει ή να μεταμορφώσει τα ερείπια της κυπριακής ιστορίας. Όπως σημειώνει ο ίδιος: «Στις 20 Ιουλίου 1974 το Γενικό Επιτελείο Στρατού της Τουρκίας εξέδωσε ένα διάγγελμα για την εισβολή στην Κύπρο, η κατακλείδα του οποίου σαν να προλογίζει την εργασία μου: “Διά της σημερινής επιχειρήσεώς μας ηνοίξαμεν μίαν αλησμόνητον σελίδαν εις την ηρωικήν ιστορίαν μας και εις εκείνην της Ανθρωπότητος”. Επειδή αγαπώ τις ηρωικές ιστορίες, σκέφτηκα να μεταφράσω αυτή τη σελίδα στα ελληνικά, και στις υπόλοιπες γλώσσες που μιλούν οι νεκροί, και να τη μοιραστώ με την ανθρωπότητα. Για να το κάνω σωστά, βασίστηκα σε ένα μυθιστόρημα του κοσμοπολίτη συγγραφέα Γιόζεφ Ροτ».
Πέτρος Μάρκαρης – Η βία της αποτυχίας (Κείμενα)
Στο νέο μυθιστόρημα του Πέτρου Μάρκαρη η δολοφονία ενός καθηγητή οικονομικών της ΑΣΟΕ μέσα στον χώρο του πανεπιστημίου φέρνει τον διευθυντή Ασφάλειας Αττικής Κώστα Χαρίτο και την αστυνόμο Αντιγόνη Φερλέκη αντιμέτωπους με μία από τις πιο δύσκολες υποθέσεις. Οι φοιτητικές διαδηλώσεις και οι συγκρούσεις με την αστυνομία βοηθούν τους δράστες να καλύψουν τα ίχνη τους. Μια ανακοίνωση αποκαλύπτει τους λόγους, αλλά το κίνητρο είναι βαθύτερο. Η δολοφονία ενός γραμματέα μέσης εκπαίδευσης του υπουργείου Παιδείας που ακολουθεί και η σύνδεση των δύο φόνων περιπλέκει την έρευνα για την εξιχνίασή τους. Μια απρόσμενη ανατροπή όμως θα ρίξει φως στην υπόθεση.
Χρήστος Μαρκογιαννάκης – Ο δολοφόνος στις σελίδες (Μίνωας)
Μια σειρά φρικτών δολοφονιών συνταράσσει την Αθήνα. Ο τρόπος, ο τόπος και η σκηνοθεσία των εγκλημάτων είναι εμπνευσμένα από τους μεγαλύτερους συγγραφείς αστυνομικής και νουάρ λογοτεχνίας: Άγκαθα Κρίστι, Έντγκαρ Άλαν Πόε, Φρεντ Βαργκάς, Πέτρο Μάρκαρη. Η αλληλουχία των δολοφονιών δεν είναι τυχαία. Ακολουθεί τη σειρά με την οποία είναι τοποθετημένα τα βιβλία στη βιβλιοθήκη του επιφορτισμένου με τις υποθέσεις αστυνόμου Χριστόφορου Μάρκου. Κινούμενος ανάμεσα στα μέλη μιας αναγνωστικής λέσχης, έναν νέο συνάδελφο που μοιάζει πολύ καλός για να είναι αληθινός και μια αποτυχημένη σύντομη σχέση του που ψάχνει για εκδίκηση, ο Μάρκου αναζητά τον αόρατο δολοφόνο μεταξύ της πραγματικότητας και των σελίδων αγαπημένων του βιβλίων. Και με κάθε μυθιστόρημα οι νεκροί πολλαπλασιάζονται…
Χριστόφορος Μηλιώνης – Ακροκεραύνια (εκδ. Κίχλη)
Ένα από τα σημαντικότερα λογοτεχνικά βιβλία για τον Εμφύλιο, κυρίως γιατί παρουσιάζει τα γεγονότα από τη σκοπιά των αμάχων που βρέθηκαν κυριολεκτικά στη δίνη των φοβερών γεγονότων, σαστισμένοι ανάμεσα στα αντιμαχόμενα στρατόπεδα. Μέσα από τα μάτια του Χαρίλαου, ενός ευαίσθητου εφήβου, ο Μηλιώνης ψηλαφίζει τη ρίζα του ανεπούλωτου τραύματος, τον εμφύλιο σπαραγμό που μαίνεται στο ομώνυμο βορειοηπειρωτικό βουνό.
Σοφία Νικολαΐδου – Δικά μας παιδιά (εκδ. Μεταίχμιο)
Φωνές και ουρλιαχτά στο γήπεδο. Αίμα στα πεζοδρόμια. Κρυφοί λογαριασμοί στα σόσιαλ. Συμμαθητές που δαγκώνουν σαν οχιές στα προαύλια των σχολείων. Κορίτσια που κάνουν αγορίστικα πράγματα. Μανάδες που ανησυχούν. Μανάδες που τα παρατούν. Μανάδες με κότσια. Πατεράδες που γίνονται μάνες στα ζόρικα και πατεράδες που δεν είναι εντάξει. Αυτή είναι μια ιστορία για τα παιδιά που μεγάλωσαν κλεισμένα στα δωμάτιά τους, ακούγοντας μουσική με ακουστικά και συνθέτοντας beats. Είναι όμως και και η ιστορία γονιών τους που τα βλέπουν να μεγαλώνουν, να κάνουν τα λάθη τους, να φεύγουν μπροστά. Η βραβευμένη και δημοφιλής Σοφία Νικολαΐδου πραγματεύεται με θάρρος τον παλμό του παρόντος μέσα από τα έργα και τις ημέρες ενός ραπ συγκροτήματος.
Στέλιος Παπαγρηγορίου – Το ντεσιμπελόμετρο (Κριτική)
Η αφήγηση ακολουθεί τον κεντρικό χαρακτήρα (έναν περιθωριοποιημένο δημοσιογράφο και μουσικό), ο οποίος, αδυνατώντας να κατανοήσει τον κόσμο γύρω του, στρέφεται ενστικτωδώς εντός του, ανακαλύπτοντας εκεί έναν θόρυβο που δυναμώνει επικίνδυνα. Παράλληλα, η αφήγηση παρακολουθεί την πηγή ενός μυστήριου βουητού που μοιάζει να βγαίνει από τα ίδια τα σωθικά της Αττικής. H νέα νουβέλα του Στέλιου Παπαγρηγορίου ξεναγεί τον αναγνώστη στην απελπιστικά σκληρή πραγματικότητα της Αθήνας.
Ηλίας Χ. Παπαδημητρακόπουλος – Ο θησαυρός των Αηδονιών (Κίχλη)
Με αυτή τη συλλογή ολοκληρώθηκε η αξιέπαινη νέα έκδοση των διηγημάτων του σπουδαίου Ηλία Χ. Παπαδημητρακόπουλου (Μεγάλο Κρατικό Βραβείο Γραμμάτων 2015 για το σύνολο του έργου του) σε έξι τόμους. Η συγκεκριμένη μάλιστα είχε τιμηθεί με το Βραβείο Διηγήματος του περιοδικού Διαβάζω 2010, όπου τότε είχε γραφτεί ότι: «Πρόκειται για ιστορίες ανάμνησης που έχουν ως έναυσμά τους ενθυμήματα από οικείους νεκρούς ή, γενικότερα, για ιστορίες ελεγειακές που αφορούν τη μοίρα ανθρώπων και ζώων».
Ντορίνα Παπαλιού – Η φωνή στα χέρια της (εκδ. Ίκαρος)
Δέκα χρόνια μετά Το Απαραίτητο Φως που βρέθηκε στην βραχεία λίστα για το European Union Price for Literature, η συγγραφέας τοποθετεί τη δράση στον σκληρά ανταγωνιστικό χώρο της διεθνούς σκηνής της κλασικής μουσικής. Μια ανερχόμενη Ελληνίδα σολίστ του βιολιού αμφισβητεί τους κανόνες της αγοράς, παλεύει με τα όριά της, έρχεται αντιμέτωπη με ανοιχτές πληγές και αναπάντητα ερωτήματα. Όταν στην πιο κρίσιμη καμπή της καριέρας της λαμβάνει ένα αινιγματικό μήνυμα που ανατρέπει τις βεβαιότητές της, η εμμονική σύνδεσή της με ένα βιολί ιδιαίτερης αξίας θα έχει απρόβλεπτες και αναπάντεχες συνέπειες.
Άγης Πετάλας – Κυμύλη ή η νήσος των δυνατοτήτων (Εστία)
Η Κυμύλη είναι το μόνο νησί του κεντρικού Αιγαίου Πελάγους στο οποίο φύεται, μέσα στη γενική ξεραΐλα του τοπίου, ένα πυκνό δάσος. Η UNESCO μάλιστα προστατεύει το δάσος ως παγκόσμιο μνημείο της τρελής Μητέρας Φύσης. Το όνομα της Κυμήλης όμως εντοπίζεται σε ιστορικά κείμενα και συνδέεται με κρίσιμες πολιτικές και κοινωνικές στιγμές του δυτικού κόσμου, από την Αναγέννηση έως τον Αγγλικό Εμφύλιο και από τη Γαλλική Επανάσταση έως την αμερικανική δεκαετία του 1960. Ο αφηγητής εισάγει τον αναγνώστη σε τούτα τα ξεχασμένα γεγονότα, ενώ ταυτόχρονα τον πλοηγεί στην Κυμύλη της εποχής μας, ένα νησί που πλέον διεκδικείται ως τόπος καινοτόμου οικονομικής ανάπτυξης, τόπος εργασίας, τόπος απόσυρσης και καταφυγής. Θα παραμείνει η Κυμύλη ένα νησί των δυνατοτήτων ή θα μετατραπεί σε περιοχή του αφανισμού τους;
Δημήτρης Στεφανάκης – Μέρες Αλεξάνδρειας (εκδ. Μεταίχμιο)
Οι μέρες στην Αλεξάνδρεια διαδέχονται η μία την άλλη, κρατώντας το άρωμα μιας ολόκληρης εποχής. Μικρά και μεγάλα επεισόδια εμπορίου, πολέμου, έρωτα και κατασκοπείας εκτυλίσσονται σε μια πόλη που θυμίζει πολύγλωσσο πανηγύρι. Πρόσωπα όπως ο καπνοβιομήχανος Αντώνης Χάραμης, ο Λιβανέζος Ελιάς Χούρι και η Γαλλοελβετίδα Υβέτ Σαντόν γίνονται οι πρωταγωνιστές μιας ιστορίας πενήντα χρόνων από το προανάκρουσμα ενός παγκοσμίου πολέμου μέχρι τις εθνικοποιήσεις του Νάσερ.
Χρυσόστομος Τσαπραϊλης – De mysteriis (Αντίποδες)
Οχτώ διηγήματα στο τρίτο βιβλίο του συγγραφέα που ντεμπουτάρισε προ επταετίας με την πολυσυζητημένη συλλογή Παγανιστικές δοξασίες της θεσσαλικής επαρχίας (Αντίποδες), κάθε ένα από τα οποία φέρει τον τίτλο του αντίστοιχου κατά σειρά από τα οχτώ τραγούδια του σχεδόν ομώνυμου (De Mysteriis Dom Sathanas) πρώτου δίσκου των Mayhem, μπάντας-τοτέμ του black metal. Mυστικές λατρείες που αναβιώνουν, τελετουργικά που καλούν σκοτεινές θεότητες, χωριά που αρνούνται να αλλάξουν όνομα, αλλά και γειτονιές με ιλιγγιώδη ρυμοτομία μιας και ο Τσαπραΐλης αυτή τη φορά ξετυλίγει τη δράση και στην Αθήνα.
Μάριος Χάκκας – Τυφεκιοφόρος του εχθρού (εκδ. Άγρα)
Η δεύτερη κατά σειρά (προηγήθηκε η συλλογή Ο μπιντές και άλλες ιστορίες) από τις πέντε συνολικά επανεκδόσεις των μέχρι πρότινος εξαντλημένων βιβλίων ενός από τους σημαντικότερους μεταπολεμικούς Έλληνες λογοτέχνες. Συνδυάζοντας τη διεισδυτική ματιά της κοινωνικής κριτικής με τις μοντερνιστικές τεχνικές του “παραλόγου”, ο Χάκκας καταγράφει τις ιδεολογίες και τις νοοτροπίες μιας κοινωνίας, που ζει με τις στοιχειωμένες μνήμες της Κατοχής και του εμφυλίου, την ώρα που αρχίζει η μετάβασή της στην εποχή του ευκαιριακού ατομικισμού και στις διαψεύσεις των συλλογικών οραμάτων.
Κατερίνα Χανδρινού – Χωλ (Κείμενα)
Ως «ιδιότυπο θρίλερ δωματίου» χαρακτηρίζεται το τέταρτο βιβλίο της συγγραφέως που συνεχίζει να πραγματεύεται το θέμα του οίκου που άνοιξε με το αφήγημα, Κόρκυρα. Ο οίκος, εδώ, πρωταγωνιστεί σαν ίδρυμα και σαν τρόφιμος. Το σύγχρονο σπίτι κλείνεται στον εαυτό του και αναρωτιέται εμμονικά για την κατασκευή και τη διαρρύθμισή του. Tο χωλ εξέλιπε σταδιακά και η κατάργησή του επηρέασε τους ανθρώπους και τις μεταξύ τους σχέσεις. Στο έγκλειστο σπίτι άλλοτε απαντούν οι ένοικοι, άλλοτε διάφοροι ήχοι και τριγμοί, άλλες φορές οι ηθοποιοί των ταινιών που προβάλλονται στο άδειο του σαλόνι και κάποτε οι νεκροί αρχιτέκτονες.