Κομισιόν: Γιατί παραπέμπει την Ελλάδα στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο

Διαβάζεται σε 6'
Ευρωπαϊκή Ένωση
Τα γραφεία της ΕΕ στις Βρυξέλλες AP Photo Virginia Mayo

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αποφάσισε την παραπομπή της χώρας μας στο Δικαστήριο της ΕΕ για δύο παραβάσεις κανόνων της Ένωσης.

Την παραπομπή της Ελλάδας στο Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης για δύο σημαντικές παραβάσεις της ευρωπαϊκής νομοθεσίας αποφάσισε η Κομισιόν ενώ συνέταξε και προειδοποιητικές επιστολές για σειρά άλλων ζητημάτων, όπως ανακοινώθηκε σήμερα, Πέμπτη (25/7).

Συγκεκριμένα, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αποφάσισε να παραπέμψει την Ελλάδα στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο λόγω της μη επαρκούς συλλογής και επεξεργασίας των αστικών λυμάτων. Όπως αναφέρεται στη σχετική απόφαση της Κομισιόν, η χώρα μας δεν τήρησε την οδηγία της ΕΕ (οδηγία 91/271/EΟΚ), η οποία αποτελεί μέρος της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας και απαιτεί τη συλλογή και την επεξεργασία των αστικών λυμάτων πριν από την απόρριψή τους στο περιβάλλον.

Σύμφωνα με την οδηγία για την επεξεργασία των αστικών λυμάτων, τα κράτη μέλη πρέπει να διαθέτουν αποχετευτικά δίκτυα για όλους τους οικισμούς με τουλάχιστον 2 000 κατοίκους.

  • Τα κράτη μέλη πρέπει επίσης να διασφαλίζουν ότι οι απορρίψεις λυμμάτων, οι οποίες προέρχονται από σταθμούς επεξεργασίας αστικών λυμάτων που εξυπηρετούν οικισμούς με τουλάχιστον 2 000 κατοίκους, συμμορφώνονται τουλάχιστον με το επίπεδο δευτεροβάθμιας επεξεργασίας (που συνίσταται στην επεξεργασία οργανικής ύλης στα αστικά λύματα), πριν από την απόρριψή τους στο περιβάλλον.
  • Εάν ένας οικισμός απορρίπτει τα λύματά του σε ευαίσθητη περιοχή, πρέπει να διασφαλίζει ότι υποβάλλονται σε επεξεργασία αυστηρότερη από τη δευτερογενή.

 

Στην Ελλάδα 153 οικισμοί παρουσιάζουν εκτεταμένες παραλείψεις συμμόρφωσης με την οδηγία. Και στους 153 αυτούς οικισμούς η χώρα μας πρέπει ακόμη να διασφαλίσει ότι υπάρχουν συστήματα συλλογής λυμάτων και ότι, όταν δικαιολογείται η χρήση μεμονωμένων ή άλλων κατάλληλων συστημάτων (π.χ. σηπτικών δεξαμενών), τα συστήματα αυτά επιτυγχάνουν το ίδιο επίπεδο περιβαλλοντικής προστασίας.

Για 143 από τους εν λόγω οικισμούς, η Ελλάδα εξακολουθεί να μην παρέχει δευτεροβάθμια επεξεργασία πριν από την απόρριψη των λυμάτων ενώ για έναν οικισμό εξακολουθεί να μην παρέχει αυστηρότερη επεξεργασία πριν από την απόρριψη λυμάτων σε ευαίσθητες περιοχές. Για να συμμορφωθεί με τις απαιτήσεις της οδηγίας, η Ελλάδα θα πρέπει να κατασκευάσει νέες υποδομές σε διάφορους οικισμούς και θα χρειαστεί να αναβαθμίσει τις υφιστάμενες υποδομές σε άλλους.

Η Επιτροπή απέστειλε στην Ελλάδα προειδοποιητική επιστολή τον Μάιο του 2020 και, στη συνέχεια, αιτιολογημένη γνώμη τον Δεκέμβριο του 2021. Παρά την πρόοδο που έχει επιτευχθεί, οι ελληνικές αρχές δεν έχουν ακόμη αντικρούσει πλήρως τις αιτιάσεις. Η Επιτροπή θεωρεί ότι οι προσπάθειες που έχουν καταβάλει μέχρι σήμερα οι ελληνικές αρχές είναι ανεπαρκείς και, για τον λόγο αυτό, παραπέμπει την Ελλάδα στο Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Η δεύτερη υπόθεση που η Κομισιόν στέλνει την Ελλάδα στο ΔΕΕ

Σύμφωνα με σχετική ανακοίνωση της Κομισιόν, η χώρα μας παραπέμπεται στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο και λόγω της μη συμμόρφωσης των εθνικών κανόνων με τη νομοθεσία της ΕΕ σχετικά με την αναγνώριση των επαγγελματικών προσόντων.

Συγκεκριμένα, οι κανόνες της Ένωσης διευκολύνουν τους επαγγελματίες να παρέχουν τις υπηρεσίες τους σε διάφορα κράτη μέλη, βάσει σχετικής οδηγίας περί αναγνώρισης των επαγγελματικών προσόντων (οδηγία 2005/36/ΕΚ) και του άρθρο 45 της Συνθήκης για τη λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΣΛΕΕ).

Σύμφωνα με τη σχετική οδηγία για τα νομοθετικά κατοχυρωμένα επαγγέλματα, οι κανόνες ορίζουν ότι

  • ένα κράτος μέλος πρέπει να αναγνωρίζει τα επαγγελματικά προσόντα που έχουν αποκτηθεί σε άλλο κράτος μέλος και πρέπει να επιτρέπει στον κάτοχο των εν λόγω προσόντων να ασκεί το ίδιο επάγγελμα στο έδαφός του
  • ενώ επιβάλλουν επίσης στα κράτη μέλη υποχρεώσεις διαφάνειας και αναλογικότητας.

 

Ωστόσο, σύμφωνα με το ελληνικό δίκαιο, οι επαγγελματίες που έχουν αποκτήσει προσόντα διευθυντή σχολείου σε άλλα κράτη μέλη, όπως και άλλα παρόμοια διευθυντικά εκπαιδευτικά στελέχη, πρέπει να ακολουθήσουν μια πιο δύσκολη διαδικασία, από εκείνη που προβλέπεται στην οδηγία,, προκειμένου να είναι σε θέση να εργαστούν στην Ελλάδα.

Καθώς αυτό αντιβαίνει στην ευρωπαϊκή οδηγία και δυσχεραίνει την πρόσβαση ορισμένων επαγγελματιών στην ελληνική αγορά εργασίας και επειδή η Επιτροπή θεωρεί ότι οι προσπάθειες που έχουν κάνει μέχρι σήμερα οι αρχές είναι ανεπαρκείς, παραπέμπει την Ελλάδα στο Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Διακρίσεις μόνιμων – συμβασιούχων στα δημόσια σχολεία

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αποφάσισε επίσης να κινήσει διαδικασία επί παραβάσει με την αποστολή προειδοποιητικής επιστολής στην χώρα μας, λόγω μη ορθής μεταφοράς στο εθνικό της δίκαιο της ευρωπαϊκής οδηγίας, η οποία απαγορεύει την εισαγωγή διακρίσεων σε βάρος των εργαζομένων με συμβάσεις ορισμένου χρόνου.

Όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά, το ελληνικό δίκαιο προβλέπει λιγότερο ευνοϊκές συνθήκες απασχόλησης για τους εκπαιδευτικούς με συμβάσεις ορισμένου χρόνου που εργάζονται σε δημόσια σχολεία σε σύγκριση με τους μόνιμους εκπαιδευτικούς, για παράδειγμα όσον αφορά την άδεια μητρότητας και την αναρρωτική άδεια.

Για τον λόγο αυτόν, η Επιτροπή αποστέλλει προειδοποιητική επιστολή στην Ελλάδα, η οποία έχει πλέον προθεσμία δύο μηνών για να ανταποκριθεί και να άρει τις ελλείψεις που επισημάνθηκαν. Εάν η Επιτροπή δεν λάβει ικανοποιητική απάντηση, μπορεί να αποφασίσει να αποστείλει αιτιολογημένη γνώμη. Σε περίπτωση που ούτε τότε η χώρα μας συμμορφωθεί, θα παραπεμφθεί για το εν λόγω ζήτημα στο Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Ακόμα η Κομισιόν έστειλε προειδοποιητική επιστολή σε όλα τα κράτη, συμπεριλαμβανομένης και της χώρας μας, λόγω μη τήρησης των στόχων συλλογής και ανακύκλωσης αποβλήτων.

Οικογενειακές παροχές

Η Κομισιόν αποφάσισε επίσης την αποστολή αιτιολογημένης γνώμης στην Ελλάδα λόγω της μη συμμόρφωσης με τους ευρωπαϊκούς κανόνες για τον συντονισμό των συστημάτων κοινωνικής ασφάλειας και την ελεύθερη κυκλοφορία των εργαζομένων.

Όπως αναφέρεται, σύμφωνα με την ελληνική νομοθεσία, αίτηση για οικογενειακές παροχές δικαιούνται να υποβάλουν μόνο οι υπήκοοι της ΕΕ που διαμένουν τουλάχιστον επί πέντε έτη μαζί με τα παιδιά τους στην Ελλάδα ενώ οι υπήκοοι τρίτων χωρών οι οποίοι καλύπτονται από τους ενωσιακούς κανόνες για τον συντονισμό της κοινωνικής ασφάλειας (π.χ. επειδή μετακόμισαν στην Ελλάδα από άλλο κράτος μέλος της ΕΕ) μπορούν να υποβάλουν αίτηση για οικογενειακές παροχές μόνο αφού έχουν διαμείνει στην Ελλάδα για τουλάχιστον δώδεκα έτη.

Κατά την άποψη της Επιτροπής, η εν λόγω νομοθεσία εισάγει διακρίσεις και παραβιάζει το δίκαιο της ΕΕ. Επιπλέον, οι κανόνες της ΕΕ για τον συντονισμό των συστημάτων κοινωνικής ασφάλειας απαγορεύουν κάθε προϋπόθεση κατοικίας για τη λήψη παροχών κοινωνικής ασφάλειας, όπως το οικογενειακό επίδομα. Η Ελλάδα έχει πλέον προθεσμία δύο μηνών για να απαντήσει και να λάβει τα αναγκαία μέτρα. Διαφορετικά, η υπόθεση ενδέχεται να “φτάσει” στο Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Τέλος, αιτιολογημένη γνώμη απέστειλε η Κομισιόν σε Ελλάδα και Πολωνία αναφορικά με την μεταφορά των κανόνων της ΕΕ για τον κοινό φορτιστή. Η προθεσμία για τη μεταφορά της νέας Οδηγίας ήταν η 28η Δεκεμβρίου 2023, όμως οι δύο χώρες δεν έχουν ακόμη κοινοποιήσει τα εθνικά τους μέτρα για τη μεταφορά της Οδηγίας. Πλέον η νέα προθεσμία είναι πάλι δύο μήνες, και αν δεν υπάρξει η απαραίτητη πρόοδος, όπως τονίστηκε και παραπάνω, η υπόθεση θα εξεταστεί από το ΔΕΕ.

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα