Ακτοπλοϊκά εισιτήρια: Δυσκολίες και “πονοκέφαλοι” για τη μείωση του ΦΠΑ στα ΙΧ

Διαβάζεται σε 4'
Ακτοπλοϊκά εισιτήρια: Δυσκολίες και “πονοκέφαλοι” για τη μείωση του ΦΠΑ στα ΙΧ
INTIME

Δημοσιονομικό “πονοκέφαλο” προκαλεί μια πιθανή μείωση του ΦΠΑ στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια για τα ΙΧ, κάτι που δημιουργεί δυσκολίες στην προώθηση του εν λόγω μέτρου.

“Ζυγίζει” το οικονομικό επιτελείο το δημοσιονομικό αποτύπωμα μιας πιθανή μείωσης του ΦΠΑ στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια για τα ΙΧ. Με βάση τις πρώτες εκτιμήσεις η “τρύπα” στα έσοδα εκτιμάται ότι μπορεί να φτάσει περίπου στα 100 εκατομμύρια €, κάτι που όπως είναι φυσικό φέρνει “δεύτερες σκέψεις” στο οικονομικό επιτελείο, που έχει μπροστά του ένα πολύ υψηλό στόχο για πρωτογενές πλεόνασμα τόσο φέτος, όσο και τα επόμενα χρόνια, με τον πήχη στο 2,1% του ΑΕΠ, κάτι παραπάνω, δηλαδή, από 4 δισεκ. ευρώ. 

Προφανώς για φέτος, καθώς μεγάλος αριθμός εισιτηρίων, έχει εκδοθεί, το όλο ζήτημα δεν αποτελεί προτεραιότητα. Ωστόσο εν όψει και ΔΕΘ αλλά και της προσπάθειας για στήριξη της νησιωτικότητας, όπως αποτυπώθηκε και στο διάλογο που είχαν η Πρόεδρος της Δημοκρατίας κ. Κατερίνα Σακελλαροπούλου και ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, στη συνάντησή τους την περασμένη Δευτέρα, αναμένονται περαιτέρω επεξεργασίες.

Να σημειωθεί ότι μιλώντας μιλώντας, την περασμένη Δευτέρα, στη Βουλή ο Υπουργός Ναυτιλίας Χρήστος Στυλιανίδης, στο πλαίσιο του κοινοβουλευτικού ελέγχου αναφέρθηκε στο ζήτημα.

Όπως, χαρακτηριστικά,  δήλωσε, ο κ. Στυλιανίδης “γίνεται παράλληλα διαπραγμάτευση με το Υπουργείο Οικονομικών προκειμένου να εναρμονιστεί ο ΦΠΑ που επιβάλλεται στα Ιδιωτικής Χρήσης οχήματα και στις μηχανές, με βάση την Ευρωπαϊκή Οδηγία 2022/542”.

Υπενθυμίζεται ότι ο ΦΠΑ στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια των ΙΧ είναι στο 24% και η συζήτηση που γίνεται σύμφωνα με πληροφορίες είναι να μειωθεί στο 13%. Να σημειωθεί επίσης ότι το Υπουργείο Ναυτιλίας μπορεί να ελέγξει εάν αυτή η μείωση θα περάσεις το εισιτήριο καθώς οι ακτοπλοϊκές εταιρείες υποχρεούνται εντός τριών ημερών να ενημερώνουν για κάθε αναπροσαρμογή του εισιτηρίου τους.

Εκπτώσεις και μειώσεις

Αναλυτικά, απαντώντας σε σχετική ερώτηση στη Βουλή ο κ. Στυλιανίδης εκτίμησε ότι οι τιμές στα στα εισιτήρια των συμβατικών πλοίων είναι σταθερές και ελαφρά μειούμενες και αυξημένες στα ταχύπλοα και στις ενδονησιωτικές συνδέσεις.

Να σημειωθεί, ότι με βάση πηγές της ακτοπλοΐας, το 35% των εισιτηρίων που διατίθενται, ειδικά σε συμβατικά πλοία, είναι σε διαδικασία εκπτώσεων (κοινωνικά κριτήρια, πρόγραμμα πιστότητας, προσφορές κτλ).

Πάντως, ο κ. Στυλιανίδης ανακοίνωσε ότι είναι σε επαφή με τις ακτοπλοϊκές εταιρείες προκειμένου να επεκτείνουν τις ειδικές εκπτώσεις και προσφορές. Αναφέρθηκε μάλιστα και στην πρόσφατη επιστολή που απηύθυνε στην Επιτροπή Ανταγωνισμού, με την οποία ζήτησε στενότερη συνεργασία και τη διερεύνηση συγκεκριμένης καταγγελίας για ενδεχόμενη παράνομη συμπεριφορά (εναρμονισμένες πρακτικές κ.α.).  Και πρόσθεσε: “Την ίδια στιγμή με την ιδιότητα μου ως πρώην Επίτροπος της Ευρωπαϊκής Ένωσης έκανα κρούσεις στην DG Competition και σας ομολογώ ότι είναι απογοητευτικές οι ενδείξεις για να μπορέσω να προχωρήσω ή εγώ ή ο Υπουργός Οικονομικών σε πλαφόν”.  . Πάντως κράτη μέλη όπως η Ιταλία έχουν βρει “φόρμουλες” ενισχύσεων για την ακτοπλοΐα, κάτι που μειώνει τα τελικά κόστη. Αυτό αποτελεί ένα σημείο που ο κλάδος αναφέρει στα όσα επισημαίνει στην κυβέρνηση.

Πάντως,  στην εισήγησή του, ο  Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής χαρακτήρισε ως καθοριστική τη συμβολή του Παρατηρητηρίου Τιμών, το οποίο σχεδιάζεται προσεκτικά και τις προσεχείς ημέρες θα λειτουργήσει πλήρως και δημόσια. Κατέθεσε μάλιστα στα Πρακτικά και πρόσφατη Έκθεση, που έχει τη μορφή Εβδομαδιαίου Δελτίου Τύπου, στην οποία καταγράφονται οι μέσες εβδομαδιαίες τιμές ναύλων και οι μέγιστες τιμές αυτών σε ενδεικτικές συνδέσεις, για το διάστημα από 03.06.2024 έως 09.06.2024.

Στο πλαίσιο δε του ελέγχου της υποχρέωσής τους αυτής από 01/06/24 έως 19/07/24 έγιναν 1.456 έλεγχοι και βεβαιώθηκαν 21 περιπτώσεις αντικανονικότητας.  Ο Υπουργός παρατήρησε πάντως πως από πλευράς συνθηκών ανταγωνισμού η ελληνική αγορά δεν ανήκει ακόμα στις ώριμες αγορές. Όπως επισήμανε “είναι παρατηρημένο εδώ και πολλά χρόνια πως σε όλους τους διαγωνισμούς δεν προσέρχονται ξένες εταιρείες. Αυτό συμβαίνει λόγω μικρών περιθωρίων για κέρδος, αλλά και λόγω της ιδιαιτερότητας και των απαιτήσεων των ελληνικών θαλασσών”.

Παράλληλα απάντησή του σε ερώτηση βουλευτή στη Βουλή ο κ. Στυλιανίδης τόνισε ότι λόγω του αυξημένου ενδιαφέροντος της κυβέρνησης Μητσοτάκη για τη σύνδεση ακόμα και του τελευταίου νησιού καθ΄ όλη τη διάρκεια του έτους, η συνολική δαπάνη του κρατικού προϋπολογισμού αυξήθηκε από 90 εκατομμύρια το 2019 σε 154 φέτος.

Και κατέληξε: “Οφείλουμε να λειτουργούμε μέσα στα πλαίσια των ευρωπαϊκών οδηγιών και της ευρωπαϊκής νομοθεσίας. Είμαι μιας γενιάς που έζησε τι σημαίνει σοβιετικό μοντέλο και υπαρκτός σοσιαλισμός. Υπάρχει ενδεχόμενο αν περάσουμε σε μια τέτοια λογική και να έχουμε πλαφόν για όλα, να καταλήξουμε να ελέγχουμε την αισχροκέρδεια αλλά να μην έχουμε προϊόντα. Κι εγώ ως Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής δεν θέλω ποτέ να δω νησιά να μην έχουν διασυνδεσιμότητα ούτε με την ηπειρωτική Ελλάδα αλλά ούτε και με τα άλλα νησιά”.

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα