Έρχονται αλλαγές στο σύστημα εισαγωγής στα πανεπιστήμια
Διαβάζεται σε 5'Η κυβέρνηση εξετάζει την καθιέρωση του εθνικού απολυτηρίου και οι εκπαιδευτικοί προβληματίζονται
- 05 Αυγούστου 2024 14:27
Η Νέα Δημοκρατία στο πρόγραμμά της, έχει θέσει ως στόχο την αλλαγή του συστήματος εισαγωγής στα πανεπιστήμια και όπως φαίνεται, φέτος θα ξεκινήσει η συζήτηση επί του θέματος, μιας και πρόκειται για ζήτημα εξαιρετικά δύσκολο και σοβαρό. Η αλήθεια είναι ότι η εμπειρία από το παρελθόν δεν είναι καλή και πολλές φορές η αλλαγή του τρόπου εισαγωγής προκάλεσε σοβαρές αναταράξεις στην ελληνική κοινωνία.
Οι περισσότερες κυβερνήσεις άλλαζαν το εξεταστικό σύστημα με τρόπο αποσπασματικό και χωρίς ουσιαστική μελέτη και διάλογο με την εκπαιδευτική κοινότητα προκαλώντας αδικίες σε βάρος των παιδιών που διεκδικούσαν μια θέση στα πανεπιστήμια. Σήμερα ήδη η καθιέρωση της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής έχει προκαλέσει ξανά προβλήματα αφού στην πραγματικότητα λειτουργεί ως «κόφτης» για την εισαγωγή στα ΑΕΙ. Παρ΄όλα αυτά η συζήτηση για το θέμα αυτό έχει ξεκινήσει και ο υπουργός Παιδείας Κυριάκος Πιερρακάκης έχει δηλώσει ότι πρέπει να γίνουν αλλαγές με την προϋπόθεση να διατηρηθεί το αδιάβλητο του συστήματος καθώς αυτό έχει γίνει αποδεκτό στην ελληνική κοινωνία.
Η κυβέρνηση συνεπώς προσανατολίζεται στην καθιέρωση του Εθνικού Απολυτηρίου πράγμα που σημαίνει ότι οι μαθητές του λυκείου θα δίνουν σε κάθε τάξη «μίνι πανελλαδικές» μέσω της Τράπεζας Θεμάτων. Ο Γενικός Μέσος Όρος του Εθνικού Απολυτηρίου θα προκύπτει από τους βαθμούς των τριών τάξεων του Λυκείου με ειδικό συντελεστή ανά τάξη και ο βαθμός θα συνυπολογίζεται για την εισαγωγή στα πανεπιστήμια. Στην πράξη όμως αυτό σημαίνει ότι οι μαθητές του λυκείου θα βρίσκονται διαρκώς μπροστά από ένα εξεταστικό μαραθώνιο και ένα ανελέητο κυνηγητό καλών βαθμών χάνοντας και πάλι την ουσία και τη χαρά της μάθησης. Πάντως ο υπουργός Παιδείας έχει δηλώσει ότι «ασφαλώς και εξετάζουμε τον τρόπο εισαγωγής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Ωστόσο, αυτό το οποίο σκοπεύουμε να διατηρήσουμε σε κάθε περίπτωση από τις Πανελλαδικές είναι το κεκτημένο της διαφάνειας, το οποίο αναγνωρίζεται από τη συντριπτική πλειονότητα των πολιτών.
Θα δούμε, λοιπόν, πώς αυτό το αδιάβλητο σύστημα μπορεί να εξελιχθεί, εστιάζοντας περισσότερο στην ουσιαστική γνώση και λιγότερο στην αποστήθιση». Μάλιστα έχει υπογραμμίζει ότι «η ώρα να επιλύσουμε όλες τις εκκρεμότητες είναι τώρα, ακριβώς επειδή η Παιδεία είναι εξ ορισμού ένας χώρος όπου οι μεταρρυθμίσεις χρειάζονται χρόνο για να ωριμάσουν και να παράγουν αποτέλεσμα».
Όλα αυτά σημαίνουν ότι με την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς το θέμα αυτό θα μπει για τα καλά στο τραπέζι των συζητήσεων αλλά κανείς δεν ξέρει που θα καταλήξει με δεδομένο ότι ήδη οι καθηγητές των δημόσιων σχολείων αναφερόμενοι στο σύστημα του Εθνικού Απολυτηρίου μιλούν για ένα ακόμη «εξαντλητικό για τους μαθητές εξεταστικό μαραθώνιο» και ότι θα συνεχίσει το σχολείο της παπαγαλίας, μιας ατελείωτης ύλης χωρίς αρχή, μέση και τέλος, που θα «επιβαρύνει δυσβάστακτα τον οικογενειακό προϋπολογισμό, θα γίνει ακόμα χειρότερο και πιο εξοντωτικό για τους μαθητές και τις μαθήτριές μας».
Σε κάθε περίπτωση πάντως οι όποιες αλλαγές γίνουν δεν θα αφορούν στους μαθητές, που φέτος θα φοιτήσουν στη Γ΄λυκείου καθώς η σχετική νομοθεσία δεν το επιτρέπει και όπως έχει δηλώσει και ο κ. Πιερρακάκης «η δική μας προσέγγιση είναι ότι η συζήτηση για τη βελτίωση του σχολείου πρέπει να καταλήγει στο σύστημα των Πανελλαδικών και όχι να ξεκινά από αυτό. Και σίγουρα η συζήτηση αυτή εκτείνεται στο σύνολο της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης.
Να σας δώσω ένα απλό παράδειγμα: το μάθημα της Πληροφορικής δεν συγκινεί τα παιδιά λόγω των Πανελλαδικών ή γιατί μέχρι πρόσφατα είχαμε να κάνουμε με βιβλία που μιλούσαν για δισκέτες; Αντίστοιχα, στη Λογοτεχνία το πρόβλημα είναι μόνο ο τρόπος εξέτασης του μαθήματος ή πρέπει να δούμε και το γεγονός ότι είμαστε η μόνη χώρα που δεν διδάσκει πλήρη λογοτεχνικά έργα, αλλά περιορίζεται σε αποσπάσματα; Εμείς πιστεύουμε ότι πρέπει να προσεγγίσουμε το ζήτημα σφαιρικά, να πάμε μάθημα–μάθημα, να δούμε τι μπορούμε να βελτιώσουμε στο περιεχόμενο της διδασκαλίας, να ενισχύσουμε τη σχέση εκπαιδευτικού–μαθητή με επιπλέον εργαλεία, όπως οι διαδραστικοί πίνακες ή το πολλαπλό βιβλίο.
Όλα αυτά συντελούνται ήδη και τα επόμενα χρόνια το σχολείο θα είναι πολύ διαφορετικό, προς το καλύτερο. Σε αυτό το πλαίσιο, ασφαλώς και εξετάζουμε και τον τρόπο εισαγωγής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Ωστόσο, αυτό το οποίο σκοπεύουμε να διατηρήσουμε σε κάθε περίπτωση από τις Πανελλαδικές είναι το κεκτημένο της διαφάνειας, το οποίο αναγνωρίζεται από τη συντριπτική πλειονότητα των πολιτών. Θα δούμε, λοιπόν, πώς αυτό το αδιάβλητο σύστημα μπορεί να εξελιχθεί, εστιάζοντας περισσότερο στην ουσιαστική γνώση και λιγότερο στην αποστήθιση.