ΑΑΔΕ: “Μεγάλος αδελφός” στη διακίνηση όλων των προϊόντων

Διαβάζεται σε 4'
ΑΑΔΕ: “Μεγάλος αδελφός” στη διακίνηση όλων των προϊόντων
INTIME

Μέχρι τώρα με τα χειρόγραφα δελτία αποστολής καταγράφονταν περιπτώσεις όπου άλλα προϊόντα ανέγραφε το δελτίο αποστολής και άλλα μεταφέρονταν με τα φορτηγά και τα επαγγελματικά οχήματα.

Σε πραγματικό χρόνο με τη χρήση ψηφιακής τεχνολογίας θα μπορεί η ΑΑΔΕ να καταγραφτεί τη διακίνηση αγαθών.

Συγκεκριμένα, με τη χρήση του ψηφιακού δελτίου αποστολής, που ενεργοποιείται από 1ης Δεκεμβρίου , θα μπορεί η φορολογική διοίκηση να γνωρίζει το είδος, τον όγκο, τον τρόπο και τον προορισμό ενός φορτίου, Ουσιαστικά έτσι, καθίσταται δύσκολη η “μαύρη’ διακίνηση καθώς με τα χειρόγραφα δελτία καταγράφονταν περιπτώσεις όπου άλλα προϊόντα ανέγραφε το δελτίο αποστολής και άλλα μεταφέρονταν με τα φορτηγά και τα επαγγελματικά οχήματα.

Το νέο αυτό τρόπο για διακίνηση αγαθών θα πρέπει να υιοθετήσουν 155.415 εταιρείες με προτεραιότητα να δίνεται σε καύσιμα, οικοδομικά υλικά, ελαιόλαδο, φαρμακευτικά και ιατρικά είδη .

Στο μεταξύ ένεκα των αλλαγών αυτών η ΑΑΔΕ έχει ήδη στείλει ενημερωτικά email στις επιχειρήσεις που εμπίπτουν στο μέτρο και είναι υποχρεωμένες σε δυόμιση μήνες από σήμερα να εκδίδουν ψηφιακά παραστατικά διακίνησης και να διαβιβάζουν τα δεδομένα τους στην ψηφιακή πλατφόρμα myDATA .

Όσες δεν συμμορφωθούν αντιμετωπίζουν πρόστιμα τα οποία ανέρχονται:

  • Στα 500 ευρώ ανά φορολογικό έλεγχο, αν η επιχείρηση τηρεί απλογραφικό λογιστικό σύστημα ή
  • Στα 1.000 ευρώ ανά φορολογικό έλεγχο, αν η επιχείρηση τηρεί διπλογραφικό λογιστικό σύστημα.

Η εφαρμογή του ψηφιακού δελτίου αποστολής στη διακίνηση των αγαθών στην αγορά θα γίνει σε δυο φάσεις.

Πρώτη περίοδος

Από την 1η Δεκεμβρίου 2024 το μέτρο το οποίο σήμερα εφαρμόζεται προαιρετικά θα είναι υποχρεωτικό για:

  • Επιχειρήσεις με τζίρο άνω των 200.000 ευρώ, με βάση τις φορολογικές δηλώσεις που υποβλήθηκαν για το φορολογικό έτος 2022
  • Επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στους τομείς των ενεργειακών προϊόντων (καύσιμα), φαρμακευτικών προϊόντων και ιατρικών αναλωσίμων, οικοδομικών και συναφών υλικών, καθώς και της παραγωγής, τυποποίησης και εμπορίας ελαιόκαρπου και ελαιόλαδου, ανεξαρτήτως ύψους ακαθαρίστων εσόδων.

Οι συγκεκριμένες επιχειρήσεις θα εκδίδουν ψηφιακά τα παραστατικά, θα διαβιβάζουν τα δεδομένα στην πλατφόρμα myDATA, θα ενημερώνεται ο λήπτης των αγαθών ενώ θα υπάρχει δυνατότητα ελέγχου των διακινήσεων με τη σάρωση QR Code που απεικονίζονται στα παραστατικά διακίνησης.

Δεύτερη περίοδος

Από την 1η Απριλίου 2025 εντάσσονται όλες οι επιχειρήσεις και εκτός από την ψηφιακή έκδοση των παραστατικών και τη διαβίβαση των δεδομένων στα myDATA θα υπάρχει δυνατότητα ψηφιακής παρακολούθησης φορτώσεων/ μεταφορτώσεων, παραλαβή παραστατικών και αγαθών με τη σάρωση QR Code των παραστατικών διακίνησης καθώς και ποσοτικός και ποιοτικός έλεγχος από τον λήπτη.

Και το Δημόσιο

Επίσης, από την 1η Ιανουαρίου 2026 θα διαβιβάζονται υποχρεωτικά στην ψηφιακή πλατφόρμα myDATA τα δεδομένα της ψηφιακής παρακολούθησης διακίνησης αγαθών που διενεργούνται από το Δημόσιο, τις Περιφέρειες, τους Δήμους, και τα λοιπά νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου, για τις δραστηριότητες ή πράξεις, τις οποίες πραγματοποιούν ως δημόσια εξουσία.
Ψηφιακό πελατολόγιο

Παράλληλα μέχρι τέλος του χρόνου ο φοροελεγκτικός μηχανισμός θα έχει στα χέρια του το ψηφιακό πελατολόγιο που θα κάνει πρεμιέρα από τις εταιρείες Catering και τις επιχειρήσεις διοργάνωσης εκδηλώσεων και στη συνέχεια θα επεκταθεί και σε άλλες κατηγορίες επαγγελματιών. Αν και ακόμα δεν έχουν ληφθεί οριστικές αποφάσεις στη λίστα είναι πιθανόν να ενταχθούν επαγγελματίες οι οποίοι στο παρελθόν τηρούσαν πρόσθετα βιβλία τα οποία καταργήθηκαν το 2013 όπως γιατροί, φυσικοθεραπευτές-αισθητικοί, γυμναστήρια, οίκοι ευγηρίας, πάρκινγκ , συνεργεία και επιχειρήσεις ενοικίασης οχημάτων και φροντιστήρια.

Με το ψηφιακό πελατολόγιο οι ελεγκτικές αρχές θα ανιχνεύουν τις εισπράξεις των επαγγελματιών και θα τις διασταυρώνουν με τις φορολογικές τους δηλώσεις προκειμένου να εντοπίζουν περιπτώσεις απόκρυψη εισοδήματος. Με το νέο σύστημα οι επαγγελματίες θα είναι υποχρεωμένοι να τηρούν το ψηφιακό πελατολόγιο το οποίο θα είναι διαθέσιμο στον έλεγχο και θα συγκρίνεται με το προφίλ στην εφορία Ουσιαστικά πρόκειται για ένα λογιστικό πρόγραμμα που θα είναι ανοικτό κατά τη διάρκεια λειτουργίας της επαγγελματικής εγκατάστασης και θα είναι διασυνδεδεμένο με το Τaxis προκειμένου να μην μπορεί να παραβιαστεί και να αλλοιωθούν τα δεδομένα.

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα