Βαλένθια: Πώς το γινάτι ενός ανθρώπου στοίχισε εκατοντάδες ζωές στις πλημμύρες
Διαβάζεται σε 5'Δημοσιογράφος στην Ισπανία εξηγεί στο NEWS 24/7 την ευθύνη που φέρει ο περιφερειακός πρόεδρος της Βαλένθια, Κάρλος Μαθόν για τη διαχείριση της τραγωδίας στην περιοχή.
- 04 Νοεμβρίου 2024 10:05
Tην Κυριακή εμφανίστηκαν στις πληγείσες περιοχές της Βαλένθια ο βασιλιάς της Ισπανίας, Φίλιππος ΣΤ και ο πρωθυπουργός, Πέδρο Σάντσεθ.
Η κυρίαρχη εικόνα ήταν αυτή των αντιδράσεων οργής, αγανάκτησης και απελπισίας των επιζώντων στην πόλη Παϊπόρτα που βρίσκεται στη «Ζώνη 0» της καταστροφής. Ο κόσμος αποκαλούσε τους Φίλιππο και Σάντσεθ «δολοφόνους».
Ο Σάντσεθ ανήγγειλε ανάπτυξη επιπλέον 5.000 στρατιωτικών, για να προσφέρουν βοήθεια στους πλημμυροπαθείς και για να συμμετάσχουν στις έρευνες για τους αγνοούμενους, αυξάνοντας το σύνολό τους στους 7.500.
Είπε πως πρόκειται για τη μεγαλύτερη ανάπτυξη των ενόπλων δυνάμεων που έχει γίνει ποτέ στην Ισπανία σε καιρό ειρήνης.
Γιατί δεν έγινε νωρίτερα, ώστε να σωθούν και περισσότερες ζωές;
Ήλθε η ώρα να ‘μιλήσουμε’ για τα πρωτόκολλα της Ισπανίας σε περιπτώσεις κρίσεων και το ρόλο του περιφερειακού προέδρου της Βαλένθια, Κάρλος Μαθόν στον ολοένα αυξανόμενο αριθμό νεκρών από τις πλημμύρες.
ΠΩΣ ΧΕΙΡΙΖΕΤΑΙ Η ΙΣΠΑΝΙΑ ΤΑ ΕΚΤΑΚΤΑ ΠΕΡΙΣΤΑΤΙΚΑ
Από την πρώτη στιγμή ήταν στην περιοχή ο στρατός, όπως προβλέπεται από τα πρωτόκολλα. Αν ο τοπικός ηγέτης, Μαθόν είχε ενεργοποιήσει το πρωτόκολλο 3, η βοήθεια και δη τις πρώτες κρίσιμες ώρες θα ήταν πολύ μεγαλύτερη.
Δεν το έκανε, για προσωπικούς λόγους που στοίχισαν πολλές ζωές.
Ας περάσουμε στις λεπτομέρειες που παρείχε στο NEWS 24/7 δημοσιογράφος που δραστηριοποιείται στη συγκεκριμένη χώρα εδώ και δεκαετίες.
H Iσπανία έχει 17 τοπικές κυβερνήσεις, οι οποίες είναι υπεύθυνες για υγεία, παιδεία, δημόσια έργα, περιβάλλον κλπ.
Η κεντρική κυβέρνηση έχει την ευθύνη για την εξωτερική πολιτική, την άμυνα, την ασφάλεια και τους προϋπολογισμούς.
Σε περιπτώσεις διαχείρισης καταστάσεων έκτακτης ανάγκης ενεργοποιείται σύστημα που περιλαμβάνει τη συνεργασία σε εθνικό, περιφερειακό και τοπικό επίπεδο.
Με βάση το, εν πολλοίς, ομόσπονδο πολιτειακό σύστημα της Ισπανίας ο πρόεδρος της όποιας πληγείσας τοπικής κυβέρνησης είναι ο υπεύθυνος για τον συντονισμό όλων των ενεργειών στην περιοχή.
Υπάρχουν 3 πρωτόκολλα απόκρισης για επείγοντα περιστατικά/έκτακτες ανάγκες:
- το τοπικό (βλ. τοπικά περιστατικά).
- το περιφερειακό (για καταστάσεις που επηρεάζουν συγκεκριμένες περιοχές ή επαρχίες -αυτόνομες κοινότητες) και
- το εθνικό (για συνθήκες που επηρεάζουν πολλές περιοχές ή με υψηλό αντίκτυπο),
Όπως διαβάσατε ήδη, μέχρι το πρωτόκολλο επιπέδου 2 την ευθύνη για την απόκριση την έχει πάντα ο τοπικός πρόεδρος της κυβέρνησης.
Εν προκειμένω ο Κάρλος Μαθόν.
ΓΙΑΤΙ ΔΕΝ ΕΝΕΡΓΟΠΟΙΗΘΗΚΕ ΤΟ ΠΡΩΤΟΚΟΛΛΟ ΕΠΙΠΕΔΟΥ 3
Οι έχοντες γνώση επισημαίνουν ότι έπρεπε να ενεργοποιηθεί το πρωτόκολλο επιπέδου 3, κάτι που δεν έγινε με συνέπεια ανθρώπινες ζωές.
Ας δούμε τι περιλαμβάνει το πλάνο αντιμετώπισης κρίσεων της Ισπανίας.
To πρωτόκολλο επιπέδου 1 αναφέρεται σε καταστάσεις όπου ένα περιστατικό ή μια απειλή έχει εντοπιστεί σε μικρή περιοχή (μεμονωμένη πόλη ή γειτονιά), δεν υπάρχει απειλή επέκτασης πέραν του συγκεκριμένου εύρους και είναι διαχειρίσιμο εντός ενός δήμου ή μιας μικρής περιοχής (από την τοπική αστυνομία, τις πυροσβεστικές υπηρεσίες και τις ιατρικές ομάδες έκτακτης ανάγκης) χωρίς την ανάγκη περιφερειακή ή εθνική υποστήριξη.
Στο πρωτόκολλο επιπέδου 2 επιστρατεύονται περιφερειακοί πόροι. Ένα παράδειγμα είναι μια μικρή πυρκαγιά που εξελίσσεται σε μεγαλύτερη δασική πυρκαγιά, η οποία απειλεί τις γειτονικές πόλεις. Περιλαμβάνει σημαντικά περιφερειακά περιστατικά που μπορεί να χρειάζονται υποστήριξη από γειτονικές περιοχές.
Το πρωτόκολλο επιπέδου 3 προορίζεται αποκλειστικά για καταστάσεις εθνικού αντίκτυπου, που απαιτούν κεντρικό συντονισμό και πιθανώς παρέμβαση πόρων σε εθνικό επίπεδο (πχ Στρατιωτική Μονάδα Έκτακτης Ανάγκης -η Military Unit for Emergencies είναι εξειδικευμένη μονάδα εντός των ενόπλων δυνάμεων της Ισπανίας, που αναπτύσσεται για καταστροφές μεγάλης κλίμακας, συμπεριλαμβανομένων φυσικών και βιομηχανικών περιστατικών).
Χαρακτηριστικά παραδείγματα ενεργοποίησης είναι α) μια τεράστια φυσική καταστροφή που επηρεάζει πολλές περιοχές, β) ένα εργατικό ατύχημα μεγάλης κλίμακας με διαπεριφερειακές συνέπειες και γ) μια κατάσταση που απαιτεί εθνική κατάσταση έκτακτης ανάγκης, όπου οι τοπικές προσπάθειες είναι ανεπαρκείς.
Μέχρι το 2 την ευθύνη για τα πάντα έχει ο τοπικός πρόεδρος της κυβέρνησης.
Στο 3 παρεμβαίνει η κεντρική κυβέρνηση που έχει μεγαλύτερη δυνατότητα παρέμβασης στα πάντα.
Την εντολή να περάσει μια κρίση από το επίπεδο 2 στο επίπεδο 3 την παίρνει η τοπική κυβέρνηση.
Σύμφωνα με την πηγή του NEWS 24/7 o περιφερειακός πρόεδρος της Βαλένθια, Κάρλος Μαθόν, ο οποίος εξελέγη πέρυσι με το Λαϊκό Κόμμα και συγκυβερνά με την ακροδεξιά Vox, απέφυγε εσκεμμένα να ζητήσει τη βοήθεια της κεντρικής κυβέρνησης.
Το περασμένο Σάββατο, τέσσερις ημέρες μετά την τραγωδία,ο Μαθόν ζήτησε από τους επικεφαλής 7 υπουργείων να τεθούν κάτω από τις εντολές του. Συνέχισε να αρνείται πεισματικά να κηρύξει το Πρωτόκολλο 3, με στόχο «να κάνει τη μεγαλύτερη δυνατή ζημιά στην κεντρική κυβέρνηση, που είναι πολιτικοί του αντίπαλοι.
Σε ό,τι αφορά την εξαγγελία του Σάντσεθ πως θα στείλει τη βοήθεια που έχει πραγματικά ανάγκη η περιοχή, χωρίς να τον ενδιαφέρει ποιος διοικεί, αφού προτεραιότητα είναι οι ανθρώπινες ζωές, αν το κάνει και αναλάβει ηγετικό ρόλο στη διαχείρισης της κρίσης, θα κατηγορηθεί για δικτάτορας».
Στο τέλος της ημέρας «ο Μαθόν υπολογίζει στο ότι θα κατευνάσει τα πνεύματα με τις αποζημιώσεις που θα δοθούν στους πληγέντες, με την οικονομία να επιτρέπει σεβαστά ποσά».
Ναι, δεν συμβαίνουν μόνο εδώ αυτά -όπου ειρήσθω εν παρόδω, δεν έχουμε και τόσο δυνατή οικονομία.