Αγωγό υδρογόνου που θα συνδέει την Ελλάδα με τη Γερμανία προωθεί ο ΔΕΣΦΑ

Διαβάζεται σε 3'
Αγωγό υδρογόνου που θα συνδέει την Ελλάδα με τη Γερμανία προωθεί ο ΔΕΣΦΑ
Istock

Η κεντρική ιδέα αφορά στην μεταφορά του καυσίμου προς την διψασμένη αγορά της Γερμανίας που έχει ήδη θέσει φιλόδοξους στόχους κατανάλωσης υδρογόνου.

Στην ανάπτυξη ενός γιγαντιαίου δικτύου μεταφοράς υδρογόνου που θα εκτείνεται από την Ελλάδα μέχρι την Γερμανία αποσκοπεί η συνεργασία που έχει εγκαθιδρύσει ο ΔΕΣΦΑ με πέντε ακόμη διαχειριστές από Βουλγαρία, Ρουμανία, Ουγγαρία, Σλοβενία και Τσεχία.

Ειδικότερα, όπως διευκρινίζουν αρμόδιες πηγές, ο σχεδιασμός βρίσκεται στο εξαιρετικά αρχικό του στάδιο, επιδιώκοντας να ωριμάσει την ιδέα, ξεκινώντας από την εμπέδωση μιας κοινής αντίληψης μεταξύ των διαχειριστών.

Η κεντρική ιδέα αφορά στην μεταφορά του καυσίμου προς την διψασμένη αγορά της Γερμανίας που έχει ήδη θέσει φιλόδοξους στόχους κατανάλωσης υδρογόνου με την τρέχουσα συζήτηση να εστιάζει τόσο στις υφιστάμενες υποδομές αερίου και πως αυτές μπορούν να αξιοποιηθούν όσο και σε νέες που απαιτούνται να υλοποιηθούν, προκειμένου να καταστεί πραγματικό ένα τέτοιο σχέδιο.

Σε αυτή την βάση, όπως αναφέρουν αρμόδιες πηγές, το μεγαλύτερο «πρόβλημα» αντιμετωπίζει η Ρουμανία όπου χρειάζεται να προχωρήσει σε σημαντικές παρεμβάσεις στο δίκτυο της προκειμένου να το καταστήσει «eligible» για την μεταφορά υδρογόνου.

Στην περίπτωση της Ελλάδας, το υφιστάμενο δίκτυο δύναται, τουλάχιστον σε πρώτη φάση, να αξιοποιηθεί, ωστόσο ο ΔΕΣΦΑ ωριμάζει το σχέδιο ανάπτυξης ενός παράλληλου αγωγού στο κεντρικό σύστημα που θα χρησιμοποιηθεί για την μεταφορά υδρογόνου.

Σημειώνεται ότι το εν λόγω σχέδιο συνεχίζει να παραμένει εκτός δεκαετούς προγράμματος, αξιολογούμενο ως «αχρείαστο» με τα υφιστάμενα δεδομένα της αγοράς. Την ίδια στιγμή, το νέο δεκαετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης του ΔΕΣΦΑ περιλαμβάνει τον αγωγό Αμύνταιο-Κομνηνά που αφορά σε έργο μεταφοράς υδρογόνου με την προοπτική ένταξης στο παραπάνω συνολικό σχέδιο.

Σε κάθε περίπτωση, θα πρέπει να σημειωθεί ότι η όποια πρόοδος στην υλοποίηση των έργων συναρτάται άμεσα με τον «βηματισμό» της αγοράς υδρογόνου όπου, για την ώρα, ερωτηματικά συνοδεύουν τόσο το κομμάτι της παραγωγής όσο και το κομμάτι της κατανάλωσης – αγοραστών.

Το δεκαετές πρόγραμμα ανάπτυξης του ΔΕΣΦΑ για την περίοδο 2024-2033 αναφέρει τα εξής σχετικά με τον αγωγό Αμύνταιο-Κομνηνά:

Ο ΔΕΣΦΑ έχει λάβει αυξημένο ενδιαφέρον για την παραγωγή πράσινου H2 στην περιοχή της Δυτικής Μακεδονίας. Ήδη από το 2027 η Hellenic Hydrogen (HH) σχεδιάζει να αναπτύξει την κατασκευή και λειτουργία Μονάδας Παραγωγής Ανανεώσιμου Υδρογόνου (RFNBO), αρχικής ισχύος 50 MW (επεκτάσιμη στα 200 MW) εντός του πρώην Ατμοηλεκτρικού Σταθμού Αμυνταίου – Φιλώτα. Άλλα σημεία παραγωγής και κατανάλωσης H2 προβλέπονται στην ευρύτερη περιοχή στο μέλλον.

Το παραγόμενο υδρογόνο θα εγχυθεί κατάντη του κεντρικού αγωγού του ΔΕΣΦΑ (στο σημείο Κομνηνά) ώστε να μπορεί να αναμειχθεί σε ποσοστό 20% (ογκομετρικό) με φυσικό αέριο στον κλάδο για την τροφοδοσία της νέας μονάδας ΣΗΘ στην Καρδιά.

Ο ΔΕΣΦΑ σχεδιάζει την κατασκευή αγωγού Η2 διαμέτρου περίπου 9,05 χλμ και 8” από το Αμύνταιο μέχρι τον βαλβιδοσταθμό των Κομνηνών. Στο σημείο έγχυσης Η2 με τον αγωγό ΔΕΣΦΑ θα εγκατασταθεί όλος ο απαραίτητος εξοπλισμός μέτρησης και ομογενοποίησης της ροής και της σύστασης του μείγματος αερίων όπως Μετρητικός/Ρυθμιστικός Σταθμός. Τονίζεται και πάλι ότι η Τελική Επενδυτική απόφαση για την κατασκευή του έργου δεν θα ληφθεί πριν ληφθεί και τις αντίστοιχες από τους παραγωγούς H2.

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα