ΣτΕ: Στην Ολομέλεια η ακαδημαϊκή αναγνώριση από τον ΔΟΑΤΑΠ αλλοδαπών τίτλων σπουδών
Διαβάζεται σε 2'Το Γ’ Τμήμα του ανώτατου δικαστηρίου έκρινε ότι τίθεται ζήτημα αντισυνταγματικότητας του νόμου 4957/2022, με την οποία θεσπίζεται η διαδικασία ακαδημαϊκής αναγνώρισης αλλοδαπών τίτλων σπουδών.
- 28 Νοεμβρίου 2024 17:14
Στο «μικροσκόπιο» της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας μπαίνει η ακαδημαϊκή αναγνώριση τίτλων σπουδών της αλλοδαπής από τον ΔΟΑΤΑΠ.
Το ζήτημα παραπέμφθηκε για οριστική κρίση στην Ολομέλεια του ΣτΕ, καθώς το Γ’ Τμήμα του ανώτατου δικαστηρίου έκρινε ότι τίθεται ζήτημα αντισυνταγματικότητας του νόμου 4957/2022, με την οποία θεσπίζεται η διαδικασία ακαδημαϊκής αναγνώρισης αλλοδαπών τίτλων σπουδών.
Όπως αναφέρεται στην επίμαχη απόφαση, διατάξεις του επίμαχου νόμου «δεν συνιστούν ρυθμίσεις πρόσφορες για την επίτευξη του επιδιωκόμενου από τον νομοθέτη σκοπού που συνίσταται στην ανεύρεση της εγγενούς αξίας των τίτλων αυτών και την ουσιαστική σύγκρισή τους με τους αντίστοιχους τίτλους σπουδών που απονέμονται από τα ελληνικά ΑΕΙ. Και τούτο, διότι τα όργανα του ΔΟΑΤΑΠ στα οποία ανατίθεται η αρμοδιότητα αυτή δεν έχουν, προδήλως, το απαιτούμενο για κάθε υποβαλλόμενο τίτλο σπουδών επιστημονικό υπόβαθρο προκειμένου να εκφέρουν τις αναγκαίες για την αναγνώριση αυτή επιστημονικές και τεχνικές κρίσεις».
Συγχρόνως, κρίθηκε, κατά πλειοψηφία, ότι «οι παράγραφοι 3 και 8 του άρθρου 311 παραβιάζουν το άρθρο 16 του Συντάγματος· η πρώτη, κατά το μέρος που παρέχει το δικαίωμα στους παραπεμπόμενους προς εξέταση από το ΔΟΑΤΑΠ να επιλέγουν ελευθέρως το Τμήμα ΑΕΙ της ημεδαπής στο οποίο επιθυμούν να εξεταστούν και η δεύτερη, κατά το μέρος που επιβάλλει στα ΑΕΙ η εν λόγω εξέταση να γίνεται «σε αριθμό τουλάχιστον ίσο με το δέκα τοις εκατό (10%) των εισακτέων στα αντίστοιχα Τμήματα κατά το συγκεκριμένο ακαδημαϊκό έτος» και, μάλιστα, σε περίπτωση παράλειψης της υποχρεώσεως τους αυτής, με την απειλή επιβολής σε βάρος των αρμοδίων οργάνων ποινικής και πειθαρχικής κύρωσης λόγω παράβασης καθήκοντος».
Να σημειωθεί πως η μειοψηφία είχε την άποψη ότι «οι ανωτέρω ρυθμίσεις δεν έρχονται σε αντίθεση προς το άρθρο 16 του Συντάγματος, διότι εξυπηρετούν σκοπούς δημοσίου συμφέροντος (αποφυγή υπέρμετρης καθυστέρησης της διαδικασίας ακαδημαϊκής αναγνώρισης και συσσώρευσης μεγάλου αριθμού εξεταζόμενων σε μια εξεταστική περίοδο), ενώ, κατά την αληθή έννοια της σχετικής διάταξης, η υποχρέωση αυτή των ΑΕΙ αφορά ποσοστό “μέχρι” το 10% των εισακτέων».