Μετρό Θεσσαλονίκης SOOC

ΜΕΤΡΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ: ΟΣΑ ΚΑΤΑΓΡΑΨΑΜΕ ΤΗΝ ΠΡΩΤΗ ΕΒΔΟΜΑΔΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΤΟΥ

Το μετρό της Θεσσαλονίκης, μετά από 40 σχεδόν χρόνια προσπαθειών, 18 χρόνια εργασιών και εκατοντάδες (ή και χιλιάδες;) δημοσιογραφικά κείμενα μπήκε στις ράγες, οι Θεσσαλονικείς μπήκαν σε αυτό, το δοκίμασαν, το χρησιμοποίησαν για τις δουλειές τους και χθες, Σάββατο, συμπλήρωσε επίσημα την πρώτη εβδομάδα λειτουργίας του. 

Από την στιγμή που ο πρωθυπουργός πάτησε το (συμβολικό) μπλε κουμπί κηρύσσοντας έτσι την έναρξη λειτουργίας του, μέχρι και την ώρα που γράφονται αυτές οι γραμμές, η Θεσσαλονίκη, λίγο-πολύ, ζει στους ρυθμούς του μετρό.

Λίγο τα χρόνια κατασκευής που το μετέτρεψαν σε πανελλαδικό ανέκδοτο, λίγο οι δημοσιογράφοι που μετατρέψαμε το ανέκδοτο σε κλισέ, λίγο η ανάγκη της πόλης να ξεκολλήσει από μία κατάσταση που για χρόνια την έπνιγε, το νέο Μεταφορικό Μέσο της Θεσσαλονίκης δεν θα μπορούσε παρά να αποτελεί αντικείμενο συζήτησης στις παρέες, τα πηγαδάκια στις τυχαίες συναντήσεις.

Το NEWS 24/7 βρέθηκε την πρώτη εβδομάδα λειτουργίας του μετρό στην Θεσσαλονίκη και προσπάθησε να καταγράψει ψύχραιμα τα όσα συνέβησαν στο διάστημα αυτό.

Εγκαίνια, πρώτες διαδρομές και σταγόνες

Το Σάββατο, 30/11 ο κόσμος που βρισκόταν στο Αμαξοστάσιο της Πυλαίας, από όπου ο πρωθυπουργός, η Πρόεδρος της Δημοκρατίας και η ηγεσία του υπουργείου Μεταφορών και Υποδομών πραγματοποίησαν τα εγκαίνια του μετρό, επιβιβάστηκε στον συρμό και πραγματοποίησε ένα από τα πρώτα δρομολόγια. Την ίδια ώρα, πλήθος κόσμου περίμενε να μπει στον σταθμό της Βενιζέλου και άλλους κεντρικούς σταθμούς που άνοιξαν με το πάτημα του κουμπιού.

Ο καιρός στην Θεσσαλονίκη ήταν βροχερός με την κακοκαιρία Bora να ετοιμάζεται για το πέρασμά της από την πόλη. Ο κόσμος δειλά δειλά στην αρχή επιβιβαζόταν στους συρμούς και όλα έδειχναν να κυλούν ομαλά.

Στα ταμεία των σταθμών άρχιζαν να σχηματίζονται οι πρώτες ουρές για τις προσωποποιημένες κάρτες, ενώ στον σταθμό Βενιζέλου δεν έπεφτε καρφίτσα από το πλήθος. Λίγη ώρα αργότερα κυκλοφόρησαν οι πρώτες φωτογραφίες και τα πρώτα κείμενα για κατασκευαστικά σφάλματα που είχαν ως αποτέλεσμα η οροφή στον σταθμό Βενιζέλου να στάζει και το προσωπικό να σπεύδει με κουβάδες να μαζέψει τα νερά της βροχής.

Σημειώνουμε πως σε συνέντευξή του ο υφυπουργός Νίκος Ταχιάος, υπογράμμισε πως οι αστοχίες διορθώθηκαν και είναι γεγονός πως τις επόμενες ημέρες δεν παρατηρήθηκε αντίστοιχο πρόβλημα.

Κοσμοσυρροή

Από το μεσημέρι του Σαββάτου είχε καταστεί σαφές πως ο κόσμος της Θεσσαλονίκης θα δοκίμαζε στο έπακρο τον υπόγειο σιδηρόδρομο. Πράγμα απολύτως λογικό άλλωστε μετά τα τόσα χρόνια αναμονής και την ταλαιπωρία που υπέστη η πόλη.

Η αναμονή αυτή, σε συνδυασμό με το γεγονός πως για το πρώτο τετραήμερο λειτουργίας η είσοδος στους συρμούς ήταν δωρεάν, ανάγκασε τους πολύ εξυπηρετικούς υπαλλήλους της Thema να ρυθμίζουν την κυκλοφορία στις κυλιόμενες σκάλες αλλά και στους συρμούς προκειμένου να ελεγχθεί η ροή του πλήθους. Στους σταθμούς και τα τρένα τις πρώτες τέσσερις ημέρες, κατά τις ώρες αιχμής, επικρατούσε το αδιαχώρητο. 

Το πλήθος που κινείτο στους σταθμούς του μετρό αυξανόταν όσο περνούσε η μέρα. Έτσι, τα πρωινά των εργάσιμων ημερών της πρώτης εβδομάδας λειτουργίας του, μπορούσε κανείς να παρατηρήσει τους εργαζόμενους που πήγαιναν στις δουλειές τους, με το πέρασμα της ώρας, όμως, ο κόσμος αυτός πλήθαινε, με το μεγαλύτερο μέρος της κίνησης να αφορά σε εκείνους που έμπαιναν στους σταθμούς και στο μετρό για να το επισκεφτούν, να το γνωρίσουν, να εξοικειωθούν.

Προβλήματα στις κυλιόμενες και τα ασανσέρ

Σταδιακά από την Δευτέρα άρχισαν να κάνουν την εμφάνισή τους τα πρώτα προβλήματα που αφορούσαν στην λειτουργία των σταθμών. Κυλιόμενες και ανελκυστήρες εκτός λειτουργίας κατά διαστήματα, με τους δεύτερους να αποτελούν και τον μοναδικό τρόπο εισόδου για τα άτομα με αναπηρία.

Τα προβλήματα αυτά συνεχίστηκαν και τις επόμενες ημέρες. Το γεγονός ότι από την ιστοσελίδα του μετρό μπορεί κάποιος να ενημερωθεί για τους σταθμούς στους οποίους οι ανελκυστήρες είναι εκτός λειτουργίας αποτελεί μία κάποια διευκόλυνση, όμως δεν λύνει το πρόβλημα. Σημειώνεται ότι προς το τέλος της εβδομάδας, οι σχετικές αναφορές ήταν λιγότερες.

Ουρές και εισιτήρια υπό προϋποθέσεις

Από την πρώτη ημέρα λειτουργίας στα γκισέ των εκδοτηρίων σχηματίζονταν ουρές για την έκδοση της προσωποποιημένης κάρτας. Η διαδικασία σχετικά απλή, εμφανίζεσαι με ταυτότητα, βγαίνεις επί τόπου μια φωτογραφία, εκδίδεται η κάρτα, την οποία φορτίζεις στα μηχανήματα.

Ωστόσο, εξαιτίας προβλημάτων στην έκδοση των καρτών και του ανεπαρκούς αριθμού ατόμων για την εξυπηρέτηση των πολιτών, η διαδικασία κατέστη εξαιρετικά προβληματική. Πολίτες έκαναν λόγο για αναμονή έως και τριών ωρών, ενώ οι ουρές στα εκδοτήρια ήταν μεγάλες ήδη από τις εννιά το πρωί, όταν και ανοίγουν.

Σε αυτό το ζήτημα ήρθαν να προστεθούν τα προβλήματα στην λειτουργία των μηχανημάτων έκδοσης εισιτηρίων. Αρχικά το γεγονός ότι δεν δέχονται κάρτα είναι από μόνο του προβληματικό. Για πολλούς, ενδεικτικό μη ετοιμότητας. Στην συνέχεια, η αποδοχή χαρτονομισμάτων μόνο των 5 και 10 ευρώ αποτέλεσε μία ακόμη πηγή εκνευρισμού. Το γεγονός ότι με χειρόγραφα χαρτιά σε διάφορα μηχανήματα το κοινό ενημερωνόταν ότι δεν δίνουν ρέστα, ενέτεινε το ίδιο συναίσθημα. Τέλος, πολλά από τα μηχανήματα τίθενται εκτός λειτουργίας, με αποτέλεσμα σε πολλές περιπτώσεις να πρέπει να σχηματίζονται ουρές προκειμένου να εξυπηρετηθούν οι επιβάτες. Ενδεικτικά αναφέρουμε το πρωί της Τετάρτης, όπου στον σταθμό Βενιζέλου τα μισά μηχανήματα ήταν εκτός λειτουργίας. 

Στα ζητήματα αυτά με την πάροδο των ημερών δεν φάνηκε να βρίσκεται κάποια λύση.

Εδώ θα ήταν άδικο να μην αναφέρουμε ότι είναι εμφανής η προσπάθεια των εργαζομένων να διορθώσουν προβλήματα και όπου εμφανίζονται και να εξυπηρετήσουν με τον καλύτερο δυνατό τρόπο το επιβατικό κοινό της πόλης.

Εξυπηρετεί το μετρό;

Το μετρό της Θεσσαλονίκης έχει δεκατρείς σταθμούς και εκτείνεται από τον Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό μέχρι την Νέα Ελβετία. Προφανώς δεν εξυπηρετεί το σύνολο του πολεοδομικού συγκροτήματος της πόλης και προφανώς η επίπτωσή του στο κυκλοφοριακό πρόβλημα της πόλης θα καταστεί εμφανής όταν λειτουργήσει η επέκταση προς Καλαμαριά.

Η Λαγκαδά και η Μοναστηρίου πιθανότατα, θα συνεχίζουν να “κοκκινίζουν” κάθε πρωί όσο το νέο Μέσο της πόλης δεν δύναται να κινηθεί προς τις δυτικές συνοικίες της. Οι πολίτες ωστόσο, φαίνεται πως το χρησιμοποιούν. Όσοι εργάζονται κατά μήκος της γραμμής του, ή διευκολύνονται από αυτό για κάποια μετεπιβίβαση στον ΟΑΣΘ, εκμεταλλεύονται τις ταχύτητες και την αποφυγή της κίνησης των δρόμων.

Η επιβατική κίνηση τις ημέρες που ακολούθησαν την “δωρεάν περίοδο” ήταν σαφώς πιο περιορισμένη, όμως σε καμία περίπτωση αμελητέα. Οι προβλέψεις έκαναν λόγο για 254.000 ανθρώπους που θα μετακινούνταν καθημερινά με το μετρό. Μέχρι την Παρασκευή δεν υπήρχαν σχετικά στοιχεία, ώστε να ξέρουμε αν ο αριθμός αυτός επαληθεύεται.

Στιγμιότυπα απο τη λειτουργία του μετρό της Θεσσαλονίκης. Σάββατο 30 Νοεμβρίου 2024 (ΒΑΣΙΛΗΣ ΒΕΡΒΕΡΙΔΗΣ / MOTION TEAM)

Πλέον με την απόφαση να λειτουργεί δωρεάν για τα σαββατοκύριακα του Δεκεμβρίου ο αριθμός των επιβατών θα είναι δεδομένα μεγαλύτερος από ό,τι σε διαφορετική περίπτωση.

Σταδιακά οι Θεσσαλονικείς θα εντάξουν το μετρό στην καθημερινότητά τους, ενώ ευελπιστούν σταδιακά να λυθούν και τα προβλήματα που παρατηρούνται και η επέκταση της Καλαμαριάς να ολοκληρωθεί βάση προγράμματος αυτή τη φορά. Το αν και πότε θα φτάσει στα δυτικά θα παραμείνει, μάλλον για πολύ καιρό ακόμα, το νέο μεγάλο ερώτημα της πόλης.

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα