Συγχώνευση Honda και Nissan: Τι σηματοδοτεί το ιστορικό deal
Διαβάζεται σε 7'Τι οδήγησε στη συγχώνευση Honda και Nissan και ποιες προκλήσεις θα αντιμετωπίσουν από κοινού οι δύο εταιρείες στον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας.
- 24 Δεκεμβρίου 2024 08:53
Οι ιαπωνικές αυτοκινητοβιομηχανίες Honda και Nissan ανακοίνωσαν χθες, Δευτέρα, την πρόθεσή τους να συγχωνευθούν, με στόχο τη δημιουργία του τρίτου μεγαλύτερου κατασκευαστή αυτοκινήτων στον κόσμο σε όρους πωλήσεων, καθώς η βιομηχανία βρίσκεται σε φάση δραματικών αλλαγών εν μέσω της μετάβασης από τα ορυκτά καύσιμα.
Οι δύο εταιρείες υπέγραψαν μνημόνιο συνεργασίας, ενώ στις συζητήσεις για την ενοποίηση των δραστηριοτήτων τους θα συμμετέχει και η Mitsubishi Motors, μικρότερος εταίρος της συμμαχίας της Nissan. Στο αρχικό στάδιο, η Honda θα αναλάβει την ηγεσία του νέου σχήματος, διατηρώντας τις αρχές και τα εμπορικά σήματα κάθε εταιρείας.
Ας δούμε τι θα σήμαινε η συγχώνευση της Honda και της Nissan για τις ίδιες τις εταιρείες αλλά και για την αυτοκινητοβιομηχανία.
Μια αναδιάταξη του κλάδου
Η άνοδος των Κινέζων κατασκευαστών αυτοκινήτων έχει προκαλέσει αναταράξεις σε μια εποχή όπου οι αυτοκινητοβιομηχανίες αγωνίζονται να προσαρμοστούν στη μετάβαση από τα ορυκτά καύσιμα στην ηλεκτροκίνηση. Τα σχετικά φθηνά ηλεκτρικά οχήματα (EVs) από εταιρείες όπως η BYD, η Great Wall και η Nio “ροκανίζουν” τα μερίδια αγοράς των αμερικανικών και ιαπωνικών αυτοκινητοβιομηχανιών τόσο στην Κίνα όσο και σε άλλες αγορές.
Την ίδια στιγμή οι ιαπωνικές αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν μείνει πίσω στον αγώνα της ηλεκτροκίνησης έναντι μεγάλων ανταγωνιστών και τώρα προσπαθούν να μειώσουν τα κόστη τους και να καλύψουν το χαμένο έδαφος.
Τον Αύγουστο, οι Nissan, Honda και Mitsubishi ανακοίνωσαν ότι θα μοιράζονται εξαρτήματα για ηλεκτρικά οχήματα, όπως μπαταρίες, και θα συνεργάζονται στην έρευνα για λογισμικά αυτόνομης οδήγησης, ώστε να προσαρμοστούν στις δραματικές αλλαγές που φέρνει η ηλεκτροκίνηση. Τον Μάρτιο είχε ήδη ανακοινωθεί προκαταρκτική συμφωνία μεταξύ της Honda, της δεύτερης μεγαλύτερης ιαπωνικής αυτοκινητοβιομηχανίας, και της Nissan, της τρίτης μεγαλύτερης.
Μια ενδεχόμενη συγχώνευση θα μπορούσε να οδηγήσει στη δημιουργία ενός “κολοσσού” με αξία περίπου 55 δισ. δολαρίων, βάσει της κεφαλαιοποίησης των τριών εταιρειών.
Επίσης η ένωση δυνάμεων θα επιτρέψει στις μικρότερες ιαπωνικές αυτοκινητοβιομηχανίες να αποκτήσουν την απαραίτητη κλίμακα για να ανταγωνιστούν την ηγέτιδα της ιαπωνικής αγοράς, Toyota Motor Corp., αλλά και τη γερμανική Volkswagen AG. Αξίζει να σημειωθεί ότι η Toyota διατηρεί ήδη τεχνολογικές συνεργασίες με τις ιαπωνικές Mazda Motor Corp. και Subaru Corp.
Γιατί συγχώνευση με τη Nissan;
Η Nissan διαθέτει μεγάλα SUV οχήματα με σκελετό βασισμένο σε φορτηγά, όπως τα Armada και Infiniti QX80, τα οποία η Honda δεν έχει στη γκάμα της. Τα οχήματα αυτά διακρίνονται για την υψηλή ικανότητα ρυμούλκησης και τις εξαιρετικές επιδόσεις τους εκτός δρόμου, σημείωσε ο Σαμ Φιοράνι, αντιπρόεδρος της AutoForecast Solutions.
Επιπλέον, έχει πολυετή εμπειρία στην κατασκευή μπαταριών και ηλεκτρικών οχημάτων, καθώς και σε υβριδικές τεχνολογίες βενζινοκινητήρων-ηλεκτροκινητήρων, που θα μπορούσαν να βοηθήσουν τη Honda στην ανάπτυξη των δικών της ηλεκτρικών και της επόμενης γενιάς υβριδικών οχημάτων, όπως είπε.
“Η Nissan έχει προϊόντα σε κατηγορίες όπου η Honda δεν δραστηριοποιείται προς το παρόν, και μια συγχώνευση ή συνεργασία θα μπορούσε να καλύψει αυτό το κενό”, δήλωσε ο Σαμ Αμπουελσαμίτ, αναλυτής της αυτοκινητοβιομηχανίας από το Ντιτρόιτ.
Παρότι τα ηλεκτρικά μοντέλα Leaf και Ariya της Nissan δεν έχουν σημειώσει μεγάλες πωλήσεις στις ΗΠΑ, παραμένουν αξιόπιστα οχήματα, υπογράμμισε ο Φιοράνι. “Η Nissan δεν επαναπαύτηκε στις δάφνες της και συνέχισε να αναπτύσσει την τεχνολογία αυτή. Έχουν νέα προϊόντα στα σκαριά, που θα μπορούσαν να αποτελέσουν καλή βάση για τη Honda για την επόμενη γενιά της”, ανέφερε χαρακτηριστικά.
Γιατί τώρα;
Η Nissan ανακοίνωσε τον περασμένο μήνα ότι θα περικόψει 9.000 θέσεις εργασίας, δηλαδή περίπου το 6% του παγκόσμιου εργατικού δυναμικού της, και θα μειώσει την παγκόσμια παραγωγική της ικανότητα κατά 20%, αφού ανακοίνωσε τριμηνιαίες ζημίες ύψους 9,3 δισεκατομμυρίων γεν (61 εκατομμύρια δολάρια).
Νωρίτερα αυτόν τον μήνα, η Nissan προχώρησε σε ανασχηματισμό της διοίκησής της, ενώ ο διευθύνων σύμβουλος Μακότο Ουτσίτα δέχθηκε μείωση μισθού κατά 50%, αναλαμβάνοντας την ευθύνη για τα οικονομικά προβλήματα της εταιρείας. Δήλωσε ότι η Nissan πρέπει να γίνει πιο αποδοτική και να ανταποκριθεί καλύτερα στις προτιμήσεις της αγοράς, στο αυξανόμενο κόστος και στις παγκόσμιες αλλαγές.
Παράλληλα, ο οίκος αξιολόγησης Fitch Ratings υποβάθμισε πρόσφατα την πιστοληπτική ικανότητα της Nissan σε “αρνητική”, επικαλούμενος τη μείωση της κερδοφορίας, η οποία οφείλεται εν μέρει στις μειώσεις τιμών στην αγορά της Βόρειας Αμερικής. Ωστόσο, σημείωσε ότι η εταιρεία διατηρεί ισχυρή χρηματοοικονομική δομή και διαθέτει ρευστά αποθεματικά ύψους 1,44 τρισεκατομμυρίων γιεν (9,4 δισεκατομμύρια δολάρια).
Η πτώση λοιπόν της τιμής της μετοχής της Nissan την έχει καταστήσει “ευκαιρία” για την αγορά. Σύμφωνα με το ιαπωνικό οικονομικό περιοδικό Diamond, οι συζητήσεις με τη Honda επιταχύνθηκαν αφού η κατασκευάστρια των iPhones Hon Hai Precision Industry Co. (γνωστή ως Foxconn) άρχισε να εξετάζει την πιθανότητα εξαγοράς της Nissan, στο πλαίσιο της επέκτασής της στον τομέα των ηλεκτρικών οχημάτων.
Η Nissan παλεύει εδώ και χρόνια να ανακάμψει μετά το σκάνδαλο που ξέσπασε με τη σύλληψη του πρώην προέδρου της Κάρλος Γκον στα τέλη του 2018 για κατηγορίες απάτης και κατάχρησης περιουσιακών στοιχείων της εταιρείας, τις οποίες εκείνος αρνείται. Ο Γκον αφέθηκε τελικά ελεύθερος με εγγύηση και διέφυγε στον Λίβανο.
Από την άλλη, η Honda ανακοίνωσε μείωση κερδών σχεδόν 20% στο πρώτο εξάμηνο του οικονομικού έτους (Απρίλιος-Μάρτιος) σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος, καθώς οι πωλήσεις της στην Κίνα επλήγησαν σημαντικά.
Περισσότερες προκλήσεις
Το 2023, η Toyota κατασκεύασε 11,5 εκατομμύρια οχήματα, ενώ η Honda παρήγαγε 4 εκατομμύρια και η Nissan 3,4 εκατομμύρια. Η Mitsubishi Motors ξεπέρασε οριακά το 1 εκατομμύριο. Ακόμη και μετά από μια πιθανή συγχώνευση, η Toyota θα παραμείνει η ηγέτιδα ιαπωνική αυτοκινητοβιομηχανία.
Ωστόσο, όλες οι παγκόσμιες αυτοκινητοβιομηχανίες βρίσκονται αντιμέτωπες με πιθανές αναταράξεις, εάν ο εκλεγμένος πρόεδρος των ΗΠΑ, Ντόναλντ Τραμπ, υλοποιήσει τις απειλές του για επιβολή δασμών στις εισαγωγές ξένων προϊόντων, ακόμη και από συμμάχους, όπως η Ιαπωνία, και γειτονικές χώρες, όπως ο Καναδάς και το Μεξικό. Η Nissan είναι ανάμεσα στις μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες που έχουν προσαρμόσει την εφοδιαστική τους αλυσίδα ώστε να περιλαμβάνει οχήματα που συναρμολογούνται στο Μεξικό.
Παράλληλα, αναλυτές παρατηρούν μια “στροφή στην προσιτότητα” που επηρεάζει ολόκληρη τη βιομηχανία. Όλο και περισσότεροι καταναλωτές θεωρούν πως δεν μπορούν να αντέξουν οικονομικά την αγορά ενός νέου οχήματος, όταν αυτό φτάνει ακόμα και τα 50.000 δολάρια. Στην αμερικανική αγορά, που είναι κρίσιμη για εταιρείες όπως η Nissan, η Honda και η Toyota, αυτή η τάση αναγκάζει τους κατασκευαστές να εξετάσουν χαμηλότερες τιμές, γεγονός που θα συρρικνώσει ακόμη περισσότερο τα κέρδη του κλάδου.