Οι στόχοι για το χρέος το 2025

Διαβάζεται σε 5'
Οι στόχοι για το χρέος το 2025
ISTOCK

Σύμφωνα με τον ΟΔΔΗΧ οι συνολικές χρηματοδοτικές ανάγκες της χώρας για το 2025 εκτιμώνται στα 15,28 δισ. ευρώ

Με «καύσιμο» τον πληθωρισμό η χώρα βάζει πλώρη και το νέο έτος για μια νέα προσπάθεια μείωσης του δυσβάσταχτου χρέους.

Έτσι σύμφωνα με όσα έχουν ανακοινωθεί στόχος είναι το χρέος να πάει στο 147,5% του ΑΕΠ την επόμενη χρονιά.

Επίσης, αναμένεται οι Δαπάνες για τόκους, να διαμορφωθούν στο 4% του ΑΕΠ στο τέλος του 2025, από 4,1% φέτος. Η μέση περίοδος λήξης του χρέους παραμένει ιδιαίτερα ευνοϊκή, αγγίζοντας τα 19 χρόνια, γεγονός που ενισχύει τη βιωσιμότητά του. Παράλληλα, η ύπαρξη υψηλού ταμειακού αποθέματος, το οποίο εκτιμάται ότι θα ξεπεράσει τα 32 δισ. ευρώ στο τέλος του 2024, χάρη σε αποφάσεις του 2018 και τη στρατηγική «ρολαρίσματος» που ακολούθησε, παρέχει πρόσθετη ασφάλεια έναντι πιθανών εξωτερικών κινδύνων.

Όπως πάντως ανέφερε σε αρθογραφία του στο NEWS 24/7 ο πρώην υπουργός Γιώργος Σταθάκης «Το μακροχρόνιο χρέος της χώρας είναι 270 δις. Τόσο ήταν και τόσο είναι (με μικροαυξομειώσεις επί ΝΔ). Υπάρχουν άλλα 80 δις, διαφόρων κατηγορίων χρέους, εκτός ρύθμισης. Τα 270 δις θα αποπληρωθούν από το 2032 μέχρι το 2064. Μέχρι το 2032 πληρώνουμε μόνο τους τόκους, κατά κανόνα με κλειδωμένο χαμηλό επιτόκιο. Αυτό σημαίνει απλά ότι ο πληθωρισμός «ροκανίζει το χρέος». Για την ακρίβεια οι υπολογισμοί το 2018 (με 2% ανάπτυξη και 2% μέσο πληθωρισμό σε βάθος 40 χρόνων), σήμαιναν ότι η συμφωνία για το χρέος του 2018 πετύχαινε το «έμμεσο κούρεμα» του ελληνικού χρέους κατά 30%.

Με πληθωρισμό στο 17% τα τελευταία τρία χρόνια, το «κούρεμα του χρέους» μετατρέπεται σε «πάρτυ κουρέματος». Το ΑΕΠ, ανέβηκε σε ονομαστικές τιμές από 170 σε 205 δις. Σε σταθερές τιμές όμως μόλις στα 180 δις (με 2,5% ρυθμό ανάπτυξης). Η ΝΔ ισχυρίζεται ότι είχαμε τη μεγαλύτερη και ταχύτερη μείωση του δημόσιου χρέους, ως ποσοστό του ΑΕΠ. Μόνο που δεν χρειαζόταν να κάνει απολύτως τίποτα για αυτό. Η μείωση οφείλεται κατά 95% στον πληθωρισμό (και άρα στη συμφωνία του ΣΥΡΙΖΑ) και κατά λιγότερο από 5% στην πραγματική αύξηση του ΑΕΠ.

Άρα το μόνο που εκκρεμεί είναι η δημόσια παραδοχή της ΝΔ, ότι η ρύθμιση για το χρέος του 2018 (που την αποκαλούσε τότε, αλλά Βαρουφάκη, Τέταρτο Μνημόνιο) είναι η βασική αιτία της σημερινής αποκλιμάκωσης του χρέους ως ποσοστό του ΑΕΠ.»

Σύμφωνα με τον ΟΔΔΗΧ οι συνολικές χρηματοδοτικές ανάγκες της χώρας για το 2025 εκτιμώνται στα 15,28 δισ. ευρ

Οι χρηματοδοτικές ανάγκες της χώρας για το 2025 εκτιμώνται στο 6,7% του ΑΕΠ από 6,9% φέτος, ενώ το 70% του συνολικού χρέους βρίσκεται στα χέρια επίσημων δανειστών, προσφέροντας σταθερότητα στην εξυπηρέτηση του χρέους. Παράλληλα, η σύνθεση των επενδυτών που συμμετέχουν στις ελληνικές εκδόσεις ομολόγων έχει αλλάξει σημαντικά. Το ποσοστό συμμετοχής των hedge funds έχει μειωθεί στο 6,7% το 2024, από 11% το 2019, ενώ οι θεσμικοί επενδυτές αύξησαν το μερίδιό τους στο 63,7% το 2024, έναντι 53,7% το 2023. Η ανάκτηση της επενδυτικής βαθμίδας φαίνεται να έχει ενισχύσει την εμπιστοσύνη των θεσμικών επενδυτών, εδραιώνοντας τη θέση της Ελλάδας στις διεθνείς αγορές.

οι οποίες κατανέμονται ως εξής:

  • Αποπληρωμές ομολόγων: 5,45 δισ. ευρώ
  • Καταβολή τόκων: 4,75 δισ. ευρώ
  • Πρόωρη αποπληρωμή διπλής δόσης από το διμερές δάνειο με την ευρωζώνη: 5,3 δισ. ευρώ
  • Χρηματοδότηση έργων του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας (RRF): 5,96 δισ. ευρώ Η κάλυψη των αναγκών αυτών θα επιτευχθεί μέσω πολλαπλών πηγών.

Συγκεκριμένα:

  1. Νέες εκδόσεις ομολόγων: Το ελληνικό δημόσιο θα συνεχίσει να αντλεί κεφάλαια από τις αγορές με τον προγραμματισμό να περιλαμβάνει νέες εκδόσεις ομολόγων ύψους 8 δις. ευρώ. 2.Επιχορηγήσεις από το Ταμείο
  2. Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας (RRF): Τα έργα που χρηματοδοτούνται μέσω του RRF θα ενισχύσουν τη ρευστότητα κατά 3,027 δις. ευρώ.
  3. Έσοδα από αποκρατικοποιήσεις: Πρόσθετα έσοδα 576 εκατ. ευρώ αναμένονται από τη συνέχιση του προγράμματος ιδιωτικοποιήσεων.
  4. Μείωση των ταμειακών διαθεσίμων: Το Δημόσιο θα αξιοποιήσει 3,67 δισ. ευρώ από το υφιστάμενο αποθεματικών.
  5. Πρωτογενές πλεόνασμα: Ένα σημαντικό μέρος της κάλυψης θα προέλθει από το πρωτογενές πλεόνασμα, το οποίο εκτιμάται ότι θα φτάσει τα 5,73 δισ. ευρώ το 2025.

Να σημειωθεί ότι η Ελλάδα προχώρησε λίγο πριν τοις γιορτές στην πρόωρη εξόφληση δανείων του Greek Loan Facility, συνολικού ύψους 5,29 δισ. ευρώ που έληγαν το 2024 και το 2025. Πρόκειται για δάνεια που δόθηκαν στη χώρα μας στο πλαίσιο του πρώτου προγράμματος, το οποίο συμφωνήθηκε το Μάιο του 2010 και περιελάμβανε διμερή δάνεια από τις χώρες της ευρωζώνης (52,9 δισ.) και το ΔΝΤ (20,1 δισ.).

Είναι η δεύτερη πρωτοβουλία της κυβέρνησης σε αυτήν την κατεύθυνση, καθώς είχε προηγηθεί η πρόωρη αποπληρωμή δανείων του GLF και το 2022.

Όπως τόνισε υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και Οικονομικών, Κωστής Χατζηδάκης: «Η πρόωρη αποπληρωμή δανείων πιστοποιεί την ανοδική πορεία της ελληνικής οικονομίας και συμβάλλει στη δημιουργία ακόμη πιο θετικών προοπτικών για τα επόμενα χρόνια. Η μείωση του χρέους τόσο ως ποσοστό του ΑΕΠ όσο και σε απόλυτα μεγέθη και κατ’ επέκταση ο περιορισμός του κόστους εξυπηρέτησής του, μειώνει αντίστοιχα τις δαπάνες του προϋπολογισμού για τόκους και απελευθερώνει πόρους για την ανάπτυξη. Ακόμη πιο σημαντική συνέπεια είναι η βελτίωση του προφίλ του ελληνικού χρέους σε μεσοπρόθεσμο ορίζοντα και, σε συνδυασμό με την ανάκτηση της επενδυτικής βαθμίδας, η περαιτέρω βελτίωση των όρων δανεισμού του ελληνικού Δημοσίου από τις διεθνείς αγορές».

Υπενθυμίζεται ότι το 2022 η Ελλάδα εξόφλησε πλήρως, επίσης πριν τη λήξη τους, το σύνολο των δανείων του ΔΝΤ.

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα