Η ΕΥΔΑΠ θα κάνει “σκοπιά” στο φρεάτιο με τα λύματα στον Άλιμο όλο το 2025
Διαβάζεται σε 8'Μετά τον σάλο που ξέσπασε τα Χριστούγεννα, η ΕΥΔΑΠ βρήκε το καραούλι ως λύση στο πρόβλημα δεκαετιών με τις πλημμύρες λυμάτων στην παραλιακή. Τι γίνεται με τις παράνομες συνδέσεις στο δίκτυο.
- 14 Ιανουαρίου 2025 16:01
Η Ελληνική Μετεωρολογική Υπηρεσία είχε ενημερώσει έγκαιρα πως από το απόγευμα της Κυριακής θα ζούσαμε στην Αττική πτώση της θερμοκρασίας και έντονη βροχόπτωση. Αυτή η πληροφορία επέτρεψε στην ΕΥΔΑΠ να πράξει τα δέοντα, ώστε να μην γίνει πάλι η παραλιακή στο ύψος του Αλίμου μια απέραντη βοθρολίμνη.
Είχε προηγηθεί η απρόσκοπτος αγώνας του δημάρχου της πόλης, Ανδρέα Κονδύλη, ο οποίος εμφανίστηκε σε όλα τα media για να αναδείξει ένα πρόβλημα που υπάρχει εδώ και δεκαετίες και απειλεί την υγεία περαστικών και περίοικων.
Κάπως έτσι, είδαμε τον «αχόρταγο» της ΕΥΔΑΠ να σταθμεύει πάνω από το καπάκι του φρεατίου αποχέτευσης που εκτινασσόταν σε κάθε προηγούμενη βροχόπτωση, με συνέπεια να γεμίζει βοθρολύματα η Λεωφόρος Ποσειδώνος στη συμβολή με την οδό Κανάρη.
Το NEWS 24/7 επικοινώνησε εκ νέου με τον κύριο Κονδύλη, για να τον ακούσει να εξηγεί ότι «εχθές άνοιξε το καπάκι του φρεατίου αποχέτευσης λίγο, έφυγαν κάποια λύματα που πήγαν πάνω στο δρόμο, αλλά παρενέβη άμεσα η ΕΥΔΑΠ (υπεύθυνη για το δίκτυο αποχέτευσης) και το ξαναέκλεισε -με φορτηγό που πάτησε πάνω του. Μάζεψε και τα λύματα, ωστόσο κάποια έφυγαν και βγήκαν στο δρόμο. Η ΕΥΔΑΠ είχε αντλία και μάζεψε κάποια. Άλλα μοιραία κύλισαν και έπεσαν στα φρεάτια των ομβρίων. Από εκεί βγήκαν στη θάλασσα. Ήταν όμως, λίγα».
Καμία σχέση με τα Χριστούγεννα.
Με το φτωχό μου το μυαλό, σκέφτηκα πως εφόσον δεν ‘εκτονώθηκε’ το πρόβλημα (με τη δημιουργία της γνωστής λίμνης με βοθρολύματα στο συγκεκριμένο σημείο), δημιουργήθηκε μεγάλη πίεση στο δίκτυο -με το μεγάλο όγκο νερού και λυμάτων που είχαν συγκεντρωθεί να πιέζει προς τα πάνω.
«Τα λύματα που έφυγαν με ορμή και δεν βγήκαν στην Ποσειδώνος, πήραν το δρόμο τους για την Ψυτάλλεια.
Έχετε δίκιο ωστόσο, ως προς τις αντίθετες πιέσεις. Το πρόβλημα που δημιούργησαν ήταν μια μικρή καθίζηση στο συγκεκριμένο σημείο στο οδόστρωμα. Ήταν από τη μεγάλη πίεση που ασκούσαν τα νερά κάτω από το έδαφος και αυτή του φορτηγού που πατούσε το φρεάτιο προς τα κάτω.
Η συνισταμένη τους φαίνεται να ήταν προς τα κάτω (φαίνεται ότι το φορτηγό πίεσε περισσότερο από την ανάγκη που υπήρχε) και ‘έκατσε’ λίγο το οδόστρωμα. Το κακό είναι μικρό, σε σχέση με το μεγάλο που είχε γίνει τα Χριστούγεννα. Το θέμα βέβαια, είναι να μη γίνεται καθόλου κακό, επειδή βρέχει.
Αυτά συμβαίνουν μόνο στην Ελλάδα».
Ως θετικό κρατάμε την άμεση επέμβαση της ΕΥΔΑΠ που ανταποκρίθηκε έγκαιρα και αποτελεσματικά για πρώτη φορά, σε 25 χρόνια -δεδομένου ότι η πρώτη καταγγελία για το συγκεκριμένο συμβάν να έχει γίνει το 2000.
Τρία αυτοκίνητα της ΕΥΔΑΠ φυλάνε καραούλι στο φρεάτιο
Οι εξελίξεις προφανώς και είναι άρρηκτα συνδεδεμένες με την κινητοποίηση του κυρίου Κονδύλη, ο οποίος ανταποκρίθηκε στα αιτήματα όλων των ΜΜΕ να εξηγήσει το επικίνδυνο για την υγεία των πολιτών και των περαστικών, φαινόμενο.
«Ευχαριστώ και τους δημοσιογράφους που έδωσαν δημοσιότητα στο θέμα, ώστε να μην υπάρξουν ξανά οι συνήθεις εικόνες ντροπής, έπειτα από κάθε βροχόπτωση και ο κίνδυνος που υπάρχει για την υγεία των περαστικών και των πολιτών. Αυτήν τη φορά, από την Κυριακή τρία αυτοκίνητα της ΕΥΔΑΠ, με πληρώματα, είχαν σταθμεύσει στο σημείο.
Κάνουν βάρδιες και φυλάνε το φρεάτιο».
Παράλληλα γίνεται κάτι άλλο, που ενδεχομένως να είναι πιο αποτελεσματικό;
«Η τελευταία ενημέρωση της ΕΥΔΑΠ είναι ότι μέχρι τέλος Μαρτίου το αργότατο- δηλαδή μπορεί και το Φλεβάρη, αλλά σε κάθε περίπτωση τέλος Μαρτίου είναι το απώτατο χρονικό σημείο- θα είναι έτοιμη η μελέτη.
Από εκεί και πέρα θα ξεκινήσει η διαδικασία για την ανάθεση και την εκτέλεση του έργου.
Στο βέλτιστο σενάριο, αυτό θα έχει τελειώσει στο τέλος του 2025. Αν έχουμε καθυστερήσεις, ή αν δεν πάμε τόσο γρήγορα, θα ολοκληρωθεί το 2026. Αντιλαμβάνεστε ότι μέχρι να γίνει αυτό, κάθε φορά που θα έχουμε βροχή καμια δεκαριά άνθρωποι της ΕΥΔΑΠ θα φυλάνε σκοπιά στο φρεάτιο».
Μήπως ο «αχόρταγος» της ΕΥΔΑΠ δημιουργεί πρόβλημα σε άλλο μέρος του δικτύου;
Για πρώτη φορά λοιπόν, έπειτα από 24 χρόνια, είναι υπαρκτό το ενδεχόμενο να τακτοποιηθεί το πρόβλημα που δημιουργεί κινδύνους για την ασφάλεια των οδηγών και των πεζών και για την υγεία των περίοικων.
Ο κύριος Κονδύλης λέει στο NEWS 24/7 πως «όταν περνούν 30-40 χρόνια και δεν έχεις κάνει τίποτα, αντιλαμβάνεστε ότι τώρα τρέχουν και βάζουν οχήματα για ‘σκοπούς’.
Αν σκεφθείτε ότι μέσα σε αυτά τα οχήματα είναι κάποιοι άνθρωποι, επί 24ωρης βάσης -δηλαδή, φεύγουν με το πέρας μιας βάρδιας κι έρχονται άλλοι-, εναλλάσσονται δεκάδες άτομα σε αυτήν την ολοήμερη φύλαξη του χώρου. Και αυτό γίνεται, επειδή για 30 με 40 χρόνια η ΕΥΔΑΠ δεν έκανε αυτό που έπρεπε».
Τι έπρεπε να γίνει;
Ο κύριος Κονδύλης έδωσε όλες τις λεπτομέρειες, αφότου απάντησε στην ερώτηση πώς μπορούμε να είμαστε σίγουροι ότι η συμπίεση που προκαλείται από την ευρεσιτεχνία της ΕΥΔΑΠ (με φορτηγό να ‘πατάει’ το καπάκι της αποχέτευσης), η οποία δεν επιτρέπει να ‘ξεσπάσει’ ο συσσωρευμένος όγκος νερού που δημιουργείται δεν προκαλεί πίεση και άρα πρόβλημα σε άλλο μέρος του δικτύου -αρχίζει από τη Βάρκιζα και καταλήγει στην Ψυττάλεια.
«Σε κανένα άλλο σημείο του δικτύου δεν υπάρχει το φαινόμενο που έχουμε στον Άλιμο. Γιατί όμως, υπάρχει εδώ; Επειδή η κατασκευή του αγωγού είναι τέτοια που βγάζει αυτό το ελάττωμα. Πριν και μετά στο δίκτυο δεν έχουμε άλλη υπερχείλιση, προφανώς γιατί ο αγωγός δεν έχει άλλο κατασκευαστικό πρόβλημα.
Για αυτό και λέμε πως πρέπει να γίνει καινούργιος, συμπληρωματικός αγωγός».
Βλέπετε, το λάθος έγινε στην κατασκευή του δικτύου της κεντρικής αποχέτευσης πριν δεκαετίες.
Η ΕΥΔΑΠ καλείται να κάνει τώρα ό,τι απέφυγε στην κατασκευή του δικτύου
«Στην ουσία τι έκαναν εδώ, όταν έφτιαχναν την κεντρική αποχέτευση; Πήραν την αποχέτευση των σπιτιών -το δίκτυο περνάει για τα σπίτια- και το ένωσαν με το δίκτυο που πηγαίνει προς Ψυτάλλεια. Αυτό όμως, το δίκτυο είναι στην άλλη πλευρά του οδοστρώματος, δηλαδή είναι στο ρεύμα της καθόδου -από την Αθήνα στη Βάρκιζα.
Από το παλιό αεροδρόμιο και μετά, ξεκίνησε να υπάρχει αγωγός κάτω από τα σπίτια.
Τι έκαναν λοιπόν; Χρησιμοποίησαν τον αγωγό των σπιτιών ως αγωγό προς την Ψυτάλλεια και για αυτό υπερφορτώνεται όταν υπάρχει έντονη βροχόπτωση.
Στην ουσία, είναι ανάμεσα σε δύο αντλιοστάσια. Έχουμε έναν στον Άγιο Κοσμά και ένα στη Μαρίνα Αλίμου -στο ρεύμα της Πικροδάφνης. Μεταξύ τους τα ύδατα σπρώχνονται με πίεση, για να πάνε από το ένα αντλιοστάσιο στο άλλο. Ο αγωγός που υπάρχει στο σημείο δεν είναι επαρκής για την πίεση που δημιουργεί η λειτουργία των δυο αντλιοστασίων. Έτσι ‘πετάγεται’ προς τα πάνω το καπάκι.
Αν ο αγωγός ήταν κανονικός, όπως είναι στο υπόλοιπο τμήμα του δικτύου, δεν θα ξεχείλιζε ούτε εδώ».
Έτσι τώρα η ΕΥΔΑΠ πρέπει να φτιάξει αυτό που δεν έκανε αρχικά, όταν μπήκε στο υφιστάμενο δίκτυο: να φτιάξει από την απέναντι πλευρά του οδοστρώματος ξεχωριστό αγωγό.
Η ΕΥΔΑΠ έχει αρχίσει ελέγχους για παράνομες συνδέσεις ιδιωτών
Μετά τις εικόνες αηδίας και ντροπής των Χριστουγέννων, η ΕΥΔΑΠ είχε ισχυριστεί πως το πρόβλημα είναι 7.000 παράνομες συνδέσεις που έχουν κάνει ακίνητα της περιοχής και διοχετεύει τα όμβρια ύδατα (την ευθύνη τους την έχει ο ΥΠΕΧΩΔΕ) στην αποχέτευση.
Ενώ όμως, ήταν γνωστό το πρόβλημα επί δεκαετίες -όπως ομολόγησε η ΕΥΔΑΠ- δεν είχε γίνει κάτι για την τακτοποίηση του. Δηλαδή, έλεγχοι ώστε να διαπιστωθούν οι παραβάτες και να προχωρήσουν σε διορθωτικά έργα.
Υπάρχει κάποια εξέλιξη ως προς αυτό;
«Όπως έμαθα, η ΕΥΔΑΠ έχει βγάλει κλιμάκια στο δρόμο, τα οποία χτυπάνε κουδούνια και κάνουν αυτοψίες. Αυτή είναι πολύ πρόσφατη πληροφορία».
«Γίνει για να αποσυνδεθούν ωστόσο, αυτές οι 7.000 παράνομες συνδέσεις -όπως λέει η ΕΥΔΑΠ για το δίκτυο από τη Βάρκιζα έως τον Άλιμο- θα πρέπει να γίνουν αυτοψίες σε όλα τα ακίνητα. Μετά θα πρέπει να γίνουν αυτοψίες και σε όλα τα ακίνητα μετά τον Άλιμο έως την Ψυτάλλεια, για τυχόν άλλες παράνομες συνδέσεις.
Πόσα ακίνητα έχει η Νότια Αθήνα; Θα πρέπει να τα ελέγξει ένα, ένα η ΕΥΔΑΠ, να κοιτάει πού ‘βγαίνει’ το λούκι των ομβρίων υδάτων. Αν δεν βγάζει κάπου, θα πρέπει να χτυπάει κουδούνια και να ρωτά ‘τι κάνετε με τα όμβρια σας;. Είναι διαδικασία που θέλει πολλά χρόνια.
Εάν βέβαια, είχαν γίνει τα 30 με 40 προηγούμενα χρόνια, θα είχαν ‘πιάσει’ κάποιους από τους παράνομους».