ΚΚΕ για Τέμπη: “Εντείνουμε τον αγώνα για απόδοση ευθυνών”
Διαβάζεται σε 5'Για “προσπάθεια συγκάλυψης της αλήθειας για το έγκλημα των Τεμπών” από τον Απόστολο Τζιτζικώστα, κάνουν λόγο ευρωβουλευτές του ΚΚΕ.
- 22 Ιανουαρίου 2025 11:30
Ερώτηση προς τον Επίτροπο Μεταφορών της Ε.Ε. Απόστολο Τζιτζικώστα απεύθηναν οι ευρωβουλευτές του ΚΚΕ, Κώστας Παπαδάκης και Λευτέρης Νικολάου – Αλαβάνος αναφορικά με την τραγωδία των Τεμπών και την ασφάλεια των σιδηροδρόμων.
Όπως αναφέρει σε ανακοίνωσή της η ευρωκοινοβουλευτική ομάδα του ΚΚΕ, η απάντηση του Απόστολου Τζιτζικώστα “ανεβάζει επίπεδο στην προσπάθεια συγκάλυψης της αλήθειας για το έγκλημα των Τεμπών αλλά και για την σημερινή συνεχιζόμενη άθλια κατάσταση του σιδηροδρομικού δικτύου και των ανύπαρκτων συστημάτων και μέτρων ασφαλείας σχεδόν 2 χρόνια μετά από αυτό”.
Αναλυτικότερα, η ανακοίνωση συνεχίζει ως εξής:
«Τη στιγμή που νέα στοιχεία έρχονται στο φως, όπως το νέο ηχητικό ντοκουμέντο, γεννώντας πρόσθετα ερωτηματικά, αποκαλύπτεται ότι δεκάδες άνθρωποι επέζησαν από τη σύγκρουση και κάηκαν ζωντανοί από τις εκρήξεις και την πυρκαγιά που ακολούθησε. ΕΕ, Κομισιόν και Ευρωπαϊκή Αρχή Σιδηροδρόμων (ERA) όπως άλλωστε κι η κυβέρνηση της ΝΔ, «ξεχνούν» βολικά τις τεράστιες ευθύνες τους καθώς μεταξύ άλλων έδωσαν άδεια κυκλοφορίας σε αμαξοστοιχίες 30ετιας χωρίς σύγχρονες προδιαγραφές πυρασφάλειας και χωρίς πυράντοχα υλικά κατασκευής.
Ενώ κυβέρνηση ΝΔ, ΟΣΕ και «Hellenic Train» ισχυρίζονται ότι «όλα είναι ασφαλή» τουλάχιστον τρία ατυχήματα έχουν συμβεί, ακόμη 2 αποφεύχθηκαν την τελευταία στιγμή, ένα εκ των οποίων μπορούσε να οδηγήσει σε μετωπική σύγκρουση. Η ίδια η ΕΕ μάλιστα, που ενδιαφέρεται για την αύξηση της «χωρητικότητας» και της «ταχύτητας» των συρμών, στην αντίστοιχη έκθεση το 2024, ούτε μία φορά δεν αναφέρει τη λέξη «ασφάλεια».
Μάλιστα, μιλώντας για «μελλοντικά έργα» που θα χρηματοδοτήσει η Κομισιόν για το Ελληνικό σιδηροδρομικό δίκτυο για συστήματα ασφαλείας που θα τοποθετηθούν μέχρι το 2040, δεν αναφέρει το παραμικρό σχετικά με εκείνα που καρκινοβατούν για χρόνια όπως η σύμβαση 717, καθώς κι άλλες που έπρεπε να έχουν ολοκληρωθεί μέχρι το 2010.
Επιχειρώντας δε το ξέπλυμα της «Hellenic Train», η οποία προσέφυγε προκλητικά εναντίον των εργαζομένων της που έκαναν απεργία για τα μέτρα προστασίας εργαζομένων κι επιβατών κι αυτή κηρύχθηκε παράνομη από τα δικαστήρια, ο Επίτροπος Τζιτζικώστας επιχειρεί να ξεπεράσει το ζήτημα με μία φράση «δεν σχολιάζουμε αποφάσεις δικαστηρίων». Βεβαίως, δεν ρωτήθηκε για την απόφαση του δικαστηρίου, αλλά για την απαράδεκτη κίνηση της επιχείρησης να σύρει τους εργαζόμενους στα δικαστήρια.
Και με αυτή την απάντηση γίνεται φανερό ότι η ΕΕ κάθε άλλο παρά αποτελεί παράγοντα λύσης του εγκλήματος των Τεμπών και της τραγικής κατάστασης του σιδηροδρομικού δικτύου στη χώρα μας. Αντίθετα συνιστά παράγοντα συγκάλυψης κι επιδείνωσής του σε βάρος των δικαιωμάτων των εργαζομένων και των αναγκών φτηνής κι ασφαλούς μετακίνησης του λαού.
Συνεχίζουμε κι εντείνουμε τον αγώνα για την απόδοση ποινικών και πολιτικών ευθυνών σε όλους όσους εμπλέκονται, για καμία συγκάλυψη στο έγκλημα, που μπορεί να επιβάλλει μόνο ο λαός με την πάλη του.
Ακολουθούν τα κείμενα της ερώτησης της Ευρωκοινοβουλευτικής Ομάδας του ΚΚΕ και της απάντησης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής:
«Ερώτηση με αίτημα γραπτής απάντησης E-002031/2024
προς την Επιτροπή
Άρθρο 144 του Κανονισμού
Λευτέρης Νικολάου-Αλαβάνος, Κώστας Παπαδάκης
Ενάμιση χρόνο μετά το έγκλημα στα Τέμπη, με 57 νεκρούς και πολλούς τραυματίες, δεν έχουν ληφθεί αναγκαία μέτρα για την ασφάλεια του σιδηροδρομικού δικτύου και την προστασία της ζωής των επιβατών. Μόνο σε διάστημα δύο μηνών στην Ελλάδα έχουν συμβεί τρία σιδηροδρομικά ατυχήματα, ενώ αλλά δύο αποφεύχθηκαν την τελευταία στιγμή.
Ενώ στην Ελλάδα το Υπουργείο Μεταφορών, ο ΟΣΕ και η Hellenic Train ισχυρίζονται αβάσιμα και παραπλανητικά πως «όλα είναι ασφαλή», ερωτάται η Επιτροπή:
1.Γιατί ενάμιση χρόνο μετά το προδιαγεγραμμένο έγκλημα στα Τέμπη, Επιτροπή και κυβέρνηση ΝΔ συνεχίζουν να θέτουν σε κίνδυνο τη ζωή και την ασφάλεια επιβατών και εργαζομένων, διαιωνίζοντας τη γύμνια σε μόνιμο προσωπικό και σύγχρονα συστήματα ασφάλειας η συνολική εγκατάσταση των οποίων τοποθετείται στο 2040, έχοντας ως κριτήριο το «κόστος-όφελος»;
2.Πώς κρίνει την κίνηση της Hellenic Train να προσφύγει στα δικαστήρια και να κηρυχθεί μετά από απαράδεκτη απόφαση δικαστηρίου παράνομη και καταχρηστική η απεργία μηχανοδηγών στους σιδηροδρόμους, οι οποίοι στο επίκεντρο των αιτημάτων τους είχαν ζητήματα ασφάλειας επιβατών και εργαζομένων;
Απάντηση του κ. Τζιτζικώστα εξ ονόματος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής:
“Η Επιτροπή θα ήθελε να υπογραμμίσει ότι την ευθύνη για τη διατήρηση και τη συνεχή βελτίωση της σιδηροδρομικής ασφάλειας φέρουν τα κράτη μέλη, όπως ορίζεται στο άρθρο 4 παράγραφος 1 της οδηγίας (EE) 2016/798 . Η Επιτροπή στηρίζει τα κράτη μέλη στην τήρηση των υποχρεώσεών τους.
Για τον σκοπό αυτό, δρομολογήθηκε ειδικό έργο «Τεχνική στήριξη για την υλοποίηση και την εφαρμογή της ενωσιακής νομοθεσίας για την ασφάλεια και τη διαλειτουργικότητα των σιδηροδρόμων στην Ελλάδα», χρηματοδοτούμενο από την Επιτροπή, με σκοπό τη στήριξη των ελληνικών ενδιαφερόμενων μερών στον τομέα των σιδηροδρόμων κατά τη διαχείριση της ασφάλειας του σιδηροδρομικού συστήματος σύμφωνα με τις βέλτιστες ευρωπαϊκές πρακτικές και κατά την ανάπτυξη του Ευρωπαϊκού Συστήματος Διαχείρισης της Σιδηροδρομικής Κυκλοφορίας (ERTMS). Η Επιτροπή στηρίζει επίσης οικονομικά την ανάπτυξη του ERTMS κατά μήκος του ελληνικού δικτύου.
Η πολιτική της Επιτροπής είναι να μη σχολιάζει τις αποφάσεις των εθνικών δικαστηρίων”».