ΤΕΜΠΗ: ΤΙ ΚΑΤΕΘΕΣΑΝ ΑΥΤΟΙ ΠΟΥ ΕΙΔΑΝ ΤΗ ΦΟΡΤΩΣΗ ΤΟΥ ΕΜΠΟΡΙΚΟΥ ΤΡΕΝΟΥ
Σχεδόν δύο χρόνια από τη σύγκρουση των τρένων στην κοιλάδα των Τεμπών, η συζήτηση που αρχικά γινόταν προσπάθεια να υποβαθμιστεί, δηλαδή το τι μετέφερε η εμπορική αμαξοστοιχία, έχει ανοίξει ξανά. Τι έχουν καταθέσει οι άνθρωποι που ήταν μπροστά;
Εννέα ημέρες μετά τη σύγκρουση των τρένων στα Τέμπη, η Hellenic Train ενημέρωνε με έγγραφό της το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών για τη σύνθεση και το φορτίο της εμπορικής αμαξοστοιχίας 63503.
Ο ανακριτής Λάρισας που ανέλαβε την υπόθεση των Τεμπών, με έγγραφό του στις 27 Σεπτεμβρίου του 2023, ζήτησε από την εταιρεία να ενημερώσει εγγράφως για τα στοιχεία των αρμόδιων υπαλλήλων που βρίσκονταν μπροστά στη φόρτωση της εμπορικής αμαξοστοιχίας στον Σιδηροδρομικό Σταθμό Θεσσαλονίκης και κατά τη σύνδεση των βαγονιών που μπήκαν στη χώρα από τη Βόρεια Μακεδονία.
Στις 12 Οκτωβρίου του 2023, η Hellenic Train απάντησε στον ανακριτή με έγγραφο που χαρακτηρίζει «Εμπιστευτικό», για τη διαδικασία παραλαβής της αμαξοστοιχίας στη Γευγελή, δύο ημέρες πριν τη σύγκρουση στα Τέμπη. Όπως είχε δημοσιεύσει το NEWS 24/7 πριν από ένα χρόνο (“Βουβά κινητά και διαγραμμένα βίντεο-Το εμπορικό τρένο στα Τέμπη, 17.2.2024), η εταιρεία περιέγραψε πως όλα τα βαγόνια ήταν φορτωμένα με λαμαρίνες και μεταφέρθηκαν την ίδια ημέρα στον Εμπορικό Σταθμό Θεσσαλονίκης. Από εκεί, τα περισσότερα έφυγαν την επομένη για τον Σταθμό Θριάσιο, εκτός από τρία, τα οποία, όπως περιγράφει η Hellenic Train «παρέμειναν στον Εμπορικό σταθμό της Θεσσαλονίκης για να συνδεθούν και να προωθηθούν στον προορισμό τους την επόμενη ημέρα». Ήταν αυτά που συνδέθηκαν στο εμπορικό τρένο 63503 το οποίο συγκρούστηκε με το Intercity 62 στα Τέμπη.
Την τότε απάντησή της, η Hellenic Train, την συνόδευσε με οκτώ συνημμένα έγγραφα που αφορούν την παραλαβή από τον συνοριακό σταθμό, την φόρτωση αλλά και τον έλεγχο της εμπορικής αμαξοστοιχίας στον σταθμό Θεσσαλονίκης.
Στη διαδικασία της φόρτωσης και του ελέγχου του φορτίου στη Θεσσαλονίκη, βρέθηκαν μπροστά, πέντε άνθρωποι. Δύο υπάλληλοι της εταιρείας που στις 28 Φεβρουαρίου 2023 είχαν πρωινή βάρδια στον σιδηροδρομικό σταθμό, δύο ακόμη υπάλληλοι της εταιρείας που είχαν απογευματινή βάρδια και ένας επισκέπτης τεχνικός ελέγχου του ΟΣΕ. Όλοι τους κλήθηκαν να καταθέσουν.
«Τίποτα ύποπτο το πρωί»
Οι δύο υπάλληλοι της πρωινής βάρδιας, παρουσιάστηκαν στον ανακριτή στις 25 Οκτωβρίου 2023. «Από όσο γνωρίζω, η σύνδεση των τριών βαγονιών έγινε στην απογευματινή βάρδια» είπε ο πρώτος υπάλληλος, ο οποίος συμπλήρωσε πως τη σύνδεση των βαγονιών την κάνουν οι κλειδούχοι του ΟΣΕ και όχι οι υπάλληλοι της Hellenic Train. «Βρισκόμαστε πάντα σε επικοινωνία με τον επισκέπτη του ΟΣΕ για να μας διευκρινίσει με ποια σειρά θα τοποθετηθούν τα βαγόνια», κατέθεσε.
Ο δεύτερος υπάλληλος της πρωινής βάρδιας επιβεβαίωσε πως οι συνδέσεις των βαγονιών γίνονται πάντα μέσα στον Εμπορικό Σταθμό Θεσσαλονίκης. Σε ερώτηση για το αν κατά την πρωινή βάρδια και ενώ τα βαγόνια βρίσκονταν μέσα στον σταθμό υπέπεσε κάτι ύποπτο στην αντίληψή του, απάντησε: «Όχι, γιατί όπως σας είπα ο χώρος φυλάσσεται σε εικοσιτετράωρη βάση».
Εδώ, υπενθυμίζεται πως η αρμόδια για τη φύλαξη ιδιωτική εταιρεία σεκιούριτι, «Interstar» που ήταν επιφορτισμένη με την φύλαξη του Εμπορικού Σταθμού Θεσσαλονίκης, έστειλε στις 4 Αυγούστου 2023, έξι σκληρούς δίσκους στους οποίους θα έπρεπε να έχει καταγραφεί η φόρτωση της εμπορικής αμαξοστοιχίας, με την υποσημείωση πως το υλικό που ενδιαφέρει την έρευνα έχει διαγραφεί αυτόματα. Έτσι, ο ανακριτής, στις 23 Αυγούστου ζήτησε να αποσταλούν οι δίσκοι στην Διεύθυνση Εγκληματολογικών Ερευνών στην Αθήνα ώστε να επιχειρηθεί ανάκτηση των διαγραμμένων βίντεο.
«Ακολουθήθηκαν όλες οι διαδικασίες»
Επιστρέφοντας στις καταθέσεις των υπαλλήλων, ο ανακριτής εξέτασε τους δύο ανθρώπους που βρίσκονταν για λογαριασμό της Hellenic Train στην απογευματινή βάρδια του Σιδηροδρομικού Σταθμού Θεσσαλονίκης. Την ώρα δηλαδή που τα τρία βαγόνια συνδέθηκαν με το εμπορικό τρένο, ελέγχθηκαν και αναχώρησαν.
«Τα τρία βαγόνια που μπήκαν στην κεφαλή της 63503 (σ.σ. εμπορική αμαξοστοιχία) ήταν τα τελευταία βαγόνια από τον συρμό που είχε έρθει στις 26/02. Μπήκαν πρώτα γιατί ήταν τα βαρύτερα, τα ελάσματα ήταν τοποθετημένα παράλληλα του βαγονιού και η φόρτωση έγινε με βάση τις προδιαγραφές ασφαλείας» κατέθεσε η πρώτη υπάλληλος της απογευματινής βάρδιας.
Η ίδια ενημέρωσε πως τα βαγόνια μέχρι τη φόρτωσή τους φυλάχθηκαν στις παρακαμπτήριες γραμμές του Σταθμού «για να είναι στο οπτικό μας πεδίο», ενώ όταν ρωτήθηκε αν αντιλήφθηκε η ίδια να γίνεται κάποια επιπλέον φόρτωση στα βαγόνια όσο ήταν εκείνη παρούσα, απάντησε «Κατηγορηματικά όχι», επικαλούμενη ξανά την ύπαρξη σεκιούριτι και το κύκλωμα καμερών-εκείνων που το υλικό τους ήταν τελικά διαγραμμένο.
Ο ανακριτής ρώτησε για τη διαδικασία κατά την οποία τα τρία βαγόνια συνδέθηκαν με την εμπορική αμαξοστοιχία και η υπάλληλος εξήγησε πως «διήρκησε περίπου δεκαπέντε λεπτά» και οι ελιγμοί «έγιναν εντός του σταθμού πάντοτε με βάση τον κανονισμό κυκλοφορίας».
Για την ώρα σύνδεσης των βαγονιών, μίλησε δεύτερος υπάλληλος της απογευματινής βάρδιας στην κατάθεσή του προσδιορίζοντάς την όμως μόνο κατά προσέγγιση. «Η σύνδεση έγινε απογευματινή ώρα, αν θυμάμαι καλά μεταξύ 17:00 και 19:00 που ήμουν βάρδια» κατέθεσε, λέγοντας πως «διήρκησε ένα εικοσάλεπτο».
«Εκείνο το βράδυ εμείς εκτελέσαμε τις οδηγίες του επισκέπτη τεχνικού ελέγχου του ΟΣΕ» διαβεβαίωσε ο υπάλληλος, ο οποίος, τέλος, είπε πως είδε και εκείνος τα ελάσματα να είναι φορτωμένα στα τρία πρώτα βαγόνια «κατά μήκος της πλατφόρμας, όπως προβλέπεται. Ήταν σωστά τοποθετημένα».
Υπογραφή στις 21:00 – «Φόρτωση σύμφωνα με τις προδιαγραφές»
Τελευταίο κρίσιμο πρόσωπο από τον σταθμό της Θεσσαλονίκης που προσήλθε στον ανακριτή είναι ο ελεγκτής του ΟΣΕ. Ο άνθρωπος δηλαδή, που το βράδυ της 28ης Φεβρουαρίου 2023 ήταν επιφορτισμένος με τον τελικό έλεγχο των βαγονιών της εμπορικής αμαξοστοιχίας πριν αυτή αποχωρήσει και συγκρουστεί τελικά με το Intercity 62.
«Η σύνδεση των βαγονιών έγινε όπως περιγράφεται στο έγγραφο της Hellenic Train, στον Σταθμό της Θεσσαλονίκης», είπε στον ανακριτή ο υπάλληλος.
Ερωτώμενος για τα πρακτικά που τηρούνται, ο υπάλληλος είπε πως, αφού ολοκλήρωσε τη διαδικασία ελέγχου, υπέγραψε το δελτίο προδιαγραφών φόρτωσης. «Στο δελτίο αυτό αναφέρεται η ακριβής ώρα του ελέγχου, και επιβεβαιώνω ότι η φόρτωση είναι σύμφωνα με τις προδιαγραφές του κανονισμού. Ταυτόχρονα υπέγραψα το δελτίο στοιχείων βαγονιών το οποίο αναγράφει το περιεχόμενο των βαγονιών, το φορτίο και τον προορισμό». Το δελτίο προδιαγραφών φόρτωσης, που συμπεριλαμβάνεται στη δικογραφία, αναγράφει ώρα ελέγχου τις 21:00.
Όταν ο ανακριτής ρώτησε τον υπάλληλο αν διαπίστωσε να έχει φορτωθεί κάτι άλλο στα βαγόνια πέραν αυτών που αναφέρονται στις φορτωτικές, ο ελεγκτής του ΟΣΕ αποκρίθηκε πως τα βρήκε όλα καλά: «Τίποτα απολύτως (…) μετά την ολοκλήρωση του ελέγχου της φόρτωσης, έκανα και τον έλεγχο της πέδης όπως αναγράφεται στο δελτίο».
Συμπερασματικά, όλοι οι υπάλληλοι που βρίσκονταν στον Σιδηροδρομικό Σταθμό της Θεσσαλονίκης κατέθεσαν πως ακολουθήθηκαν κατά γράμμα οι διαδικασίες, λέγοντας στον ανακριτή πως δεν υπέπεσε στην αντίληψή τους καμία επιπλέον φόρτωση των τριών πρώτων βαγονιών του εμπορικού τρένου. Περιέγραψαν, μάλιστα, και την ακριβή θέση των ελασμάτων με τα οποία ήταν φορτωμένα.
Την ίδια στιγμή, όμως, οι αναλύσεις του Γενικού Χημείου του Κράτους, από τις 6 Απριλίου 2023, έχουν εντοπίσει τη χημική ουσία ξυλόλιο στο σημείο της σύγκρουσης.
Όλα αυτά, ενώ μόλις την εβδομάδα που πέρασε, ο πρωθυπουργός -που 20 ημέρες μετά τη σύγκρουση και πριν προχωρήσει η δικαστική έρευνα, δήλωνε πως «το γνωρίζουμε αυτό με βεβαιότητα. Γνωρίζουμε ακριβώς τι μετέφερε το εμπορικό τρένο. Δεν υπήρχε τίποτα εύφλεκτο»- άφησε πλέον ανοικτά όλα τα ενδεχόμενα λέγοντας πως αυτό το σενάριο «μπορεί πλέον να είναι πιθανό». Την ίδια στιγμή, ο πρώην CEO της Hellenic Train, Μαουρίτσιο Καποτόρτο θα βρεθεί ενώπιον του εισαγγελέα με την ιδιότητα του υπόπτου για το αδίκημα της ψευδούς κατάθεσης, για όσα είχε πει στην εξεταστική Επιτροπή της Βουλής το 2024.