Τέμπη: “Μάχη” Μαξίμου – ΠΑΣΟΚ για την ασφάλεια στα τρένα σήμερα
Διαβάζεται σε 10'Νέα αντιπαράθεση κυβέρνησης αξιωματικής αντιπολίτευσης με αφορμή δημοσίευμα και με το βλέμμα στην επικείμενη προ ημερησίας για τα Τέμπη. Διαψεύδει ο Γραμματίδης ότι έθεσε ζήτημα ασφάλειας.
- 01 Φεβρουαρίου 2025 14:39
Τα Τέμπη συνεχίζουν να κυριαρχούν στην πολιτική επικαιρότητα, καθώς κυβέρνηση και αντιπολίτευση ετοιμάζονται και για την προ ημερησίας στη Βουλή.
Η προ ημερησίας συζήτηση σε επίπεδο πολιτικών αρχηγών για τα Τέμπη αναμένεται να πραγματοποιηθεί στη Βουλή μετά την εκλογή Πρόεδρου Δημοκρατίας. Ενώ τα κόμματα της αντιπολίτευσης μέχρι στιγμής δεν έχουν συμφωνήσει ως προς το χρόνο κατάθεσης πρότασης δυσπιστίας κατά της κυβέρνησης. Υπενθυμίζεται ότι για πρόταση μομφής απαιτούνται υπογραφές 50 βουλευτών, γεγονός που σημαίνει ότι πρέπει να συμπράξουν ΠΑΣΟΚ, ΣΥΡΙΖΑ, Νέα Αριστερά.
Ερωτηθείς εάν σκέπτεται κάποια περαιτέρω πρωτοβουλία σε συνεννόηση με τα άλλα κόμματα της αντιπολίτευσης, ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ Νίκος Ανδρουλάκης δήλωσε (εφημερίδα Παραπολιτικά) :
“Στόχος μας είναι να συμβάλουμε στο πανεθνικό αίτημα για Δικαιοσύνη και Αλήθεια. Αυτό διατράνωσε η ελληνική κοινωνία την περασμένη Κυριακή. Ακομμάτιστα και ακηδεμόνευτα. Έχω δεσμευτεί πως θα συγχρονίσουμε κάθε αποκάλυψη με την κοινοβουλευτική μας δράση. Θα κινηθούμε με σοβαρότητα και ουσία. Όταν υπάρχουν νέα στοιχεία, εμείς θα ξανακάνουμε αυτό που πρέπει, όπως το κάναμε και με δύο διαφορετικές κινήσεις το προηγούμενο διάστημα. Με προσεκτικά βήματα θα φτάσουμε στην πλήρη αλήθεια, όσο και αν η κυβέρνηση δεν το επιθυμεί. Καθοριστικά για τις επόμενες πρωτοβουλίες που θα αναλάβουμε, είναι τα πορίσματα που αναμένονται προσεχώς για το φορτίο της εμπορικής αμαξοστοιχίας”.
Υπενθυμίζεται ότι το ΠΑΣΟΚ, όπως ανέφερε ο κ. Ανδρουλάκης, θέλει να περιμένει το πόρισμα του ΕΜΠ για την κατάθεση πρότασης μομφής, ενώ ο ΣΥΡΙΖΑ υποστηρίζει ότι η σχετική πρωτοβουλία θα πρέπει να αναληφθεί εδώ και τώρα.
Τι αναφέρει το δημοσίευμα των “Νέων” για το υπόμνημα Γραμματίδη
Εν τω μεταξύ, δημοσίευμα της εφημερίδας «ΤΑ ΝΕΑ» σχετικά με πρόταση που είχε αποστείλει στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, αλλά και το Μαξίμου, ο μεταβατικός πρόεδρος του ΟΣΕ, Γιάννος Γραμματίδης, προκάλεσε νέα αντιπαράθεση κυβέρνησης – αξιωματικής αντιπολίτευσης.
Το δημοσίευμα κάνει ειδικότερα λόγο για “Πρόταση – βόμβα για τη διακοπή της μεταφοράς επιβατών στο σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας”. Η εφημερίδα συνδέει μάλιστα την πρόταση Γραμματίδη, η οποία εστάλη τον Οκτώβριο του 2024, με το τραγικό δυστύχημα των Τεμπών.
Υπενθυμίζεται ότι ο κ. Γραμματίδης είχε διοριστεί μεταβατικός πρόεδρος του ΟΣΕ τον Απρίλιο του 2024 και παραιτήθηκε τον Οκτώβριο του νέου έτους.
“Κατά την πρόταση Γραμματίδη, αποτέλεσμα όπως προαναφέρεται ενδελεχούς μελέτης της κατάστασης που επικρατεί στους ελληνικούς σιδηροδρόμους, η επιτάχυνση των έργων που απαιτούνται για τον εκσυγχρονισμό του δικτύου, όχι μόνο σε έργα υποδομής, αλλά και – κυρίως – σε έργα ηλεκτρονικού εξοπλισμού, απαιτεί την πραγματοποίηση δρομολογίων εμπορικού χαρακτήρα μόνο. Ητοι μεταφορά αποκλειστικά φορτίων πρώτων υλών και εμπορευματοκιβωτίων”, αναφέρει το σχετικό δημοσίευμα των Νέων και προσθέτει:
“Η συλλογιστική που αναπτύσσει στο απόρρητο υπόμνημά του ο κ. Γραμματίδης είναι ότι τα έργα που απαιτείται να πραγματοποιηθούν, είτε για λόγους αναβάθμισης είτε για λόγους αποκατάστασης των ζημιών που προκάλεσαν ειδικά στη Θεσσαλία τα δύο καταστροφικά μέτωπα κακοκαιρίας Daniel και Ιανός, δεν εξασφαλίζουν την ασφαλή κίνηση επιβατικών αμαξοστοιχιών. Αντιθέτως θα μπορούσαν πέραν των άλλων (ενδεχομένως της πρόκλησης νέων ατυχημάτων) να αποτελέσουν αιτία για μακροχρόνιες καθυστερήσεις στην εκτέλεση των έργων.”
Τσουκαλάς: Ο “μεταρρυθμιστής” πρωθυπουργός έχει κάτι να πει;
Ο εκπρόσωπος του ΠΑΣΟΚ, Κώστας Τσουκαλάς, με αφορμή το δημοσίευμα των Νέων, εξαπέλυσε επίθεση στην κυβέρνηση και προσωπικά στον πρωθυπουργό, Κυριάκο Μητσοτάκη.
“Σήμερα αποκαλύπτεται από το δημοσίευμα των Νέων πως ο παραιτηθείς πρώην Πρόεδρος του ΟΣΕ Γιάννος Γραμματίδης με υπόμνημα του προς τον Πρωθυπουργό τον Οκτώβριο του 2024, ενάμιση χρόνο μετά το τραγικό δυστύχημα ζητούσε «να σταματήσει αμέσως η μεταφορά επιβατών καθώς το υπάρχον δίκτυο δεν πληροί μια από τις σοβαρότερες λειτουργίες του, την ασφαλή μεταφορά ανθρώπων με τα ελληνικά τρένα»”, ανέφερε ειδικότερα σε ανακοίνωση του ο κ. Τσουκαλάς, προσθέτοντας:
“Ο αρμόδιος Υπουργός, Χρήστος Σταϊκούρας, πόσο ακόμα θα παραμένει θεατής; Και πρωτίστως, ο «μεταρρυθμιστής» Πρωθυπουργός που δεσμευόταν αμέσως μετά την τραγωδία των Τεμπών προς τους πολίτες ότι θα εγγυηθεί την ασφάλεια και τον εκσυγχρονισμό των σιδηροδρομικών μεταφορών, έχει κάτι να πει;”.
Γραμματίδης: Δεν έθεσα ποτέ θέμα ασφάλειας του ΟΣΕ
Ο ίδιος ο κ. Γραμματίδης διέψευσε πάντως με ανάρτησΉ του στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ότι έθεσε θέμα ασφάλειας του ΟΣΕ. Διευκρίνισε ειδικότερα ότι πρότεινε αναστολή λειτουργίας του σιδηροδρόμου για να ολοκληρωθούν τα έργα του Daniel. Σημείωσε επίσης ότι υπέβαλλε τις συγκεκριμένες προτάσεις αφού είχε υποβάλλει την παραίτηση του και όχι πριν παραιτηθεί, όπως υποστήριζε το δημοσίευμα.
“Σε σχέση με σημερινό ρεπορτάζ της εφημερίδας «Τα Νέα» και του εγκρίτου δημοσιογράφου Γιώργου Παπαχρήστου που αναφέρεται σε Εμπιστευτικό Υπόμνημα που απέστειλα μόνο στο Γραφείο του Πρωθυπουργού και σε καμία άλλη αρχή, αφού υπέβαλλα την παραίτησή μου από την Προεδρία του ΟΣΕ τον περασμένο Οκτώβριο, αισθάνομαι την ανάγκη να κάνω την εξής διευκρίνηση:
με το ανωτέρω σημείωμά μου πρότεινα διάφορα μέτρα για την βελτίωση της λειτουργίας του ΟΣΕ και των σιδηροδρομικών συγκοινωνιών, μεταξύ των οποίων και την επί διετία τουλάχιστον αναστολή της λειτουργίας των επιβατικών συρμών, όχι για λόγους ασφαλείας, αλλά για να ολοκληρωθούν τα έργα αποκατάστασης των ζημιών στην Θεσσαλία από τις θεομηνίες Daniel και Elias, όπως και τα έργα εγκατάστασης των αυτόματων σιδηροδρομικών ισόπεδων διαβάσεων (ΑΣΙΔ) στη Βόρεια Ελλάδα για τα οποία το Υπουργείο Μεταφορών επί Προεδρίας μου διέθεσε έκτακτο κονδύλι 25 εκ. Ευρώ”, ανέφερε ειδικότερα ο κ. Γραμματίδης.
“Πρότεινα επίσης την εξαίρεση από το μέτρο της αναστολής των Προαστιακών Γραμμών Αθήνας-Αεροδρομίου, Αθήνας-Χαλκίδας, Αθήνας Κορίνθου και Λαρίσης-Θεσσαλονίκης και επειδή έκρινα ότι η αναστολή δεν θα ήταν απαραίτητη, αλλά και για λόγους κοινωνικούς. Παράλληλα, η διακίνηση του επιβατικού κοινού θα μπορούσε να γίνει οδικώς με μέσα που θα διέθετε η Hellenic Train. Εξαίρεσα μάλιστα τις εμπορικές μεταφορές που θα μπορούσαν να γίνονται τμηματικά επί μονής γραμμής, αφού η δεύτερη γραμμή θα ήταν υπό κατασκευή, για να μην προκληθούν ζημίες τόσο στην εθνική οικονομία όσο και στην επιχειρηματικότητα”, συνεχίζει η ανάρτηση του πρώην προέδρου του ΟΣΕ.
“Εξακολουθώ ακόμα και σήμερα να πιστεύω ότι μία τέτοια λύση θα ήταν ιδανική για κάθε εμπλεκόμενο, πιο συγκεκριμένα για τον ΟΣΕ, που θα επικεντρωνόταν στο έργο της επίσπευσης και ολοκλήρωσης όλων των ανωτέρω έργων σε συνδυασμό με την βελτίωση της εικόνας και τής λειτουργίας των σιδηροδρομικών σταθμών, για τίς εργοληπτικές εταιρείες που ακώλυτα θα υλοποιούσαν αυτά τα έργα, για την Hellenic Train, που έτσι θα μπορούσε να φέρει νέο σύγχρονο τροχαίο υλικό πού θα βελτίωνε τις συνθήκες και τους χρόνους μεταφοράς του επιβατικού κοινού, αλλά και για το ίδιο το επιβατικό κοινό, στο οποίο θα παραδιδόταν ένα σύγχρονο σιδηροδρομικό δίκτυο και από πλευράς υποδομής αλλά και από πλευράς πλήρους λειτουργίας όλων των απαραίτητων ηλεκτρονικών συστημάτων όπως ενδεικτικά τα ETCS, GSM-R, SCADA, WiFi κ.ά. και με δυνατότητες διευρωπαϊκής διασύνδεσης. Εξακολουθώ να πιστεύω παράλληλα ότι ένα τέτοιο μέτρο και το αποτέλεσμά του θα ενίσχυαν το αίσθημα ασφάλειας τής κοινωνίας για τον ελληνικό σιδηρόδρομο”, δήλωσε επίσης ο κ. Γραμματίδης.
“Τέλος, δύο λόγια για την ασφάλεια της σιδηροδρομικής λειτουργίας: τόσο κατά την διάρκεια της Προεδρίας μου στον ΟΣΕ, όσο και μετά την ολοκλήρωση της μεταβατικής μου θητείας σε κάθε δημόσια και ιδιωτική δήλωσή μου, επέμενα και εξακολουθώ με απόλυτη βεβαιότητα να πιστεύω ότι η ασφάλεια στη λειτουργία του σιδηροδρόμου είναι απόλυτη βασισμένη σε πέντε υπερσύγχρονα Κέντρα Τηλεδιοίκησης (ΣΚΑ, Κόρινθος, Λάρισα, Λιανοκλάδι και Θεσσαλονίκη), σε τέσσερα επίσης υπερσύγχρονα Κέντρα Ελέγχου Σηράγγων πλήρως εξοπλισμένων με κάμερες τελευταίου τύπου και, τέλος, στο προσωπικό του ΟΣΕ που μοχθεί καθημερινά για την ομαλή λειτουργία των συρμών και την ασφαλή διακίνηση του επιβατικού κοινού”, καταλήγει η ανάρτηση του κ. Γραμματίδη.
Μαρινάκης: Παραπλάνηση της κοινής γνώμης με αιτιάσεις που εμφανίζονται ως “αποκαλύψεις”
Με ανακοίνωσή του ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, Παύλος Μαρινάκης, αντεπιτέθηκε στο ΠΑΣΟΚ, με βάση την απάντηση Γραμματίδη στο δημοσίευμα των Νέων, αλλά και επικαλούμενος δημοσίευμα της Καθημερινής, σύμφωνα με το οποίο το πόρισμα του Εθνικού Μετσοβίου Πολυτεχνείου αποφαίνεται ότι δεν υπήρξε αλλοίωση στα ηχητικά ντοκουμέντα από το βράδυ του τραγικού δυστυχήματος στα Τέμπη.
“Μια από τις πιο επικίνδυνες προεκτάσεις του τραγικού δυστυχήματος των Τεμπών, για το οποίο όλοι μας περιμένουμε απαντήσεις από τη Δικαιοσύνη και μόνο από εκείνη, είναι η παραπλάνηση της κοινής γνώμης με αιτιάσεις ή θεωρίες που εμφανίζονται ως «αποκαλύψεις» και τις οποίες υιοθετεί στη συνέχεια η Αντιπολίτευση, μάλιστα πολλές φορές η αξιωματική, σε χρόνο ρεκόρ”, σχολίασε ειδικότερα ο κ. Μαρινάκης.
“Πριν από περίπου έναν χρόνο, με αφορμή ένα δημοσίευμα εφημερίδας, η Αντιπολίτευση έφτασε στο σημείο να κατηγορεί την Κυβέρνηση για «μονταζιέρα» αναφορικά με τα ηχητικά της μοιραίας νύχτας του δυστυχήματος, κατηγορία η οποία κατέληξε στη κατάθεση πρότασης δυσπιστίας κατά της Κυβέρνησης στη Βουλή”, συνέχισε και πρόσθεσε:
“Από την πρώτη στιγμή είχαμε υποστηρίξει σε όλους τους τόνους ότι δεν υπήρξε καμία «μονταζιέρα Μαξίμου» και ότι το σύνολο των συνομιλιών παραδόθηκε αυτούσιο στη Δικαιοσύνη.
Σήμερα, διαβάζουμε σε δημοσιεύματα ότι το πόρισμα του ΕΜΠ επιβεβαιώνει το αληθές των ισχυρισμών μας και διαψεύδει πανηγυρικά τα ψεύδη της Αντιπολίτευσης.”
Ο κυβερνητικός εκπρόσωπος επικαλέστηκε ειδικότερα ρεπορτάζ της Καθημερινής, σύμφωνα με το οποίο στο πεντασέλιδο πόρισμα του ο αναπληρωτής καθηγητής της σχολής Ηλεκτρολόγων Μηχανικών, Αθανάσιος Ροντογιάννης, δεν διαπιστώνει παρεμβάσεις στα ηχητικά.
«Με βάση τα διαθέσιμα δεδομένα και το συνδυασμό πληροφοριών από α) τα αρχεία ήχου και β) τις αντίστοιχες εγγραφές του αρχείου CallData, διαπιστώνεται ότι δεν έχει υπάρξει μεταβολή μετά τις 00.07.00 ώρα της 1ης Μαρτίου 2023, ούτε στα περιεχόμενα του φακέλου “…/LARISA/2023-02-28…” του σκληρού δίσκου (αρχεία ήχου), ούτε στο ίδιο το ακουστικό περιεχόμενο των υπό εξέταση αρχείων ήχου που αφορούν τις καταγραφές της 28ης Φεβρουαρίου 2023 και το διάστημα ώρας από 22.30 έως και 23.55» αναφέρει, σύμφωνα με την Καθημερινή, ο αναπληρωτής καθηγητής του ΕΜΠ.
Ο κυβερνητικός εκπρόσωπος στη συνέχεια δήλωσε: “Φαίνεται, όμως, ότι το πάθημα για την Αντιπολίτευση δεν έχει γίνει μάθημα. Πριν λίγη ώρα, ο εκπρόσωπος Τύπου του ΠΑΣΟΚ βιάστηκε και πάλι να υιοθετήσει σημερινό πρωτοσέλιδο δημοσίευμα, σύμφωνα με το οποίο ο πρώην μεταβατικός πρόεδρος του ΟΣΕ, Γιάννος Γραμματίδης, είχε με επιστολή του ζητήσει να διακοπούν όλα τα δρομολόγια του σιδηροδρόμου για λόγους ασφαλείας” .
Ο κ. Μαρινάκης τόνισε: “Το ανωτέρω είναι ψέμα. Η αλήθεια είναι ότι ο κ. Γραμματίδης ουδέποτε έθεσε θέμα ασφάλειας των σιδηροδρόμων, είτε κατά τη διάρκεια της θητείας του είτε μετά την αποχώρησή του.
Μάλιστα, όπως επισημαίνει ο ίδιος σε ανακοίνωσή του, έστειλε μια σειρά από προτάσεις για τη λειτουργία του σιδηροδρόμου, 25 ημέρες μετά την αποχώρησή του από την θέση του μεταβατικού προέδρου του ΟΣΕ, μια εκ των οποίων αναφερόταν στο ενδεχόμενο διακοπής δρομολογίων, όχι για λόγους ασφαλείας, αλλά για την επίσπευση ολοκλήρωσης έργων υποδομής στο δίκτυο” .
Στη συνέχεια ο κυβερνητικός εκπρόσωπος υποστήριξε ότι: “Για ακόμα μια φορά, η πραγματικότητα αποδεικνύεται ότι είναι εντελώς αντίθετη από τις αιτιάσεις που υιοθετεί η αντιπολίτευση” και δήλωσε:
“Είναι φανερό και δεν θα σταματήσουμε να το επισημαίνουμε, απαντώντας παράλληλα σε κάθε ψευδή ισχυρισμό ο οποίος εμπεριέχει παραπλανητικά δεδομένα, ότι τα κόμματα της Αντιπολίτευσης έχουν δει ένα από τα πιο τραγικά δυστυχήματα στην ιστορία της χώρας ως ευκαιρία να διασωθούν πολιτικά, χωρίς μάλιστα να τους ενδιαφέρει αν αυτό γίνεται στις πλάτες ανθρώπων που βίωσαν τον απόλυτο πόνο”.
Ο κ. Μαρινάκης κατέληξε λέγοντας: “Για δύο πράγματα έχουμε καθήκον:
– να διασφαλίσουμε ότι η Δικαιοσύνη θα κάνει απερίσπαστη σωστά τη δουλειά της και ότι θα αποδώσει ευθύνες χωρίς αστερίσκους και
– να αποκρούσουμε κάθε απόπειρα εργαλειοποίησης του τραγικού δυστυχήματος των Τεμπών από την Αντιπολίτευση”.