Ακροδεξιές ΑΙ influencers – Κι όμως υπάρχουν

Διαβάζεται σε 5'
Ακροδεξιές ΑΙ influencers – Κι όμως υπάρχουν
(AP Photo/Martin Meissner, File)

Οι ΑΙ influencers που κάνουν προεκλογική εκστρατεία υπέρ της ακροδεξιάς και η ανησυχητική επιρροή τους στα social media.

Ξανθές, νεαρές, χαμογελαστές οι Λαρίσα, Σοφία, Αϊλίν και Λάρα εμφανίζονται στα social media (Χ, Instagram και TikTok) ως γυναίκες “της διπλανής πόρτας”, γεμάτες υπερηφάνεια για τη χώρα τους και απογοητευμένες από την “αριστερή πολιτική”.

Σε κάθε τους ανάρτηση διακηρύσσουν τη στήριξή τους στο ακροδεξιό κόμμα “Εναλλακτική για τη Γερμανία” (AfD), εκφράζουν αντι-μεταναστευτικές απόψεις, αναπαράγουν ακροδεξιά αφηγήματα και επιτίθενται στις ιδέες των Πρασίνων και της Αριστεράς.

Όμως υπάρχει ένα πρόβλημα -πέρα από το προφανές-: Αυτές οι γυναίκες δεν υπάρχουν στην πραγματικότητα. Τα προφίλ τους είναι προϊόντα τεχνητής νοημοσύνης (AI). Οι εικόνες τους είναι ψηφιακά κατασκευασμένες και τα λόγια τους προσεκτικά δομημένα, για να προσελκύσουν κοινό και να ενισχύσουν την πολιτική ατζέντα της ακροδεξιάς.

Κάποιοι από αυτούς τους λογαριασμούς παραδέχονται ότι είναι δημιουργήματα AI. Άλλοι όμως όχι. Δεν υπάρχει καμία ένδειξη ότι το περιεχόμενο που διαδίδουν είναι ψεύτικο. Και εκεί ακριβώς βρίσκεται ο κίνδυνος.

Στόχος τους είναι η χειραγώγηση της κοινής γνώμης, η διάδοση των ακροδεξιών ιδεών και η υπονόμευση της δημοκρατίας.

Υπέρ Τραμπ και AfD

Σύμφωνα με τη Βέρα Σμιτ, επικεφαλής της ερευνητικής ομάδας XplaiNLP στο Τεχνικό Πανεπιστήμιο του Βερολίνου, “αυτοί οι λογαριασμοί ή οι φιγούρες τους (avatar) εκφράζονται συχνά υπέρ της ακροδεξιάς, του Ντόναλντ Τραμπ ενώ ενίοτε εκφράζουν και φιλορωσικές θέσεις”.

Συνήθως μοιράζονται memes και περιεχόμενο της AfD, συνοδεύουν τις αναρτήσεις τους με μπλε καρδιές -χαρακτηριστικό της υποστήριξης της ακροδεξιάς- και πολλές φορές καλούν ανοιχτά τους ακολούθους τους – που δεν είναι λίγοι – να στηρίξουν με την ψήφο τους το ακροδεξιό γερμανικό κόμμα.

Χαρακτηριστικά, κάποιες αναρτήσεις περιλαμβάνουν δηλώσεις όπως: “Ο κίνδυνος δεν προέρχεται από τη δεξιά αλλά από την αριστερά και το Ισλάμ”, “Ο Τραμπ είναι ο μόνος που μπορεί να μας σώσει”, “Στις 23 Φεβρουαρίου θα ψηφίσω AfD, γιατί μόνο έτσι η Γερμανία μπορεί να σταθεί ξανά στα πόδια της”, “Ψηφίζω #AfD, γιατί θέλω μια ασφαλή και ανθισμένη Γερμανία”.

Σύμφωνα με τη Ντέμπορα Σνάμπελ, διευθύντρια του εκπαιδευτικού κέντρου Anne Frank, “οι AI-Influencers παίζουν πλέον ενεργό ρόλο στην προεκλογική εκστρατεία της AfD”, προωθώντας συστηματικά την υποψηφιότητα της Άλις Βάιντελ.

Τα περιεχόμενα των αναρτήσεων δεν περιορίζονται σε πολιτική προπαγάνδα, αλλά συχνά περιλαμβάνουν, αντιφεμινιστικές και ομοφοβικές δηλώσεις, ξενοφοβικά και ρατσιστικά σχόλια καθώς και επιθέσεις κατά των Πρασίνων και της αριστερής πολιτικής

Μία από τις πλέον δημοφιλείς αναρτήσεις αναφέρει: “Οι τρανς γυναίκες δεν είναι γυναίκες, το νομοσχέδιο της αυτοδιάθεσης πάει ενάντια στον Θεό”, με την εν λόγω ανάρτηση να συγκεντρώνει πάνω από 7.000 likes στο X (πρώην Twitter).

Η Άλις Βάιντελ ως πρότυπο

Όπως προκύπτει από την έρευνα των αρμοδίων, αυτοί οι ΑΙ λογαριασμοί επιχειρούν να “εξυψώσουν” την Άλις Βάιντελ στα μάτια του κοινού, παρουσιάζοντάς την ως “υποδειγματική γυναίκα” και πρότυπο τη νέα γενιά. Σε αναρτήσεις τους γράφουν: “Η σημερινή μου μπλε καρδιά πηγαίνει στην Άλις”“Θα το πω ανοιχτά: Η Alice Weidel είναι το πρότυπό μου. Αντιστέκεται στην αδικία εδώ σε αυτή τη χώρα. Για όλους μας”, “Την θαυμάζω γιατί πολεμάει το κατεστημένο”.

Σύμφωνα με τη Ρισέρτς Αναλίστ Άννα Χίλερ από το Institute for Strategic Dialogue (ISD), αυτό δεν είναι τυχαίο. Όπως εξηγεί, “είναι μια στρατηγική της Νέας Δεξιάς να χρησιμοποιεί ειδικά τις γυναίκες για να στρατολογήσει μέλη [..] Η ΑΙ χρησιμοποιείται από τους ακροδεξιούς εξτρεμιστές για να δημιουργήσουν μια εικόνα άριων, ξανθών, γαλανομάτηδων Γερμανών”.

Το προφίλ της “Larissa Wagner” είναι ένας από τους πιο γνωστούς λογαριασμούς αυτού του τύπου, γι’ αυτό και το παρουσιάζεται ως τυπικό παράδειγμα των ΑΙ ακροδεξιών influencers. Σύμφωνα με τις αναρτήσεις της, είναι 22 ετών, κατάγεται από τη Σαξονία αλλά ζει στο Senftenberg του Βρανδεμβούργου, είναι ευσεβής χριστιανή και ο προπάππους της ήταν στη Βέρμαχτ. Από τα μέσα Νοεμβρίου κάνει πρακτική άσκηση ως αρθρογράφος στο ακροδεξιό περιοδικό Compact.

Όπως επισημαίνεται, οι περισσότεροι AI influencers έχουν επί του παρόντος ελάχιστη αυθεντική αλληλεπίδραση με άλλους χρήστες, γι’ αυτό και εκτιμάται ότι η επιρροή τους στις γενικές εκλογές θα είναι μάλλον χαμηλή. Ωστόσο, όπως αναφέρεται, οι χρήστες συχνά δεν διακρίνουν πλέον αν το περιεχόμενο είναι τεχνητής νοημοσύνης ή αυθεντικό. “Αν κοιτάξουμε τα likes και τα σχόλια των χρηστών, για παράδειγμα, μπορούμε να δούμε ότι οι περισσότεροι χρήστες δεν ενδιαφέρονται για την προέλευση του περιεχομένου”, τονίζει η αναλύτρια της έρευνας, Άννα Χίλερ, προσθέτοντας πως “πολλοί άνθρωποι απλά σκρολάρουν και δεν δίνουν αναρωτιούνται από πού προέρχεται αυτό το περιεχόμενο, τι είναι, κτλ. Επίσης τα βίντεο και οι αναρτήσεις συχνά δεν επισημαίνονται ως παραγόμενα από ΑΙ γεγονός που αποτελεί σημαντικό πρόβλημα”.

Ποιος κρύβεται πίσω από τους ΑΙ λογαριασμούς;

Το κρίσιμο, όμως, ερώτημα παραμένει. Ποιος δημιουργεί αυτούς τους AI-Influencers;

Σύμφωνα με τους αναλυτές, υπάρχουν δύο κύριες κατηγορίες υπευθύνων:

  • Μεμονωμένα άτομα που διατηρούν ακροδεξιά προφίλ και χρησιμοποιούν AI για να επεκτείνουν την επιρροή τους
  • Πολιτικά οργανωμένες ομάδες που πιθανώς σχετίζονται με την AfD και άλλες ακροδεξιές οργανώσεις

Όπως αναφέρει η Σνάμπελ, “ξέρουμε ότι ακροδεξιοί κύκλοι, συμπεριλαμβανομένης της AfD, συνεργάζονται με επικοινωνιακές εταιρείες για να δημιουργήσουν αυτές τις εικόνες”.

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα