Αεροδρόμιο Ελ. Βενιζέλος: Ιστορικό ρεκόρ επιβατών και επέκταση για 40 εκατ. επιβάτες έως το 2032
Διαβάζεται σε 7'
Ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών καταγράφει εντυπωσιακή ανάπτυξη, ενισχύοντας τις επενδύσεις και θέτοντας νέα στρατηγικά ορόσημα για το μέλλον.
- 24 Φεβρουαρίου 2025 17:27
Μία ακόμα χρονιά ισχυρής ανάπτυξης καταγράφει ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών (ΔΑΑ), παρουσιάζοντας αξιοσημείωτα οικονομικά αποτελέσματα για το 2024. Σύμφωνα με τα μη ελεγμένα οικονομικά αποτελέσματα για το δωδεκάμηνο που έληξε στις 31 Δεκεμβρίου 2024, τα συνολικά έσοδα και λοιπά εισοδήματα αυξήθηκαν κατά 10,2% φτάνοντας τα 665,5 εκατ. ευρώ, από 603,7 εκατ. ευρώ το 2023. Η αύξηση αυτή αποδίδεται στη σημαντική άνοδο της επιβατικής κίνησης κατά 13,1% και στην επιτυχημένη εμπορική ανάπτυξη, η οποία ενίσχυσε τόσο τις Αεροπορικές όσο και τις Μη Αεροπορικές Δραστηριότητες.
Το προσαρμοσμένο EBITDA ανήλθε σε 424,8 εκατ. ευρώ, σημειώνοντας άνοδο 15,7% σε σχέση με το προηγούμενο έτος, με το περιθώριο EBITDA να φτάνει το 63,8%. Παράλληλα, τα Κέρδη μετά από Φόρους αυξήθηκαν κατά 4,4 εκατ. ευρώ, διαμορφούμενα στα 235,9 εκατ. ευρώ (+1,9%). Η χρηματοοικονομική θέση της εταιρείας παραμένει ισχυρή, με καθαρό χρέος στα 623,1 εκατ. ευρώ και Δείκτη Καθαρού Χρέους προς Προσαρμοσμένο EBITDA στο 1,5x.
Στο πλαίσιο της στρατηγικής του, ο ΔΑΑ θα προτείνει προς την Ετήσια Γενική Συνέλευση τη διανομή του 100% των καθαρών κερδών της χρήσης 2024, αποδίδοντας μικτό μέρισμα περίπου 0,78 ευρώ ανά μετοχή.
Επιτάχυνση αναπτυξιακών επενδύσεων
Με φόντο τη διαρκώς αυξανόμενη επιβατική κίνηση, ο ΔΑΑ ανακοινώνει την επιτάχυνση του προγράμματος επέκτασης του Αεροδρομίου. Στόχος είναι η σταδιακή επίτευξη της δυναμικότητας εξυπηρέτησης 33 εκατ. επιβατών ετησίως νωρίτερα από τον αρχικό σχεδιασμό, με τελικό ορίζοντα τους 40 εκατ. επιβάτες έως το 2032.
Η χρηματοδότηση της επέκτασης θα πραγματοποιηθεί εν μέρει μέσω αύξησης μετοχικού κεφαλαίου, με σκοπό τη βελτιστοποίηση των επενδύσεων στις Αεροπορικές Δραστηριότητες, διασφαλίζοντας παράλληλα την απόδοση εντός του ρυθμιστικού πλαισίου της εταιρείας. Ειδικότερα, η αύξηση θα γίνει μέσω ενός προαιρετικού Προγράμματος Επανεπένδυσης Μερίσματος (Scrip Dividend), το οποίο προβλέπει κεφάλαια έως 100 εκατ. ευρώ από τα κέρδη του 2024 και επιπλέον έως 140 εκατ. ευρώ από τα κέρδη των επόμενων τριών ετών.
Η επιτάχυνση του επενδυτικού προγράμματος δεν αφορά μόνο τις Αεροπορικές Δραστηριότητες, αλλά και τη συνολική ανάπτυξη των Μη Αεροπορικών Δραστηριοτήτων. Με τον τρόπο αυτό, δημιουργείται πρόσθετη αξία για τους μετόχους, ενισχύοντας τη μακροπρόθεσμη αναπτυξιακή πορεία του αεροδρομίου και εδραιώνοντας τη θέση του ως κορυφαίου κόμβου αερομεταφορών στην Ευρώπη.
Εξελίξεις στην επιβατική κίνηση
Το 2024 έκλεισε με την επιβατική κίνηση του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών να σημειώνει ιστορικό ρεκόρ, ύψους 31,85 εκατομμυρίων επιβατών, και ποσοστό αύξησης 13,1% σε σχέση με το 2023, καταγράφοντας τη μεγαλύτερη επίδοση σε σχέση με τα περισσότερα από τα μεγάλα αεροδρόμια της Ευρώπης, ενώ σε σύγκριση με το 2019 κατέγραψε την καλύτερη επίδοση με αύξηση της τάξης του 24,5%1. Οι επιβάτες εσωτερικού και εξωτερικού ξεπέρασαν τα επίπεδα του 2023 κατά 7,3% και κατά 15,7% αντίστοιχα.
Το έτος χαρακτηρίστηκε από ισχυρή ζήτηση αεροπορικών ταξιδιών καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους παρά τις γεωπολιτικές προκλήσεις. Η επιβατική κίνηση παρουσίασε διψήφιο ρυθμό αύξησης τους περισσότερους μήνες της χρονιάς: ισχυρή δυναμική κατά το πρώτο τρίμηνο, με αύξηση 16,5% σε σχέση με το 2023, συνεχιζόμενη σε παρόμοια επίπεδα κατά το δεύτερο τρίμηνο (+15,7%). Η ισχυρή αύξηση των επιβατών διατηρήθηκε επίσης κατά το τρίτο και το τέταρτο τρίμηνο, με 9,8% και 12,3% αντίστοιχα, ποσοστά πολύ υψηλότερα από τον ιστορικό ρυθμό ανάπτυξης.
Το 2024, η Αθήνα συνδέθηκε απευθείας μέσω τακτικών δρομολογίων με 157 προορισμούς-πόλεις (156 το 2023), σε 55 χώρες (57 το 2023), που εξυπηρετήθηκαν από 68 αεροπορικές εταιρείες (66 το 2023).
Ισχυρή η ζήτηση για ταξίδια στην Ελλάδα
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του ΔΑΑ, οι παράγοντες που στηρίζουν τη ζήτηση για ταξίδια στην Ελλάδα παραμένουν ισχυροί και συνεχίζουμε να αναμένουμε ένα ελκυστικό περιβάλλον ζήτησης. Αναμένουμε ότι η επιβατική κίνηση κατά τη διάρκεια του 2025 θα αυξηθεί σε μεσαίο μονοψήφιο ποσοστό, ενώ μακροπρόθεσμα εκτιμούμε ότι η ανάπτυξη της κίνησης θα συγκλίνει σταδιακά σε χαμηλό μονοψήφιο ρυθμό αύξησης. Οι προσπάθειές μας στο πλαίσιο τόσο της επιχειρηματικής ανάπτυξης όσο και του αεροπορικού μάρκετινγκ θα συνεχισθούν με στόχο την υποστήριξη της ανάπτυξης αυτής, υποστηρίζοντας τις αεροπορικές εταιρείες στον ΔΑΑ και εισάγοντας νέα δρομολόγια με ιδιαίτερη έμφαση σε μακρινούς προορισμούς υψηλής απόδοσης, όπως είναι οι πρόσφατα ανακοινωθείσες νέες συνδέσεις της Αθήνας με το Λος Άντζελες και τη Σάρλοτ των ΗΠΑ.
Το ΔΑΑ ανακοινώνει ότι δεσμεύεται να διατηρήσει τα υψηλότερα πρότυπα ασφάλειας και εξυπηρέτησης για τους επιβάτες και θέτει σε εφαρμογή επιχειρησιακά μέτρα για την εκπλήρωση αυτής της δέσμευσης, ενώ επεκτείνει τις εγκαταστάσεις του. Στο πλαίσιο αυτό, η εταιρεία έχει λάβει έγκριση από την Αρμόδια Αρχή για τη μεταβολή της κατηγορίας του αεροδρομίου από «μη συντονισμένο» σε «αεροδρόμιο με ευκολίες προγραμματισμού πτήσεων» για τη θερινή περίοδο του 2025, έτσι ώστε να αποφευχθεί η περαιτέρω επιβάρυνση των ωρών αιχμής και να υπάρξει ανάπτυξη των λιγότερο επιβαρυμένων ωρών κίνησης με ισόρροπο και ελεγχόμενο τρόπο.
Εκτιμήσεις για το 2025
Όσον αφορά στα έσοδα από τις Αεροπορικές Δραστηριότητες για το 2025, το ΔΑΑ αναμένει το έσοδο ανά επιβάτη από τις Αεροπορικές Χρεώσεις και από το ΤΕΑΑ να προσαρμοστεί λόγω της εξάντλησης του Μεταφερόμενου Ποσού. Αυτό θα έχει ως συνέπεια, τα ετήσια κέρδη από τις Αεροπορικές Δραστηριότητες να ευθυγραμμιστούν με την απόδοση 15% επί του Κεφαλαίου Αεροπορικών Δραστηριοτήτων που ορίζει το ρυθμιστικό πλαίσιο του ΔΑΑ, ωστόσο το πρόγραμμα αύξησης Κεφαλαίου Αεροπορικών Δραστηριοτήτων μέσω του Προγράμματος Επανεπένδυσης Μερίσματος (Scrip Dividend) θα ενισχύσει σταδιακά την κερδοφορία του τομέα αυτού.
Στον τομέα των Μη Αεροπορικών Δραστηριοτήτων, το αεροδρόμιο αναμένει να συνεχιστεί η ισχυρή δυναμική της επιτυχημένης στρατηγικής «Best of Greece» στις εμπορικές δραστηριότητες. Με αυτό το δεδομένο, εκτιμάται οριακή άνοδος στα έσοδα ανά επιβάτη, λόγω των περιορισμών που αντιμετωπίζει στους εμπορικούς χώρους, μέχρι τη σταδιακή ολοκλήρωση των εμπορικών χώρων του Προγράμματος Επέκτασης Αεροδρομίου. Όπως αναμένεται, τα έσοδα από τις Υπηρεσίες Στάθμευσης Οχημάτων το 2025 θα αντιμετωπίσουν μια ήπια πίεση λόγω της κατασκευής του πολυώροφου χώρου στάθμευσης αυτοκινήτων που εκτιμάται ότι θα ξεκινήσει εντός του β’ τριμήνου, γεγονός που θα αντισταθμιστεί εν μέρει από στοχευμένα μέτρα, μεταξύ των οποίων και ανάπτυξη πρόσθετων υπαίθριων θέσεων στους υφιστάμενους χώρους στάθμευσης.
Ο κ. Ιωάννης Παράσχης διευθύνοντας σύμβουλος του ΔΑΑ, σε δήλωση του για τα οικονομικά αποτελέσματα τόνισε: «Με ιδιαίτερη ικανοποίηση παρουσιάζουμε σήμερα τα συγκεκριμένα αποτελέσματα, που καταδεικνύουν ακόμη μία δυναμική χρονιά για τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών, με την επιβατική κίνηση να καταγράφει αύξηση 13% και να αγγίζει το ιστορικό ρεκόρ των 31,9 εκατομμυρίων επιβατών.
Κατά τη διάρκεια του οικονομικού έτους 2024, τα έσοδά μας ανήλθαν σε 665,5 εκατομμύρια ευρώ, υψηλότερα κατά 10% σε σχέση με το προηγούμενο έτος, και παράλληλα το Προσαρμοσμένο EBITDA διαμορφώθηκε στα 424,8 εκατομμύρια ευρώ. Κατά την περίοδο αυτή ανακοινώσαμε την προσθήκη νέων συναρπαστικών προορισμών, αυξάνοντας τις επιλογές των επιβατών μας, ενώ συνεχίζουμε να παραμένουμε προσηλωμένοι στη δέσμευσή μας για παροχή υπηρεσιών υψηλής ποιότητας, με ασφάλεια και αποτελεσματικότητα.
Έχοντας ήδη καταγράψει σημαντική πρόοδο στην προετοιμασία μας για την επόμενη ημέρα του αεροδρομίου και λαμβάνοντας υπόψιν τη δυναμική και τις τάσεις της επιβατικής κίνησης, είμαστε στην ευχάριστη θέση να ανακοινώσουμε την απόφασή μας να επιταχύνουμε την επέκταση των εγκαταστάσεών μας, ενοποιώντας τις δύο φάσεις ανάπτυξης 33MAP2 και 40MAP, προκειμένου να διασφαλίσουμε την απαιτούμενη δυναμικότητα για την εξυπηρέτηση 40 εκατομμυρίων επιβατών ετησίως έως το 2032.
Η επιτάχυνση της επέκτασης του Αεροδρομίου θα δημιουργήσει σημαντική αξία για τους μετόχους μας, εξασφαλίζοντας ενισχυμένες αποδόσεις από τις Αεροπορικές Δραστηριότητες μέσω της σταδιακής αύξησης του μετοχικού κεφαλαίου σύμφωνα με το ρυθμιστικό πλαίσιο που διέπει την Εταιρεία, καθώς και ταχύτερη αξιοποίηση των προοπτικών των Μη Αεροπορικών Δραστηριοτήτων.».