Στο υπόγειο της Εθνικής Πινακοθήκης κρατείται ο βάνδαλος βουλευτής της “Νίκης”
Διαβάζεται σε 8'
Αντιδράσεις έχει προκαλέσει η εισβολή βουλευτή της «Νίκης» στην Εθνική Πινακοθήκη και οι φθορές που έχει προκαλέσει σε έργα τέχνης. Η ανακοίνωση της Εθνικής Πινακοθήκης και η καταδίκη κομμάτων.
- 10 Μαρτίου 2025 15:30
Πρωτοφανές χαρακτηρίζεται το περιστατικό που σημειώθηκε, το μεσημέρι της Δευτέρας, στην Εθνική Πινακοθήκη, στην οποία εισέβαλε βουλευτής του κόμματος «Νίκη» προκαλώντας φθορές σε έργα της έκθεσης “Η Σαγήνη του Αλλόκοτου”, το μέγεθος των οποίων είναι μέχρι στιγμής άγνωστο.
Ο λόγος για τον βουλευτή Β’ Θεσσαλονίκης Νίκο Παπαδόπουλο, ο οποίος βρισκόταν στον εσωτερικό χώρο της Πινακοθήκης και σε αίθουσες με έργα τέχνης, όταν άρχισε να σπάει την προστατευτική τζαμαρία και να προκαλεί φθορές στον χώρο και σε έργα, φωνάζοντας πως «προσβάλλουν τη θρησκεία».
Αξιοσημείωτο το γεγονός πως, μετά την ένταση και τις φθορές που προκάλεσε, στον προσωπικό λογαριασμό του βουλευτή αναρτήθηκε το σχόλιο: «Χαμός στην Εθνική Πινακοθήκη για την βλασφημία στην Παναγία μας».
Αυτή τη στιγμή, ο βουλευτής έχει προσαχθεί και κρατείται στο υπόγειο της Εθνικής Πινακοθήκης, με τον εισαγγελέα να αποφασίζει αν η προσαγωγή θα μετατραπεί σε σύλληψη.
Σε δήλωσή του ο Κωνσταντίνος Βαθιώτης, συνήγορος του βουλευτή της “Νίκης”, κάνει λόγο για «παράνομη κράτηση», μιλώντας δε για «δικτατορικό καθεστώς»…
«Αυτή τη στιγμή κρατούμαστε παρανόμως στην Εθνική Πινακοθήκη. Δεν υπάρχει δυνατότητα περιορισμού της κίνησης και της προσωπικής ελευθερίας ενός βουλευτή, παρά μόνο εάν έχει προηγηθεί άδεια της Βουλής, η οποία εν προκειμένω δεν υπάρχει. Πρόκειται για κατάφωρη παραβίαση του άρθρου 62 του Συντάγματος. Ζούμε το δικτατορικό καθεστώς Μητσοτάκη σε όλο του το μεγαλείο» αναφέρει ο κ. Βαθιώτης.
Η ανακοίνωση της Εθνικής Πινακοθήκης
Λίγο μετά τις 14:30, η Εθνική Πινακοθήκη εξέδωσε ανακοίνωση, στην οποία αναφέρει ότι η λειτουργία της αναστέλλεται προσωρινά, ενώ αναμένεται νεότερη ενημέρωση σχετικά με το μέγεθος των ζημιών που έχει προκαλέσει ο Νίκος Παπαδόπουλος.
«Η λειτουργία της Εθνικής Πινακοθήκης – Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτσου αναστέλλεται προσωρινά λόγω της επίθεσης σε έργα τέχνης από τον βουλευτή Β’ Θεσσαλονίκης του κόμματος Νίκη, Νικόλαο Παπαδόπουλο.
Θα ακολουθήσει νέα ανακοίνωση από την Εθνική Πινακοθήκη εντός της ημέρας» αναφέρεται χαρακτηριστικά.
Η επίμαχη έκθεση
“Η Σαγήνη του Αλλόκοτου” φιλοξενείται στον Ενδιάμεσο Χώρο της Εθνικής Πινακοθήκης και είναι εμπνευσμένη από τα έργα του Γκόγια, για τα έργα της οποίας ο βουλευτής φέρεται να είχε στείλει προ ημερών επιστολή προς τη διοίκηση της Πινακοθήκης, ζητώντας να αποσυρθούν τα εκθέματα, ενώ είχε καταθέσει και σχετική ερώτηση και στην Υπουργό Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη.
Τον βουλευτή Β’ Θεσσαλονίκης Νικόλαο Παπαδόπουλο ενόχλησαν, όπως φαίνεται, κυρίως δύο έργα, όπως διαβάζουμε και στην επίσημη ιστοσελίδα του: “Σε περιοδική έκθεση στην Εθνική Πινακοθήκη – Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτσου που θα διαρκέσει από 22.1.2025 έως 30.09.2025, έχει επιλεγεί και παρουσιάζεται μεταξύ των άλλων και ένα έργο Έλληνα καλλιτέχνη το οποίο προδήλως θίγει την Ορθόδοξη Χριστιανική πίστη, προσβάλλοντας ευθέως τα ιερά πρόσωπα της Παναγίας και του Χριστού, τα οποία απεικονίζονται παραμορφωμένα.
Την ώρα λοιπόν που ακόμη και άθεοι άνθρωποι, μπροστά σε αξεπέραστες ανθρώπινες δυσκολίες εκλιπαρούν τη βοήθεια της Μητέρας Παναγιάς μας, στην έκθεση αυτή παρουσιάζεται παραμορφωμένο «εικόνισμα η Παναγία με τον Χριστό αγκαλιά (άτιτλο)» ενώ σε άλλο έργο του ίδιου καλλιτέχνη ο Άγιος Γεώργιος εμφανίζεται ως “O Χασάπης της Λεωφόρου”.”
Πρόκειται για δύο πρωτοποριακά έργα του γνωστού και ταλαντούχου Έλληνα χαράκτη Χριστόφορου Κατσαδιώτη – δημιουργίες του οποίου είχαμε δει -μεταξύ άλλων- και στην έκθεση με τίτλο «Μεταποίηση» στην γκαλερί Ζουμπουλάκη.
Ο Χριστόφορος Κατσαδιώτης γεννήθηκε το 1971 στην Αθήνα. Για 15 χρόνια εργάστηκε ως δημοσιογράφος σε ραδιοφωνικούς σταθμούς, την τηλεόραση και στον περιοδικό τύπο. Το 2009 σπούδασε στη Σχολή Καλών Τεχνών του Αριστοτέλειου Πανεπιστήμιου της Θεσσαλονίκης και στην Ακαδημία Τεχνών Eugeniusz Geppert, στο Βρότσλαβ της Πολωνίας, μέσω προγράμματος Εrasmus.
Έχει πραγματοποιήσει δέκα ατομικές εκθέσεις, μεταξύ των οποίων, στο Μουσείο Χαρτιού Duszniki Zdrόj της Πολωνίας και στο Μουσείο Brut Art, Halle Saint Pierre, στο Παρίσι. Έχει συμμετάσχει σε δεκάδες διεθνείς ομαδικές εκθέσεις και βραβευτεί δύο φορές για το χαρακτικό του έργο. Είναι μέλος του Καλλιτεχνικού Επιμελητηρίου και της Ένωσης Χαρακτών Ελλάδος. Ζει και εργάζεται στο Παρίσι και στην Αθήνα.
Πριν από λίγους μήνες είδαμε έργο του και στην εικαστική έκθεση «Ονειρεύονται τα ηλεκτρικά πρόβατα; Η Ανθρώπινη κατάσταση στην εποχή της Τεχνητής Νοημοσύνης».
Αντιδράσεις από τα κόμματα
Σε δήλωσή της, η Νάγια Γρηγοράκου, βουλευτής Λακωνίας και υπεύθυνη Κ.Τ.Ε. Πολιτισμού ΠΑΣΟΚ-Κινήματος Αλλαγής, αναφέρει:
«Καταδικάζουμε απερίφραστα τον βανδαλισμό και την καταστροφή εκθεμάτων από τον Βουλευτή της Νίκης κ. Νικόλαο Παπαδόπουλο, στην περιοδική έκθεση με τίτλο “Σαγήνη του Αλλόκοτου” στην Εθνική Πινακοθήκη με τη δικαιολογία ότι “προσβάλλουν τη θρησκεία”.
Οι πράξεις βανδαλισμού που στρέφονται κατά της τέχνης, αλλά κυρίως κατά της ελεύθερης έκφρασης δεν μπορεί να είναι ανεκτές σε μια δημοκρατική κοινωνία.
Κάθε ενέργεια που επιχειρεί να φιμώσει, να λογοκρίνει ή να καταστρέψει έργα τέχνης είναι επίθεση στη δημοκρατία, στον πολιτισμό και στην ελευθερία της σκέψης. Σε μια κοινωνία που σέβεται τις αξίες της δημοκρατίας, η διαφορετική άποψη εκφράζεται με διάλογο και όχι με πράξεις μίσους και καταστροφής».
Αντίστοιχα, ο ΣΥΡΙΖΑ σε ανακοίνωσή του επισημαίνει:
«Η ελευθερία της καλλιτεχνικής έκφρασης είναι θεμελιώδης για μια δημοκρατική κοινωνία και αδιαπραγμάτευτη. Το ίδιο ισχύει και για το σημερινό απαράδεκτο επεισόδιο που προκάλεσε βουλευτής της Νίκης με στόχο έργα που εκτίθενται στην Εθνική πινακοθήκη.Ο πολιτισμός είναι χώρος ελευθερίας, διαλόγου και κριτικής σκέψης. Αντί για διχασμό, ας ενισχύσουμε τον διάλογο. Ο σεβασμός στις θρησκευτικές πεποιθήσεις είναι αυτονόητος, αλλά η απάντηση δεν μπορεί να είναι η λογοκρισία, η βία ή η αστυνομική παρέμβαση.
Στηρίζουμε τον κόσμο της τέχνης, υπερασπιζόμαστε τη δημοκρατία στον πολιτισμό και απορρίπτουμε τον σκοταδισμό και κάθε προσπάθεια φίμωσης της ελεύθερης έκφρασης. Ζητούμε την παραδειγματική τιμωρία του βουλευτή του κόμματος Νίκη, σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία και τον κανονισμό της βουλής».
Στο ίδιο μήκος κύματος, η Νέα Αριστερά χαρακτηρίζει τον βανδαλισμό έργων τέχνης βάναυση πράξη ασέβειας, οπισθοδρόμησης και μεσαιωνισμού.
«Ο ακροδεξιός βουλευτής την είδε ιεροεξεταστής εν έτει 2025 και εισέβαλε στην Εθνική Πινακοθήκη στοχοποιώντας την τέχνη και την ελευθερία της έκφρασης.
Θα πρέπει να καταλάβει, αυτός και οι λοιποί ομόσταυλοί του πως ούτε η διαφορετικότητα καταπιέζεται, ούτε η κριτική σκέψη αποθαρρύνεται, ούτε η τέχνη είναι εχθρός. Η “Νίκη”, πίσω από τον δήθεν χριστιανικό μανδύα της, δείχνει ξανά το πραγματικό της πρόσωπο: μισάνθρωπο, αντιδραστικό, επιθετικό και επικίνδυνο για τη δημοκρατία και τον πολιτισμό.
Ο πολιτισμός, η τέχνη, η ελευθερία και η δημοκρατία δεν απειλούνται από κανέναν σκοταδιστή ακροδεξιό – ούτε κομματιάζονται».
Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων: Προσπάθεια λογοκρισίας που μας γυρνά σε εποχές Μεσαίωνα και σκοταδισμού
Σε ανακοίνωσή του ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων κάνει λόγο, μεταξύ άλλων, για προσπάθεια λογοκρισίας που μας γυρνά σε εποχές Μεσαίωνα και σκοταδισμού.
Αναλυτικά όσα αναφέρει:
«Καταγγέλλουμε την πρωτοφανή ενέργεια του Νίκου Παπαδόπουλου, βουλευτή του κόμματος “Νίκη”, να επιτεθεί και να καταστρέψει έργα τέχνης της έκθεσης «Η Σαγήνη του Αλοκόττου – Ενδιάμεσος Χώρος» στην Εθνική Πινακοθήκη.
Πρόκειται για μια πράξη βάναση, αποτρόπαιη και απολίτιστη. Η καλλιτεχνική ελευθερία στη χώρα μας είναι και οφείλει να παραμείνει αδιαπραγμάτευτη.
Το γεγονός ότι η επίθεση προέρχεται από δημόσιο πρόσωπο, και μάλιστα μέλος του ελληνικού κοινοβουλίου, προξενεί ακόμη μεγαλύτερη κατάπληξη! Προφανώς η λογοκρισία στο έργο της Γεωργίας Λαλέ, από μέλη της ελληνικής κυβέρνησης, άνοιξε δυσοίωνες ατραπούς.
Η υποδειγματική απάντηση του Υπουργείου Πολιτισμού στον ως άνω βουλευτή, ότι “δεν προβαίνει σε ενέργειες λογοκρισίας” οφείλει να παραμείνει γνώμονας για όλους και όλες στον δημόσιο βίο.
Στεκόμαστε στο πλάι των καλλιτεχνών και της Εθνικής Πινακοθήκης και καλούμε όλο τον κόσμο του πολιτισμού να πράξει το ίδιο».