Ρακιτζής / Eurovision 2002 - Οι 5 πιο αδικημένες ελληνικές συμμετοχές της Eurovision JESSICA GOW/EPA/ΑΠΕ-ΜΠΕ

ΟΙ 5 ΠΙΟ ΑΔΙΚΗΜΕΝΕΣ ΕΛΛΗΝΙΚΕΣ ΣΥΜΜΕΤΟΧΕΣ ΤΗΣ EUROVISION

Οι ελληνικές συμμετοχές της Eurovision που άξιζαν περισσότερα από όσα πήραν στον βαθμολογικό πίνακα του Τελικού.

Η Eurovision δεν είναι απλώς ένας διαγωνισμός τραγουδιού, αλλά ένας θεσμός που συνδυάζει τη μουσική με στρατηγική, πολιτισμικές τάσεις και, πολλές φορές, γεωπολιτικά παιχνίδια. Στην πορεία των ετών, η Ελλάδα έχει καταγράψει τη δική της πορεία στον διαγωνισμό, χαρίζοντας στο ευρωπαϊκό κοινό αρκετές ενδιαφέρουσες στιγμές, από τη νίκη της Έλενας Παπαρίζου το 2005, μέχρι πιο τολμηρές συμμετοχές που δεν έτυχαν της αναγνώρισης που τους άξιζε.

Ορισμένα τραγούδια ξεχώρισαν για την καινοτομία τους, άλλα για την καλλιτεχνική τους αρτιότητα, ενώ μερικά βρέθηκαν κοντά στη νίκη, αλλά για λόγους που ξεπερνούν τη μουσική, δεν κατάφεραν να φτάσουν στην κορυφή. Στο παρόν αφιέρωμα, στεκόμαστε σε πέντε ελληνικές συμμετοχές που, αν οι συνθήκες ήταν διαφορετικές, θα μπορούσαν να είχαν αφήσει πιο έντονο το αποτύπωμά τους στην ιστορία της Eurovision.

ΑΝΝΑ ΒΙΣΣΗ – “EVERYTHING” (EUROVISION 2006, 9Η ΘΕΣΗ)

Η Eurovision του 2006, που φιλοξενήθηκε στην Αθήνα (σχετικό αφιέρωμα εδώ), δημιούργησε μεγάλες προσδοκίες για τη διοργανώτρια Ελλάδα. Η επιλογή της Άννας Βίσση, μιας από τις πιο αναγνωρίσιμες τραγουδίστριες της χώρας, φάνηκε να είναι η ιδανική για την εκπροσώπηση της χώρας στον διαγωνισμό. Η Βίσση, με μεγάλη πείρα και σπουδαία καριέρα, ήταν η καλύτερη επιλογή για να φέρει ένα πλασάρισμα στην τριάδα του Τελικού, και το τραγούδι “Everything” είχε όλες τις προϋποθέσεις για να το καταφέρει.

Η σύνθεση του “Everything” από τον Νίκο Καρβέλα ήταν μια συναισθηματικά φορτισμένη μπαλάντα, η οποία ανέδειξε την ερμηνευτική ικανότητα της Βίσση. Η μουσική του κομματιού είχε συναισθηματική ένταση, επιτρέποντας στη Βίσση να αναδείξει τη δύναμη και το εύρος της φωνής της. Η σκηνική παρουσία ήταν λιτή αλλά εντυπωσιακή: χωρίς χορευτές ή υπερβολικά σκηνικά εφέ, η τραγουδίστρια εστίασε στην απόδοση του τραγουδιού και στην ένταση της ερμηνείας. Η φωνή της έδωσε στη συμμετοχή έναν ιδιαίτερο χαρακτήρα, με την ίδια να αποθεώνεται στην αρένα.

Παρά τις προσδοκίες και την εκτίμηση ότι το “Everything” θα μπορούσε να φτάσει πολύ ψηλά, η ελληνική συμμετοχή περιορίστηκε τελικά στην 9η θέση του Τελικού. Η χρονιά εκείνη, όμως, ήταν εξαιρετικά ανταγωνιστική, με τη νίκη των Lordi και του “Hard Rock Hallelujah” να προκαλεί αίσθηση λόγω του shock value και της διαφοροποίησης από τα συνηθισμένα μουσικά μοτίβα του διαγωνισμού. Αν το “Everything” συμμετείχε σε μια διαφορετική χρονική περίοδο, με πιο κλασικές επιλογές στον διαγωνισμό, είναι σχεδόν σίγουρο ότι θα είχε κατακτήσει μια θέση στην πρώτη πεντάδα ίσως και τριάδα.

MARINA SATTI – “ZARI” (EUROVISION 2024, 11Η ΘΕΣΗ)

Η συμμετοχή της Μαρίνας Σάττι στη Eurovision 2024 ξεχώρισε ως μία από τις πιο φρέσκες προτάσεις της ελληνικής μουσικής σκηνής τα τελευταία χρόνια. Το τραγούδι της, “Zari”, συνδύαζε παραδοσιακούς βαλκανικούς και ανατολίτικους ήχους με σύγχρονα pop και dance στοιχεία, δημιουργώντας έναν δυναμικό ήχο που κατάφερνε να ξεσηκώσει το κοινό.

Η Μαρίνα Σάττι έφερε στη σκηνή έναν συνδυασμό πολιτισμικών επιρροών. Η εμφάνιση της Σάττι ήταν εντυπωσιακή, με μια δυνατή χορογραφία και έναν ιδιαίτερο φωτισμό που ενίσχυαν την ατμόσφαιρα του τραγουδιού. Η παρουσία της και οι χορευτικές κινήσεις ενίσχυαν την ενέργεια του τραγουδιού, το οποίο έγινε δημοφιλές και απέκτησε μεγάλη απήχηση στα social media. Το τραγούδι χαρακτηρίστηκε από πολλούς ως μία από τις πιο μοντέρνες και τολμηρές συμμετοχές της χρονιάς, προβάλλοντας μια φρέσκια μουσική ταυτότητα που συνδύαζε παραδοσιακές με σύγχρονες μουσικές φόρμες.

Ωστόσο, παρά την τεράστια δημοτικότητα του τραγουδιού, το αποτέλεσμα της Ελλάδας στον διαγωνισμό ήταν απογοητευτικό, με τη χώρα να κατατάσσεται στην 11η θέση. Αυτό το αποτέλεσμα προκάλεσε συζητήσεις, καθώς πολλοί θεώρησαν ότι οι επιτροπές δεν ήταν έτοιμες να αναγνωρίσουν και να επιβραβεύσουν τόσο καινοτόμες προτάσεις.

Το “Zari”, ωστόσο, αποτελεί ένα σημαντικό κομμάτι για την ελληνική παρουσία στον θεσμό, καθώς απέδειξε ότι όταν η Ελλάδα τολμά να πειραματίζεται με νέους ήχους, ενσωματώνοντας διεθνείς μουσικές επιρροές, τραβά το ενδιαφέρον του κοινού, ακόμη και αν το τελικό αποτέλεσμα δεν είναι αυτό που προσδοκούν οι φανς.

ΜΙΧΑΛΗΣ ΡΑΚΙΝΤΖΗΣ – “S.A.G.A.P.O.” (EUROVISION 2002, 17Η ΘΕΣΗ)

Το 2002, η Ελλάδα παρουσίασε μία από τις πιο πρωτοποριακές συμμετοχές στην ιστορία της Eurovision με το τραγούδι “S.A.G.A.P.O.” του Μιχάλη Ρακιντζή. Το κομμάτι, με την electro-pop αισθητική και ρομποτική χροιά, ήταν χρόνια μπροστά από την εποχή του. Η μουσική του, με λιτούς και επαναλαμβανόμενους στίχους, θύμιζε κλασική eurodance των 90s, ενώ το συνολικό ύφος του τραγουδιού αφορούσε μια πιο μοντέρνα, cyberpunk αισθητική που δεν είχε ακόμα εδραιωθεί στο ευρωπαϊκό κοινό.

Η σκηνική παρουσία του Ρακιντζή περιελάμβανε τα εξής: στρατιωτικά outfits, αυστηρές κινήσεις και μια μινιμαλιστική προσέγγιση που δημιουργούσαν ένα οπτικό και μουσικό σύνολο που δεν είχε προηγούμενο στον διαγωνισμό της Eurovision. Παρά τη σφιχτή σκηνική του παρουσία και τη δημιουργία ενός αρκετά τολμηρού ηχητικού και αισθητικού κόσμου, το τραγούδι κατέληξε στην 17η θέση, γεγονός που προκάλεσε συζητήσεις για το αν το κοινό ήταν έτοιμο να αποδεχτεί αυτή την καινοτομία.

Τα χρόνια πέρασαν, και η electro-pop αισθητική που ανέδειξε το “S.A.G.A.P.O.”, με στοιχεία από τη δεκαετία του ’90, έγινε κυρίαρχη στη Eurovision, αποδεικνύοντας πως το τραγούδι ήταν προορισμένο να επηρεάσει τις μελλοντικές τάσεις του διαγωνισμού. Αν το “S.A.G.A.P.O.” συμμετείχε μια δεκαετία αργότερα, είναι σχεδόν βέβαιο ότι η πορεία του θα ήταν πολύ διαφορετική, με το κοινό πλέον να έχει αποδεχτεί τις σύγχρονες, ηλεκτρονικές επιρροές στην pop μουσική.

ANTIQUE – “DIE FOR YOU” (EUROVISION 2001, 3Η ΘΕΣΗ)

Η συμμετοχή των Antique στην Eurovision 2001 με το τραγούδι “Die for You” παραμένει ένα από τα πιο εμβληματικά τραγούδια της Ελλάδας στον διαγωνισμό. Το κομμάτι συνδύαζε ελληνικές και διεθνείς μουσικές επιρροές, δημιουργώντας έναν μοντέρνο eurodance ήχο.

Η σκηνική παρουσία της Έλενας Παπαρίζου και του Νίκου Παναγιωτίδη ενίσχυσε το πιασάρικο ρεφρέν του τραγουδιού, κάνοντας το τραγούδι ένα από τα μεγαλύτερα φαβορί για τη νίκη.

Παρά τη φαινομενική υπεροχή του, η Ελλάδα κατέληξε στην 3η θέση, πίσω από την Εσθονία και τη Δανία, τραγούδια τα οποία ξεχάστηκαν πολύ σύντομα. Η συμμετοχή αυτή, ωστόσο, απέδειξε την αξία της στην αγορά και τη μουσική σκηνή, καθιστώντας το “Die for You” ένα από τα πιο επιτυχημένα και εμβληματικά τραγούδια της Eurovision. Ενώ η 3η θέση δεν αντανακλά την τεράστια απήχηση που είχε το τραγούδι, το “Die for You” παραμένει αγαπητό, όχι μόνο στους fans του διαγωνισμού, αλλά και στην ελληνική μουσική σκηνή.

ΠΑΣΧΑΛΗΣ, ΜΑΡΙΑΝΝΑ, ΡΟΜΠΕΡΤ & ΜΠΕΣΣΥ – “ΜΑΘΗΜΑ ΣΟΛΦΕΖ” (EUROVISION 1977, 5Η ΘΕΣΗ)

Το “Μάθημα Σολφέζ”, ερμηνευμένο από τους Πασχάλη Αρβανιτίδη, Μαριάννα Τόλη, Ρόμπερτ Ουίλιαμς και Μπέσσυ Αργυράκη, ήταν ένα από τα μεγάλα φαβορί της Eurovision 1977, μαζί με τη συμμετοχή της Γαλλίας. Το κομμάτι αυτό, με μια πολύ ενδιαφέρουσα ενορχήστρωση, ξεχώρισε για την αυθεντικότητα και την αρμονία του.

 

Οι τέσσερις καλλιτέχνες είχαν ήδη μια επιτυχημένη πορεία στη μουσική σκηνή ως σόλο ερμηνευτές, προτού ενώσουν τις δυνάμεις τους για τη συγκεκριμένη συμμετοχή. Το τραγούδι, σε μουσική του Γιώργου Χατζηνάσιου και στίχους της Σέβης Τηλιακού, ξεχώριζε για την πολυφωνική του ενορχήστρωση και τον καλλιτεχνικό του χαρακτήρα. Η σύνθεση του τραγουδιού, αν και άγνωστη σε πολλές χώρες, έδινε μια εντελώς διαφορετική αίσθηση σε σχέση με άλλες συμμετοχές της χρονιάς, προσφέροντας μια πρόταση που σπάνια συναντά κανείς στον διαγωνισμό.

Παρά τις εξαιρετικές κριτικές και τις υψηλές προσδοκίες για νίκη, η Ελλάδα περιορίστηκε στην 5η θέση, ένα αποτέλεσμα που θεωρείται αρκετά άδικο, ειδικά αν συγκριθεί η ποιότητα του τραγουδιού σε σχέση με τα υπόλοιπα κομμάτια εκείνης της χρονιάς. Για την ιστορία, η νίκη πήγε τελικά στη Γαλλία με το τραγούδι “L’Oiseau et l’Enfant” της Marie Myriam.

Το “Μάθημα Σολφέζ” θεωρείται μια από τις πιο υποτιμημένες ελληνικές συμμετοχές, ένας πρόδρομος της μοντέρνας ελληνικής μουσικής σκηνής. Αν η Eurovision της εποχής είχε αγκαλιάσει περισσότερο το πειραματικό στοιχείο, το τραγούδι πιθανότατα θα είχε βρεθεί ακόμα ψηλότερα στην κατάταξη. Σε κάθε περίπτωση, το “Μάθημα Σολφέζ” παραμένει ένα κλασικό διαμάντι στην ιστορία του διαγωνισμού -κι αυτό τελικά είναι ίσως μια νίκη από μόνο του.

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα