Λιανεμπόριο: Πασχαλινές ελπίδες για ανάσταση της αγοράς – Δαπάνες “εμπειρίας” vs βιτρίνες και ράφια

Διαβάζεται σε 7'
Λιανεμπόριο: Πασχαλινές ελπίδες για ανάσταση της αγοράς – Δαπάνες “εμπειρίας” vs βιτρίνες και ράφια
Πασχαλινές αγορές EUROKINISSI

Πέρα από την περιορισμένη αγοραστική δύναμη και τη … μη πρόωρη καταβολή των συντάξεων υπάρχει και ένα άλλο “φρένο” για το λιανεμπόριο.

Ξεκίνησε η περίοδος των Πασχαλινών αγορών, με τις ελπίδες για “ανάσταση” των τζίρων να εναποτίθενται στις αγορές των νονών, αλλά και στις καταναλωτικές δαπάνες, με “καύσιμο” το δώρο των εργαζομένων στον ιδιωτικό τομέα.

Ήδη, η κατάσταση στην αγορά δεν είναι και η καλύτερη και βέβαια η Πασχαλινή “ευκαιρία”, αποτελεί “φάρο” για τους εμπόρους. Βέβαια, για τους εμπόρους υπάρχει, πέρα από την περιορισμένη αγοραστική δύναμη και τη … μη πρόωρη καταβολή των συντάξεων, κι άλλη μία δυσκολία. Δεν είναι άλλη από την επιλογή για δαπάνες στην “εμπειρία”, δηλαδή, σε διακοπές, εξόδους ή τριήμερα, μια τάση κυρίαρχη διεθνώς τα τελευταία χρόνια.

Όπως χαρακτηριστικά είχε αναφέρει ο Πρόεδρος του Ομίλου Fourlis, Βασίλης Φουρλής, κατά την ενημέρωση αναλυτών και ΜΜΕ, για τα αποτελέσματα της εταιρείας του, στην Ένωση Θεσμικών Επενδυτών, την εβδομάδα που πέρασε, με βάση τόσο τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, όσο και των ευρωπαϊκών φορέων του εμπορίου, το λιανεμπόριο περνά μια δύσκολη φάση, ενώ καταγράφονται και νέες καταναλωτικές συμπεριφορές.

Όπως σημείωσε, μετά την πανδημία, υπήρχε μια έντονη τάση για δαπάνες. “Μετά τον covid οι καταναλωτές ξόδευαν ένα τμήμα του διαθέσιμου εισοδήματός τους π..χ σε τριήμερα,  αλλά κι ένα σημαντικό κομμάτι πηγαινε σε διαρκή καταναλωτικά αγαθά. Τώρα, πλέον, πάει, κατά κόρον, στην εμπειρία” δηλαδή σε διακοπές κι εξόδους.

“Έχουμε και τα ενοίκια και δάνεια και τις δαπάνες για σούπερ μάρκετ” συμπλήρωσε, ο κ. Φουρλής περιγράφοντας το εύρος των δαπανών, που καλούνται οι πολίτες να καλύψουν και περιορίζουν τις εναλλακτικές για … ξόδεμα. “Όσο εξομαλυνονται και μισθοί, αυτό, πάντως, θα  θα έχει επιπτωση θετική” συμπλήρωσε ο κ. Φουρλής.

Αβεβαιότητα

Ανάλογα και ο Πρόεδρος της ΕΣΕΕ κ. Σταύρος Καφούνης, παρουσιάζοντας, πριν λίγες μέρες την Ετήσια Έκθεση Εμπορίου της Συνομοσπονδίας για το 2024 τόνισε “ολόκληρο το οικοσύστημα του κλάδου υφίσταται πιέσεις λόγω της στασιμότητας στον τζίρο και του αυξημένου λειτουργικού κόστους, με τη ρευστότητα να περιορίζεται όλο και περισσότερο, ειδικά στις μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις, υποχρεώνοντας αυτές να εστιάζουν περισσότερο στην επιβίωση παρά στην ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας.”

Με βάση τον κ. Καφούνη, “ο ψηφιακός και ο πράσινος μετασχηματισμός κοστίζει για τις πιο ευάλωτες εμπορικές επιχειρήσεις περισσότερο από όσο μπορούν να αντέξουν στην παρούσα συγκυρία. Οι εξελίξεις στην αγορά κατά το  ά τρίμηνο του 2025, μετά και τις απειλές περί επιβολής δασμών και τη διόγκωση του αθέμιτου ανταγωνισμού, επιτείνουν τον προβληματισμό εν μέσω ενός περιβάλλοντος αβεβαιότητας στο παγκόσμιο εμπόριο και την επιχειρηματικότητα διεθνώς.

Η ΕΣΕΕ έχει προτείνει ένα πλέγμα μέτρων που στηρίζει τη βιώσιμη ανάπτυξη του εμπορίου και της οικονομίας, στοχεύοντας στη διόρθωση των αδικιών, στη στήριξη των συνεπών επιχειρηματιών και στην ελάφρυνση των φορολογικών και ασφαλιστικών επιβαρύνσεων. Η Πολιτεία οφείλει να δράσει έγκαιρα, τώρα που ο δημοσιονομικός χώρος της το επιτρέπει περισσότερο από κάθε άλλη φορά”.

Οι ελπίδες

Στο φόντο αυτό, μιλώντας στο ΑΠΕ – ΜΠΕ, ο πρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιά, Βασίλης Κορκίδης ανέφερε, ότι “ο πασχαλινός τζίρος δεν θα αναστήσει αλλά θα τονώσει την αγορά” δίνοντας το στίγμα των ημερών.

“Στην εορταστική κίνηση της Μεγάλης Εβδομάδας και στις πασχαλινές αγορές δώρων για οικογενειακές και κοινωνικές υποχρεώσεις, ελπίζει το λιανεμπόριο τροφίμων, παιχνιδιών και ρούχων, προκειμένου να πάρει ανάσα μετά τα «κενά κατανάλωσης» και την «υπολειτουργία» της εγχώριας αγοράς τις πρώτες 100 ημέρες του έτους. Η πασχαλινή αγορά είναι μικρή σε διάρκεια, που δεν ξεπερνά την εβδομάδα, αλλά μεγάλη σε ένταση, με τζίρο που συνήθως κυμαίνεται στο 1,5 δις ευρώ.

Κάνοντας ένα «σκανάρισμα» της αγοράς το πρώτο τρίμηνο βλέπουμε μια αύξηση του κύκλου εργασιών στο σύνολο των επιχειρήσεων κατά 7,5%, μια αύξηση 5% στο εμπόριο και μόλις 2,5% στις επιχειρήσεις λιανικής, χαμηλότερη δηλαδή και από το 3,1% του πληθωρισμού. Η φθορά της κατανάλωσης αντιστοιχεί και στην υποχώρηση της συμμετοχής του λιανεμπορίου στο 37% του συνολικού τζίρου” ανέφερε ο κ. Κορκίδης και συμπλήρωσε:

Το Δώρο

“Η καταβολή του δώρου Πάσχα στους εργαζομένους του ιδιωτικού τομέα, έως τη Μεγάλη Τέταρτη, που φέτος ξεπερνά το 1 δις ευρώ, πάντα δίνει την επιπλέον ώθηση στην αγοραστική κίνηση. Παρότι και φέτος μεγάλο μέρος του δώρου, πρόκειται να κατευθυνθεί στις δαπάνες για τα τρόφιμα του πασχαλινού τραπεζιού, οι αγορές των καταναλωτών για δώρα, παιχνίδια και λαμπάδες για παιδιά, ρούχα και παπούτσια αναμένεται να ενισχύσουν τον τζίρο των επιχειρήσεων λιανεμπορίου, αλλά και των υπηρεσιών της διαμονής και εστίασης, σύμφωνα με τις αυξημένες ταξιδιωτικές κρατήσεις.

Φέτος μάλιστα το ελληνικό Ορθόδοξο Πάσχα συμπίπτει χρονικά με το Καθολικό και είναι ουσιαστικά και πρακτικά εντός της τουριστικής περιόδου στην οποία θα πρέπει να συνυπολογιστεί η αυξημένη τουριστική κίνηση από το εξωτερικό με την ανάλογη «εισαγόμενη κατανάλωση» που αναμένεται να δημιουργηθεί” τόνισε ο πρόεδρος του ΕΒΕΠ και συμπλήρωσε:

“Το «καλάθι του Πάσχα» με 50 διαφορετικά προϊόντα και με εφαρμογή μόνο στα σούπερ-μάρκετ θα βρίσκεται σε ισχύ μέχρι και το Μ. Σάββατο 19 Απριλίου με στόχο να τις διατηρήσει σε λογικά επίπεδα και να αποτρέψει «σκαμπανεβάσματα» στις τιμές. Εκτιμάται μάλιστα πως θα είναι και το τελευταίο καλάθι μετά την αποκλιμάκωση του πληθωρισμού στα τρόφιμα. Ωστόσο η παγιωμένη ακρίβεια στα τρόφιμα, μετά από ένα εξάμηνο χωρίς μεταβολές, το δίμηνο Μαρτίου και Απριλίου ενισχύθηκε 1,7%, σύμφωνα με την Eurostat, αλλά σε μικρότερο βαθμό έναντι της αύξησης 2,9% στην Ευρωζώνη.

Επίσης σε ισχύ βρίσκεται από 10 Απριλίου και το εορταστικό ωράριο με τα καταστήματα ανοιχτά την Κυριακή των Βαΐων και από Μ. Δευτέρα μέχρι Μ. Πέμπτη 09:00 – 21:00, την Μ. Παρασκευή 13:00 – 19:00 και το Μ. Σάββατο 09:00 – 15:00. Αυτό που δεν βρίσκεται πλέον σε ισχύ είναι το «καλάθι του νονού», αφού η αύξηση στα παιχνίδια από το 2021 έως σήμερα, είναι πολύ μικρή και στη πενταετία της τάξης του 3-4%.”

Η μέση δαπάνη

Με βάση τον κ. Κορκίδη, “οι εκτιμήσεις της μέσης δαπάνης ανά νοικοκυριό για το φετινό Πάσχα, είναι όπως πάντα πολλές και με διαφορετικές μετρήσεις στην επιλογή ειδών, ποσοτήτων και φυσικά των μελών της οικογένειας στο πασχαλινό τραπέζι. Οι 5 στους 10 καταναλωτές παραδοσιακά κάνουν τις αγορές τους την Μεγάλη Εβδομάδα μετά την καταβολή του Δώρου, οι 4 στους 10 το Σάββατο του Λαζάρου και την Κυριακή των Βαΐων, ενώ μόλις το 1% νωρίτερα.

Με τις μέχρι σήμερα τιμές, κυρίως στα εγχώρια αμνοερίφια από 13-17 ευρώ το κιλό και τις ανατιμήσεις 40% στα προϊόντα σοκολάτας, οι εκτιμήσεις ξεκινούν από τα 190 ευρώ για 6-8 άτομα και ξεπερνούν τα 220 ευρώ. Είναι γεγονός πως φέτος είδαμε από τις μεγάλες σοκολατοβιομηχανίες μια συρρίκνωση 50% του μεγέθους των σοκολατένιων αυγών, λόγω της αύξησης στη τιμή του κακάο κατά 100%.

Ο πασχαλινός τζίρος δεν θα αναστήσει την αγορά, αλλά σίγουρα θα την τονώσει.Κατανοούμε απόλυτα, το κλίμα στην αγορά και τη ψυχολογία του καταναλωτή καθώς και το γεγονός πως για 5 στα 10 νοικοκυριά, το διαθέσιμο εισόδημα με δυσκολία καλύπτει τις μηνιαίες υποχρεώσεις τους. Η αγοραστική δύναμη, παρά τις νέες αυξήσεις των μισθών κατά 6% από την 1η Απριλίου, έχει περιοριστεί από τις πληθωριστικές αυξήσεις και έχει αλλάξει πολλές καταναλωτικές συνήθειες. Όμως αυτό που δεν αλλάζει και παραμένει σταθερή αξία για τη πασχαλινή αγορά είναι η διατήρηση των εθίμων με τα παραδοσιακά δώρα των γονιών και νονών στα παιδιά και τα βαφτιστήρια τους. Καλή Ανάσταση!”

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα